Maksatteko puolisot kaiken puoliksi?
Vai maksaako toinen enemmän, jos tulot epätasaiset?
Eli maksaisiko puolisosi enemmän laskuja ja ruokia, tai voitko kuvitella, että maksaisi, jos
A) Olet äitiys/isyyslomalla
B) Ansaiset vähemmän
C) Olet sairaslomalla
D) Olet pienellä eläkkeellä
Kommentit (91)
Maksan lähes kaiken ja näin olen aina tehnyt. Vaimoni oli kotona kolmen lapsen kanssa, mutta nyt lasten aikuistuttua käy töissä. Hän käyttää käytännössä tienaamansa rahat itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei makseta. On oltu yhdessä 25 vuotta, kasvatettu aikuiseksi 2 lasta. Suhteen aikana molemmat on vuoretellen opiskelleet, mies oli hetken työttömänä, minä tein vuosia lyhennettyä työaikaa, mies saanut suuren perinnön. Nyt ollaan kahdestaan, molemmat 100% työaika, nuoria autetaan kun opiskelevat.
Parisuhde on erilaisia vaiheita myös taloudellisesti, mutta yhteinen yritys. Se maksaa kummalla on rahaa ja jos toisella ollut reilusti laskuja, niin voidaan siirrellä rahaa puolin ja toisin. En yhtään ymmärrä joka sentin tasaamista sen jälkeen, kun suhde vakiintunut.
Ihan yhtä hassua mielestäni on tasata senttejä kuin siirrellä rahoja perheen sisällä.
Lasku/käyttörahat 1 tilillä johon molemmilla kortit ja käyttöoikeus. Välttyy molemmista.
Miksi pitäisi usein siirrellä rahoja jollekin käyttötilille, kun voi kerran 10 vuodessa siirtää rahaa yhdeltä tililtä toiselle tilille. Meillä on tarvinnut siirtää rahaa toiselle tilille 30 vuoden aikana max. viisi kertaa ja niistä pari kertaa on ollut lainan pois maksuja eli laitettu toisen tilille, niin ei ole tarvinnut pankissa vekslata kahdelta tililtä rahoja ja kerran laitettiin väliaikaisesti ylimääräiset rahat kasvaa vähän isompaa kokoa, kun piti remppakulut maksaa pois.
Taloa maksetaan tasasummaa puoliksi. Omista kuukausituloista siihen menee noin 45%, mutta miehellä paremmat tulot.
Yleisesti maksan lapsen asioita enemmän, mies sitten muita yhteisiä. Ei koskaan osta mitään sisustusasioita kotiin jos kyse ei ole jostain selkeästi isommasta kokonaisuudesta. Hoidan käytännössä käyttötavarapuolen.
Tuloksena on ettei itselle jää omiin asioihin juurikaan rahaa. Asia pitäisi puhua mutten oikeastaan vain jaksa ottaa esille kun toinen ei sitä edes ymmärrä. Puoliso on jokseenkin pihalla siitä mitä esim. lapsen vuosittainen kulutaso on. Maksaa isoista hankinnoista sitten enemmän (enimmäkseen koska itsellä ei ole niiihin varaa kun joka kuukausi käytän päivittäisasioihin ja säästöönkään ei meinaa jäädä). Meillä mies on ollut aina tarkka rahasta.
Mutta ainakin asuntolaina on yhteinen, monilla pariskunnilla sekään ei välttämättä ole ja nainen jää entistä enemmän puille paljaille jos ero tulee..
Yhteiset päätöiden palkkatilit, ei ole koskaan laskettu kuka kuinkakin paljon maksaa, kun kaikki kuitenkin menee yhteisestä kasasta. Kai minä pitkässä juoksussa olen enemmän maksanut, koska tienaan enemmän. Ja niin sen pitää ollakin. On minulla kuitenkin vaatimattomille sivutuloilleni oma tili josta maksan harrastukseni, että ne eivät rasita yhteistä taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei makseta. On oltu yhdessä 25 vuotta, kasvatettu aikuiseksi 2 lasta. Suhteen aikana molemmat on vuoretellen opiskelleet, mies oli hetken työttömänä, minä tein vuosia lyhennettyä työaikaa, mies saanut suuren perinnön. Nyt ollaan kahdestaan, molemmat 100% työaika, nuoria autetaan kun opiskelevat.
Parisuhde on erilaisia vaiheita myös taloudellisesti, mutta yhteinen yritys. Se maksaa kummalla on rahaa ja jos toisella ollut reilusti laskuja, niin voidaan siirrellä rahaa puolin ja toisin. En yhtään ymmärrä joka sentin tasaamista sen jälkeen, kun suhde vakiintunut.
Ihan yhtä hassua mielestäni on tasata senttejä kuin siirrellä rahoja perheen sisällä.
Lasku/käyttörahat 1 tilillä johon molemmilla kortit ja käyttöoikeus. Välttyy molemmista.
Miksi pitäisi usein siirrellä rahoja jo
Edellinen mainitsi rahojen siirrosta jos on maksanut enemmän laskuja. Olettaisin että n kerran kk tasaavat tilejä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke jäi pieneksi kun hoidin lapset kotona. Silti mies ei halua maksaa yhtään enempää.
Dorka mies. Naisten pitää hinnoitella kotiäitiys jatkossa paremmin.
Vain siinä vaiheessa kun se kotiäitiys on yhteinen päätös eikä yksin naisen tekemä päätös kun nainen ei halua töitä tehdä
Miksi te velamiehet ette kerro jo tapailuvaiheessa, että ette halua lapsia, vaan vasta sitten, kun lapset on tehty? Tai, ette edes kerro, vaan kostatte taloudellisen väkivallan muodossa, koska olisihan naisen pitänyt tajuta, että sanoitte "Ei" lapsihaaveille silloin, kun sanoitte "Tehdään vaan" selvästi feikatulla innolla tai vastaavaa. On raukkamaista luistaa isojen päätösten teosta esittämällä, että olette naisen kanssa samaa mieltä ja sitten näpäytellä ja ojentaa katkerana, kun nainen ei lukenutkaan ajatuksianne.
Ilmeisesti te pihit pihtaatte rahan lisäksi myös suun avaamista ja ääneen puhumista. Mutta sanotaanhan sitä, että pihiys harvoin rajoittuu vain rahankäyttöön
Ei makseta puoliksi, vaan suurituloinen puoliso maksaa lähes kaiken. Minun tuloillani maksetaan kesäasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina miehillä on isompi palkka? Tälläisen kuvan saa ainakin tästäkin ketjusta. Ja toki omasta lähi- ja kaveripiiristä. Ja vähän kauemmistakin piireistä..
Vaihda piirejä. Mjn kuplassa on kouluttautuneita naisia...
Mies maksaa kaiken. Tienaa niin paljon enemmän. Käytän miehen korttia ja pistän omat tuloni säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina miehillä on isompi palkka? Tälläisen kuvan saa ainakin tästäkin ketjusta. Ja toki omasta lähi- ja kaveripiiristä. Ja vähän kauemmistakin piireistä..
Omassa kaveripiirissä jokaisen pariskunnan nainen tienaa enemmän kuin miespuoliso. Ehkä olet itse esim naisduunari, niin tekee järkeä että kaveritkin on pienipalkkaisia?
"Mutta ainakin asuntolaina on yhteinen, monilla pariskunnilla sekään ei välttämättä ole ja nainen jää entistä enemmän puille paljaille jos ero tulee.."
