Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko puolisot kaiken puoliksi?

Vierailija
19.04.2025 |

Vai maksaako toinen enemmän, jos tulot epätasaiset?

Eli maksaisiko puolisosi enemmän laskuja ja ruokia, tai voitko kuvitella, että maksaisi, jos

A) Olet äitiys/isyyslomalla

B) Ansaiset vähemmän

C) Olet sairaslomalla

D) Olet pienellä eläkkeellä

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta. On oltu yhdessä 25 vuotta, kasvatettu aikuiseksi 2 lasta. Suhteen aikana molemmat on vuoretellen opiskelleet, mies oli hetken työttömänä, minä tein vuosia lyhennettyä työaikaa, mies saanut suuren perinnön. Nyt ollaan kahdestaan, molemmat 100% työaika, nuoria autetaan kun opiskelevat.

Parisuhde on erilaisia vaiheita myös taloudellisesti, mutta yhteinen yritys.  Se maksaa kummalla on rahaa ja jos toisella ollut reilusti laskuja, niin voidaan siirrellä rahaa puolin ja toisin. En yhtään ymmärrä joka sentin tasaamista sen jälkeen, kun suhde vakiintunut.

Vierailija
42/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon tuki oli 300 ja kuntalisä 200, silloin työssäkäyvä maksoi kulut. Olimme molemmat oman aikamme lapsen kanssa kotona. Mulla äitiyspäivärahat oli suunnilleen sama kuin miehen palkka :) 

Muuten maksetaan yhteiset puoliksi ja omat menot itse. Eikä se nyt niin nökönuukaa ole, mutta budjetti puolitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksaa itse omat kulunsa, yhteiset kulut maksetaan puoliksi. Se, että toinen kävi kouluja, opiskelija ja oppi ei tarkoita, että hänellä olisi töissäollessaan velvollisuus tarjota puolisolle elintaso, johon tällä itsellä ei ole varaa.

Vierailija
44/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei makseta. On oltu yhdessä 25 vuotta, kasvatettu aikuiseksi 2 lasta. Suhteen aikana molemmat on vuoretellen opiskelleet, mies oli hetken työttömänä, minä tein vuosia lyhennettyä työaikaa, mies saanut suuren perinnön. Nyt ollaan kahdestaan, molemmat 100% työaika, nuoria autetaan kun opiskelevat.

Parisuhde on erilaisia vaiheita myös taloudellisesti, mutta yhteinen yritys.  Se maksaa kummalla on rahaa ja jos toisella ollut reilusti laskuja, niin voidaan siirrellä rahaa puolin ja toisin. En yhtään ymmärrä joka sentin tasaamista sen jälkeen, kun suhde vakiintunut.

Just näin. Elämäntilanteet vaihtelee, eikä voi olla tärkeintä kaskeskella kenen rahoja käytetty mihinkin. Kaikki vaan hajoaa tollaseen kyttäämiseen, kuka maksaa mitäkin. 

Vierailija
45/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä tulee menee myös. Tienaan noin 140% mieheni tuloista.

Vierailija
46/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme työelämässä kumpainenkin. Mä hoidan meidän raha-asiat ja siten maksetaan kaikki yhteisesti. Menot, säästöt, sijoitukset...

hän tienaa 6500 e brutto ja mä 3000 e brutto.

32 vuotta yhdessä ja jatketaan samalla mallilla koska se toimii meillä.

Vierailija
47/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat, en tiedä kenen rahoista mitäkin menee.

Ensin tienasin enemmän, sitten saman verran ja nyt vähemmän. 

Vierailija
48/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina miehillä on isompi palkka? Tälläisen kuvan saa ainakin tästäkin ketjusta. Ja toki omasta lähi- ja kaveripiiristä. Ja vähän kauemmistakin piireistä..

Vierailija
49/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä hassua mielestäni on tasata senttejä kuin siirrellä rahoja perheen sisällä.

Lasku/käyttörahat 1 tilillä johon molemmilla kortit ja käyttöoikeus. Välttyy molemmista. 

Vierailija
50/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina miehillä on isompi palkka? Tälläisen kuvan saa ainakin tästäkin ketjusta. Ja toki omasta lähi- ja kaveripiiristä. Ja vähän kauemmistakin piireistä..

Monesti on niin, että miehet ovat esimiesasemassa ja naiset hoitajia, assareita tms. Sen takia pariskunnilla on usein noin päin palkat. Harvakseltaan on näitä saman alan työntekijöitä esim opettajia, lääkäreitä, kokkeja..

Vierailija
51/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tuolla aiemmin ja meillä siis ero tosiaan muutama sata euroa ja se tulee todennököisesti vielä muuttumaan niin, että minä naisena tienaan enemmän pitkässä juoksussa, koska alallani palkat nousevat paremmin kuin miehen.

Vierailija
52/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ystäväpiirissä varmaan puolet naisista tienaa enemmän kuin miehet.

Poikani, serkkuni sekä muutamien ystäviemme vaimot, minä aikoinani ja todella moni muu. 

Vierailija
53/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munalisä, pätevyydellä tai osaamisella ei ole tässä mitään merkitystä.

Vierailija
54/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin toinen maksaa enemmän. Mieheni tienaa 200-300 tonnia vuodessa ja itse olen äitiyslomalla, joten olisi todella erikoista maksaa kaikki puoliksi. Enkä sellaisessa avioliitossa suostuisi olemaankaan. Annamme molemmat suhteeseen niitä asioita enemmän, joita kummallakin on enemmän. Eli mies rahaa ja minä aikaa (siis aikaa esim kotitöihin, kun olen äippälomalla jne). Reilu peli kun molemmat panostavat omien resurssien ja tilanteen mukaisesti. 

Vierailija
55/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Vierailija
56/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme asuntolainan ja laskut suurin piirtein puoliksi. Minä maksan yleensä kauppaostokset, koska minä olen se, joka kaupassa käy. Maksan myös kaikki lapsen kulut sekä koko perheen lomamatkat. Säästän lapselle kaikki lapsilisät. Tienaan noin 500 €/kk enemmän kuin mies, en siis hirveästi enemmän, mutta osaan säästää.

Vierailija
57/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti on niin, että miehet ovat esimiesasemassa ja naiset hoitajia, assareita tms. Sen takia pariskunnilla on usein noin päin palkat. Harvakseltaan on näitä saman alan työntekijöitä esim opettajia, lääkäreitä, kokkeja..

Pariskunnat ovat yleensä samalta koulutustasolla, tyyliin DI-lääkäri. Mutta miehille maksetaan myös samalla alalla enemmän. Jopa opettajilla (taulukkopalkka) on selittämätön parin sadan euron ero kuukausipalkassa. 

Vierailija
58/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksaa se, kumpi ensin ehtii. Molemmilla on omat pankkitilit tai oikeasti useampikin. Raha ei merkitse meille mitään. 

Vierailija
59/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki rahat on yhteisiä. Tienaan enemmän kuin puolisoni mutta molemmat tekee töitä yhteisen elämän eteen. Mun mielestä perheen kuuluu pitää yhtä. 

Vierailija
60/91 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei naiset mitään halua maksaa, ei ainakaan oinas naiset!" 

Entä jos kokeilisit ihmisnaisia seuraavaksi? Kun kerran kaikki oinaat on jo käyty läpi ja voit sanoa ettei niistä kukaan maksa mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme