Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä kriteereillä lääkäriltä saa apua makeanhimoon ja ylipainoon?

Vierailija
20.04.2025 |

Alan olemaan melko epätoivoinen. Olen koko ikäni ollut sokerihiiri, voisin elää pelkällä sokerilla. Ongelma vaan on siinä, että vaikka söisin kuinka hyvin ja terveellisesti, mieliteot ottavat aina vallan. Olen työstänyt ongelman mentaalipuolta ammatilaisen kanssa sekä yksinäni. Enkä enää syökään tunteisiini. Mutta ne mieliteot... Aivan kamalaa. BMI on tällä hetkellä 32.

Olen nyt lukenut paljon noista suolistohormoneista (ylläri, aihe on kokoajan tapetilla) ja olen melko varma siitä, että olen tällä kolmevuosikymmentä kestäneellä sokerin mättämisellä sekoittanut omat suolistohormonini aivan täysin. Minua myös pelottaa, että sairastun esimerkiksi diabetekseen. 

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun laitoit esimerkin päivän ruokailuista on entistä selvempää miksi sulla on jatkuva makeanhimo - ja se on täysin itseaiheutettu.

Syöt 5 kertaa päivässä ja joka aterialla reilusti hiilihydraatteja. Tämän takia verensokerisi on kuin vuoristoradassa koko ajan. Olet kokeillut ketoa mutta hyvin lyhyen aikaa. Ja jos olet ketolla ollessasi harrastanut esim. tuota suklaapatukkaa autossa niin sen syönti on pilannut dieettisi aina kolmeksi päiväksi.

Suosittelisin lukemaan kirjan Glukoosikumous ja perehtymään ruoan hiilihydraattien määrään. Ihan ilman maksettua dieettiä voit tehdä seuraavat muutokset:

1. Kaikki sokeri pois, myös hedelmät.

2. Leipä, pasta, peruna, riisi ja viljat pois, nämä voit korvata sillä parsakaalilla.

3. Makeutusaineet ja kasviöljyt pois.

4. Älä syö ultraprosessoitua ruokaa eli tuotteita joissa lukee vaikkapa rasvaton. Tututstu tuoteselosteisiin.

5. Ala syödä pä

Lopeta sen ketouskomuksen levitys. Itse sairastuin puolen vuoden ketoilun jälkeen hormonihäiriöön. En voi saada lapsia ilman hormonihoitoja, jos niidenkään kanssa. Ihan se lautasmallin mukainen suositeltu tapa on paras tapa syödä. Hiilarit ei ole vaarallisia. Peruna on terveellistä. Iltaiseen makeanhimoon voi pieniä appelsiinin ja syödä hitaasti telkkarin edessä. Mihinkään ketopelleilyihin ei kannata lähteä. Kroppa menee vaan enemmän sekaisin. Ihan oikeasti. 

Vierailija
42/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic (semaglutidi) on GLP-1-reseptoriagonisti, mikä tarkoittaa, että se jäljittelee elimistön luonnollisen hormonin (GLP-1) toimintaa. Tämä hormoni auttaa säätelemään verensokeria, hidastaa mahalaukun tyhjentymistä ja lisää kylläisyyden tunnetta. Se ei kuitenkaan korjaa mitään varsinaista hormonaalista toimintahäiriötä - vaan pikemminkin ohittaa joitain kehon luonnollisia viestejä auttaakseen verensokerin hallinnassa ja ruokahalun säätelyssä.

Jos ruokavalio koostuu lähes pelkästään hiilihydraateista, verensokeri ja insuliinitasot käyvät jatkuvaa vuoristorataa, mikä itsessään aiheuttaa makeanhimoa, väsymystä ja painonnousua. Tällainen ruokavalio aiheuttaa usein juuri niitä oireita, jotka moni mieltää hormonaalisiksi ongelmiksi, vaikka todellinen syy löytyy syömistottumuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ozempic (semaglutidi) on GLP-1-reseptoriagonisti, mikä tarkoittaa, että se jäljittelee elimistön luonnollisen hormonin (GLP-1) toimintaa. Tämä hormoni auttaa säätelemään verensokeria, hidastaa mahalaukun tyhjentymistä ja lisää kylläisyyden tunnetta. Se ei kuitenkaan korjaa mitään varsinaista hormonaalista toimintahäiriötä - vaan pikemminkin ohittaa joitain kehon luonnollisia viestejä auttaakseen verensokerin hallinnassa ja ruokahalun säätelyssä.

Jos ruokavalio koostuu lähes pelkästään hiilihydraateista, verensokeri ja insuliinitasot käyvät jatkuvaa vuoristorataa, mikä itsessään aiheuttaa makeanhimoa, väsymystä ja painonnousua. Tällainen ruokavalio aiheuttaa usein juuri niitä oireita, jotka moni mieltää hormonaalisiksi ongelmiksi, vaikka todellinen syy löytyy syömistottumuksista.

Mistä ihmeestä sinä nyt puhut? Hormonaalisiin häiriöihin on ihan omat hoitonsa eivätkä ne johdu hiilihydraateista. Terveellinen syöminen on toki niissä tärkeää. Mutta miten ihmeessä hormonaaliset häiriöt liittyy ap:n tilanteeseen? Ei hän maininnut niistä mitään.

Vierailija
44/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vaan heikko tahdonvoima. Suolistomikrobikantaan pystyt vaikuttamaan omilla ratkaisuillasi. Tiedän mistä puhun, olen entinen ylipainoinen sokerihiiri. Ihmisen pitää kestää vähän epämukavuutta muuttaakseen elämänsä.

Vierailija
45/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään. Ala syömään lihaa ja eläinrasvaa niin makeanhimokin talttuu parissa viikossa.

Niin, suolistosairaudet ja -syöpä onkin paljon miellyttävämpi vaiva

Vierailija
46/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään. Ala syömään lihaa ja eläinrasvaa niin makeanhimokin talttuu parissa viikossa.

Tämä. Ei eläinrasvaa vaan kohtuudella pehmeitä rasvoja kuten oliiviöljyä. Punaista lihaa ei tarvitse ihminen kuin max kerran viikossa. Tilalle kalaa, linssejä, papuja, pähkinöitä tms. Lisäksi riittävästi kasviksia ja kohtuudella hiilihydraattia esim. perunasta tai täysjyväviljoista. Se lautasmalli on ihan oikeasti paras malli syödä. Paitsi lisukeleivän voi ehdottomasti jättää pois jos ei liiku paljon. 

Vierailija
47/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itsekin ennen sokerihiiri. Söin päivittäin karkkia tai muuta makeaa. Tänä päivänä en syö mitään karkkia eikä minun koskaan tee mieli vaikka nenän edessä olisi kulhokaupalla karkkia. 

Miten muutos tapahtui? Lopetin kaiken sokerin käytön seinään. Vaati aluksi itsekuria. Ajan kanssa himot loppuivat ja nyt ei enä tee mieli vaikka kuin herkkuja olisi esillä. Ihminen ja suolistomikrobit kaipaa sitä mitä tottuvat saamaan. Toisaalta sieltä myös häviää ne mitä et ruoki enää.

Sama kokemus minulla. Lopetin kaikkien makeiden, keinotekoisestikin makeutettujen tuotteiden syömisen kuin seinään. Syön ainoastaan tietyn määrän marjoja päivässä, ja silloin tällöin teen tuorepuuron, johon tulee banaania. Nykyään, jos otan jotain jälkiruokaa, tms, se maistuu ällöttävän makealta. Ei haittaa yhtään, vaikka muu perhe söisi vieressä makeita herkkuja, minun ei tee mieli, kun muistan sen kamalan krapulamaisen olon, joka siitä seuraa. 

En usko myöskään, että lääkäri pystyy auttamaan sokerinhimosta pois, jos ei olla valmiita tekemään itse riittävän pitkään töitä asian eteen. Sen muutoksenhalun on lähdettävä itsestä, ei siitä, että nyt otan vain vaivattomasti pillerin, ja se on siinä. Kilot eivät kerry hetkessä, eivätkä lähde, joten vaivaa on nähtävä.

Vierailija
48/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino tai 2. tyypin diabetes. Jälkimmäisellä voi saada Kelan erityiskorvattavuuden eli ei tule niin kalliiksi. Kaksi ylipainoista kaveriani sai Ozempicin. Hoikempi heistä ylipainon vuoksi ja lihavampi 2. tyypin diabeteksen vuoksi. Jälkimmäinen heistä on sokerihiiri ja edelleenkin syö makeaa, mutta ei oikeastaan enää mitään muuta kuin makeaa. Tuskin kovin terveellistä sekään, mutta ainakin laihtuu.

Vierailija
49/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä sinä nyt puhut? Hormonaalisiin häiriöi

Ai ei vai?

