Lääkäri tukisti 4-vuotiasta Valkealassa.
Pitäkää herrantähden ne muksunne kurissa lääkärinvastaanotolla. Neljävuotiaan kuuluu ymmärtää ettei laatikoita mennä tutkimaan.
Ilta-Sanomista
Lehti: Lääkäri retuutti neljävuotiasta poikaa
18.09.2008 08:35
Kokenut terveyskeskuslääkäri ravisteli 4-vuotiasta poikaa hiuksista Valkealassa tämän avattua lääkärin työpöydän laatikkoa, kertoo Iltalehti.
Viime toukokuussa tapahtuneessa välikohtauksessa lääkäri oli ollut kirjoittamassa 4-vuotiaan pojan veljelle reseptiä, kun vilkas pikkupoika oli mennyt avaamaan lääkärin pöytälaatikkoa. Lääkäri oli reagoinut tilanteeseen kääntymällä tuolillaan ja antamalla pojalle "tukkapöllyä". Lasten äiti kertoo Iltalehdelle, että 4-vuotiaalle pojalle jäi tapauksesta lääkärinpelko.
Kouvolan käräjäoikeus tuomitsi tiistaina lääkärin lievästä pahoinpitelystä 126 euron sakkorangaistukseen. Lääkäri kiistää tiukasti syyllistyneensä rikokseen. Hänen mukaan pyrkimys oli nopealla liikkeellä suojella lasta, ettei hän loukkaisi itseään laatikon reunaan.
Iltalehden haastatteleman lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Risto Ihalaisen mielestä käräjäoikeuden päätös oli yllättävä. Hänen mukaan tällaisissa tapauksissa päädytään yleensä ratkaisemattomaan. Ihalainen kertoo myös, ettei ole vastaavaa tapausta 40-vuotisella urallaan terveydenhuoltoalalla aiemmin tavannut.
IS
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Siis normaali 4-vuotias ei pengo lääkärillä yhtään mitään vaan istuu jännittyneenä paikallaan. Vaikka muuten olisi koti-adhd, niin vieraskoreitahan nuo pienet usein on. Ja mä en kanssa usko, että lääkäri olisi oikeasti tehnyt mitään kovin pahaa. Ja hauskinta on tämä "ikitrauma", minkä lapsi siitä sitten sai... Ennen naapurin tädit ja sedät saattoi nipata tai tukistaa vierastakin lasta (en hyväksy kyllä), eikä siitä mitään traumaa loppuiäksi jäänyt, kun vaa ei kohtuutonta ollut.
Normaali nelivuotias ei välttämättä ole vieraskorea. Voi olla toisinaan, usein ei. Nelivuotias on vielä liian pieni ymmärtämään kaikkia sosiaalisia sääntöjä. Kyllä nelivuotias lääkäriä alkaa pelätä, kun hän muistaa tukistamisen tai riuhtaisun.
Tästä tietää kysymättäkin, mitä oikeasti oli tapahtunut.
Pikkupoika ryntäsi kronaamaan lekurin laatikoita. Lekuri tökkäsi käden eteen, ja pikkupojan tarkkaan vaalittu takajeejee-niskahiustupsu, joita poikien äidit tuntuu hellivän ja rakastavan, jäi käden alle. Se oli sitten se tukistus. Eikun oikeusjuttu pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kerran ihan normaali lapsi. Ei tuon ikäinen enää voi käyttäytyä kuin aivoton 2-vuotias ja mennä lääkärissä tai jossain kyläpaikassa penkomaan toisten laatikoita?! Onko teistä normaalia, että 4-vuotias ei vielä tuota tiedä tai ole oppinut? Minusta ei.
Totta kai lapset on nopeita, mutta ihan peruskäytöstavat opettamalla vilkkaankin 4-vuotiaan kanssa pärjää jo hyvin.
Lpaset ovat temperamentiltaan erilaisia. Siinä missä toinen nelivuotias istuu pyynnöstä paikallaan, toinen säntäilee ympäriinsä pyynnöstä huolimatta. Nelivuotias on vielä kovin pieni, jollain saattaa olla vielä uhmaikääkin.
Vierailija kirjoitti:
Tosin jos mä olisin ollut se lekuri, niin olisin kyllä komentanut ensin lasta ja sitten äitiä :D! Ihan turhaan ollaan nykymaailmassa hiljaa edessäpäin ja puhutaan pahaa takanapäin. Miksei vaan yksinkertaisesti voi sanoa suoraan, jos joku asia ärsyttää?!?
Mä olen aina sanonut joka paikassa, että jos mun lapseni häiritsevät, niin heitä saa komentaa ihan vapaasti tai tulla minulle sanomaan, jos lasten käytös häiritsee.Sana "pahoinpidellä/pahoinpitely" tässä tapauksessa kuulostaa pahemmalta kuin se oikeasti oli. Tukisti. So what? Mehän ei tiedetä, mitä todellisuudessa tapahtui, koska kukaan meistä - paitsi tämä äiti ja lekuri - ei ollut paikalla.
Mun mielestä tukistaminen - esim niskahiuksista kiinni pitäminen lyhyen aikaa - ei ole väärin, mutta jos alkaa lasta riuhtomaan ja pyörittelemään tukasta, niin se on tosi paha juttu! Mutta lakihan on kanssani täysin eri mieltä. Lain mukaan kaikenlainen fyysinen pahoinpitely on väärin.
Mä olen 100% varma, että Suomessa on tuhansia aikuisia/eläkeläisiä, jotka eivät tästä lainpykälästä tiedä. Ennen vanhaan kun kasvatettiin vitsaa säästämättä.
T:77
Onneksi ei enää eletä kuten "ennen vanhaan", jolloin kasvatettiin vitsaa säästämättä; tulee ihan kauhunväreitä.
Vierailija kirjoitti:
jos se tarkoittaa sitä, ettei lapsi tee koskaan mitään kiellettyä. Häpeäpenkkiin joutavat siis jokainen arvostelevakin äiti täällä, teidän lapset käyttäytyvät aivan yhtä huonosti, vaikka mitä selittäisitte jossain nettipalstalla, ihan samanlaisia possuja ja tolkuttoman tottelemattomia kaikki lapset, ihan turha yrittää viedä katsetta pois omista lapsista ja sanoa, ettei meidän lapset vaan sellasta tekisi.
Hävetkää
Onpa rumasti ajateltu. Jokainen äiti/isä tietää, että nelivuotias (kuten murkkuikäinenkin) kokeilee rajojaan, tutustuu maailmaan ja täällä vallitseviin tapoihin. Nelivuotias osaa olla tässä perin sitkeä: jos hän haluaa laittaa päälleen helleasun pakkasella, taistelee hän siitä pukijansa kanssa pitkäänkin. Ei nelivuotias tässä millään mittapuulla ole "paha". Hän on virkeä ja usein "liiankin" kiinnostunut ympäristöstään. Kasvun ja kokeilun myötä lapsi sitten oppii vähitellen, mitä on missäkin kontekstissa vallitseva oikea tapa toimia.
Ihan oikein teki. Kyllä lapset täytyy pitää kurissa ja ainakin minä tukistan lapsiani, läimäytän heitä kämmenellä poskelle tai takapuolelle ja muutenkin annan heille vastaavia rangaistuksia jos he eivät tottele.
Vierailija kirjoitti:
ja ne on kyllä olleet kunnolla lääkärin vastaanotolla, on opetettu kunnioittamaan toisten tavaroita ja ilman lupaa ei availla missään kyläpaikassakaan kaappeja. Joidenkin muksut menee jopa toisten jääkaapille joka on minusta pöyristyttävää.
Ei meillä ole armeijakuri vaikka tavat on opetettu.
Kotona saa purkaa mieltään tarvittaessa ja se kuuluu asiaan. Kylillä ollaan ihmisiksi.
Väitän että nämä huligaanit jotka riehuu joka paikassa heiltä puuttuu rakkautta ja rajoja. Päiväkoti-ikäisistä jo näkee kenellä on jatkossakin ongelmia ja diagnoosia tulee. Kahta lasta seurailin jo päiväkoti-ikäisenä ja ajattelin että selkeitä ADHD-tapauksia ja niinpä vuosia myöhemmin diagnoosit ovat saaneetkin. Kummassakin tapauksessa lapsen häiriökäyttäytymiseen johti perheolot, johdonmukaisuuden puute, lapset söi mitä kiinni sai, menivät nukkumaan omia aikojaan, jne. Vapaa kasvatustyyli saa aikaan näitä pikkuhirviöitä joiden koulutaival on vaikeaa, joutuvat erityisluokille ja napsivat Ritalinia. Toisenlaisessa perheessä nämäkin lapset olisivat normaaleja.
Ihmettelen kovasti, miten olet ilman rajua kurittamista saanut nelivuotiaasi aina ja joka paikassa "käyttäytymään kunnolla".
Kivulla ja pelolla kasvattaminen on laiskoille. Ja eihän se yleensä edes toimi kun toiset vähän väliä läiskivät lapsiaan pepuille ja tarttuvat hiuksiin.
Toiseen aikuiseen ihmiseen ei saa koskea läpsimällä tai hiuksista repimällä niin mikä hemmetin oikeus vanhemmalla on satuttaa omaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein teki. Kyllä lapset täytyy pitää kurissa ja ainakin minä tukistan lapsiani, läimäytän heitä kämmenellä poskelle tai takapuolelle ja muutenkin annan heille vastaavia rangaistuksia jos he eivät tottele.
Tukistat, läimäyttelet jms. lapsiasi? Lasu sinusta pitäisi tehdä. Miten toimit, jos joku vieras, aikuinen/lapsi on mielestäsi tottelematon?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä ei käytöstapoja
Vierailija kirjoitti:
herran tähden
Vierailija kirjoitti:
Se että nelivuotias menee aikuisen laatikolle EI ole rikos. Se että aikuinen repii lasta tukasta ON rikos.
Lääkäri toimi ihan oikein1 Äidin olisi pitänyt saada sakot kun ei pysty pitämään aisoissa kuritonta nikopetteriään.
Mulla heräsi tuosta kysymys, että onko tosiaan revitty tukasta? Mitenhän tämä on selvitetty, että näin tosiaan tapahtui? Kun on sana sanaa vastaan ja hysteerinen äiti säikähtää, kun joku sanoo lapselle ei ja ihan fyysisesti puuttuukin tämän tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että nelivuotias menee aikuisen laatikolle EI ole rikos. Se että aikuinen repii lasta tukasta ON rikos.
Lääkäri toimi ihan oikein1 Äidin olisi pitänyt saada sakot kun ei pysty pitämään aisoissa kuritonta nikopetteriään.
Mulla heräsi tuosta kysymys, että onko tosiaan revitty tukasta? Mitenhän tämä on selvitetty, että näin tosiaan tapahtui? Kun on sana sanaa vastaan ja hysteerinen äiti säikähtää, kun joku sanoo lapselle ei ja ihan fyysisesti puuttuukin tämän tekemisiin.
Samaa mietin.
Olin kerran eläinkaupassa kun joku 3v lapsi hakkasi akvaarioita. Työntekijä sanoi lapselle ystävällisesti mutta tiukasti että niin ei saa tehdä.
Äiti suuttui työntelijälle, nappasi mukelon kainaloon ja lampsi pois julistaen laittavan palautetta.
Mitähän siihen kirjoitti...
Ei olisi tullu lapsena mieleen mennä tutkimaan jonkun laatikoita, etenk’än ventovieraan… Miten näitä lapsia oikein kasvatetaan nykyään?
Nykyään lapset tunkee kassalla sinne liukuhihnalle saakka ja vanhemmat seisoo vieressä sanomatta mitään. Myyjä sitten joutuu huomauttamaan asiasta, jolloin muka vanhemmat vasta huomaa asian. Kaksi pentua juoksenteli juuri kaupassa huudelleen pip-peliä ja isä perässä komentamatta pentuja lainkaan vaan pikemminkin yllyttäen tuohon meuhkaamiseen… Pihalla jatkui vielä sama huuto. Yksi tuli poljupyörällä sisään kauppaan. Siis polkupyörällä, jossoin kassa huusi, ettei polkupyöriä sisälle tuoda. Monet taluttaa potkulautoja kaupassa, jollei joku kaupan henkilökunnassa puutu asiaa …
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran eläinkaupassa kun joku 3v lapsi hakkasi akvaarioita. Työntekijä sanoi lapselle ystävällisesti mutta tiukasti että niin ei saa tehdä.
Äiti suuttui työntelijälle, nappasi mukelon kainaloon ja lampsi pois julistaen laittavan palautetta.
Mitähän siihen kirjoitti...
”Hei, huonona kasvattajana en saa omaa lastani noudattamaan ohjeitani ja tulin pahalle mielelle, kun työntekijänne onnistui siinä heti. Tarvitsen. yt 3kk terapiakäynnit, korvaatteko?”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis normaali 4-vuotias ei pengo lääkärillä yhtään mitään vaan istuu jännittyneenä paikallaan. Vaikka muuten olisi koti-adhd, niin vieraskoreitahan nuo pienet usein on. Ja mä en kanssa usko, että lääkäri olisi oikeasti tehnyt mitään kovin pahaa. Ja hauskinta on tämä "ikitrauma", minkä lapsi siitä sitten sai... Ennen naapurin tädit ja sedät saattoi nipata tai tukistaa vierastakin lasta (en hyväksy kyllä), eikä siitä mitään traumaa loppuiäksi jäänyt, kun vaa ei kohtuutonta ollut.
Normaali nelivuotias ei välttämättä ole vieraskorea. Voi olla toisinaan, usein ei. Nelivuotias on vielä liian pieni ymmärtämään kaikkia sosiaalisia sääntöjä. Kyllä nelivuotias lääkäriä alkaa pelätä, kun hän muistaa tukistamisen tai riuhtaisun.
Nelivuotias jo ymmärtää miten vierailla käyttäydytään. Mitä sä oikein soperrat?
Ei lasta saa repiä tukasta eikä muualtakaan kukaan. Lasta ei saa tietenkään kasvattaa satuttamalla. Kauheeta ajatellakaan.