Kuinka moni 45+ ikäinen nainen uskaltaisi olla ilman ehkäisyä jos ei enää ole lapsia haaveissa?
Mä täytän kesällä 46 ja kyllä mulla on minipillerit käytössä. En ole parisuhteessa, mutta mulla on seksisuhde erään miehen kanssa. En todellakaan edes tämän ikäisenä ota riskiä, että tulisin raskaaksi varatulle reilusti vanhemmalle miehelle. En mä ainakaan tämän ikäisenä vielä uskalla luottaa siihen, että en tulisi raskaaksi. Riski on pieni, mutta olemassa silti. Olin alkuvuodesta pari kuukautta ilman pillereitä ja kyllä mulla tuli menkat ihan normaalisti.
Täällä palstalla kun jotkut joko trollaa tai sitten oikeasti uskoo, että yli 40v ei voi tulla raskaaksi. Tai jos tulee raskaaksi, niin se onnistuu vain hoidoilla. No ei se kyllä noinkaan ole. Kyllä voi tulla ihan luomusti raskaaksi.
Mun toinen isoäiti sai nuorimman lapsensa 44-vuotiaana 50-luvun alkupuolella.
Kommentit (112)
"Nyky-Suomen tilastot eivät kerro koko kuvaa, sillä harvempi haluaa lapsia tuossa iässä. Suurimmalla osalla on siis ehkäisy käytössä. Eri asia sitten on tutkia vanhoja tapauksia, aikana ennen ehkäisyä."
Hedelmättömyyshoitojen ikäraja julkisella puolella on noin 40 vuotta ja yksityisellä puolella 45-46 vuotta. Kela ei juurikaan korvaa yli 43 vuotiaiden hedelmättömyyshoitoja. Nämä ikärajat perustuvat raskautumisen todennäköisyyteen.
Joten kyllä se vaan nyt on niin, että todennäköisyys tulla raskaaksi on kovin pieni yli 45 vuotiailla.
En minä ainakaan. Anoppini sai nuorimman lapsensa 48-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun joku sattuu +47-50-v. tulemaan raskaaksi, vaikkei se muka ole mahdollista juuri kenenkään kohdalla täällä kommentteja lukien, kuka haluaa synnyttää lapsen vielä silloin saati ensisynnyttäjä? Mieluummin ehkäisy kuin pakkoabortti terveydellisistä syistä (lapsen tai äidin puolesta) ainakin minusta.
Ei kai täälä ole kirjoitettu, etteikö se mahdollista olisi, että liki 5-kymppinen tuli raskaaksi ja synnyttäisi vauvan ilman mitään hoitoja. Mutta onhan se ihan oikeasti äärimmäisen epätodennäköistä. Joku tilasto oli, että kuluneiden viimeisten 10 vuoden aikana yli 48-vuotiaille tai sitä vanhemmille naisille oli syntynyt yhteensä alle 70 lasta. Eli vuodessa keskimäärin 7 lasta. Lapsia syntyy vuodesa joku 45 000.
Viimeisten 10 vuoden aikana on ollut yleisesti käytössä ehkäisy. Mutta miten olikaan 50-60-luvuilla, kun imetys oli käytännössä ainoa ehkäisy, eikä hedelmöityshoitoja ollut? Mitä tilastot kertovat tuon ikäisten aborteista?
Vierailija kirjoitti:
"Nyky-Suomen tilastot eivät kerro koko kuvaa, sillä harvempi haluaa lapsia tuossa iässä. Suurimmalla osalla on siis ehkäisy käytössä. Eri asia sitten on tutkia vanhoja tapauksia, aikana ennen ehkäisyä."
Hedelmättömyyshoitojen ikäraja julkisella puolella on noin 40 vuotta ja yksityisellä puolella 45-46 vuotta. Kela ei juurikaan korvaa yli 43 vuotiaiden hedelmättömyyshoitoja. Nämä ikärajat perustuvat raskautumisen todennäköisyyteen.
Joten kyllä se vaan nyt on niin, että todennäköisyys tulla raskaaksi on kovin pieni yli 45 vuotiailla.
Mene sanomaan se niille, jotka luottavat siihen että eivät tule raskaaksi ja luulevat kuukautisten puuttumisen johtuvan vaihdevuosista. Ja sitten huomaakin olevansa raskaana, kun on liian myöhäistä tehdä abortti.
En todellakaan ota pienintään riskiä eli ehkäisyä käytetään. Lapsukainen täyttää kohta 18, en todellakaan aloita hommaa enää alusta. N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi. Kuukautiset tulevat ihan säännöllisesti, niin kyllä siellä varmasti ihan kelpoisia munasoluja voi olla. Viimeksi kun kävin gynellä, ultrassa näkyi kuulemma terhakoita munasoluja, toki siitä on jo joitakin vuosia aikaa. Olen tullut aikanaan helposti raskaaksi.
N46
"Ultrassa näkyi terhakoita munasoluja" ei nyt tarkoita muuta kuin että sulla kypsyy ja irtoaa kuukausittain yksi munasolu munasarjoissa. Niitä ei näy useita koska vain harvinaisissa tapauksissa (kaksoset) kypsyy kaksi munasolua samanaikaisesti.
Ultrassa näkyy useita "terhakoita" munasoluja vain mikäli kyseessä on IVF-hoidot joissa tarkoituksella kypsennetään montaa solua kerralla.
Terhakkuus on myöskin kyseenalaista sillä kukaan ei tiedä munasolujen laadusta ultralla muuta kuin että onko munasarjoissa kypsyvää munasolua vai ei. Voivat olla laatutavaraa tai sekundaa, näyttävät i
Itse asiassa siinä ultrassakaan ei tiedetä, onko munasolua kypsymässä vai ei, koska siinä nähdään vain kasvavat follikkelit. Esimerkiksi itseltäni tyhjennettiin yhdessä IVF-kierroksessa 11 follikkelia, joista löytyi 5 munasolua. Toisessa puolestaan saatiin 10 munasolua 10 follikkelista.
Minä tulin raskaaksi suunnittelematta 44-vuotiaana. Sen jälkeen käytin minipillereitä 50-vuotiaaksi asti. Eli kyllä tuo mahdollista on.
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin raskaaksi suunnittelematta 44-vuotiaana. Sen jälkeen käytin minipillereitä 50-vuotiaaksi asti. Eli kyllä tuo mahdollista on.
Palstan besserwissereiden mukaan tuo ei ole mahdollista. :D :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista, katso nyt tilastoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut ilman ehkäisyä 39 v jälkeen. Piti vaihtaa uuteen hormonikierukkaan, mutta sitä myöten hoksasin, että se perhanan kierukkahan aiheuttaa mulla yhtä ja toista ikävää. Esim haluttomuutta, olin ihan tunteeton pökkelö...
Miehen kanssa sovittiin, että lasken päiviä ja ovulaation aikaan sitten käytetään kondomia. Ei ollut ongelma. Aivan toinen ihminen halusi seksiä, halusi miestään.. ihan kuin uusi startti meidän seksielämälle. Mies toisinaan jo toppuutteli, ettei hän mikään nuoripoika enää ole ja samalla oli hyvinkin mielissään.
Sitten noin 46 v alkoi esivaihdevuodet, joten jätettiin se kondomikin pois gynen luvalla.
N53
Ei esivaihdevuodet vaan ihan vaihdevuodet.
Et taida nyt itse tietää mikä ero on vaihdevuosilla ja esivaihde
Höpsistä. Tuo on suomennosvirhe. On premenopaussi ja menopaussi. Menopaussi tarkoittaa viimeisiä kuukausia, ja premenopaussi sitä edeltäviä vuosia, jolloin tulee vaihdevuosioireita. Meinaatko, että on vielä prepremenopaussi, jos on vielä vaihdevuosiakin edeltää joku hormonitoiminnan heikkenemisvaihe?
Helposti. Ja parittelt myös pois, jos ei ole tarkoitus tehdä lapsia
Vierailija kirjoitti:
Täytän kohta 45. En missään nimessä uskaltaisi jättää ehkäisyä pois. Pienempi lapsi on 3v, joten riski raskaudesta on olemassa, vaikka ikää on yli 40. Ei tuota pientäkään hoidoilla saatu.
Kälyni sai 1. ja varmasti ainoan lapsensa 43-vuotiaana. Hänelle oli kolmikymppisenä lääkäri sanonut, että hän tuskin tulee lapsia saamaan, joten hän ei pitänyt enää yli nelikymppisenä ehkäisyä tarpeellisena.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin aiemman viestin väitteeseen, jossa pääteltiin syntyvien lasten vähäisestä määrästä, etteivät nelikymppiset olisi hedelmällisiä. On totta, että vaihdevuosi-ikäisen naisen hedelmällisyys on heikko, mutta sitä ei voi päätellä syntyvien lasten määrästä nykyään, kun raskauden ehkäisy on mahdollista.
Meidän naapuri sai luomuna lapsen 53vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut ilman ehkäisyä 39 v jälkeen. Piti vaihtaa uuteen hormonikierukkaan, mutta sitä myöten hoksasin, että se perhanan kierukkahan aiheuttaa mulla yhtä ja toista ikävää. Esim haluttomuutta, olin ihan tunteeton pökkelö...
Miehen kanssa sovittiin, että lasken päiviä ja ovulaation aikaan sitten käytetään kondomia. Ei ollut ongelma. Aivan toinen ihminen halusi seksiä, halusi miestään.. ihan kuin uusi startti meidän seksielämälle. Mies toisinaan jo toppuutteli, ettei hän mikään nuoripoika enää ole ja samalla oli hyvinkin mielissään.
Sitten noin 46 v alkoi esivaihdevuodet, joten jätettiin se kondomikin pois gynen luvalla.
N53
Ei esivaihdevuodet vaan ihan vaihdevuodet.
Et taida nyt itse tietää mikä ero on vaihdevuosilla ja esivaihde
Höpsistä. Tuo on suomennosvirhe. On premenopaussi ja menopaussi. Menopaussi tarkoittaa viimeisiä kuukausia, ja premenopaussi sitä edeltäviä vuosia, jolloin tulee vaihdevuosioireita. Meinaatko, että on vielä prepremenopaussi, jos on vielä vaihdevuosiakin edeltää joku hormonitoiminnan heikkenemisvaihe?
En tiedä, mikä on oikea termi, mutta itselläni on ollut nyt vajaat pari vuotta ihan selviä oireita, mutta kuukautiset ja ovulaatiot tulevat edelleen. En usko, että kukaan lääkäri diagnosoisi minulla vielä vaihdevuosia, mutta lopun alkua nämä oireet selvästi merkitsevät. Kun nämä voimistuvat riittävästi, sitten voidaan sanoa, että minulla on vaihdevuodet. Siihen asti käytetään nimitystä esivaihdevuodet.
Eri kielet sotkevat, sillä sana menopaussi tarkoittaa kirjaimellisesti kuukautisten loppumista. Se viittaa siis yksittäiseen ajanhetkeen. Sana vaihdevuodet taas viittaa monen vuoden ajanjaksoon, jolloin naisen hormonitoiminta hiipuu. Näitä kahta termiä sitten käytetään rinnakkain samasta asiasta, vaikka ne eivät kirjaimellisesti otettuina tarkoita samaa.
-eri
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan (viesti 96) kanssa näistä sanoista. Ennen kuin kuukautiset jäävät pois tai muuttuvat edes epäsäännöllisiksi, on kuitenkin yleensä useamman vuoden jotain muutoksia, esim. huomattavasti runsastunut vuoto. Esivaihdevuodet. Jos lapsia ei ole toiveissa, tällöin on kyllä syytä käyttää ehkäisyä, vaikka ikää olisi yli 45 vuotta.
Oon 50-vuotias, ja nyt vasta pari kuukautta sitten on kiertoon tullut muutoksia. En usko että enää on raskauden riskiä, mutta sillä ei käytännössä ole muuta merkitystä kuin helpotuksen tunne, koska en käytä enkä ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä (aurallinen migreeni) ja jos nyt jostain tähän kumppanin tempaisen, kondomi on käytössä joka tapauksessa aika kauan.
Ihmiset käyttävät valtavasti aikaa täysin turhien asioiden pohdintaan. Tämäkin viestiketju on siitä jälleen kerran todisteena. Loppujen lopuksi asiaan on olemassa äärimmäisen yksinkertainen ratkaisu, joka toimii joka kerta. Mene sänkyyn vain sellaisen kanssa, jonka kanssa ei haittaa, vaikka saisikin lapsia. Mikäli et ole valmis saamaan lapsia jonkun kanssa, älä silloin mene sänkyyn. Case closed.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset käyttävät valtavasti aikaa täysin turhien asioiden pohdintaan. Tämäkin viestiketju on siitä jälleen kerran todisteena. Loppujen lopuksi asiaan on olemassa äärimmäisen yksinkertainen ratkaisu, joka toimii joka kerta. Mene sänkyyn vain sellaisen kanssa, jonka kanssa ei haittaa, vaikka saisikin lapsia. Mikäli et ole valmis saamaan lapsia jonkun kanssa, älä silloin mene sänkyyn. Case closed.
Jos ei halua lapsia, silloin ei koskaan mene kenenkään kanssa sänkyyn?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi hyvin jättää pois. Kuten täälläkin on kirjoitettu, niin kukaan ei tule enää luomusti raskaaksi +45 v.
Johan nuo lukuisat tutkimukset on asian osoittaneet.
Suomessa lapsia syntyi (v. 2022) yli 45- vuotiaille 187 kpl. Eli lasta yrittäviä naisia on yli 300 000, mutta valitettavasti vain yksi 2000 onnistuu, kuten tuossa aiempi kirjoittaja osoitti 😔
Siis kukaan ei +45 enää tule raskaaksi, mutta lapsia heille syntyi 187? Sulla on tietysti varma tieto, että kaikki nämä hoidoilla?
Itsehän sain lapsen 46-vuotiaana, ihan luomusti. Joten todistettavasti näin voi käydä.
Tuollaista ei kyllä ole hyvä laukoa näppäimistöltään. Todellakin kannattaa käyttää ehkäisyä vielä 45+ iässä, jos on vielä kuukautisia saati ovulaatioita. Vaikka olisikin epätodennäköistä tulla raskaaksi, ei se mahdotonta ole ja joillekin niin käy tilastoista huolimatta.