Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää minulle ymmärtämättömälle, miten suurituloisten vero-ale vaikuttaa myönteisesti Suomen talouteen.

Vierailija
23.04.2025 |

Itse ajattelisin, että vastaava pienituloisten veroale näkyisi välittömästi taloudessa.

Kommentit (990)

Vierailija
761/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Karu arvio asuntokaupasta:"Lunta tulee tupaan"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011190088.html

Lunta tulee tupaan asuntokaupassa.

Tullit ja potkulaki.

Vierailija
762/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullit vie vientialan työpaikkoja. Potkuja luvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ylimpien tuloluokkien veroale, kannustaa ihmisiä tekemään lisätöitä sekä etenemään uralla. "

Mä taas luulen, että se kannustaa vähentämään työtunteja, kun pienemmällä tuntimäärällä jää veroalen jälkeen käteen saman verran kuin ennen veroalea täydellä työajalla. Esim. oululainen ohjelmistotalo Fingersoft on tarjonnut mahdollisuutta tehdä 80% työaikaa 90% palkalla ja tällaiseen mahdolisuuteen varmasti useampi tarttuu, jos veroale tulee.

Ja mistähän joku jo täyttä työaikaa tekevä sitä lisätyötä haalii, siis siten, että siitä maksetaankin ekstraa. Ehkä joku yrittäjä, itsenäinen konsultti, freelancer jne korkeintaan tähän kykenee, mutta ei tavalinen palkansaaja, joita myös on suurituloisissa paljon.

Minä taas luulen että valta osa on kilpavarustellut itselleen elämän johon heillä ei ole koskaan ollutkaan varaa ja heillä ei ole varaa ta

Tämä. Luullaan että parin kolmen tonnin tuloilla ostetaan omakotitalo ja uusi auto pihaan. Säästöjä ei yhtään, kaikki velkarahalla. 

Vierailija
764/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä uskaltaa lähteä vaikka Lappiin lomalle tai palkata remonttimiehen laatoittamaan lattioita eikä tehdä itse. Emännän voi viedä äitienpäivänä parempaan ravintolaan ja lapset huvipuistoihin kesällä. Nämä kaikki työllistävät suomalaisia. 

Minun mielestäni suurituloiset tekevät noita juttuja ihan normaalisti jo nyt ilman veroalennustakin. Se on heille ihan tavallista elämää. Tuskin menevät halpaan ravintolaan tms.  Nimenomaan keski- ja pienituloiset alkaisivat tehdä edes jotain noista jos siihen olisi varaa. 

Tulee varmaan yllätyksenä, että ensimmäinen tuloluokka, jossa marginaaliveron alennus 52 prosenttiin toimii, on bruttopalkka 4720€/kk, mistä nettopalkaksi käteen jää keskimäärin 3162€/kk. En pitäisi tällaisia henkilöitä rikkaana, eikä tällaista palkkaa saavilla perheellisillä yleensä ole varaa istuskella ravintoloissa, eikä muutenkaan elää holtitonta elämää. Kaikki raha menee vuokraan, ruokaan ja lapsiin.

Vierailija
765/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ansaitsevat jotain itselleenkin kun maksavat suurimman osan julisista menoista ja reilua että jää itsellekin jotain, eikä rahat valu joutilaiden pummien kaljoitteluun. Kannustaa myös tekemään enemmän työtä kun jää itsellekin enemmän kuin 10% ansaitusta tulosta.

Vierailija
766/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillälailla notta 100 000 ansaitseva virkamies, valtion johtaja, ministeri, hv alueen johtaja alkaa tehdä lisää töitä.

Vierailija
767/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä uskaltaa lähteä vaikka Lappiin lomalle tai palkata remonttimiehen laatoittamaan lattioita eikä tehdä itse. Emännän voi viedä äitienpäivänä parempaan ravintolaan ja lapset huvipuistoihin kesällä. Nämä kaikki työllistävät suomalaisia. 

Minun mielestäni suurituloiset tekevät noita juttuja ihan normaalisti jo nyt ilman veroalennustakin. Se on heille ihan tavallista elämää. Tuskin menevät halpaan ravintolaan tms.  Nimenomaan keski- ja pienituloiset alkaisivat tehdä edes jotain noista jos siihen olisi varaa. 

Tulee varmaan yllätyksenä, että ensimmäinen tuloluokka, jossa marginaaliveron alennus 52 prosenttiin toimii, on bruttopalkka 4720€/kk, mistä nettopalkaksi käteen jää keskimäärin 3162€/kk. En pitäisi tällaisia henkilöitä

Miks asuis noin isolla palkalla vuokralla

Vierailija
768/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrala asuminen on joka koiran oikeus.

Vierailija
769/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neropatti vastaa persväliRiikalle. Yhteisövero on yrityksen maksamaa veroa jota nyt laskettiin 2%. Esimerkkinä olivat mm. OKO, nordea sampo jne. He maksavat huomattavasti tätä veroa. Pörssiyhtiöinä he maksavat OSINKOINA osakkeenomistajille tuloksesta OSINKOA. Tämä siis menee ulkomaan eläville. Suomi on poikkeus kaikista muista maista sillä listaamattomat yritykset eivät maksa veroja ja siksi suomi on suossa. Palvelut kyllä kelpaavat. T. Neropatti.

Vierailija
770/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ylimpien tuloluokkien veroale, kannustaa ihmisiä tekemään lisätöitä sekä etenemään uralla. "

Mä taas luulen, että se kannustaa vähentämään työtunteja, kun pienemmällä tuntimäärällä jää veroalen jälkeen käteen saman verran kuin ennen veroalea täydellä työajalla. Esim. oululainen ohjelmistotalo Fingersoft on tarjonnut mahdollisuutta tehdä 80% työaikaa 90% palkalla ja tällaiseen mahdolisuuteen varmasti useampi tarttuu, jos veroale tulee.

Ja mistähän joku jo täyttä työaikaa tekevä sitä lisätyötä haalii, siis siten, että siitä maksetaankin ekstraa. Ehkä joku yrittäjä, itsenäinen konsultti, freelancer jne korkeintaan tähän kykenee, mutta ei tavalinen palkansaaja, joita myös on suurituloisissa paljon.

Minä taas luulen että valta osa on kilpavarustellut itselleen elämän johon heillä ei ol

Ostettava asunto ei kelpaa pelkästään vakuudeksi nykyään. Pitää olla säästöjä tai toinen maksettu kiinteistö vakuutena.

Vierailija
771/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloiset ei varsinaisesti tuota mitään, eivätkä koskaan palkkaa ketään. 

Oikeastaan, olisi ensiarvoisen tärkeää että kansalaisuuden ja äänioikeuden saisivat ainoastaan yli 90k€ vuodessa ansaitsevat paarialuokalla voisi olla toistaiseksi voimassa oleva työlupa, ja työttömyys johtaisi työluvan välittömään perumiseen ja maastakarkoitukseen.

Hallituksella on siis aivan oikea suunta, mutta tekevät toistaiseksi aivan liian vähän.

Vierailija
772/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan, olisi ensiarvoisen tärkeää että kansalaisuuden ja äänioikeuden saisivat ainoastaan yli 90k€ vuodessa ansaitsevat paarialuokalla voisi olla toistaiseksi voimassa oleva työlupa, ja työttömyys johtaisi työluvan välittömään perumiseen ja maastakarkoitukseen.

Hallituksella on siis aivan oikea suunta, mutta tekevät toistaiseksi aivan liian vähän.

Niinpä, ruokakaupat voi laittaa kokonaan kiinni.

Voit hakea ruokasi metsästä ja järvestä.

Vierailija
773/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta huastat veliseni!

Vierailija
774/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikki varakkaat eivät ole työnantajia tai sijoita rahojaan investointeihin (siivoojat, kampaamokäynnit, harrastukset ym. on jo eli sieltä ei tule juurikaan lisätyöllistämistä). Henkilökohtaisen elämän hankinnatkin on aina lopulta rajalliset eikä varakkaimman muutaman prosentin kulutus korvaa koskaan suurten massojen kulutusta eli ne muutamat uudet huvipurret ja lisäautot ei auta kansantaloutta eikä etenkään vakauta valtion taloutta vaan yhä lisääntyvä raha makaa passiivisena usein ulkomaisilla tileillä tai kotimaisissa rahastoissa tm. tai ehkä yhä uutena enimmäkseen tyhjänä lojuvana kiinteistönä.

Yrityksetkin ovat kohta kaksivuosikymmentä pikemminkin vain kasvattaneet voittojaan ja jakaneet ne omistajille ja ylimmälle johdolle siinä missä investoinnit ovat olleet melko jäissä. Ja koko tuon ajan on tehty juuri tätä oikeiston vero- ja talouspolitiikkaa ja perusteena on aina se, että työllisyys ja investoinnit kasvavat. Kuitenkin jo tosiaan pitkältä ajalta tiedetä FAKTANA, että vaikutus on lopulta vähäinen tai olematon ja kun ottaa vielä huomioon muiden toimien vaikutukset (leikkaukset, heikennykset työntekijöille, lisääntyvä tasaverotus, kustannusten nousu, rapautuvat peruspalvelut jne. jne.),  vaikutus on helposti enemmänkin negatiivinen. Oikesito on myöntänyt itsekin sen kiistattoman faktan, että kaikkina näinä vuosikymmeninä yrityksiä ja varakkaita suosivat toimet eivät ole näkyneet investointeina tai työllisyyden ja talouden kasvuna, sen sijaan voitot ja niiden jakaminen johdolle ja omistajille on kiihtynyt. Yritysten (ja varakkaiden) verotusta ei tietenkään voi myöskään nostaa ihan miten korkealle tahansa ilman jossain kohtaa ilmeneviä negatiivisia vaikutuksia, mutta se ei tosiaan ole myöskään niin, että niitä täytyisi aina vain laskea. Se ei ole myöskään täysin totta.

Vierailija
775/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaikuttaa Suomen talouteen samalla tavalla kuin lisärahan syytäminen köyhille. Yksinkertaisesti ajateltuna parantaa taloutta, mutta käytännössä lopputulos on lähinnä nolla. Kyseessä on enemmänkin arvovalinnasta. Oikeiston arvovalinnat ovat erilaisia kuin vasemmiston. Kenelle tuli yllätyksenä.

Vaurauden levittäminen suuremmalle joukolle ihmisiä kasvattaa taloudellista toimeliaisuutta, kauppaa, liikevaihtoa, yrityksiä, työntekijöiden määrää, palveluja kasvavalle määrälle työntekijöitä, elintasoa jne.

Hallituksen toimet eivät sitä tee.

Vierailija
776/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se silleen jännästi, että EK uskoo, että suurituloiset ja ne yritykset sit niinko helpommin ottavat töihin ja sit ne tyypit saa rahaa töitä tekemällä eikä avustuksilla.

Siis silleesti jänskästi kuten voi olettaa.

Enää puuttuu vaan, että noin myös tapahtuisi. Tämä valumateoria on todistettu jo kauan sitten vääräksi kas kun maailma ei koskaan ole ihan noin yksinkertainen ja mustavalkoinen, mutta eihän tutkitustikin vasemmistoa tyhmempi oikeisto sitä tajua.

Miks ne maat joilla menee suomea paremmin on suomea oikeistolaisempia?

Mitä maita nämä on ja millä mittarilla niillä menee paremmin? 

Vierailija
777/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pienipalkkaisia kuulemma tarvita. Eikö kaikki ruokakaupat voisi sulkea kokonaan?

Mihin tarvitset ruokakauppaa?

Vierailija
778/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jokaa maksaa niin myös päättää, joutilailla ei pitäisi olla sananvaltaa asioiden hoitamiseen. Hoitaisiva ensin omat asiansa kuntoon ja vasta sitten päätäntävalta yhteisiin asioihin.

Vierailija
779/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaikuttaa Suomen talouteen samalla tavalla kuin lisärahan syytäminen köyhille. Yksinkertaisesti ajateltuna parantaa taloutta, mutta käytännössä lopputulos on lähinnä nolla. Kyseessä on enemmänkin arvovalinnasta. Oikeiston arvovalinnat ovat erilaisia kuin vasemmiston. Kenelle tuli yllätyksenä.

Vaurauden levittäminen suuremmalle joukolle ihmisiä kasvattaa taloudellista toimeliaisuutta, kauppaa, liikevaihtoa, yrityksiä, työntekijöiden määrää, palveluja kasvavalle määrälle työntekijöitä, elintasoa jne.

Hallituksen toimet eivät sitä tee.

Eikö yksi rikas voi juoda yhdellä kertaa 43 kuppia kahvia ja syödä 43 viineriä kerralla muidenkin puolesta?

Vierailija
780/990 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en lähtisi kadehtimaan ketään joka maksaa yli 50% veroa tuloistaan. Ihmiset ajattelevat helposti, että jos minä tienaisin niin ja niin paljon niin kyllä minä sitten maksaisin vaikka 60% valittamatta. Ette maksaisi.

Jos veroprosentti on 50 niin käteen jää noin kymppitonni kuussa. Toiset taas joutuu elämään tonnilla kuussa. Kyllä minä kadehtisin. 

Selkein ero on se, että sen tonnin kuussa saa tekemättä yhtään mitään eikä siitä makseta veroja. 20 000 euron palkkaa kadehtivan kannattaa muistaa, että ennen sitä pitää oppia lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan, pitää opiskella ja tehdä töitä. Ei sitä palkkaa saa sillä, että istuu sohvalla käsi ojossa.

Eihän työttömät nytkään suostu tekemään edes 5 tuntia töitä viikossa, koska silloin tuet pienenee!

Ei ole kyse suostumisesta. On ihmisiä, jotka nippa nappa tulevat toimeen pienen pienillä tuloilla ja jos  menet muutamaksi tunniksi töihin niin tulot pienenevät niin, että joudut menemään leipäjonoon. Itse en ole tässä tilanteessa, mutta tiedän, että näinkin voi käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi