Maksatteko puolisot kaiken puoliksi?
Vai maksaako toinen enemmän, jos tulot epätasaiset?
Eli maksaisiko puolisosi enemmän laskuja ja ruokia, tai voitko kuvitella, että maksaisi, jos
A) Olet äitiys/isyyslomalla
B) Ansaiset vähemmän
C) Olet sairaslomalla
D) Olet pienellä eläkkeellä
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Ex miehen kanssa kaikki oli yhteistä. Nykyisen kanssa hän käytännössä maksaa kaiken ja samoin omistaa. Paitsi minun asu to onvuokralla
Määrääkö hän myös?
Maksan enemmän koska olen töissä ja mieheni työtön. Mieheni maksoi vuosia enemmän. Ei taida 50 vuotias mieheni enää töitä saada koska suomessa on lama. Ei minua haittaa maksaa enemmän, kyllä mies tekee kotitöitä ja tuo esimerkiksi kalaa ruuaksi koska kalastaa usein.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kaiken, oma palkka jää omaan käyttöön kokonaisuudessaan.
😂
Mies maksaa huomattavasti enemmän ja myös tienaa moninkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eläke jäi pieneksi kun hoidin lapset kotona. Silti mies ei halua maksaa yhtään enempää.
Dorka mies. Naisten pitää hinnoitella kotiäitiys jatkossa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kaiken, oma palkka jää omaan käyttöön kokonaisuudessaan.
😂
Niin? Toiminut jo yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke jäi pieneksi kun hoidin lapset kotona. Silti mies ei halua maksaa yhtään enempää.
Itse suostuisin maksamaan naiselle eläkettä jos nainen jotenkin todistaisi vakuuttavasti että olemme eläkkeellä vielä yhdessä. Itse en maksaisi naiselle eläkettä jos on pienikin mahdollisuus siihen että nainen jättää mikä on hyvin todennäköistä. Nykyaikana kun 80% avioliitosta päätyy eroon ja niistäkin 89% tapahtuu naisen toimesta. En maksa naisen tulevaisuudesta jos se tulevaisuus ei ole yhteistä
Miten se yhdessäoloon eläkkeellä liittyy? Sinun pitäisi maksaa eläke toiselle siksi, että nainen uhrasi omasta eläkkeestään osan sinun puolestasi lasten ollessa pieniä. Eli nainen menetti silloin enemmän kuin sinä. Riippumatta siitä, mitä tapahtuu myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suostuisin maksamaan naiselle eläkettä jos nainen jotenkin todistaisi vakuuttavasti että olemme eläkkeellä vielä yhdessä. Itse en maksaisi naiselle eläkettä jos on pienikin mahdollisuus siihen että nainen jättää mikä on hyvin todennäköistä. Nykyaikana kun 80% avioliitosta päätyy eroon ja niistäkin 89% tapahtuu naisen toimesta. En maksa naisen tulevaisuudesta jos se tulevaisuus ei ole yhteistä
Kyllä se on varmaan parempi että et hommaa parisuhdetta tai lapsia. Koska 100% varmuudella näytät jo valmiiksi vihaavan naisia etkä halua maksaa osuuttasi lasten hankinnasta.
Ei ole tarvinnut rahasta riidellä koska kaikki on yhteistä. Olemme järkeviä talousihmisiä molemmat. Kumpikaan ei ole pihi tai tuhlari.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kuluista hiukan enemmän, kun hänellä on suurempi palkka. Äitiysloman ajalta saan 6 kk työnantajalta täyttä palkkaa. Sen jälkeen mies pitää oman vapaansa 6 kk. Eli normaalisti mennään, jos ei olisi tuota etua niin mies maksaisi silloin enemmän ja myös minulle sitä ajalta eläkettä säästöön, minkä olen pois töistä. Jos jompi kumpi jäisi työttömäksi, niin toinen sitten tietysti maksaisi enemmän. Eläke tulee molemmilla olemaan hyvä, joten sen osalta ei ongelmaa.
Kerrohan miten tätä eläkettä maksetaan säästöön? Kiinnostaa, eikä kukaan ole vielä kysyttäessä osannut vastata.
Talon ja asumisen kulut 50/50, kun omistetaan puoliksi.
Ruuat: Minä maksan omista tai mies yhteiseltä tililtä. Pikkuostoksia tekee kumpikin myös omista rahoistaan.
Minä maksan matkat, ravintolat tai isommat talouden ostokset. Mulla on tuplapalkka verrattuna miehen palkkaan.
Mielelläni maksan enemmän, koska tienaan enemmän. Mies maksoi sillon enemmän, kun opiskelin.
Muija ajaa autoa ja minä maksan korjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dorka mies. Naisten pitää hinnoitella kotiäitiys jatkossa paremmin.
Vain siinä vaiheessa kun se kotiäitiys on yhteinen päätös eikä yksin naisen tekemä päätös kun nainen ei halua töitä tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kuluista hiukan enemmän, kun hänellä on suurempi palkka. Äitiysloman ajalta saan 6 kk työnantajalta täyttä palkkaa. Sen jälkeen mies pitää oman vapaansa 6 kk. Eli normaalisti mennään, jos ei olisi tuota etua niin mies maksaisi silloin enemmän ja myös minulle sitä ajalta eläkettä säästöön, minkä olen pois töistä. Jos jompi kumpi jäisi työttömäksi, niin toinen sitten tietysti maksaisi enemmän. Eläke tulee molemmilla olemaan hyvä, joten sen osalta ei ongelmaa.
Kerrohan miten tätä eläkettä maksetaan säästöön? Kiinnostaa, eikä kukaan ole vielä kysyttäessä osannut vastata.
Ihan samalla tavalla kuin joka kuu maksetaan eläkettä säästöön rahastoihin tai eläkesäästötilille. En ymmärrä, mikä tässä on ihmeellistä.
Yhteiset kulut maksetaan puoliksi, miehen autosta en maksa mitään eikä hän maksa euroakaan sijoituskämppäni kuluista.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että menot maksettaisiin tulojen suhteessa. Jos ei ole rahaa, ei yksinkertaisesti kuluteta!
Ex-miehen kanssa asia tuli puheeksi vasta kun tuttavapariskunnan nainen joutui työttömäksi ja miehensä maksoi kuluista enemmän. Exäni oli tasajakomiehiä ja alkoi paasata, kuinka hän ei maksaisi vaan kulut maksettaisiin edelleen 50-50, koska eihän se hänen syynsä ole jos ei muija ole saanut työpaikkaansa pidettyä tai uutta hommattua. Mutta jos hän olisi joutunut työttömäksi tai muuten tulonsa olisivat laskeneet, minun olisi pitänyt maksaa enemmän, koska hänellä on oltava aina hintava auto ja harrastukset, koska eihän se hänen syynsä ole jos ei ole töitä.
Muutenkin oli jatkuvasti rahasta vääntöä, vaikka oli omat rahat. Minä käytin omiani väärin kun käytin niitä itseeni ja itselleni tärkeisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se yhdessäoloon eläkkeellä liittyy? Sinun pitäisi maksaa eläke toiselle siksi, että nainen uhrasi omasta eläkkeestään osan sinun puolestasi lasten ollessa pieniä. Eli nainen menetti silloin enemmän kuin sinä. Riippumatta siitä, mitä tapahtuu myöhemmin.
Mutta tuolloin naisen tulisi allekirjoittaa sopimus, jossa hän lupaa maksaa miehelle eläkettä, jos mies on esim. 6 kk vauvan kanssa kotona. Se on monelle naiselle aika iso potti, jos itse tienaa 4000 e/kk ja mies 8000 e/kk. Todella harva suostuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut parikymmentä vuotta yksityinen eläkevakuutus, mutta nykyisinhän niitä ei ole. Se on kuitenkin tuottanut ihan hyvin. Nyt on Trumpin takia pieni pudotus, mutta eiköhän se ehdi korjaantua.
Eri
Maksetaan miten maksetaan. Mies tienaa yli tupladti enemmän kuin minä. Ollaan menty sillä, että hän maksaa lähes kaikki laskut. Mä käyn kaupassa ja maksan lähes piikkeuksetta ruuat ja muut kodin tarvikkeet. Yleensä maksan lomamatkatkin, kun mä varaan ne aina js bensat, kyn pääsääntöisesti käytän autoa joten tankkaan kun tarvetta. Tilit on yhteiset, vaikkakin on ne omat lapsuudessa avatut tilit edelleen, mihin palkka tulee. Jos mun tili hupenee liian alas niin siirrän sinne rahaa toiselta tililtä.