Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko erityislapsi käydä lukion?

Vierailija
17.04.2025 |

Valistakaa minua siitä voiko erityislapsi käydä lukion ? Meidän lapsemme on erityinen ja koulupsykologi arvioi ettei tule käymään lukiota vaan parempi suuntautua peruskoulun jälkeen lyhyempiin kurssituksiin. Onko sama tilanne kaikilla erityislapsilla ?

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun autistinen nuori opiskelee diplomi-insinööriksi.

Vierailija
82/170 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin M:n paperit vaikka lukihäiriö ja lukiossa panostin lähinnä bilettämiseen. Yliopistoon pääsin helposti. Yliopistossa osoittautui hyödylliseksi (lukihäiriöinen) tapani hahmottaa kokonaisuuksia ja systeemejä yksityiskohtiin keskittymisen sijasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi, ei toki kaikki. Ja yliopistoonkin pääsee, jos edellytyksiä on. Ex -ope

Vierailija
84/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisiin jatko-opintoihin päätyvät ne jotka ovat suorittaneet peruskoulun yksilöllistettyjen oppimäärien mukaan? Onnistuuko lukio, ammattikorkeakoulu...?

Käyvät yleensä myös ammattikoulun yksilöllistetysti.

Vierailija
85/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat "erityislapsella"? Monet olettavat tietävänsä, mitä sanalla tarkoitetaan, mutta erot ovat isoja. Joskus erityislapsi on esim. kehitysvammainen, eikä edes peruskoulun suorittaminen ole mahdollista. Joskus erityislapsella on vaikeuksia keskittyä opiskeluun tai vaikeita käytöshäiriöitä. Ja joskus lapsella on päätös erityisen tuen tarpeesta, mutta syynä on se, että lapsi ei pysty puhumaan koulussa muiden kuullen, vaikka älyssä ja muissa kyvyissä ei ole mitään vikaa, vaan lapsi on luokkansa paras.

Peruskoulu on kaikille pakollinen eli kyllä myös kehitysvammaiset suorittavat sen. Tosin yksilöllistetysti ja omien tavoitteidensa mukaisesti.

Vierailija
86/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lukion. Älyssäni ei ole mitään vikaa. Luulenpa, että ennemminkin en olisi pärjännyt amiksessa, koska olen todella epäkäytännöllinen eikä minulla ole juurikaan kädentaitoja.

Vierailija
87/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset ovat erityisiä!

Vierailija
88/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kolme erityistä.

Autisti kävi lukion, sai ällän paperit, opiskelee yliopistossa ja tekee tuntitöitä yhteen firmaan.

ADHD kävi lukion, sen jälkeen ammattikoulu, töissä muutama vuosi, nyt opiskelee ammattikorkeakoulussa.

Kolmas omaa laaja-alaisia kehityshäiriöitä, kävi vaivoin mukautetun peruskoulun. Ei mitään jatkokoulutusta, ei työtä.

Eli lyhyesti, kysymykseesi ei ole yksiselitteistä vastausta.

Poltitko tupakkaa raskausaikana vai miten onnistuit saamaan KOLME erityislasta? 

En ole koskaan edes maistanut tupakkaa tai kokeillut huumeita, viiniä olen juonut noin 30 annosta elämäni aikana, mutta en yhtään raskausaikana.

Miten saa kolme erityislasta? Esim geenivirhe, joka tulee esiin vasta, kun kaikki kolme on jo maailmassa, tai sairaus tai onnettomuus, jossa vammautuvat, tai perhe adoptoi lapsia, joista tietävät jo etukäteen, että ovat erityisiä, tai näiden erilaisia yhdistelmiä, kuten meidän perheessä.

Ei asiat ole niin yksoikeita.

Vierailija
89/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan erityislapsesta. Jos nuori on suorittanut peruskoulun normaalin opetussuunnitelman mukaisesti, haluaa lukioon ja hänen arvosanansa riittävät sinne, niin eihän sille silloin mitään estettä ole.

Vierailija
90/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistokin nepsynä lastenleikkiä, joten eiköhän?

Vierailija
91/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi autistilasta. Toinen kävi ammattikoulun, toinen on nyt lukiossa. Riippuu ihan siitä, millä tavalla erityisyys ilmenee ja mitkä ovat lapsen vahvuudet. Oma lukiolaiseni on kognitiivisesti lahjakas, mutta moni asia tekee silti koulunkäynnistä hankalaa etenkin, koska hänellä on fyysinen pitkäaikaissairaus. Häntä auttaa se, että suorittaa osan kursseista etänä/verkossa.

Vierailija
92/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut mukautetussa opetuksessa (EMU) erityiskoulussa ala-asteen kolmannelta luokalta yläasteen loppuun asti ja sen jälkeen normaalissa amiksessa mutta erityisryhmässä. Suoritin tutkinnon ja olen ollut vakituisessa kokopäivätyössä kymmenen vuotta.

Nykyään opintovapaalla opiskelen uutta tutkintoa ammattikorkeakoulussa. Aina välillä pohdin AMK-opiskelijoiden pohjakoulutusta ja sitä, että kuinkahan monella kolmannen asteen opiskelijalla on erityiskoulutaustaa?

Vierailija
93/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, vaikuttaako erityisyys yleiseen loogis-analyyttiseen ajattelukykyyn? Jos älykkyys on lähellä kehitysvammaisuuden tasoa, lukiossa ei voi pärjätä. Hädin tuskin pärjäävät peruskoulussakaan. Diagnoosi on usein laaja-alaiset oppimishäiriöt. Kapea-alaiset oppimishäiriöt, esim. pelkkä luki-vaikeus eivät (välttämättä) estä lukio-opintoja. Lukiossa pitää pystyä omaksumaan jo melko paljon tietoa, ymmärtää kokonaisuuksia ja syy-seuraus -suhteita. Autismin kirjon oppilailla älykkyys voi olla ihan normaali tai jopa keskimääräistä korkeampi. (Älykkyyttä on toki erilaisia lajeja, tiedän vallan hyvin. Lukiossa tarvitaan ihan sitä klassista älykkyyttä. Amiksissa voi pärjätä joillain toisentyyppisillä älykkyyden muodoilla.) Samoin ADHD:t voivat jopa alkaa loistaa lukiossa.

Minkätyyppisestä erityisyydestä on kyse?

Vierailija
94/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä, vaikuttaako erityisyys yleiseen loogis-analyyttiseen ajattelukykyyn? Jos älykkyys on lähellä kehitysvammaisuuden tasoa, lukiossa ei voi pärjätä. Hädin tuskin pärjäävät peruskoulussakaan. Diagnoosi on usein laaja-alaiset oppimishäiriöt. Kapea-alaiset oppimishäiriöt, esim. pelkkä luki-vaikeus eivät (välttämättä) estä lukio-opintoja. Lukiossa pitää pystyä omaksumaan jo melko paljon tietoa, ymmärtää kokonaisuuksia ja syy-seuraus -suhteita. Autismin kirjon oppilailla älykkyys voi olla ihan normaali tai jopa keskimääräistä korkeampi. (Älykkyyttä on toki erilaisia lajeja, tiedän vallan hyvin. Lukiossa tarvitaan ihan sitä klassista älykkyyttä. Amiksissa voi pärjätä joillain toisentyyppisillä älykkyyden muodoilla.) Samoin ADHD:t voivat jopa alkaa loistaa lukiossa.

Minkätyyppisestä erityisyydestä on kyse?

Eivätkös nämä laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivät ole peruskoulussa yleensä omissa ryhmissään, joissa opiskellaan yksilöllistetyn oppimäärän mukaisesti?

Vierailija
95/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tapauksesta. Meillä yritti lukiota. Hänellä on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia (dysfasia). Peruskoulu meni hyvin, erityisluokalla.

Lukiota jaksoi 2 jaksoa. Oli liian vaativaa ja tuki olematonta. Lukio on ns. normi tyypillekin vaativa koulu. Mutta olimme tyytyväisiä, että tuli katsottua sekin kortti. Nyt hän on erityisamiksessa. Sopii todella hyvin hänelle. Kyllä nämä opot, psykologit osaavat näissä hyvin neuvoa. Usein ovat oikeassa.

Vierailija
96/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut yrityspuolella tosi paljon halveksuntaa kun erehdyin kertomaan että meillä on kaksi erityislasta.Vedetään heti johtopäötökset että ollaan jotain juoppolallisakkia,varsinkin kun ei asuta hyvällä alueella ja on ollut tiukkaa taloudwsaa

Vierailija
97/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan erityislapsesta. 

T. erityislapsi, filosofian tohtori

Vierailija
98/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut yrityspuolella tosi paljon halveksuntaa kun erehdyin kertomaan että meillä on kaksi erityislasta.Vedetään heti johtopäötökset että ollaan jotain juoppolallisakkia,varsinkin kun ei asuta hyvällä alueella ja on ollut tiukkaa taloudwsaa

Kuka edes kehtaa sanoa puolitutuille että ei ole onnistunut saamaan tervejärkisiä lapsia? Kuurot ja sokeat ovat asia erikseen eikä niistä  ajatella pahasti.

Vierailija
99/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan erityislapsesta. 

T. erityislapsi, filosofian tohtori

Satutäti

Vierailija
100/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti erityislasten vanhemnatkaan eivät oo pärjänneet lukuhommissa! Ei omena kauas puusta putoa.

Kaikkien tuntemieni erityislasten vanhemmat (keva, autismikirjo, joku kielenkehityksen diagnoosi) ovat korkeakouluttautuneita.

Omastasi saattaa tulla hetkessä aivovammainen vai yhden onnettomuuden seurauksena. Ei kannattaisi ylenkatsoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä