Anna Puu, että ei tunne ketään naista, jota ei olisi ikinä seksuaalisesti häiritty, ei yhtä ainutta
Anna ei tiedä, millaista on ruman naisen elämä. Kohtalotovereita?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
"Häiritty seksuaalisesti". Tarkoittaa mitä.
"Sulla on kauniit silmät". "Sulla on kaunis vartalo". " Lähdetkö kahville". "Tuutko iltadrinkille"...
Kun aikuinen mies sanoo tällaisia kommentteja 12-vuotiaalle, niin kyllä se on seksuaalista häirintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tunne. Ysärillä aina joku tuli takaapäin kourimaan ravintolassa. Se oli todella yleistä.
Silti en ole suostunut uhriutumaan vaan elänyt ihan normaalia elämää. Se mitä ysärillä on minulle tapahtunut ei tee minusta säälittävää ihmistä, jonka tarvitsee joka paikassa kertoa miten väärältä kaikki tuntuu.
Tämähän on nimenomaan uhrisatu. Vähättelet muiden kokemuksia ja nostat itsesi muiden yläpuolelle. Ja asioista saa puhua missä ikinä haluaa, maailma ei pyöri sinun perseen ympärillä
Ei ole häiritty. En tosin tiedä mikä lasketaan häirinnäksi. Humalaiset miehet örveltää aina.
En minäkään tunne.
Tämä riippuu varmasti naisen iästä. Olen itse syntynyt 1979, ja seksuaalinen ahdistelu sekä tuttujen että tuntemattomien taholta on alkanut jo lapsuudessa. Tuttavamies kommentoi synttäreilläni (täytin ehkä 10-11), että sullahan on jo tissit alkaneet kasvaa. Suunnilleen samassa iässä mies ajoi autolla hitaasti rinnalleni pyörätiellä pyöräillessäni, alaosa paljaana ja ikkuna auki itseään kosketellen.
Tuosta n. 10-11 vuoden iästä lähtien olen saanut tuntemattomilta miehiltä ihan vain kadulla kävellessäni sekä kehuja, seksiehdotuksia, huorittelua ja läskittelyä (olin pyöreä ja siten "muodokas" lapsi). Aikuistuttuani vauhti vain kiihtyi etenkin 2000-luvun alun yöelämässä, esim. väkisin suutelu baarin tungoksessa on joidenkin mielestä hyvä tapa lähestyä naista. Kaikkia kourimisia en edes jaksa muistaa, niin säännönmukaista se muka vahingossa takapuolen tai tissien lääppiminen on, edelleen. Hulluinta näissä kaikissa on se, että ensin mies ehdottaa seksiä ja kun en suostu, alkaa huorittelu ja läskittely. Loogista?
Nyt 45-vuotiaana saan olla kadulla yleensä rauhassa, mutta jokaiseen baarireissuun mahtuu jokin kokemus, josta jää inhottava olo. Jos olen vaikka keikalla, on siellä aina joku mies, joka kokee minun olevan vain munajahdissa ja täten vapaata riistaa kuolaamiselle, suorille ehdotuksille tai jollekin muulle vastaavalle. Täytyy sanoa, että vähemmän sitä kyllä nykyään tapahtuu (vaikka olen yhä ihan hyvännäköinen), eli ehkä miehet ovat oppineet jotain. Mutta eihän se poista noita vanhoja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan seksuaaliseksi ahdisteluksi Puun mielessä, vihellys kadulla? Ruman miehen katse?
Häirintä ja ahdistelu ei ole sama asia.
Minä olen kokenut seksuaalista häirintää, mutta en seksuaalista ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole häiritty. En tosin tiedä mikä lasketaan häirinnäksi. Humalaiset miehet örveltää aina.
Humala ei anna lupaa tehdä mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tunne. Ysärillä aina joku tuli takaapäin kourimaan ravintolassa. Se oli todella yleistä.
Silti en ole suostunut uhriutumaan vaan elänyt ihan normaalia elämää. Se mitä ysärillä on minulle tapahtunut ei tee minusta säälittävää ihmistä, jonka tarvitsee joka paikassa kertoa miten väärältä kaikki tuntuu.
Ei se ole uhriutumista kun kertoo että tuollainen on väärin, haluatko että lapsenlapsiasi kohdellaan vielä samoin?
Minä koen seksuaalisena häirintänä sen, että heitetään seksiin, seksuaalisuuteen tai sukuelimiin viittaavaa läppää tilanteessa, johon tämä aihealue ei liity mitenkään.
Häirintä tuntuu epämiellyttävältä, mutta ei ahdistavalta.
Ahdisteluksi se muuttuisi, jos se olisi jatkuvaa tai henkilökohtaisuuksiin menevää.
Mielestäni seksiin ja sukuelimiin viittaava läppä on OK, jos se on molemmille osaluolille OK. Et voi tietää, jos et tunne keskustelukumppaniasi riittävän hyvin. Jollekin sama läppä tutulta ihmiseltä on OK, mutta tuntemattomalta häiritsevä, koska ei voi tietää, mitä taka-ajatuksia siihen liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on nimenomaan uhrisatu. Vähättelet muiden kokemuksia ja nostat itsesi muiden yläpuolelle. Ja asioista saa puhua missä ikinä haluaa, maailma ei pyöri sinun perseen ympärillä
Minä olen tavattoman monen ihmisen yläpuolella! Itsensä typistäminen uhriasemaan ajatusmalli pitää naiset nimenomaan altavastaajina, koska uhrin asemasta on aika vaikeaa tehdä mitään.
Marttyyrius on narsismin piirre. Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole uhriutumista kun kertoo että tuollainen on väärin, haluatko että lapsenlapsiasi kohdellaan vielä samoin?
Kun ei ole lasta, ei ole yhteiskunnan ja miesten sorron, alistamisen ja epätasa-arvon uhria.
En nyt erityisemmin halua luoda vastakkainasettelua, mutta tuoreimman perhebarometrin mukaan miesten kokema lähisuhde-väkivalta on globaalisti poikeuksellista luokkaa - tästä ei kuitenkaan julkisesti kekustella, miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuollainen on väärin? Tunteet eivät ole yhteismitallisia. Se mikä sinusta tuntuu väärältä ei tarkoita sitä, että minusta samat asiat tuntuu väärältä.
Vierailija kirjoitti:
"Häiritty seksuaalisesti". Tarkoittaa mitä.
"Sulla on kauniit silmät". "Sulla on kaunis vartalo". " Lähdetkö kahville". "Tuutko iltadrinkille"...
"Annatko pill*a", kaappausyritys autoon, kopelointia, itsensäpaljastelijoita...
Vierailija kirjoitti:
Juu enkä minäkään, multa tultiin kysymään saisko panna?
Taas huomaan, että ollut ollut huono kasvattaja. Anteeksi, etten ole kertonut sinulle tyttäreni, että olet uhri.
Vierailija kirjoitti:.
No tämä on nimenomaan se asenne, joka on todella myrkyllistä uhreille; Älä siinä kitise! Alat vaan nyt elämään vaan normaalia elämää niinkun kaikki muutkin ja lakkaa valittamasta.
Ei tietenkään meidän ikävät kokemukset meitä määritä, mutta kyllä siitä hitto vie saa nostaa äläkän jos joku perseilee ja satuttaa muita. Ei siksi että itse olisi uhri ja kaipaisi sääliä, vaan koska tekijä on saatava tilille teostaan ja lopettamaan.
miksi taas kun puhutaan seksuaalisesta häirinnästä ja väkivallasta, puhutaan siitä saako uhrit puhua tai onko heitä edes?
Ap on ollut liikaa erään keski-ikäisen miehiä vihaavan toimittajan seurassa.
Rodeolta levy tulossa, oiva aika nostaa tämä asia esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu enkä minäkään, multa tultiin kysymään saisko panna?
Multa saa kysyä ihan vapaasti saisko panna. Asetelma muuttuu kun ei uskota sanaa, ei. Käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin.
Minua naiset kourivat usein etumuksesta. Tämä kasarilla.