Anna Puu, että ei tunne ketään naista, jota ei olisi ikinä seksuaalisesti häiritty, ei yhtä ainutta
Anna ei tiedä, millaista on ruman naisen elämä. Kohtalotovereita?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Anna ei ilmeisesti kuulu vih- vas- pöffeleihin, hyvä juttu. Kaikkien ei ole pakko mennä massan mukana vaan voi ajatella omilla aivoillaan.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/5a31651a-2ccd-4871-8ee0-d065fd…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tunne. Itselleni ensimmäinen kokemus oli 12 vuotiaana, kun peppuani taputeltiin kylpylässä. Minua on suudeltu väkisin, peppuani on puristeltu lukuisia kertoa, minua on jahdattu kadulla, minulle on ehdotettu töissä ja opiskeluaikana seksiä, minua on kourittu jonossa, minun tissejä on kommentoitu alaikäisenä aikuisten miesten toimesta, minun päälle on tultu makaamaan väkisin, minua on huoriteltu, minulle on tarjottu rahaa seksistä jne. Ja olen siis lähes absolutisti, kiltti, rauhallinen nainen, joka ei harrasta yhden illan suhteita. Nyt ikää n. 50 v ja sama jatkuu.
Huh, kamalaa.. Mutta missä sä pyörit, siis missä on noin ikäviä miehiä?
Ihan normaali ympyröissä. Todella harvoin käyn baareissa. Olen kyllä miesvaltaisella alalla, mutta en ns.duunariporukassa.
Kaikki vähänkin läheisemmin tuntemani naiset ovat kertoneet joutuneensa ahdistelluiksi jos keskustelu on tuohon teemaan ajautunut. Tuntemistani miehistä kukaan ei ole kertonut tulleensa ahdistelluksi, eikä itseäni ole koskaan ahdisteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuistuttuani vauhti vain kiihtyi etenkin 2000-luvun alun yöelämässä, esim. väkisin suutelu baarin tungoksessa on joidenkin mielestä hyvä tapa lähestyä naista. Kaikkia kourimisia en edes jaksa muistaa, niin säännönmukaista se muka vahingossa takapuolen tai tissien lääppiminen on, edelleen. Hulluinta näissä kaikissa on se, että ensin mies ehdottaa seksiä ja kun en suostu, alkaa huorittelu ja läskittely. Loogista?
Kiinnostaa, että miksi menit baariin, vaikka tiesit mitä on luvassa? Itse en mene edes tavallisiin sosiaalisiin tilanteisiin, kun ne on niin tuskallisia.
Naisille osoitettu kehotus toimia harkitsevasti ja siten pyrkiä ennaltaehkäisemään heidän joutumistaan uhkaaviin tilanteisiin on silkkaa uhrin syyllistämistä. Mikään sosiaalinen normisto ei saisi nykymaailmassa rajoittaa.
Jos sama kuvio toistuu aina ja ihminen hakeutuu siihen silti vapaaehtoisesti, niin hän ei koe olevansa uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuistuttuani vauhti vain kiihtyi etenkin 2000-luvun alun yöelämässä, esim. väkisin suutelu baarin tungoksessa on joidenkin mielestä hyvä tapa lähestyä naista. Kaikkia kourimisia en edes jaksa muistaa, niin säännönmukaista se muka vahingossa takapuolen tai tissien lääppiminen on, edelleen. Hulluinta näissä kaikissa on se, että ensin mies ehdottaa seksiä ja kun en suostu, alkaa huorittelu ja läskittely. Loogista?
Kiinnostaa, että miksi menit baariin, vaikka tiesit mitä on luvassa? Itse en mene edes tavallisiin sosiaalisiin tilanteisiin, kun ne on niin tuskallisia.
Naisille osoitettu kehotus toimia harkitsevasti ja siten pyrkiä ennaltaehkäisemään heidän joutumistaan uhkaaviin tilanteisiin on silkkaa uhrin syyllistämistä. Mikään sosiaalinen normisto ei saisi nykymaailmassa rajoittaa.
Jos sama kuvio toistuu aina ja ihminen hakeutuu siihen silti vapaaehtoisesti, niin hän ei koe olevansa uhri.
Ihan näin miehenä kysyn, että missä naisten sitten mielestäsi pitäisi pysyä? Nämä tilanteet mihin sinun mukaasi hakeudutaan vapaaehtoisesti ovat tämänkin ketjun mukaan usein työpaikkoja, kouluja, sukulaisten asuntoja, julkisia kulkuvälineitä, ravintoloita jne. Kotona pysyminenkään ei ole vaihtoehto, koska tilastollisesti naiset joutuvat useimmiten seksuaaliväkivallan uhreiksi.
Lisäksi kiinnostaisi tietää missä muissa tilanteissa sinun mielestäsi pitäisi lähtökohtaisesti rajata rikoksen uhrin vapauksia rikoksen tekijän vapauksien sijasta? Omaan logiikkaani kun menee paremmin se, että esim. bussilla saavat kulkea ne jotka eivät syyllisty siellä rikoksiin ja pois jäävät ne jotka eivät osaa kulkea bussilla syyllistymättä seksuaalirikokseen.
Lainaukset eivät toimi, mutta kirjoittaja 27:ää olisin mielelläni lainannut.
Olen samaa ikäluokkaa ja ihan samoja kokemuksia. Jo lapsena joutui kokemaan häirintää, usein erittäin räikeää sellaista.
Rintojen ja takapuolen kommentointia, erittäin seksuaaliseen sävyyn. Ihan arkisissa tilanteissa, koulumatkalla, harrastuksessa, synttäreillä, kyläillessä. Jopa koulussa.
Nuorena yöelämä oli juuri tuollaista kun viittaamassani tekstissä kuvailtiin, yökerhon tungoksessa aina jostakin ilmestyi kädet koskemaan takapuolta tai rintoja. Nykyisin en edes käy missään ulkona, paitsi miehen kanssa joskus syömässä.
En minäkään tunne ketään, jota ei olisi häiritty.
Ahdistelu on todella yleistä, eikä liity uhrin viehättävyyteen, vaan haavoittuvaan vaikutelmaan. Kaikki nuo puristelut, itsensäpaljastelut, hinnalla ehdottelut yms on tuttuja, ja mikä ällöttävintä, pahin tilanne oli teininä, tekijät jopa ukkini ikäisiä.
Meni aikaa, ja kolmikymppisenä koin jonkun heräämisen, muutuin todella itsevarmaksi, myös naisellisuuteni ja seksuaalisuuden osalta. Sen jälkeen sain huomattavan paljon huomiota, mutta yhtäkkiä kaikki olikin hyvin kunnioittavaa ja herrasmiesmäistä, ja ahdistelijat olivat elämästäni kaikonneet. En keksi muuta syytä kuin että aistivat, ettei musta saa enää irti punastelua, ahdistunutta hiljaisuutta tai kiusaantumista, vaan suoran pyynnön painella suohon.
Kyllä ne tajuaa ettei mitään tule ikinä keltään herumaan, tarkoitus on lähinnä kiusata heikommaksi koettua ja näyttää paikka.
Kyllä ne naisetkin puristelee ja häiriköi mutta siitä ei vaan puhuta. Ei varmaan ole yhtään miestäkään jota ei joku nainen joskus baarissa tms. olisi tullut puristelemaan tai lääppimään. Pysykää poissa humalaisten lähettyviltä jos niin satunnainen kähmintä harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne naisetkin puristelee ja häiriköi mutta siitä ei vaan puhuta. Ei varmaan ole yhtään miestäkään jota ei joku nainen joskus baarissa tms. olisi tullut puristelemaan tai lääppimään. Pysykää poissa humalaisten lähettyviltä jos niin satunnainen kähmintä harmittaa.
Mutta kun naisia häiriköidään joka puolella. Minua mm. aikuisen miehen toimesta omalla pihallani 14 vuotiaana, kun vein roskapussia. Tutut miehetkin voi yhtäkkiä muuttua, kun saavat viinaa tai tilanne muuten vaan sen sallii. Lisäksi miehet käyttävät hyväkseen valta-asemaansa esimerkiksi töissä. Miehiäkin lääpitään, mutta huomattavasti vähemmän eikä siinä yleensä ole fyysinen pelko mukana. Olen näistä jutellut lukuisten miesten kanssa ja tilanne on miesten kohdalla ihan erilainen. Tietenkään ketään ei saisi häiriköidä eikä naisten tekemä seksuaalinen häirintä ole misssään tapauksessa hyväksyttävää.
Ei se ole uhriutumista, että kertoo kokeneensa asian, josta keskustellaan. Asian voi muistaa, vaikka ei olisi siitä traumatisoitunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuota viimeistä lausetta en allekirjoita, mutta työskentelen miesvaltaisella alalla. Kokemuksesta voin kyllä sanoa, että selkeästi enemmän minun työkaverimiehet joutuvat seksuaalisen ahdistelun kohteeksi, kun minä naisena. En siltikään tunne ketään naista, joka ei olisi joutunut, mutta en myöskään yhtään miestä.
Naisen tekemä seksuaalinen ahdistelu on edelleen tabu. Sekä naisen itsensäpaljastelu on sallitumpaa kuin miehen. Tämä maailma on kaksinaismoralistinen. Jokainen nainen varmasti tietää, että jos on käynyt kumppaninsa kanssa baarissa, niin naisia on ahdistelemassa. Tämä ei toki vie pois naisten kokemuksia, mutta emme saa sukupuolittaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menee ihan niin päin, että jos ei osaa humalassa olla ahdistelematta, niin sitten pysyy selvinpäin.
Itseäni ei ole koskaan ahdisteltu, vaikka kuinka on ollut ympärillä humalaisia naisia ja vaikka itse on ollut kuinka kännissä ja jossain elämäni vaiheessa myös monissa muissa vaihtoehtoisissa päihteissä, niin koskaan ei ole tullut tarvetta ahdistella yhtäkään naista.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin, ja tämä toiminta koskee varmasti 100% ihmiskuntaa
Mutta edelleen löytyy sekä naisia että miehiä, jotka eivät tunnista tai halua tunnistaa näin tapahtuneen.
Toisaalta osa, luultavasti suurin osa, ihmisistä pitää tätä vain yhtenä kokemuksena elämän kokemusten joukossa eikä edes muista näitä ellei kaivele niitä muististaan.
Suurin osa ihmisistä menee eteenpäin, eikä jää vellomaan ikäviin kokemuksiin. Osa tarvitsee niiden käsittelyyn terapiaa ja osa ei pääse niistä yli koskaan.
Olisi myös ihmisiä ja keskustelua kunnioittavaa uskoa sekin kokemus, että kuvattuja asioita ei ole itse koettu, vaikka kuulemma kaikki on.
Eikä vedota muistiin ja tapaan käsitellä asioita. Kyllä mä tunnistan häirinnän, olen sitä monta kertaa todistanut, mutta en itseäni kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sitten vain hyvä, jos nainen elää elämäänsä eikä koe olevansa uhri :) Vai mitä en ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta siitäkin puhutaan ainakin jonkin verran.
Kysyin juuri omalta mieheltäni, häntä ei kuulemma olla koskaan kähmitty. Mutta komeaa ystäväänsä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole.
Ei minuakaan. Olen saanut aina olla täysin rauhassa joka paikassa. Tarkoittaakohan se, että me ei olla sitten naisia ollenkaan?
Muisti on erittäin häiriöherkkä järjestelmä erityisesti omaelämäkerrallisen muistin osalta. Kun on oikein pinnistät kyllä sinäkin muistat, kun joku silloin . . .
Näin on. Toiset muistaa kaikki kokemuksensa häirintänä, oli se sitä tai ei. Ja sitten väen vängällä väittää muille, että kyllä sinuakin on ihan varmasti häiritty kun minuakin on häiritty ihan kaikkialla ja kaikkien miesten toimesta. Jopa senkin voi kokea häirintänä, jos mies ei sano eikä tee mitään, koska ihan varmasti se ainakin ajattelee!
Mua on ahdisteltu kahdesti. Olin nuori ja hoikka, mutta naama oli yhtä ruma kuin nytkin. Mies puristaa perseestä ja alkaa holtittomasti kiljua kun käännyn katsomaan. :D Silloin 13-vuotiaana ahdisti toki, mutta jälkeenpäin naurattanut. Toisella kerralla olin 15v ja vittuilin vaan sille tyypille. Kummallakin kerralla olin matkalla kouluun.
Puun flikan feministinen uhritarina.
Huh, kamalaa.. Mutta missä sä pyörit, siis missä on noin ikäviä miehiä?