Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun 18 v poika on muuttanut omilleen

Vierailija
21.04.2025 |

Mietin, missä vaiheessa pitäisi huolestua, kun poika ei vastaa puhelimeen.

Hänellä on päihdeongelma, johon ei ole auttanut päihdeyksikössä asuminen eikä koulukodissa pähteistä vierottautuminen.

Nyt hän on muuttanut omaan asuntoon. Ei vastaa puhelimeen, kun olen kysynyt miten menee. Vielä viikonloppuna otti viimeksi yhteyttä, nyt ei vastaa. 

Onko liian tungettelevaa, jos vain menen tällä viikolla oven taakse koputtelemaan?  Hänen elämäntyylinsä on sellaista, että ihme ettei hänelle ole jo sattunut pahemmin mitään. 

Milloin itse alkaisit huolestua jos oma lapsesi ei vastaa viesteihin ja soittoihin?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla panolla, niin ei kerenny mutsin puheluun vastaamaan.

Oli hyvä tamma alla, niin ei sitä kuule satulasta hypitä suinpäin.

Vierailija
22/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua mitenkään syyllistää, kun tiedän että on hankala ja huolestuttava tilanne, mutta ei ehkä ole paras ratkaisu päihdeongelmaisen juuri täysi-ikäistyneen asua eri kaupungissa. Olisiko hänen mahdollista muuttaa samaan kaupunkiin, kunnes aikuistuu vähän. Niin olisi perheen tuki lähempänä.

Häntä on yritetty saada jopa pysymään vielä tuossa yksikössä, jossa on asunut, hän olisi saanut asua omassa yksiössä siinä, mutta kun ei halunnut. Hän teki omat valintansa, eikä mun mielipiteillä ollut väliä. Hän oli sijoitettuna perhetukikeskukseen, jossa on myös päihdeyksikkö. Kukaan ei onnistunut saamaan häntä irti päihteistä. Jatkuvasti karkaili vaikka ovetkin oli lukittuina tuolla yksikössä. Ja kävi vetämässä huumeita. Nyt ei ole enää ketään vahtimassa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sinun on ap saada tietää miten hän voi. Toinen vaihtoehto on ,että olet valmis siihen ,että hän häipyy tästä maailmasta joko päihteiden tms vuoksi. Ei ole mutta vaihtoehtoja valitettavasti. Olen itse joutunut ajattelemaan ,että voi kuolla,kun ei vuosiin vastannut puhelimeen eikä viesteihin. Ero on se ettei käytä päihteitä.

Herran haltuun.

Vierailija
24/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua mitenkään syyllistää, kun tiedän että on hankala ja huolestuttava tilanne, mutta ei ehkä ole paras ratkaisu päihdeongelmaisen juuri täysi-ikäistyneen asua eri kaupungissa. Olisiko hänen mahdollista muuttaa samaan kaupunkiin, kunnes aikuistuu vähän. Niin olisi perheen tuki lähempänä.

Häntä on yritetty saada jopa pysymään vielä tuossa yksikössä, jossa on asunut, hän olisi saanut asua omassa yksiössä siinä, mutta kun ei halunnut. Hän teki omat valintansa, eikä mun mielipiteillä ollut väliä. Hän oli sijoitettuna perhetukikeskukseen, jossa on myös päihdeyksikkö. Kukaan ei onnistunut saamaan häntä irti päihteistä. Jatkuvasti karkaili vaikka ovetkin oli lukittuina tuolla yksikössä. Ja kävi vetämässä huumeita. Nyt ei ole enää ketään vahtimassa. Ap

Kuulostaa kyllä huolestuttavalta. Onko hän missään koulussa tai töissä?

Vierailija
25/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hänellä ole itsellään mitään halua päästä päihteistä eroon? Ilman omaa halua se ei oikein onnistu. Kerran on huumeotakin kuvioissa, nii  minä kyllä laittaisin jollekin kaverille viestin ja kysyisin, tietääkö pojasta mitään. Yleensä kyllä joku tietää, jos porukoissa liikkuvat, ja viestit kulkevat nopeasti. Ei ole turha huoli.

Vierailija
26/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pojalle on alunperin päässyt päihdeongelma kehittymään ilmeisesti jo hyvin nuorena? Eikö kotona ole ollut mitään kuria?

Me teimme kaikkemme, että olisi pysynyt erossa päihteistä. Heti kun kutosluokalla alkoi ensin maistumaan energiajuomat, niin yritettiin estää niitä ostamasta. Sitten alkoi polttaa, ja ei enää annettu karkkirahaa, koska olisi käyttänyt rahat näihin juomiin ja tupakkaan.