Meillä asuntolaina on aina ollut yhteinen, mutta mies on jo 20 vuotta maksanut sen. Ja nykyisestä talosta, joka on mun, mies maksaa remonttilainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei ja ei
Ei naiset mitään halua maksaa, ei ainakaan oinas naiset! Kokemus kolmesta. Ex-vaimo keräsi 16-vuotta rahaa plakkariin pankkitilleen, sit halusi eron, ei edes kertonut mitään syytä, ja mun maksama omaisuus piti jakaa puoliksi. Meni uuteen liittoon ja jätti lapset hunnigolle...selitti mule puhelimessa miten elatusmaksuja pitää nostaa koska hän ei elä nykyisillä maksuilla, tuollaiseksi se elämän asenne muokkautuu kun katselee liikaa kauniita ja rohkeita ym. hömppä(paska) sarjoja. Kesti 5-minuuttia selittää ettei elarit ole sinua vaan lapsia varten, heidän ylläpitoa varten, ja että sinä ja sinun uusi puolisosi olette palkkatyössä molemmat. Teidän pitää elää palkkatuloillanne, eikä lasten elatusmaksuilla...lapset otti hatkat siitä uusio perheestä hyvin nopeasti ja hyvä niin, meni heidän asiat reippaasti parempaan suuntaan. Mutta se että yhteiskunta vielä tukee
Hiukan ovela nainen ollut.
Mies maksaa kun se noista rahahommista jotain ymmärtää. Mä käytän rahoja elämiseen ja lasten juokseviin kuluihin. Kaikki isot maksut hoitaa mies.
ikinä ole mitään laskettu oikein pöydän ääreen asettuen kaikki tasan jakaen. Laskut on jaoteltu suht tasapuolisesti e-laskuina automaattimaksatuksella tapahtuvaksi. Ruokakaupassa minä maksan, puoliso tunkee rahaa milloin minkin verran laukkuni sivuväliin, josta siirrän ne isoon piilopankkiin eri hankintojen varalle joissa käteistä tarvitaan. Nyt taitaa olla vähän yli 2000e olla siellä. Eli ne käytetään taas yhteisiin menoihin, kuten kohtapuolin ensitalven takkapuut, muutama satku niihin menee.
Eli mitään ei jaeta tasanmeneväksi, kaikki menee vähän niinkuin luonnostaan tasan...tuossa jokinaika sitten telkkari piti uusia, niin hauskasti kinattiin vielä kassalla kumpi sen maksaa, kun molemmat olisimme sen halunneet maksaa. Minä kinan voitin ja maksoin sen 2100e.
Ei ole yhteistä tiliä, vaan molemmilla on tai-tilit, eli rahat on yhteistä vaikka eri tilit onkin
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kun se noista rahahommista jotain ymmärtää. Mä käytän rahoja elämiseen ja lasten juokseviin kuluihin. Kaikki isot maksut hoitaa mies.
Minä huolehdin laskujen maksamisen miehen tililtä, yleensä käyn yksin kaupassa ja ruoat maksan omalta tililtä.
Omat esim, vakuutusmaksut maksan omalta tililtä.
Muuten sama paitsi lapset ovat aikuisia,
Kyllä me puoliksi juoksevat kulut maksetaan. Sitten taas kaupassa käynti jne on sellaista että toisella kerralla toinen maksaa ja toisella kerralla toinen. Matkat puoliksi jne. Mitään ristiriitoja ei ole, noudattaa maalaisjärkeä. Palkka meillä on suunnilleen yhtä suuri.
Vierailija kirjoitti:
Elätkö 1950-luvulla?
Yhteiset menot yhteiseltä tililtä, sinne menee palkoista nettotulojen suhteessa. Asunnot 50/50 omistusosuuksin, yhteisvastuulliset lainat. Kun jompi kumpi oli kotihoidontuelle niin silloin sovittiin, että tilile jää tietty summa ja loput yhteiselle tilille. Molemmat olleet kotona lasten kanssa suurin piirtein yhtä kauan. Helppoa ja oikeudenmukaista.
Yhteiseltä tililtä, jolle tulee kaikki tulot, maksetaan kaikki menot. Helppoa
Tämä. Näitä lukiessa olen todennut että jos parisuhteeni päättyisi, uutta ei todellakaan tulisi enää. Niin vaikeasti moni näitä raha-asioita ajattelee. En ikipäivänä suostuisi suhteeseen jossa kauppaostokset pitäisi puolittaa, jossa ei voisi tankata puolison autoa tai jossa miehen pitäisi itse maksaa apteekissa koska hän käyttää sitä vitamiinia 😄