Maksatteko puolisot kaiken puoliksi?
Vai maksaako toinen enemmän, jos tulot epätasaiset?
Eli maksaisiko puolisosi enemmän laskuja ja ruokia, tai voitko kuvitella, että maksaisi, jos
A) Olet äitiys/isyyslomalla
B) Ansaiset vähemmän
C) Olet sairaslomalla
D) Olet pienellä eläkkeellä
Kommentit (91)
Ex miehen kanssa kaikki oli yhteistä. Nykyisen kanssa hän käytännössä maksaa kaiken ja samoin omistaa. Paitsi minun asu to onvuokralla
Ei makseta puoliksi, mieheni tienaa vähintään tuplasti enemmän kuin minä. Ei kuitenkaan lasketa kuka maksaa mitäkin, mutta mies tosiaan maksaa enemmän.
Normioloissa maksan yhteisistä kuluista noin 70%, koska olen selvästi isotuloisempi. Lisäksi maksan vaimon autoilukulut.
Silloin kun lapsia syntyi ja vaimo oli kotona jollain pienellä kelarahalla, maksoin kaiken.
M43
Talouskulut puoliksi. Jos toinen sairastuu,joutuu toinen maksamaan enemmän,ellei se sitten ole jollekkin syy erota kun ei kestetä ylä-ja alamäessä yhdessä. Lapset on tehty yhdessä, huolimatta kumpi on lapsen kanssa kotona,pitää ne laskut silti maksaa,ellei se ole taas jollekkin syy erota. Sitten taas jokaisen pariskunnan oma ongelma,jos eletään niin varojen yläpäässä,ettei talous kestä et toinen vähän sairastuu.
Ei olla koskaan pantu merkille kumpi maksaa mitäkin. Sillä ei ole ollut mitään väliä, ihan suhteen alusta saakka rahat olleet yhteiset. Alkuvaiheessa se maksoi jolla oli rahaa, sitten kun työkuviot vakiintui ym niin se maksoi kumpi ehti. Sama jatkuu. Maksellaan toistemme laskujakin, toisen auton kuluja, ihan miten milloinkin. Ei mitään ongelmia, enkä muulla tavoin voisi elääkään kun tähän on tottunut.
Mies maksaa kuluista hiukan enemmän, kun hänellä on suurempi palkka. Äitiysloman ajalta saan 6 kk työnantajalta täyttä palkkaa. Sen jälkeen mies pitää oman vapaansa 6 kk. Eli normaalisti mennään, jos ei olisi tuota etua niin mies maksaisi silloin enemmän ja myös minulle sitä ajalta eläkettä säästöön, minkä olen pois töistä. Jos jompi kumpi jäisi työttömäksi, niin toinen sitten tietysti maksaisi enemmän. Eläke tulee molemmilla olemaan hyvä, joten sen osalta ei ongelmaa.
Eläke jäi pieneksi kun hoidin lapset kotona. Silti mies ei halua maksaa yhtään enempää.
Olen 53 ja mies 56. Mies maksaa kaiken. Meillä on yhteinen yritys. Ainut lapsemme asuu jo omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei ja ei
Ei naiset mitään halua maksaa, ei ainakaan oinas naiset! Kokemus kolmesta. Ex-vaimo keräsi 16-vuotta rahaa plakkariin pankkitilleen, sit halusi eron, ei edes kertonut mitään syytä, ja mun maksama omaisuus piti jakaa puoliksi. Meni uuteen liittoon ja jätti lapset hunnigolle...selitti mule puhelimessa miten elatusmaksuja pitää nostaa koska hän ei elä nykyisillä maksuilla, tuollaiseksi se elämän asenne muokkautuu kun katselee liikaa kauniita ja rohkeita ym. hömppä(paska) sarjoja. Kesti 5-minuuttia selittää ettei elarit ole sinua vaan lapsia varten, heidän ylläpitoa varten, ja että sinä ja sinun uusi puolisosi olette palkkatyössä molemmat. Teidän pitää elää palkkatuloillanne, eikä lasten elatusmaksuilla...lapset otti hatkat siitä uusio perheestä hyvin nopeasti ja hyvä niin, meni heidän asiat reippaasti parempaan suuntaan. Mutta se että yhteiskunta vielä tukee tuollaista porukkaa, on käsittämätöntä!
Mies maksaa kaiken, oma palkka jää omaan käyttöön kokonaisuudessaan.
Tulot ei määrää menoja ja kuluja niin ne menee tasan puoliksi
T. Parisuhteen pienempi tuloinen
Mä maksan laskut ja ostokset ja muijja antaa pildeä ni aika 50/60
Se maksaa enemmän, kenellä on enemmän rahaa. Näin on ollut suhteemme alusta asti. Rahasta ei meillä riidellä. Tilanne on vaihdellut neljänkymmenen vuoden aikana sen suhteen, kummalla on ollut enemmän, kummalla vähemmän rahaa.
Ei, maksan enemmän kun palkkakin on paljon isompi. Mies sitten maksaa suhteessa vähemmän.
Meillä on kaikki rahat yhteisiä. Mutta täytyy sanoa, että jos yhteisen lapsen takia toinen on pienemmillä tuloilla, eikä toinen yhtään osallistu isommalla osalla, on kyllä jotain vikaa puolisossa.
Tasan puoliksi paitsi minä maksan lasten kuluja enemmän. Mies tienaa enemmän jaitse elin säästöilläni lastenhoitovapaat ja palkka meni hoitomaksuihin. Omistan kuitenkin talon kokonaan.
Meillä palkat tulevat yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki menot. Ylijäämä puolitetaan omille tileillemme, ja ne käytämme halumme mukaan sijoituksiin, hupiin ja harrastuksiin. Palkkaeroa on, mutta ei mitenkään valtavasti.
Yli 40 vuotta, kunnes kuolema erotti, aihepiirit oli sovittu, ylimääräiset maksoi se jolla oli enemmän pätäkkää. Koskaan ei laskettu tasoituksia yms. Eipä ollut erimielisyyksiä rahankäytöstä, lienee ollut syy pitkään liittoon.
Ei, ei, ei ja ei