Kuinka moni 45+ ikäinen nainen uskaltaisi olla ilman ehkäisyä jos ei enää ole lapsia haaveissa?
Mä täytän kesällä 46 ja kyllä mulla on minipillerit käytössä. En ole parisuhteessa, mutta mulla on seksisuhde erään miehen kanssa. En todellakaan edes tämän ikäisenä ota riskiä, että tulisin raskaaksi varatulle reilusti vanhemmalle miehelle. En mä ainakaan tämän ikäisenä vielä uskalla luottaa siihen, että en tulisi raskaaksi. Riski on pieni, mutta olemassa silti. Olin alkuvuodesta pari kuukautta ilman pillereitä ja kyllä mulla tuli menkat ihan normaalisti.
Täällä palstalla kun jotkut joko trollaa tai sitten oikeasti uskoo, että yli 40v ei voi tulla raskaaksi. Tai jos tulee raskaaksi, niin se onnistuu vain hoidoilla. No ei se kyllä noinkaan ole. Kyllä voi tulla ihan luomusti raskaaksi.
Mun toinen isoäiti sai nuorimman lapsensa 44-vuotiaana 50-luvun alkupuolella.
Kommentit (112)
Olen 51v. Ei kuukautisia ollut 6 vuoteen. Vaihdevuosi hoidot käytössä.
2 lasta on maailmalle saatettu. En käytä ehkäisyä. On vilkas seksielämä, kolme rakastajaa. Tapaan heitä säännöllisesti seksin merkeissä, yksi on 41v.
En raskaudu varmuudella enää.
Sain molemmat lapseni vuosien äheltämisen päätteeksi 31- ja 36-vuotiaana ja ilman hoitoja oltaisiin todennäköisesti jääty ilman lapsia. Ehkäisyä en ole käyttänyt sen jälkeen, kun alettiin yrittää esikoista ja näin mennään luultavasti jatkossakin, koska tuskin kaltaisestani lähes hedelmättömästä pari- ja kolmekymppisestä tulee hedelmällistä nelikymppistä.
Vierailija kirjoitti:
Sain molemmat lapseni vuosien äheltämisen päätteeksi 31- ja 36-vuotiaana ja ilman hoitoja oltaisiin todennäköisesti jääty ilman lapsia. Ehkäisyä en ole käyttänyt sen jälkeen, kun alettiin yrittää esikoista ja näin mennään luultavasti jatkossakin, koska tuskin kaltaisestani lähes hedelmättömästä pari- ja kolmekymppisestä tulee hedelmällistä nelikymppistä.
No tuo on eri tilanne. Jos on ollut vaikeaa tulla raskaaksi, niin ei se yli 40-vuotiaana helpommaksi ole muuttunut.
Mä olen itse tullut kaksi kertaa helposti raskaaksi enkä tosiaan uskalla luottaa siihen, että en tulisi raskaaksi enää. Lisäksi minipillerit pitää vuodon ja menkkakivut poissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on eri tilanne. Jos on ollut vaikeaa tulla raskaaksi, niin ei se yli 40-vuotiaana helpommaksi ole muuttunut.
Mä olen itse tullut kaksi kertaa helposti raskaaksi enkä tosiaan uskalla luottaa siihen, että en tulisi raskaaksi enää. Lisäksi minipillerit pitää vuodon ja menkkakivut poissa.
Ap
Niin? Aloituksessa ei kysytty, että hei, vastatkaa te helposti raskaaksi nuorena tulleet. Olisit voinut vähän tarkentaa, kenen haluat vastaavan, niin ei tarvisi tuhahdella näille "Eri tilanteille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin? Aloituksessa ei kysytty, että hei, vastatkaa te helposti raskaaksi nuorena tulleet. Olisit voinut vähän tarkentaa, kenen
Mitä ihmettä sä skitsoat? En mä ole missään kirjoittanut, että tähän saa vastata vain helposti raskaaksi tulleet. Tuo oli ihan sun oma tulkinta. Joku kertoi oman kokemuksen ja mä kerroin oman. En mä mitään tuhahdellut.
Voi luoja mitä touhua taas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys tulla raskaaksi luomusti yli 44-vuotiaana on yksi (1) prosentti.
Laittaisitko myös linkin tai lähteen.
Lisäksi tuo on "1%" per kuukautiskierto (tai muu luku, vaikkapa 2-7% ennenkuin annat lähteen).. Kun paneskelet vaikkapa vuoden päivät, olet ottanut sen prosenttiriskin noin 13 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi pois, koska en halua lasta.
Miinusääni ap:lle, koska en pidä pettäjistä.
Miinusääni sulle. Nyt haukut väärää puuta. Mies on naimisissa, ei ap.
Mutta apltä kysyisin: ettekö te kondomia käytä ollenkaan? Kun sää jostain raskaudesta olet huolissas
Olen nyt 48 vuotta, enkä uskaltaisi jättää ehkäisyä pois, ei myöskään ole mitään vaihdevuosioireitakaan vielä näkyvästi, minipilleri menee vielä. Yksilöllistä tuo on, ehkä +55 olisi parempi aika miettiä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi pois, koska en halua lasta.
Miinusääni ap:lle, koska en pidä pettäjistä.
Miinusääni sulle. Nyt haukut väärää puuta. Mies on naimisissa, ei ap.
Mutta apltä kysyisin: ettekö te kondomia käytä ollenkaan? Kun sää jostain raskaudesta olet huolissas
Kortsua on käytetty silloin kun en ole käyttänyt pillereitä. Migreenin vuoksi piti vaihtaa minipillerit. En mä nyt ole raskaudesta huolissani koska käytän minipillereitä. Tarkoitan tällä aloituksella, että mä vielä uskaltaisi ilman minipillereitä olla.
Ap
Jos multa ei olisi poitettu kohtua ja kuukautiset tulisi edelleen, niin en ottaisi riskiä tulla raskaaksi, koska mun tuurilla näin käviso kuitenkin.
Täytän just 'vasta' 44 v. mutta vastaan ny kuitenkin.
En missään nimessä uskalla olla ilman ehkäisyä vielä, ehkä joskus 50 vuotiaana sitten...
Lapsi olisi katastrofi, ja koska aborttia vastustan, niin parempi katsoa tarkkaan, etten tule vahingossakaan raskaaksi.
Kaks lasta on, eka sai alkunsa yhdestä ehkäisyttömästä yhdynnästä (vahinko, mutta iloinen sellainen) ja toka tuli sit ekasta kierrosta kun alettiin yrittämään. Oon kyl ollu alle 30 v. kun lapset sain, mutta tällä asialla en leiki, koska en halua kantaa vastuuta epätodennäköisestä, mutta mahdollisesta raskaudesta.
Itse sain ensimmäisen lapseni luomusti 44-vuotiaana 20 vuoden lapsettomuuden jälkeen. Kyllä on mahdollista tulla vielä raskaaksi yli 40v.
Minä uskallan. Sterilisaatio takaa, ettei ehkäisyä tarvita.
Olen ollut ilman ehkäisyä nyt kaksi vuotta. Vaihdevuosieoireita ei ole, ultralla näkyy aktiiviset munasarjat. Täytän kohta 49. Jos tässä iässä omilla sukusoluilla raskautuisin ja lapsi vielä syntyisi, niin olisihan se jonkin luokan ihme.
Entisaikaan 5-kymppisten äitien lapset ei tutkimusten mukaan ole yleensä olleet heidän omia, vaan esim oman tyttären vahinkolspsia, jotka äidit ottaneet omikseen ja kasvatettaviksi.
Olen 53 enkä tule koskaan harrastamaan seksiä ilman kumia.
Vierailija kirjoitti:
2 lasta on maailmalle saatettu. En käytä ehkäisyä. On vilkas seksielämä, kolme rakastajaa. Tapaan heitä säännöllisesti seksin merkeissä, yksi on 41v.
Siis ette edes käytä kondomia? Voi herran jestas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ette edes käytä kondomia? Voi herran jestas.
Mistä lähtien kondomit ovat olleet naisille?
eri
47-v. enkä ole useampaan vuoteen käyttänyt ehkäisyä. Sain aikoinaan kakkosella alkavalla iällä useamman keskenmenon, kolmosella alkavalla iällä kaksi elävää lasta ja jonkin keskenmenon, nelosella alkavalla iällä 42-44 -ikävuosien välillä useamman keskenmenon. Ensimmäinen noista vanempana tulleista oli minipillereiden läpi, sitten juteltiin aiheesta ja jätettiin ehkäisy pois, olisi saanut tulla iltatähti jos olisi onnistunut. Ei hirveästi oletettukaan, että onnistuisi, mutta yksi raskaus meni kuitenkin kymppiviikolle ja sen päättyminen oli raskasta. Toinen isoäiti sai kuopuksen 44-vuotiaana ja toisella loppui kuukautiset vasta 56-vuotiaana, niin tiesin, että voi teoriassa olla mahdollista. Olisi haluttu kuitenkin enemmän lapsia, mutta olen varsin kiitollinen, että saatiin nämä jotka saatiin.
En osaa kuvitella, että nyt olisi enää mitenkään mahdollista tulla edes raskaaksi, eikä missään nimessä enää hormonitoiminta riittäisi viemään raskautta loppuun. Se juna on jo mennyt. Sen sijaan seksi on koko tämän nelosella alkavan iän vain parantunut ja ilman ehkäisyä vielä paljon parempaa. Joten näillä mennään nyt.
Erilaisessa elämäntilanteessa se maailman epätodennäköisin vauva voisi olla katastrofikin, mutta jos nyt vielä sellainen Jumalan ruoska iskisi, niin nauraisin vain ja sanoisin kiitos. Mutta joo, ei tule tapahtumaan.
Ne todennäköisyydet on niin pieniä, ettei tulisi kyllä mieleenkään stressata aiheesta enää mitään.
Mistä ihmeestä ap noin mielensä pahoitti? Muut koittavat vastata kokemuksensa mukaan niin kaikkiin vastauksiin alkoi tämän keskustelun lopulla tulla ap:lta ilkeitä kommentteja. Ei pidä kysyä mitään, jos ei halua vastauksia.