Meidän perheessä ei kukaan muu poltaa eikä käytä alkoholia. 

Kun jäi kiinni alkoholista, otettiin heti yhteyttä lasten ja nuorten taloon. Käytiin siellä, he kertoivat päihteiden vaaroista ym.

Josain vaiheessa pyysin lasusta, että ottaisivat pojan kun me ei pärjätä hänen kanssaan. Eivät ottaneet! Sanoivat aina vaan, että ei olemitään paikkaa hälle. 

Niinpä sinniteltiin liian kauan ja päihdeongelma kasvoi. Vasta kun jätettiin hänet kotiin 16 vuotiaana kun lähdimme kesälomafeissuun ja hän ei mukaan halunnut, niin joutui taas kerran putkaan, mutta silloin sanoimme, että me emme tule hakemaan sieltä putkasta. 

Niinpä hänet sijotettiin ja yllätys, paikka löytyi hänellekin. Mutta meidät vanhemmat syyllistettiin siitä, että annoimne 16v olla yksin. 

Nyt hän on 18 ja sama meno jatkuu. Olen ollut välillä ihmeissäni, että hän on päihdeyksiköstä päässyt käyttämään huumeita. Vaikka ovikin on aina lukossa.  Hän jopa kuljetti huumeita yksikköön. Ap

Vierailija
27/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa hankkia whatsapp, näen onko poika hengissä kun aikoinaan reissasi paljon

Vierailija
28/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa ollut huolestunut jos en saa poikaa kiinni, kysynyt jopa hänen isältään. Helpotti tuo Whatsappi. Poika kyllä on kunnollinen jne kaikkea voi sattua

Vierailija
29/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä taas niitä myöhäisillan provoja, aika yleistä täällä.

Itse äitinä en palloilisi palstoilla,  jos lapseni olisi tuossa tilassa.

Sorry

Vierailija
30/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pojalle on alunperin päässyt päihdeongelma kehittymään ilmeisesti jo hyvin nuorena? Eikö kotona ole ollut mitään kuria?

Me teimme kaikkemme, että olisi pysynyt erossa päihteistä. Heti kun kutosluokalla alkoi ensin maistumaan energiajuomat, niin yritettiin estää niitä ostamasta. Sitten alkoi polttaa, ja ei enää annettu karkkirahaa, koska olisi käyttänyt rahat näihin juomiin ja tupakkaan.

Meidän perheessä ei kukaan muu poltaa eikä käytä alkoholia. 

Kun jäi kiinni alkoholista, otettiin heti yhteyttä lasten ja nuorten taloon. Käytiin siellä, he kertoivat päihteiden vaaroista ym.

Josain vaiheessa pyysin lasusta, että ottaisivat pojan kun me ei pärjätä hänen kanssaan. Eivät ottaneet! Sanoivat aina vaan, että ei olemitään paikkaa hälle. 

Niinpä sinniteltiin liian kauan ja päihdeongelma kasvoi. Vasta kun jätettiin hänet kotiin 16 vu

onpa hankalaa jos niin huonosti asiat on, kannattaisi vielä asua kotona

Vierailija
31/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa hankkia whatsapp, näen onko poika hengissä kun aikoinaan reissasi paljon

Ei nuoret käytä whatsappia vaan snäppiä.

Vierailija
32/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whatsapinkin saa säädettyä niin, ettei näy, koska on ollut paikalla/aktiivisena.

Ja aloittajalle: keksisin mitä tahansa asiaa pojan asunnolle ja kävisin tsekkaamassa tilanteen heti kun sellainen mahdollisuus eteeni vaan tulisi. 

Vierailija
33/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä huolestuttavalta.

Ei ole töissä eikä opiskele. En tiedä saiko hän nyt edes käytyä yläastetta vielä loppuun, kun hänen luonaan kävi lopulta opettaja paikalla, että saisi ne viimeisetkin aineet suoritettua. Häntä ei itseään kiinnostanut ollenkaan suorittaa peruskoulua. Huumeet tappaa kaiken mielenkiinnon normaaleihin asioihin. 

Jotain omaa räppiä hän on tehnyt, ja yhdessä, minkä antoi kuunnella, hän purkaakin mieltään, miten huumeet on tuhonnut hänen mielensä ja miten minä, hänen äitinsä olen huolissani hänestä. Ap

Vierailija
34/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei tiedä saiko yla-asteen suoritettua loppuun??

Vierailija
35/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: ap ei tiedä saiko yla-asteen suoritettua loppuun??

Niin siitä ei ole nyt ole ollut puhetta kun näin häntä. Sen verran monta kertaa niistä kyselin häneltä, että onko tehnyt tehtävät ja sitten yhtäkkiä oli muutto omaan asuntoon. Kun on koko ajan monta asiaa joista puhua ja tehdä, niin en minäkään ihan kaikkea muista kysyä. Jospa hän ne suoritti. Ainakin on hakenut opiskelemaan. Ja ei voi päästä jos on suorittamatta peruskoulu. 

36/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: ap ei tiedä saiko yla-asteen suoritettua loppuun??

Kun on täysi-ikäinen tai huostaanotettu niin että eri huoltaja kuin ap eikä halua antaa tietoa niin aika vaikea sitä tietoa on saada. Kouluhan ei saa asiaa kertoa.

M59+

Vierailija
37/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä siltä, että nuori on nyt aika hukassa elämässään ja ihan heitteillä. Jos ei ole koulua eikä töitä, vaan ainoastaan päihteet.  Millä hän elää? Toivottavasti ei rikollisuudella. 18-vuotias on todella nuori, vaikka virallisesti onkin aikuinen. Hän tarvitsee valtavasti tukea, ei kuulosta kyllä siltä että hän on kyvykäs elämään yksin ja huolehtimaan itsestään. Olen, ap, nyt aika huolissani siitä mistä kerroit. Toivottavasti lapsi löytyy mutta ei homma voi siihen jäädä. Muuten voi tuolla elämänmenolla käydä huonosti.

Vierailija
38/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että sitä ei oikeen itsekkään tajua, millaista härdelliä nää vuodet on ollu, kun koko ajan on saanut olla huolissaan yhdestä lapsesta. Jatkuvaa etsintää, viranomaisiin pitänyt olla milloin mistäkin asiasta yhteydessä. 

Ja kun se ei loppunut siihen, että lapsi pääsi sijotukseen, vaan se jatkuu ja jatkuu.. varmaan aina siihen asti että joko lopettaa pähteiden käytön tai kuolee.

Kaiken lisäks olen joutunut sukulaisillekin laittamaan rajat, etteivät  anna huumeisiin rahaa. Mun selkäni takana sitä annettiin, vaikka olin sanonut että ne menee huumeisiin.  En vain  pysty ihan kaikesta huolehtimaan. Joten antakaa anteeksi jos en juuri nyt ole tietoinen, saiko käytyä edes yläastetta loppuun. Ja muita lapsia ei voi unohtaa tämänkään keskellä. Meidän on saatava elää normaalia elämää, jotta pienemmät lapset eivät kärsisi tästä. Ap

Vierailija
39/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä siltä, että nuori on nyt aika hukassa elämässään ja ihan heitteillä. Jos ei ole koulua eikä töitä, vaan ainoastaan päihteet.  Millä hän elää? Toivottavasti ei rikollisuudella. 18-vuotias on todella nuori, vaikka virallisesti onkin aikuinen. Hän tarvitsee valtavasti tukea, ei kuulosta kyllä siltä että hän on kyvykäs elämään yksin ja huolehtimaan itsestään. Olen, ap, nyt aika huolissani siitä mistä kerroit. Toivottavasti lapsi löytyy mutta ei homma voi siihen jäädä. Muuten voi tuolla elämänmenolla käydä huonosti.

Niin. Olen jutellut hänen  sosiaalityöntekijän kanssa. He ovat toiveikkaita nuoren suhteen, että kyllä hän pärjää. He ovat myös kertonert hänelle kaikista mahdollisista avuista, joita he tarjoavat, jos ottaa vain vastaan.. Mutta hän on kieltäytynyt niistä. 

Ja nyt kun hän on täysikäinen, he eivät jatkossa kerro minulle hänen asoistaan. 

Kun nyt vain aina jatkossa vastailisi soittoihini, että tiedän olevan kunnossa. Ja käyn katsomassa häntä. 

Vierailija
40/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas saa perspektiiviä tähän arkeen. 3-vuotiaan pojan uhmakiukut on ollut tänään jotenkin ekstrahankalia, mutta onhan ne nyt pieniä ap:n murheiden rinnalla. Tässä sentään vielä voi vaikuttaa halaamalla, rauhoittamalla sylissä ja kääntämällä lapsen huomion johonkin muuhun. Ei varmaan ole tuulesta temmattu sanonta että pieni lapsi pienet murheet, iso lapsi isot murheet. En voi muuta kuin rukoilla ap että kaikki kääntyy vielä parempaan päin. Voimia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi