Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimin opettajana aikuisille - nyt avaudun hetken...

Vierailija
19.04.2025 |

Usein kuuluu valitusta siitä, kuinka nuoret sitä ja nuoret tätä. Mutta entäpä, kun koulutat aikuisia ja yrität pitää aikatauluista ja sovituista pelisäännöistä kiinni? Kun muutenkin esim. opetustunnit on vedetty minimiin, niin lähes kaikki oppiminen jää (aikuis)opiskelijan vastuulle ja se vastuunkanto näyttää tältä (ilmoitusluontoisia viestejä opettajalle):

- olen lomalle seuraavat kolme viikkoa, en osallistu.

- haluan suorittaa opintojakson itsenäisesti, laitatko ohjeet (itsenäinen suoritustapa ei ole mahdollista tällä opintojaksolla, ilmoitettu etukäteen)

- voinko suorittaa antamalla näyttöjä, teen tätä asiaa työkseni jo (niin, miksi olet sitten tällä opintojaksolla oppimassa UUTTA, jos et halua kehittää työtäsi?

- olen aikatauluttanut tehtävien tekoon loma-ajan, olethan käytettävissä 24/7 lomalla? (Ei, olen itsekin lomalla, teen tätä TYÖKSENI, en vapaa-ajan harrastuksena).

Kysymykseni kuuluukin - miksi sitoudut koulutukseen, jonka suorittamiseen sinulla ei sitten olekaan resursseja tai edes minkäänlaista halua?

Ugh, olen puhunut.

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mistään ei tule seuraumuksia tai rangaistuksia niin voi perseillä - oli sitten kyse opettajasta tai oppilaasta. Oon jo 53v. pätkätyöläinen, jolla 3 tutkintoa ja pari pilipalikurssia ja nähnyt tähän mennessä vaikka mitä. Törkeimpänä ehkä AMK-opettaja, joka 20 v sitten opetti toisia kurssilaisia ensimmäisen kurssin opiskelijoiden töistä (jotka opiskelivat itse harkkatyöhön asiat englanninkielisestä kirjasta (kirjaa ei ollut vielä aiheesta suomeksi) ja netistä, koska opettaja ei itse viitsinyt perehtyä aiheeseen. Googlella todettu, että on edelleen ko. oppilaitoksessa opettajana. On opiskelijoille mukava, niin kukaan ei ole käräyttänyt. Ikävät opettajat saavat kyllä lähteä.

Vierailija
22/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?

Kunhan pääset tiettyyn ikään niin huomaat asian itsekin. Eturauhasvaivat miehillä ja naisilla jotain muuta.

Eli töissäkin käyvät alle 10 minuutin välein vessassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en käy töissä sen takia että monissa ammateissa on nin super hyvät turvatyöpaikkapalkat.

ihmettelen aina että miksi ne kouluttaa ihmisiä töihin joissa on paskat palkat....

Ite vetää superhyvää palkkaa. Moninkertaista suhteessa mihin kouluttavat porukkaa orjatöihin..

Tehköön ne töitä joita se kannattaa. Antaa opettajien opettaa, mutta turha valittaa jos ei kauheesti nappaa opetella mitään. Antakaa kannustinta. Antakaa rahaa niin opettelen. Työstä sitä ei kuitenkaan koskaan saa.

Vierailija
24/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi opiskelija käy täyttämässä juomapulloa jokaisen tunnin aikana ainakin kolme kertaa ja toki siitä tulee jatkuva vessassa käymisen tarve, toinen tuo luennoille mukaan vauvan, joka ei valitettavasti nuku ja ole hiljaa. Itseäni jatkuvat äänet ja liikkuminen häiritsee, mutta yritän sinnitellä, kun tätä se opiskelu nykyään kuulemma on muuallakin

Vierailija
25/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touhutkoot mitä haluavat. Sitten saavat kurssinsa suoritettua taikka eivät. Se on ihan itsestä kiinni.

Vierailija
26/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vituttaa katsella 6000+ palkkaa nostavaa opettajaa samalla kun tekee itse koulutöitä ilmaiseksi

Se opettaja on opiskellut myös ja enemmän kuin sinä. 

Kahden maisterin suorittaneena tohtisin epäillä

Po. "Kaksi maisteria / maisterin tutkintoa suorittaneena..."

Vierailija
27/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Oma kokemukseni on ryhmätyöstä, johon tuppautui viisikymppinen joka ei millään tajunnut miten lähteet toimii. Jokainen kirja hänen kirjahyllyssään oli lähde, olihan hän ne joskus lukenut. Jokikinen tapaamiskerta piti aina uudestaan selittää, että jos käytetään lähteitä niin pitää pystyä osoittamaan mistä se on.

Eikö se viisikymppinen ollut opiskellut koskaan mitään? Itsekin olen viisikymppinen ja jo yli kolmekymmentä vuotta sitten kun ensimmäistä tutkintoani opiskelin piti lähteet merkitä tarkasti.

Vierailija
28/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikuisopiskelijana tässä nyt kritisoin opintojen suoritusten tappotahtia. Myös opetuspuoli on vähän sitä sun tätä. Niin koululla kuin työssäoppimisjaksoilla. 

Vierailija
29/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi opiskelija käy täyttämässä juomapulloa jokaisen tunnin aikana ainakin kolme kertaa ja toki siitä tulee jatkuva vessassa käymisen tarve, toinen tuo luennoille mukaan vauvan, joka ei valitettavasti nuku ja ole hiljaa. Itseäni jatkuvat äänet ja liikkuminen häiritsee, mutta yritän sinnitellä, kun tätä se opiskelu nykyään kuulemma on muuallakin

ihmiset tajusi vihdoinkin koulutuksen jujun. Huijausta.

Osa maksaa siitä hyvästä että saa koulutusta. Se on kaikista suurin huijaus.

Mutta oppivelvollisuus on yksi hirvein. Ihmiset pakotetaan mahdollisimman edullisella hinnalla opettelemaan itsensä tuottaviksi. Siitä syyllistetään jos eivät jaksa ja halua.

Huonoja numeroita ja arvostellaan heitä.

Oikeasti ihmisille pitäisi maksaa palkkaa siitä hyvästä että he tekevät itsestään tuottavia yhteiskunnalle.

Nyt se tehdään ns hyvällä sydämellä ja tarjotaan oikein paskaa ruokaa syötäväksi edullisesti.

Totuus on että heitä huijataan halvalla. Ihmisille pitäisi maksaa perustulo siitä hyvästä että suostuvat opiskelemaan

Vierailija
30/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Touhutkoot mitä haluavat. Sitten saavat kurssinsa suoritettua taikka eivät. Se on ihan itsestä kiinni.

Touhutkoon jossain muualla kuin koulussa. Se häiritsee kaikkia kun väkeä tulee myöhässä, jonkun puhelin soi tai jutellaan omia juttuja. Lapsilta ja nuorilta tuollaista voi odottaa, mutta että aikuiset ihmiset eivät osaa olla asiallisesti! Ja opettajien on vaikeampi puuttua tuollaiseen käytökseen aikuisten kohdalla, onhan se vähän outoa jos 40-vuotiaalle pitää selittää miksi on tärkeä olla ajoissa tunnilla ja hiljaa kun opettaja puhuu.

Vierailija
31/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vituttaa katsella 6000+ palkkaa nostavaa opettajaa samalla kun tekee itse koulutöitä ilmaiseksi

No mene sitten vit*uun sieltä marisemasta. Ei siellä varmaan ole pakko olla! Voithan yrittää etsiä koulun jossa koulutöistä maksetaan, eiku

Vierailija
32/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. "En pysty osallistumaan kun olen töissä, mies/vaimo on töissä ja lasta pitää hoitaa, on taloyhtiön hallituksen kokous tai mitä nyt kelläkin."

Miksi ihmeessä lähteä opiskelemaan ja viedä toisen motivoituneen paikan jos ei pysty osallistumaan?

Vierailija
33/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siihen ikään mennessä ole jo suurimmalta osalta karissut kiltin tytön syndrooma ja ylitunnollisuus ja selvinnyt, että vähemmälläkin pääsee

Ei kai sitä tarvitse suoraan ylitunnollisesta kiltin tytön syndroomaisesta sluibaksi vetää?

On hyvä pyrkiä tunnollisuuteen, ei YLItunnollisuuteen. 

Vierailija
34/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Touhutkoon jossain muualla kuin koulussa. Se häiritsee kaikkia kun väkeä tulee myöhässä, jonkun puhelin soi tai jutellaan omia juttuja. Lapsilta ja nuorilta tuollaista voi odottaa, mutta että aikuiset ihmiset eivät osaa olla asiallisesti! Ja opettajien on vaikeampi puuttua tuollaiseen käytökseen aikuisten kohdalla, onhan se vähän outoa jos 40-vuotiaalle pitää selittää miksi on tärkeä olla ajoissa tunnilla ja hiljaa kun opettaja puhuu.

Pistä ne töihin, niin ne ei ehdi koheltaa.

Vierailija
35/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itsekin juuri aikuiskoulutuksessa ja mietin samoja asioita.

Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.

Ja yksi mikä minua ihmetytti oli vessassa käyminen. Meillä oli taukoja ja tuntia on kulunut alle 10 minuuttia ja pitää päästä vessaan. Eikö mitenkään olisi voinut tauolla käydä?

Olen amiksessa aikuispuolella.

Kurssille on ilmoittautunut 20 oppilasta.

Näistä 17 tulee jollain tavalla kurssille.

Tunti alkaa klo 9.15. Joka päivä 17 oppilaasta tulee 2 oppilasta (minä olen toinen) ajoissa paikalle.

Tunti kuluu siinä että opettaja päästää ne 5-15 oppilasta luokkaan yksikerrallaan (harvoin on kaikki 17 ilmoittautunutta paikalla)

Tähän päälle se että viittaaminen on jäännyt unholaan ja huudetaan kilpaa.

Vierailija
36/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan pääset tiettyyn ikään niin huomaat asian itsekin. Eturauhasvaivat miehillä ja naisilla jotain muuta.

Tauolla kaikki vessat on varattuja.

Vierailija
37/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Oma kokemukseni on ryhmätyöstä, johon tuppautui viisikymppinen joka ei millään tajunnut miten lähteet toimii. Jokainen kirja hänen kirjahyllyssään oli lähde, olihan hän ne joskus lukenut. Jokikinen tapaamiskerta piti aina uudestaan selittää, että jos käytetään lähteitä niin pitää pystyä osoittamaan mistä se on.

Jep. Ja sitten nämä 'oma mielipide on tosiasia, koska MINÄ TIEDÄN. Ja voin tällä perusteella myös kirjoittaa opparin ilman mitään lähteitä. Näitä muuten löytyy raksapuolen ukoissa paljon.. Onneksi siellä on ne opettajatkin samaa koulukuntaa, niin menee läpi. Mutta kun tähän perustuu meidän rakennuspuolen "laatu", niin sitä saa, mitä tilaa.

Rakennuspuolen laatu olisi hyvää mikäli rakentajat olisivat nämä MINÄ TIEDÄN tyyppejä. Nyt ne ovat puolalais

Eipä meitäkään kiinnostaisi rakentaa toiseen maahan sutta ja sekundaa. Ei me niissä asuta.

Vierailija
38/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän toi vauvan kurssille? Eikö vauva ole 1 ja muut 2? Jos vauva olisi etusijalla silloin oltais pienen kanssa kotona.

Vierailija
39/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästellään ja puhutaan tunneilla, puhelin on päällä, VAIKKA siitä on sanottu, äänettämälle ja mielelään laukkuun tai jonnekin pois.

Tunti alkaa klo 9.15. Joka päivä 17 oppilaasta tulee 2 oppilasta (minä olen toinen) ajoissa paikalle.

Tunti kuluu siinä että opettaja päästää ne 5-15 oppilasta luokkaan yksikerrallaan (harvoin on kaikki 17 ilmoittautunutta paikalla)

Tähän päälle se että viittaaminen on jäännyt unholaan ja huudetaan kilpaa.

Tule yliopistoon. Täällä kurssit on niin ylibuukattuja, että opettajat lätkäisee bulkkina hyväksytyt suoritukset kaikille, vaikka kurssitehtäviä olisi tekemättä

Vierailija
40/139 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän päälle se että viittaa

Älä huoli. Olen tulossa. Kurvaan ensin AMK kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan