Ahdistaa väitöskirjan teko
Teen väitöskirjaa ja homma ei etene.Olen ollut opiskelijana monta vuotta osapäivätyön ohella.Ahdistun kun jotkut tuntuu etenevän junan lailla.Alan epäillä etten saa työtä valmiiksi ja vaikka valmistuisin se ei muuta heikkoa asemaani työelämässä.Puolison kanttikin on koetuksella kun on taloudellisesti tiukkaa.Pitäiskö vaan luovuttaa ?
Kommentit (171)
Väitöskirjaa ei tehdä tosissaan yli viisikymppisenä. Erikoinen ajatus tehdä jatko-opintoja noin vanhana. Pakenetko töissä pärjäämättömyyttä tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tokkeensa kohottavaa olla oikein väitöskirjan tekijä🤭 Varsinkin, jos vielä tituleeraa itseään tuolla tittelillä. Useimmathan tekevät kirjaa kaikessa hiljaisuudessa, mutta sitten on se huvittava kohokuoristen vähemmistö. Huomionkipeät turhakkeet🤩 Oikein maisteris-henkilö tohtorikoulussa🤪
On se jännä miten tohtorius herättää edelleen näin paljon kateutta, vaikka on kumminkin kohtuullisen yleistä.
Olen väitellyt 32-vuotiaana. Naurattaa vain nämä ikäloput wannabe-tohtorit.
Pietarissako väittelit? Vai perrsujem puoluetstolla?
En ainakaan sosiaalialalta🤣🤣🤣
Mikä siinä erityisesti jumittaa? Teoria, aineiston keruu, aineiston analyysi?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ahdistaa oikein kovasti ni kannattaa lopettaa. Tiedän parikin tapausta, jotka sai liiasta stressistä pysyviä ongelmia.
Valitettavasti on mt-ongelmat ovat hyvin yleisiä väitöskirjan tekijöillä, kaikissa maissa. 30-50% maasta riippuen on tutkimuksen mukaan kärsinyt näistä. Suomestakin tiedän tapauksia joissa tuloksena on ollut pysyvä työkyvyttömyys tai jopa itse*urha.
Väitösprosessissa on paljon initiaatioriitin piirteitä. Sen tarkoituksena on siis myös kyykyttää ihmistä ja valmistaa häntä tiedemaailman raadolliseen arvostelukulttuuriin. Moni lähtee tutkimusmaailmaan kirkasotsaisena täynnä intoa ja uskoen, että tässä nyt tehdään yhdessä tiedettä yhteistyössä hyvässä hengessä ja ihmiskunnan yhteiseksi hyväksi. Todellisuus on sitten vähän toinen; itse vertaisin akateemista kilpailukulttuuria pitkälti yritysmaailmaan. Väitösprosessi on yksi osa tätä kulttuuria ja sen muokkaama. Helpommalla saattaa päästä henkisesti, jos on tekemässä väikkäriä eläkkeellä tai muuten harrastusmielessä, tosin silloinkin se voi aiheuttaa kohtuuttomia paineita, jolloin kannattaa miettiä omia motiivejaan prosessin loppuun saattamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Näihin liittyen kannattaa hankkia hyviä opaskirjoja, englanniksi löytyy paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan kovin nuori ja on ihan normaalia, että epävarmuus stressaa. Tsemppiä!
Olen jo yli 50 veeenkä ole saanut mitään aikaan.
Ei kai kukaan eläkettä lähestyvä nyt väitöskirjaa tee😅 Mitä ihmettä??!!
Eläkeikä on kai 68 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ahdistaa oikein kovasti ni kannattaa lopettaa. Tiedän parikin tapausta, jotka sai liiasta stressistä pysyviä ongelmia.
Valitettavasti on mt-ongelmat ovat hyvin yleisiä väitöskirjan tekijöillä, kaikissa maissa. 30-50% maasta riippuen on tutkimuksen mukaan kärsinyt näistä. Suomestakin tiedän tapauksia joissa tuloksena on ollut pysyvä työkyvyttömyys tai jopa itse*urha.
Väitösprosessissa on paljon initiaatioriitin piirteitä. Sen tarkoituksena on siis myös kyykyttää ihmistä ja valmistaa häntä tiedemaailman raadolliseen arvostelukulttuuriin. Moni lähtee tutkimusmaailmaan kirkasotsaisena täynnä intoa ja uskoen, että tässä nyt tehdään yhdessä tiedettä yhteistyössä hyvässä hengessä ja ihmiskunnan yhteiseksi hyväksi. Todellisuus on sitten vähän toinen; itse vertaisin akateemista kilpailukulttuuria pitkälti yritysmaailmaan. Väitösprosessi on yksi osa tätä
Tämä on kiinnostavaa! Olen ymmärtänyt, että valitsemalla heikon yliopiston kilpailua ei ole. Ts. Ei kannata hakeutua Hkiin tai Turkuun, jos taipumusta mt-ongelmiin.
On taas erikoista kommentointia mutta ei kai sen pitäisi tällä palstalla enää yllättää.
Itse aloitin väikkärin paremman puutteessa, niinkuin varmaan moni muukin. Tuli nopeasti selvästi että en ole tutkijatyyppiä mutta siitä prosessista luopuminen oli jostain syystä älyttömän vaikeaa. Koin, että aiheutan ohjaajalleni pettymyksen jne. Lopulta lähdin sitten opiskelemaan toisen alan perustutkintoa ja se oli itselleni oikea ratkaisu.
Mitä teetkin, kunhan et ala yhtä ilkeäksi kuin tämän palstan trollit niin selviät kyllä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan kaikki. Ei ole kunnon aineistoakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan kovin nuori ja on ihan normaalia, että epävarmuus stressaa. Tsemppiä!
Ei kai kukaan eläkettä lähestyvä nyt väitöskirjaa tee😅 Mitä ihmettä??!!
Eläkeikä on kai 68 v.
About 63-65 tuon ikäisellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä teet väitöskirjaa?
itsesi takia vai miksi?
Vaikuttaa työnsaantimahdollisuuksiin?
Hanki sellainen ammatti, mihin pystyt.
väitöskirjan tekemiseen kannattaa hankkia hyvä ohjaaja, ja eikä sitä oikein voi puolipäiväisenä tehdä. Se, että orientoidut vie jo tunnin tai kaksi, jos teet osa-aikatyötä, niin sehän katkaisee koko ajan sen. Tee vaikka viikko töitä ja tee viikko väikkäriä -sillä lailla on parempi.
Aikamoiseen liriin olet itse itsesi pistänyt.
Mieti, että kenen takia sinä sitä väikkäriäyleensä yrität väkertää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko masentunut? Vai ainoastaan heikko kyvyiltäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinä sitten teet sitä?
jos sinulla on motivaatio ja kiinnostus, niin kyllä se siitä sitten lähtee. Mutta ei kuulosta olevan. Mitä järkeä tuossa yleensä on?
senkö takia, että saat opiskelu vapaata tai opiskelurahaa? En tajua tuollaista. Mene kokopäivätöihin.
aika turhaan itsellesi mielenhäiriöitä tuollaisella, jos sinulla kerran ei ole motivaatiota tehdä. Ei ole pakko tehdä
Mene aapee ittees.
Miksi väikkäri?
Miksi ei kiinnosta?
Mikä kiinnostaa?
Sinun elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä teet väitöskirjaa?
itsesi takia vai miksi?
Vaikuttaa työnsaantimahdollisuuksiin?
Hanki sellainen ammatti, mihin pystyt.
väitöskirjan tekemiseen kannattaa hankkia hyvä ohjaaja, ja eikä sitä oikein voi puolipäiväisenä tehdä. Se, että orientoidut vie jo tunnin tai kaksi, jos teet osa-aikatyötä, niin sehän katkaisee koko ajan sen. Tee vaikka viikko töitä ja tee viikko väikkäriä -sillä lailla on parempi.
Aikamoiseen liriin olet itse itsesi pistänyt.
Mieti, että kenen takia sinä sitä väikkäriäyleensä yrität väkertää.
Kiitos.Pitää miettiä.Näin kun jotkut teki kirjoja ja koin itseni huonommaksi.Halusin vahvistaa itsetuntoani.Lähdin ikään kuin soitellen sotaan.En ole ikinä ollut lukijatyyppiä.Maisteriksi luin vasta vanhemmalla iällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep.
Mä aloitan väikkäriä tekniikan alalta 40-vuotiaana 😅.
En tee väikkäriä siksi, että juurikaan hyötyisin työelämässä, vaan siksi että palan halusta tutkia aihetta ja kokemus työelämästä on osoittanut, että aiheen parissa riittää kehitystyötä.
Ihme mielikuvituksen puutetta näillä "50-vuotiaana pitäisi lähinnä miettiä vain eläkettä".
Monilla asiantuntija-aloilla sitä todellista kokemusta/ näkemystä alkaa olla vasta myöhemmässä iässä - eikö ole kaikille vaan hyvä, jos tätä tallentaa jälkipolville? Siitä sitten nuoremmat jatkaa aikanaan.
Vaihda Lapin yliopiston rakkaustiedekuntaan, siellä osataan <3