Voiko erityislapsi käydä lukion?
Valistakaa minua siitä voiko erityislapsi käydä lukion ? Meidän lapsemme on erityinen ja koulupsykologi arvioi ettei tule käymään lukiota vaan parempi suuntautua peruskoulun jälkeen lyhyempiin kurssituksiin. Onko sama tilanne kaikilla erityislapsilla ?
Kommentit (170)
Olen luullut, että erityislapsi on aina älyllisesti jälkeenjäänyt. Olen käynyt yliopiston, ja yleisesti ottaen perillä asioista. Olen melko varma, että yleinen tietämys tästä muoti-ilmiöstä on suhteellisen heikko! Omissa piireissäni kellään ei ole näitä jälkeläisiä tai kukaan ei tunnusta😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesti erityislasten vanhemnatkaan eivät oo pärjänneet lukuhommissa! Ei omena kauas puusta putoa.
Huutonaurua. Tiedät ihan hyvin, että erityislasten vanhemmat ovat usein akateemisia.
Mene nyt takaisin jo sinne teidän hınttarisivulle, apina.
Riippuu, millä tavalla erityinen hän on, ja kuinka älykäs.
Esim. minulla on lukihäiriö ja autismi, ja olen käynyt lukion, ja opiskellut yliopistossa maisteriksi. Ei johtunut omasta erityisyydestäni vaan ihan muista syistä se, että jäänyt tekemään tohtoriopintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sokea nuori sai erityisopetusta, kävi lukion ja on nyt tekniikan tohtori.
Meidän kuuro-sokea teini pystyi käymään koulut ja on nyt matematiikan tohtori sekä filosofian maisteri.
Hän ei ole mikään neurokirjo-säätäjä, vaan älyltään normaali.
Sastamalassa on Vammalan lukio. Sinne vaan kaikki erityiset.
Lapsi voi olla sillä tavalla erityinen, että on erityisen lahjakas vaikkapa matemaattisesti, mutta voi olla hyvinkin suuria vaikeuksia muissa tavallisissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti täysin siitä, mikä aiheuttaa erityisyyden. Aika moni autismin kirjolla oleva pärjää loistavasti yliopisto-opinnoissa.
Ei niistä työelämään silti ole, sillä niillä ei ole sosiaalisia kykyjä, eikä niillä ole minkäänlaista tiedonsoveltamiskykyä käytännön maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Tutun vaikeasti autistinen poika opiskelee yliopistossa joten miksi ei?
Sukupuolentutkimus ei ole opiskelua.
Neurokirjon ongelmat polveutuvat usein raskauden aikaisista valinnoista.
Kyllä voi. Tyttärelleni sanottiin ala-asteella ettei hän pärjää lukiossa. Piti tosin peruskoulun jälkeen yhden välivuoden mittaisen valmentavan koulutuksen jonka aikana kypsyi ja suoritti sitten neljässä vuodessä aikuislukion.
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut, että erityislapsi on aina älyllisesti jälkeenjäänyt. Olen käynyt yliopiston, ja yleisesti ottaen perillä asioista. Olen melko varma, että yleinen tietämys tästä muoti-ilmiöstä on suhteellisen heikko! Omissa piireissäni kellään ei ole näitä jälkeläisiä tai kukaan ei tunnusta😉
Harva kovin julkisesti keskustelee peräpukamistaan tai ulosotossa olevista veloistaan. Ei myöskään lapsensa erityisyydestä tai vanhempansa dementoitumisesta, vaikka nämä tuppaavat jossakin vaiheessa paljastumaan.
Mitä tarkoitat "erityislapsella"? Monet olettavat tietävänsä, mitä sanalla tarkoitetaan, mutta erot ovat isoja. Joskus erityislapsi on esim. kehitysvammainen, eikä edes peruskoulun suorittaminen ole mahdollista. Joskus erityislapsella on vaikeuksia keskittyä opiskeluun tai vaikeita käytöshäiriöitä. Ja joskus lapsella on päätös erityisen tuen tarpeesta, mutta syynä on se, että lapsi ei pysty puhumaan koulussa muiden kuullen, vaikka älyssä ja muissa kyvyissä ei ole mitään vikaa, vaan lapsi on luokkansa paras.
Erityislapsi on niin lavea määritelmä, että sen sisään mahtuu monella tavalla erityisiä lapsia. Aloittajan tilanteessa ilmeisesti on niin että hänen lapsensa ei lukiossa selviä, mutta esimerkiksi monet liikuntavammaiset selviävät siellä erittäin hyvin.
Suosittelen tutustumaan Päivölän opistoon. Se on erityislapsille suunnattu oppilaitos.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tutustumaan Päivölän opistoon. Se on erityislapsille suunnattu oppilaitos.
Mitä tarkoitat? Millä tavalla "suunnattu erityislapsille"?
Kaikki ovat omalla tavallaan erityisiä ja ainutlaatuisia, eli siitä vaan. Nykyään keksitään kaiken maailman kirjainyhdistelmiä selittämään ihan normaaliin kirjoon kuuluvaa käyttäytymistä. Ei joskus 60-luvulla ollut näitä hömpötyksiä ja ihan hyvin pärjättiin
Jos pärjää itsenäisissä opinnoissa niin toki. Mutta jos koko ala-aste on ollut kädestä pidettävä, eli on ollut kouluavustaja joka on koko ajan ollut opinnoissa mukana ohjeistamassa ja pitämässä lasta ruodussa, niin silloin lukio ei oikein sovi.
Riippuu paljon siitä kuinka paljon erityisvaikeutta kompensoivia ominaisuuksia ja taitoja sillä nuorella on. Sinnikkyys ja motivaatio vie läpi vaikka minkälaiset esteet. Toki jos on älyllinen kehitysvamma, niin siinä ei nyt lukio ole vaihtoehto. Mutta lukivaikeus, adhd, autismin kirjo, hahmotushäiriö tms ei ole mitenkään harvinaisia myöskään lukiolaisilla ja voivat kyllä kirjoittaa vaikka laudaturin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Tyttärelleni sanottiin ala-asteella ettei hän pärjää lukiossa. Piti tosin peruskoulun jälkeen yhden välivuoden mittaisen valmentavan koulutuksen jonka aikana kypsyi ja suoritti sitten neljässä vuodessä aikuislukion.
Saako kysyä, mitä hän on tehnyt lukion jälkeen.
Meidän kuuro-sokea teini pystyi käymään koulut ja on nyt matematiikan tohtori sekä filosofian maisteri.