Kun 18 v poika on muuttanut omilleen
Mietin, missä vaiheessa pitäisi huolestua, kun poika ei vastaa puhelimeen.
Hänellä on päihdeongelma, johon ei ole auttanut päihdeyksikössä asuminen eikä koulukodissa pähteistä vierottautuminen.
Nyt hän on muuttanut omaan asuntoon. Ei vastaa puhelimeen, kun olen kysynyt miten menee. Vielä viikonloppuna otti viimeksi yhteyttä, nyt ei vastaa.
Onko liian tungettelevaa, jos vain menen tällä viikolla oven taakse koputtelemaan? Hänen elämäntyylinsä on sellaista, että ihme ettei hänelle ole jo sattunut pahemmin mitään.
Milloin itse alkaisit huolestua jos oma lapsesi ei vastaa viesteihin ja soittoihin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä siltä, että nuori on nyt aika hukassa elämässään ja ihan heitteillä. Jos ei ole koulua eikä töitä, vaan ainoastaan päihteet. Millä hän elää? Toivottavasti ei rikollisuudella. 18-vuotias on todella nuori, vaikka virallisesti onkin aikuinen. Hän tarvitsee valtavasti tukea, ei kuulosta kyllä siltä että hän on kyvykäs elämään yksin ja huolehtimaan itsestään. Olen, ap, nyt aika huolissani siitä mistä kerroit. Toivottavasti lapsi löytyy mutta ei homma voi siihen jäädä. Muuten voi tuolla elämänmenolla käydä huonosti.
Toisaalta minkä sille sitten välttämättä voikaan. Täysi-ikäinen voi kieltäytyä avusta niin halutessaan. Itselläni oli myös tuollainen vähän samanlainen kausi nuorena. Olin hakenut yliopistoon, en päässyt. Jotenkin masennuin, tapasin miehen joka käytti päihteitä ja ihastuin, muutin yhteen. Aloin käyttää itsekin. Äiti oli kovasti huolissaan, mutta minä kun en halunnut apua, haistatin pitkät. Ja kun alkoi "tunkeilla" enemmän, laitoin häneen kokonaan välit poikki vuosiksi, että saan olla rauhassa. Siihenkin täysi-ikäisellä ihmisellä on oikeus. (Mun tapauksessa lopulta kävi hyvin, se suhde huumeita käyttäneeseen mieheen meni poikki, eikä mulla ollut rahaa eikä intressiä hankkia aineita itsekseni, joten raitistuin ja vuoden päästä hain uudestaan opiskelemaankin, ja sillä kertaa pääsin).
Vierailija kirjoitti:
Onko pojasta kuulunut mitään?
On kuulunut! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulunut! Ap
Ihanaa, mikä helpotus. Olen miettinyt teitä tuntemattomia, kun tiedän miltä tuntuu, kun on omasta lapsesta huoli. Kaikkea hyvää teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulunut! Ap
Ihanaa, mikä helpotus. Olen miettinyt teitä tuntemattomia, kun tiedän miltä tuntuu, kun on omasta lapsesta huoli. Kaikkea hyvää teille!
Kiitos ja kaikkea hyvää myös teille! Kyllähän aina hetkeks helpottaa kun kuulee lapsesta. Onneksi hänen kaverinsa vastailevat jos hän itse ei vastaa, ja kertovat mielellään jos tietävät jotakin. ap