Pätkäpaasto kokemuksia? Auttaako laihdutukseen?
Onko pätkäpaastosta apua laihduttamiseen? Nyt pääsiäisen jäljiltä on taas sen verran kiloja kropassa että pitäisi saada ne pois jotenkin helposti. Oletteko kokeilleet pätkäpaastoa ja onko toiminut laihdutukseen? Monta tuntia paastoatte päivässä. Riittääkö 14h vai onko 16:8 pätkäpaasto paras?
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Paras olisi täysi paasto.
2 kk jos olisi syömättä kokonaan niin aivan varmasti jokainen laihtuisi.
Hitto ku riittäisi mielenlujuus tuohon.
Tätä mietin itse. Älkääkä tulko mussuttaa että elämäntapa jne, tuo paasto olisi tasan ainoa keino, toimiva ja varma kun vaan pystyisi tuohon. Voiko joku kidnapata mut 2kk johonki suljettuun tilaan eikä anna ruokaa kiitos?
Eipä se auttaisi kuin hetkellisesti. Paino nousisi takaisin entisiin lukemiin kun palaat entiseen elämäntapaasi. Ja olisit menettänyt myös lihaskudosta. Sinun tulee tehdä joitain pysyviä muutoksia, jotta paino laskee pysyvästi.
Voishan sitä joskus kokeilla, mutta sitten pitäisi kahvi juoda mustana tai sijoittaa kahvin juominen myöhemmäksi.
Täytyy tuumailla asiaa.
Nimettömänä ja ilman nimimerkkiä kun on " hyvä huudella" .
Oon ollut 6:18 versiolla arkisin ja siitä tulee kyllä hyvä fiilis. Mutta paino ei ole pudonnut ja pidän huonona myös sitä että syö pari kertaa päivässä valtavan lastin ruokaa. Mahalaukku ei ainakaan pienene tuolla. Mutta klo 18 jälkeen illalla syömistä kun välttelee, pääsee jo pitkälle.
Paasto on ollut ihmiselle normaali olotila ennen kun maatalous alkoi valtaamaan alaa. Paasto parantaa elimistön sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa sekä tukee ihmisen luonnollista vuorokausirytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut 6:18 versiolla arkisin ja siitä tulee kyllä hyvä fiilis. Mutta paino ei ole pudonnut ja pidän huonona myös sitä että syö pari kertaa päivässä valtavan lastin ruokaa. Mahalaukku ei ainakaan pienene tuolla. Mutta klo 18 jälkeen illalla syömistä kun välttelee, pääsee jo pitkälle.
Älä hyvä ihminen syö pari kertaa päivässä valtavaa lastia ruokaa. Jaa se määrä useampaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Paras olisi täysi paasto.
2 kk jos olisi syömättä kokonaan niin aivan varmasti jokainen laihtuisi.
Hitto ku riittäisi mielenlujuus tuohon.
Tätä mietin itse. Älkääkä tulko mussuttaa että elämäntapa jne, tuo paasto olisi tasan ainoa keino, toimiva ja varma kun vaan pystyisi tuohon. Voiko joku kidnapata mut 2kk johonki suljettuun tilaan eikä anna ruokaa kiitos?
Eipä se auttaisi kuin hetkellisesti. Paino nousisi takaisin entisiin lukemiin kun palaat entiseen elämäntapaasi. Ja olisit menettänyt myös lihaskudosta. Sinun tulee tehdä joitain pysyviä muutoksia, jotta paino laskee pysyvästi.
Ei pätkäpaastossa palata entiseen. Joka päivä ei ole pakko sitä tehdä ja toisaalta voit vaihdella eri paastomuotoja.
Tuosta muuten oppii tykkäämään eikä monikaan mieti siinä kiloista pääsemistä vaan nälästä pääsemistä. Tuo pitää vaan itse kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen syö pari kertaa päivässä valtavaa lastia ruokaa. Jaa se määrä useampaan kertaan.
Ketolla syödään reippaasti vihanneksia, sipulit ja kaalit täyttävät paremmin kuin salaatti.
Kaksi kertaa päivässä oppii syömään nopeasti mutta sekä rasvaa että proteiinia on oltava tarpeeksi jotta kylläisyys säilyy ja muuttuu ketoosiksi aamun paastotunteina.
Vierailija kirjoitti:
Paasto on ollut ihmiselle normaali olotila ennen kun maatalous alkoi valtaamaan alaa. Paasto parantaa elimistön sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa sekä tukee ihmisen luonnollista vuorokausirytmiä.
Kyllä ja puhutaan myös metsästäjä-kerääjä-esi-ihmisestä joka joutuu miettimään mistä sitten seuraava ateria noin suunnilleen. Ainakin usein. Eli syömättömyys oli osa olemista. Onhan se monilla eläimilläkin, ehkä pedoilla varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäilen kolme neljä päivää viikossa ja muutos on että jätän vaan muut ateriat syömättä, en suurenna aterioita ja mahalakku kyllä pienee sekä paino pysyy kurissa. On muutenkin kevyt ja virkeä olo.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaaston pointti on että jätät ne paaston ajan ruuat kokonaan syömättä, ei niiden siirtäminen ruokailuaikaan. Eli käytänössä tulee syödä huomattavasti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se poistaa turvotusta jota naisella voi olla kilokaupalla suolasta ja menkoista.
Niin poistaa alussa ja kestää muutaman viikon ennenkuin alkaa huomata että jossain vähän vähemmän rasvaa. Itse huomaan käsivarsista ja kasvoista, mahasta en mitään. Nyt alkoi kolmas viikko 16:8 aa. Paino normaalin rajoissa mutta rasvaa on reilusti. Onneksi on ollut toistaiseksi helppoa. Ruoka maistuu aina hyvältä, paremmalta kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaaston pointti on että jätät ne paaston ajan ruuat kokonaan syömättä, ei niiden siirtäminen ruokailuaikaan. Eli käytänössä tulee syödä huomattavasti vähemmän.
Tavallaan mutta ei kuitenkaan liian vähän ja syödä kunnolla rasvoja aterioilla. Tuo on säätämistä. Kuulemma paras laihtua hyvin hitaasti ja se pätee tässäkin.
Jos alkaa syödä liikaa alikaloreita niin tulee nälkä, palelu ja väsy. Ei sitä. Eli et pysty jatkamaan paastoa nälässä.
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä pitäisi syödä pari kertaa päivässä valtava annos ruokaa? Ei ihme ettei ole paino pudonnut. Ei pätkäpaasto tarkoita sitä, että sen kuuden tunnin aikana yrität syödä itsesi ähkyyn. Ja kyllä, vatsalaukku pienenee tuolla, siis niillä jotka syövät muuten normaalisti, mutta ovat sen 16h syömättä. Sinä taas ilmeisesti oikein yrität lihottaa itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaa syödä liikaa alikaloreita niin tulee nälkä, palelu ja väsy. Ei sitä. Eli et pysty jatkamaan paastoa nälässä.
Muhaha. Joo, ehkä siinä 45:n kilon kieppeillä. Yksikään plösö mamma ei ihan äkkiä laihdu pätkäpaastolla tuon kokoiseksi. Pelkkää selittelyä taas. Ja paastoa pystyy hyvin jatkamaan nälässä. Ensinnäkin, ja nyt tulee shokki, nälän tunteeseen ei kuole. Toisekseen, se menee ohi.
Syön aikavälillä 11-19 ja koitan syödä vain puolet annoksesta ja puolet kahden tunnin päästä jos mahdollista. Näin pysyn suht normaalin kokoisena, vaatekokoni silti 42. Todella vähän ihminen oikeasti tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se poistaa turvotusta jota naisella voi olla kilokaupalla suolasta ja menkoista.
Kilokaupalla? Siis paljonko suolaa sä syöt? Menkkaturvotus tuo max. 2kg.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut.
Miksi tämä yksi kehitysvammainen tunkee joka ketjuun rustaamaan näitä turhia kommenttejaan? Ja sivukaupalla. Hanki harrastus.
Pätkäpaasto on tutkitusti todettu toimivaksi laihdutuksessa. Näyttö on kiistaton. 16:8 on tehokkaampi kuin 14:10 tai 12:12. Kaikki kuitenkin edistävät terveyttä myös muillakin tapaa kuin painonhallinnassa.