Olen nyt lukenut paljon noista suolistohormoneista (ylläri, aihe on kokoajan tapetilla) ja olen melko varma siitä, että olen tällä kolmevuosikymmentä kestäneellä sokerin mättämisellä sekoittanut omat suolistohormonini aivan täysin.

Vierailija
50/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun laitoit esimerkin päivän ruokailuista on entistä selvempää miksi sulla on jatkuva makeanhimo - ja se on täysin itseaiheutettu.

Syöt 5 kertaa päivässä ja joka aterialla reilusti hiilihydraatteja. Tämän takia verensokerisi on kuin vuoristoradassa koko ajan. Olet kokeillut ketoa mutta hyvin lyhyen aikaa. Ja jos olet ketolla ollessasi harrastanut esim. tuota suklaapatukkaa autossa niin sen syönti on pilannut dieettisi aina kolmeksi päiväksi.

Suosittelisin lukemaan kirjan Glukoosikumous ja perehtymään ruoan hiilihydraattien määrään. Ihan ilman maksettua dieettiä voit tehdä seuraavat muutokset:

2. Leipä, pasta, peruna, riisi ja viljat pois, nämä voit korvata sillä parsakaalilla.

4. Älä syö ultraprosessoitua ruokaa eli tuotteita joissa lukee vaikkapa rasvaton. Tutu

Ihan oikeasti olet täysin väärässä. Sokerinhimosta ei pääse sokeria syömällä. Eikä sokeriton syöminen aiheuta vaivoja elimistöön.

Jotain rajaa nyt tuollaiseen sokerin hehkutteluun!

Vierailija
51/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiltäkin siis välttyy syömällä ihmisen luontaisella tavalla ja hylkäämällä sokerit.

Vierailija
52/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä

Ei, ei hän sanonut että hänellä on hormonihäiriö. Suoliston toiminta liittyy painonhallintaan ihan olennaisesti ja pohti onko syömisellään ollut siihen vaikutustan. Mutta ei nyt aleta mitään hormonaalisia häiriöitä diagnosoimaan tai ap:n tilannetta niihin rinnastamaan, jookos?

Vierailija
53/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Älä syö ultraprosessoitua ruoka

Ai yleiset ravitsemussuositukset on väärässä ja ketouskovainen vauva-palstalainen oikeassa. Älä viitsi, ihan oikeasti.

Vierailija
54/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeanhimo ei ole sairaus. Ihmiset himoitsevat makeaa, koska ihmisen keho käyttää sokereita (hiilihydraatteja) ensisijaisena energianlähteenään. Paras tapa tyydyttää makeanhimo on syöjä runsaasti hedelmiä ja marjoja kuten esi-isämme tuhansia vuosia sitten.

Vierailija
55/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makeanhimo ei ole sairaus. Ihmiset himoitsevat makeaa, koska ihmisen keho käyttää sokereita (hiilihydraatteja) ensisijaisena energianlähteenään. Paras tapa tyydyttää makeanhimo on syöjä runsaasti hedelmiä ja marjoja kuten esi-isämme tuhansia vuosia sitten.

Makeanhimo on siis oikeastaan merkki ettei syö riittävästi terveellisiä prosessoimattomia sokereita. Sokeri ei aiheuta ylipainoa, paitsi jos syö liikaa rasvaa.

Vierailija
56/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makeanhimo on siis oikeastaan merkki ettei syö riittävästi terveellisiä prosessoimattomia sokereita. Sokeri ei aiheuta ylipainoa, paitsi jos syö liikaa rasvaa.

Paitsi jos syö myös liikaa rasvaa. Elimistö ei erottele, mistä sokeri on peräisin. Sokeri kuin sokeri. Siksi ei hedelmiäkään pidä syödä liikaa.

En oikein usko, että makeanhimo johtuisi tuosta. Himo nimittäin loppuu, kun lopettaa makean syömisen, jos pysyy lujana. Jos se muu ruoka sisältää maksimissaan 100g hiilihydraatteja päivässä, se riittää siihen, että alkaa laihtua, ei ole nälkä, eikä mielihaluja. Jos siis myös rasvan ja proteiinin saannit ovat tasapainossa. Hiilarien määrä on itselläni jonkun verran alempi. Millään näistä kolmesta tekijästä ei pidä läträtä.  Olen joskus karpannut, mutta se kaatui siihen, kun kaikissa ohjeissa ja omien kokemusten kertomuksissa kehotettiin lisäämään rasvaa vapaasti. Ei toiminut minulla. Ehkä nykyään tiedetään paremmin, en osaa sanoa.

Vierailija
57/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saxenda. Itsesain lääkäriltä reseptin kun mulla oli 8kg ylipainoa.

Vierailija
58/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos syö myös liikaa rasvaa. Elimistö ei erottele, mistä sokeri on peräisin. Sokeri kuin sokeri. Siksi ei hedelmiäkään pidä syödä liikaa.

En oikein usko, että makeanhimo johtuisi tuosta. Himo nimittäin loppuu, kun lopettaa makean syömisen, jos pysyy lujana. Jos se muu ruoka sisältää maksimissaan 100g hiilihydraatteja päivässä, se riittää siihen, että

Minä olen karpannut 24 vuotta, en käytä esim. rasvattomia maitotuotteita ja muutkin ruuat normaalirasvaisina. Lisärasvaa käytän pannulla paistamiseen ja salaatinkastikkeeseen. Ehkä noista tulee 2 -3 rkl päivässä. Rasvaa tarvitsee lisätä vain, jos on nälkä ruokailujen välissä. Sokeri kyllä aiheuttaa erittäin nopeasti minulle lisäkiloja, eikä sitä tarvitse enää edes kokeilla. Mutta tässä onkin sitten se, että ruokavalio täytyy koostaa itselle sopivaksi. Minulle käy n. 50-70 g/hh päivässä, suurempi määrä alkaa lisätä niitä mielitekoja, alempi määrä tekee huonot yöunet. Mutta keho toimii siis kuitenkin 75% rasvaosuudella rasvapolttoisena.

Vierailija
59/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Älä syö ultraprosessoitua ruokaa eli tuotteita joissa lukee vaikkapa rasvaton. Tutu

Hormonaaliset ongelmat johtuvat usein nimenomaan korkeasta sokerinsaannista ja insuliinitason vaihteluista - ei niinkään vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Usein keto- tai matalahiilihydraattinen ruokavalio auttaa tasapainottamaan verensokeria ja insuliinia, mikä puolestaan tukee hormonitasapainoa, erityisesti naisilla, joilla on esimerkiksi PCOS tai muita aineenvaihduntaan liittyviä haasteita.

Toki, jos ketoiluun yhdistää kalorien laskemisen tai energiansaanti on liian vähäinen kun ei uskalleta käyttää rasvaa sekin voi vaikuttaa kuukautiskiertoon, mutta tämä liittyy enemmän kehon stressitilaan kuin itse hiilihydraattien vähyyteen.

Vierailija
60/60 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä surullista, että Suomi on Euroopan ylipainotilastojen kärkipäässä, vaikka tieto sokerin, insuliinitason ja ultraprosessoidun ruoan vaikutuksista on ollut saatavilla jo pitkään. Moni ei tule ajatelleeksi, että kaikki hiilihydraatit pilkkoutuvat elimistössä sokeriksi, ja kun ruokavalio pyörii niiden ympärillä, verensokeri ja insuliinitasot pysyvät jatkuvasti koholla - mikä puolestaan ruokkii ylipainoa ja hormonihäiriöitä. Sokeri toimii käytännössä kuin huume: se koukuttaa ja saa kehon kaipaamaan lisää. Moni etsii ratkaisua lääkkeistä vaikka todellinen avain olisi usein ihan perusasioissa: ravinnerikas, prosessoimaton ruoka jonka avulla saavutetaan tasainen verensokeri.

Onneksi en ole verovelvollinen suomessa, suuntaus on niin hirvittävä että terveydenhuoltomenot karkaa täysin käsistä. Ratkaisu on kyllä kaikkien ulottuvilla mutta ei näköjään haluta nähdä vaivaa minkään eteen. Ozempic resepti vaan kouraan ja jatketaan kuten ennenkin.

Olen itse näin 45 vuotiaana naisena yhä normaalipainoinen. Syön 2 kertaa vuorokaudessa ravitsevaa, luonnollista ruokaa. Tänään lounaaksi klo 14: 2 paistettua kananmunaa, 4 siivua pekonia, salaattia, tomaattia, pikkelöityä punasipulia, hapankaalia ja brie juustoa. Lisäksi pieni annos maustamatonta jogurttia, mustikoita ja hieman pähkinäsekoitusta. Ei ole makeanhimoa enkä koe nälkää.