Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto kokemuksia? Auttaako laihdutukseen?

Vierailija
21.04.2025 |

Onko pätkäpaastosta apua laihduttamiseen? Nyt pääsiäisen jäljiltä on taas sen verran kiloja kropassa että pitäisi saada ne pois jotenkin helposti. Oletteko kokeilleet pätkäpaastoa ja onko toiminut laihdutukseen? Monta tuntia paastoatte päivässä. Riittääkö 14h vai onko 16:8 pätkäpaasto paras?

Kommentit (322)

Vierailija
301/322 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se. Paras olisi täysi paasto.

2 kk jos olisi syömättä kokonaan niin aivan varmasti jokainen laihtuisi.

Hitto ku riittäisi mielenlujuus tuohon.

Tätä mietin itse. Älkääkä tulko mussuttaa että elämäntapa jne, tuo paasto olisi tasan ainoa keino, toimiva ja varma kun vaan pystyisi tuohon. Voiko joku kidnapata mut 2kk johonki  suljettuun tilaan eikä anna ruokaa kiitos?

Valitettavasti tässäkin asiassa vastuu on sinulla. ;) Voin auttaa sen verran, että lue joku paastoa koskeva kirja, noissa yleensä on selitetty paaston vaikutuksia ja se ainakin minulla luo motivaatiota. 

Itse otin Michael Mosleyn kirjan 5:2 paastosta lainaan. Vaihdevuodet on tehneet sen, että 10 kiloa on tullut hetkessä mahaan, ja nehän pitää saada jotenkin pois. Vaihdevuosissa elimistön insuliiniherkkyys laskee, joten insuliinitason saaminen riittävän alas on ensimmäinen tekijä, mikä pitää ottaa huomioon, jos haluaa laihtua. Kokeilin siksi talvella 16:8 paastoa kolmen kuukauden ajan, mutta se ei toiminut, yhtään kiloa tai senttiä ei lähtenyt vyötäröltä. 

Nyt luin tuon Mosleyn kirjan, jossa siis on esitelty 5:2 paasto. Mosleyn mukaan kaksi päivää viikossa on ns. Kevytpaastoa, jolloin syödään vain 500 kcal(naiset). Tämä Mosleyn versio on kevennetty ns. ADF-paastosta, jossa joka toinen päivä ollaan ihan vesipaastolla. Se on mun seuraava ase, jos tämä kevytversio ei toimi.

Tätä Mosleyn 5:2 paastoa aloitin nyt toteuttamaan. Käyn myös kävelylenkillä päivittäin, sitä olen tehnyt koko aikuiselämäni ajan. Maha on jo pienentynyt, vaikka painoa on lähtenyt vain 400g kolmessa päivässä. Se on saavutus, koska nämä vaihtarikilot on olleet todella tiukassa, ensimmäisen kerran puoleen vuoteen vaa'an lukema on pienentynyt. Osa on varmasti nestettäkin.

Tämä  5:2 paasto toimii ehkä paremmin siksi, koska siinä ollaan hyvin pienellä energiamäärällä ja välillä syömättä niin kauan (12 tuntia paastopäivän aaamiaisen ja illallisen ateriaväli+12 tuntia yöpaasto), että insuliinitaso ehtii laskea riittävästi rasvan polttoa varten. 16:8 paastolla mun kroppa ei siis kaikesta päätellen päässyt rasvanpolttomoodiin asti. Tai sitten söin liikaa, en ole ennen tätä laskenut kaloreita.

Yksi pyyntö minulla on teille välihuutotrollaajille. Lopettakaa se. Teillä on varmasti parempaakin tekemistä kuin huudella typeryyksiä ketjuihin, jotka eivät teitä kiinnosta. Jos ei ole, niin keksikää ihmeessä itsellenne uusia mielenkiinnon kohteita, ainoa elämänne menee täysin hukkaan tuossa touhussa. 

Vierailija
302/322 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/322 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen elimistöhän menee noin pitkästä paastoajasta säästöliekille!

En ole Ap enkä ole vielä aikaisemmin kirjoittanut tähän ketjuun. 

Halusin vastata tuohon kysymykseesi, koska haluan auttaa sinua. 
Juuri tuo väite säästöliekille menosta voi aiheuttaa epäilyjä,  koska julkisuudessa voidaan neuvoa syömään välipaloja eli syömään esim. 5-6 kertaa päivässä. 

Mutta se on epäterveellinen tapa, koska elimistö ei ehdi levätä jos sinne laitetaan  jatkuvasti uutta ruokaa. Kannattaa odottaa, että on tulee tarve syödä / nälkä ja syödä vasta sitten. 

Tämä liittyy muuhunkin kuin pätkäpaastoon. Jokainen voi kokeilla ja suunnitella itse mihin laittaa taukonsa. 

Vierailija
304/322 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi itsellä, mutta kidutusta se on kun tulee nälkä, eikä saa syödä :D

Vierailija
305/322 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika.

Vierailija
306/322 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös.

Vierailija
307/322 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku tuli ootte ihania Kiitos!!!

Vierailija
308/322 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin vanha ettei voisi oppia uutta

Vierailija
309/322 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se poistaa turvotusta jota naisella voi olla kilokaupalla suolasta ja menkoista.

Vierailija
310/322 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pitkää loppuu hyväuskoiset höynäytettävät kesken

Vierailija
311/322 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpäs syytät, mitä se muita hiertää?

Vierailija
312/322 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun vauhti päälle ja eikun menoksi!

Vierailija
313/322 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, anna mennä sitten.

Vierailija
314/322 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että hävettää välillä olla suomalainen kun täällä uskotaan mieluummin jonkun mielikuvitusrikkaan luomiin mielikuviin kuin tutkittuun faktaan.

Vierailija
315/322 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että olet oikeassa palstassa?

Vierailija
316/322 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on mustavakoinen mutta suhtautumistavat erilaisia.

Vierailija
317/322 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä laihdutusjutut.

Ihmiset haluaa laihtua niin ettei tarvitsisi tehdä mitään. Voisi syödä aina kun vähänkin tekee mieli. Voisi katsella Netflixsarjoja sohvalla ja syödä.

YLÖS ULOS JA LENKILLE! Siinä se...

Vierailija
318/322 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä on uusi mahdollisuus tehdä jotain erilaista.

Vierailija
319/322 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa narsistinen.

Vierailija
320/322 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi