Kuinka moni 45+ ikäinen nainen uskaltaisi olla ilman ehkäisyä jos ei enää ole lapsia haaveissa?
Mä täytän kesällä 46 ja kyllä mulla on minipillerit käytössä. En ole parisuhteessa, mutta mulla on seksisuhde erään miehen kanssa. En todellakaan edes tämän ikäisenä ota riskiä, että tulisin raskaaksi varatulle reilusti vanhemmalle miehelle. En mä ainakaan tämän ikäisenä vielä uskalla luottaa siihen, että en tulisi raskaaksi. Riski on pieni, mutta olemassa silti. Olin alkuvuodesta pari kuukautta ilman pillereitä ja kyllä mulla tuli menkat ihan normaalisti.
Täällä palstalla kun jotkut joko trollaa tai sitten oikeasti uskoo, että yli 40v ei voi tulla raskaaksi. Tai jos tulee raskaaksi, niin se onnistuu vain hoidoilla. No ei se kyllä noinkaan ole. Kyllä voi tulla ihan luomusti raskaaksi.
Mun toinen isoäiti sai nuorimman lapsensa 44-vuotiaana 50-luvun alkupuolella.
Kommentit (112)
Jätin ehkäisyn 40-vuotiaana ja on aateltu ettei olisi katastrofi jos olisi vielä lapsia tullutkin, mutta ei mitenkään aktiivisesti ole yritettykkään. Olen nyt 46 ja 1 raskaus mikä sekin oli tuulimuna on ollut 6:ssa vuodessa. Kuukautiset edelleen säännölliset kyllä, useampi lapsi saatiin kun olin alle 40 niin kyllä itsellä se oli se raja kun lapsia enää sain.
Rakastellaan vakihoitoni kanssa ilman ehkäisyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys tulla raskaaksi luomusti yli 44-vuotiaana on yksi (1) prosentti.
Laittaisitko myös linkin tai lähteen.
Lisäksi tuo on "1%" per kuukautiskierto (tai muu luku, vaikkapa 2-7% ennenkuin annat lähteen).. Kun paneskelet vaikkapa vuoden päivät, olet ottanut sen prosenttiriskin noin 13 kertaa.
Googletapa englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut ilman ehkäisyä 39 v jälkeen. Piti vaihtaa uuteen hormonikierukkaan, mutta sitä myöten hoksasin, että se perhanan kierukkahan aiheuttaa mulla yhtä ja toista ikävää. Esim haluttomuutta, olin ihan tunteeton pökkelö...
Miehen kanssa sovittiin, että lasken päiviä ja ovulaation aikaan sitten käytetään kondomia. Ei ollut ongelma. Aivan toinen ihminen halusi seksiä, halusi miestään.. ihan kuin uusi startti meidän seksielämälle. Mies toisinaan jo toppuutteli, ettei hän mikään nuoripoika enää ole ja samalla oli hyvinkin mielissään.
Sitten noin 46 v alkoi esivaihdevuodet, joten jätettiin se kondomikin pois gynen luvalla.
N53
Ei esivaihdevuodet vaan ihan vaihdevuodet.
Et taida nyt itse tietää mikä ero on vaihdevuosilla ja esivaihdevuosilla... Googletapa ennen kuin seuraavan kerran nolaat itsesi.
43-vuotiaana todennäköisyys tulla raskaaksi vuoden aikana on 1-2 prosenttia.
babycenter.com
Ultrassa gyne totesi, että "hiljaista on" munasarjoissa, vaikka ei suoraan sanonut että ehkäisyn voisi jättää pois. Lisäksi nämä tilastot.
Mietin samaa, että uskaltaisiko jättää pois, vaikka ovulaatio tulee säännöllisesti (tikutan niitä varmuudeksi). 45 v.
Varmaan uskaltaa. Ei ole lottokaan koskaan osunut kohdalle, joten miksi tämäkään. (Tosin, jos osuisi, niin ei sekään olisi katastrofi.)
Sitten kun joku sattuu +47-50-v. tulemaan raskaaksi, vaikkei se muka ole mahdollista juuri kenenkään kohdalla täällä kommentteja lukien, kuka haluaa synnyttää lapsen vielä silloin saati ensisynnyttäjä? Mieluummin ehkäisy kuin pakkoabortti terveydellisistä syistä (lapsen tai äidin puolesta) ainakin minusta.
Uskaltaisin. Menkkoja ei ole kohta vuoteen tullut, niin todella epätodennäköistä tulla raskaaksi. Hormoneja en syö, niin sitten kondomi ehkäisyksi.
En olisi ilman ehkäisyä alle viisikymppisenä, en välttämättä pian sen jälkeenkään. Vähän riippuu siitä, milloin kuukautiset loppuvat.
Isomummoni luuli, ettei lapsia enää tulisi, mutta sai sitten vielä yhden 47-vuotiaana. Eli omasta suvustanikin löytyy esimerkki.
Todennäköisyys tulla raskaaksi yli 45 vuotiaalla on 0,3 %. Eli 3/1000. Jos tuhat 45 vuotiasta yrittää raskautua, niin 3 heistä onnistuu. Lisäksi yli 45 vuotiaiden raskauksista keskeytyy puolet. Eli jos 2000 yli 45 vuotiasta naista yrittää raskautua, niin synnytykseen asti menee 3 raskautta.
Todennäköisempää lienee saada haittoja hormonallisesta ehkäisystä kuin saada lapsi yli 45 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
43-vuotiaana todennäköisyys tulla raskaaksi vuoden aikana on 1-2 prosenttia.
babycenter.com
Todennäköisyyttä olennaisempaa on, kuinka katastrofi raskaus olisi. Jos lapsi saa tulla, niin eihän silloin tarvi ehkäisyä minkään ikäisenä. Jos taas ei missään tapauksessa halua tulla raskaaksi (joko ei halua lasta tai terveys ei kestä raskautta), niin silloin käytetään ehkäisyä.
Käytin gynekologin suosituksesta ehkäisyä 54- vuotiaaksi asti. Asia selviää aina varmimmin, kun verikokeista määritellään hormonitasot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi pois, koska en halua lasta.
Miinusääni ap:lle, koska en pidä pettäjistä.
Ketä mä petän? Mä olen sinkku. Mieshän tässä se pettäjä on.
Ap
H u o r a a m i n e n on just ihan perzeestä. Häpeä! Luulisi vapaita miehiä löytyvän.
Aikuinen nainen etkä tiedä mitä huo raaminen tarkoittaa. Se tarkoittaa itsensä myymistä. Seksisuhde varatun kanssa ei ole huo raamista eli ap ei ole huo ra. Mene sä tukehtumaan pullaasi luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys tulla raskaaksi luomusti yli 44-vuotiaana on yksi (1) prosentti.
Miten tämä on tutkittu? Harva edes yrittää tulla raskaaksi tuon ikäisenä tai vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun joku sattuu +47-50-v. tulemaan raskaaksi, vaikkei se muka ole mahdollista juuri kenenkään kohdalla täällä kommentteja lukien, kuka haluaa synnyttää lapsen vielä silloin saati ensisynnyttäjä? Mieluummin ehkäisy kuin pakkoabortti terveydellisistä syistä (lapsen tai äidin puolesta) ainakin minusta.
Ei kai täälä ole kirjoitettu, etteikö se mahdollista olisi, että liki 5-kymppinen tuli raskaaksi ja synnyttäisi vauvan ilman mitään hoitoja. Mutta onhan se ihan oikeasti äärimmäisen epätodennäköistä. Joku tilasto oli, että kuluneiden viimeisten 10 vuoden aikana yli 48-vuotiaille tai sitä vanhemmille naisille oli syntynyt yhteensä alle 70 lasta. Eli vuodessa keskimäärin 7 lasta. Lapsia syntyy vuodesa joku 45 000.
Meidän suku on todella sikiävää. En myöskään pisä reisiä pitkin valuvasta siemennesteestä. Siksi kortsu. Vain lerpukat ovat sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai täälä ole kirjoitettu, etteikö se mahdollista olisi, että liki 5-kymppinen tuli raskaaksi ja synnyttäisi vauvan ilman mitään hoitoja. Mutta onhan se ihan oikeasti äärimmäisen epätodennäköistä. Joku tilasto oli, että kuluneiden viimeisten 10 vuoden aikana yli 48-vuotiaille tai sitä vanhemmille naisille oli syntynyt yhteensä alle 70 lasta. Eli vuodessa keskimäärin 7 lasta. Lapsia syntyy vuodesa joku 45 000.
Nyky-Suomen tilastot eivät kerro koko kuvaa, sillä harvempi haluaa lapsia tuossa iässä. Suurimmalla osalla on siis ehkäisy käytössä. Eri asia sitten on tutkia vanhoja tapauksia, aikana ennen ehkäisyä.
Kyllä voi hyvin jättää pois. Kuten täälläkin on kirjoitettu, niin kukaan ei tule enää luomusti raskaaksi +45 v.
Johan nuo lukuisat tutkimukset on asian osoittaneet.
Suomessa lapsia syntyi (v. 2022) yli 45- vuotiaille 187 kpl. Eli lasta yrittäviä naisia on yli 300 000, mutta valitettavasti vain yksi 2000 onnistuu, kuten tuossa aiempi kirjoittaja osoitti 😔
En enää edes katso miehiin päinkään. Kolmen vuoden kuluttua saan vihdoin viimein viimeisenkin "pallon jalasta" enkä todellakaan aio enää ikinä aloittaa 18v elinkautista alusta. Ei ole sen arvoista miesten kanssa pelehtiminen, että olisi syytä ottaa pientäkään vahingon vaaraa.