Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko erityislapsi käydä lukion?

Vierailija
17.04.2025 |

Valistakaa minua siitä voiko erityislapsi käydä lukion ? Meidän lapsemme on erityinen ja koulupsykologi arvioi ettei tule käymään lukiota vaan parempi suuntautua peruskoulun jälkeen lyhyempiin kurssituksiin. Onko sama tilanne kaikilla erityislapsilla ?

Kommentit (170)

Vierailija
101/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä menneet ennen apukouluun. Nykyään peitellään hienoilla nimillä vastaavia oppilaitoksia. Tämä on ymmärrettävää👍👍🏿

Vierailija
102/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti erityislasten vanhemnatkaan eivät oo pärjänneet lukuhommissa! Ei omena kauas puusta putoa.

Kaikkien tuntemieni erityislasten vanhemmat (keva, autismikirjo, joku kielenkehityksen diagnoosi) ovat korkeakouluttautuneita.

Omastasi saattaa tulla hetkessä aivovammainen vai yhden onnettomuuden seurauksena. Ei kannattaisi ylenkatsoa.

On aika vaikea uskoa tuota.Pirkanmaalla tulevat huonoista lähiöistä suurimmaksi osaksi. Koetatko paikata heikkoa itsetuntoa sepittelyllä? Ole ylpeä lapsestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuilla on paljon näitä kun osaavat hakea tukiaiset heikosti hoksottavalle rakkauden hedelmälleen.Noillahan on opistotutkinto tms jota kutsuvat korkeakoulutukseksi.Siitä voi tulla luulo että korkeakoulutetun lapset ovat neurovaurioisia

Vierailija
104/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eritysilapsi jos on skitsoftenia tai mania ? 

Vierailija
105/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, monella erityisellä on mielen ongelmaa. Se on lähtökohta ymmärtääkseni!

Vierailija
106/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Leo-Pekka Tähti olisi päässyt urheilulukioon, mutta ei kuitenkaan lopulta mennyt sinne, kun siellä ei ollut hissiä, jolla pyörätuolissa istuva olisi päässyt kulkemaan kerroksesta toiseen. Opiskeli sitten datanomiksi.

Vierailija
107/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erityislapsi voi käydä lukion ja yliopiston, mutta harvoin löytyy hänelle kumminkaan koulutusta vastaavaa työtä tai työtä laisinkaan. Sinänsä hukkaan heitettyä yhteiskunnan verorahoja.

Vierailija
108/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti erityislasten vanhemnatkaan eivät oo pärjänneet lukuhommissa! Ei omena kauas puusta putoa.

Kaikkien tuntemieni erityislasten vanhemmat (keva, autismikirjo, joku kielenkehityksen diagnoosi) ovat korkeakouluttautuneita.

Omastasi saattaa tulla hetkessä aivovammainen vai yhden onnettomuuden seurauksena. Ei kannattaisi ylenkatsoa.

On aika vaikea uskoa tuota.Pirkanmaalla tulevat huonoista lähiöistä suurimmaksi osaksi. Koetatko paikata heikkoa itsetuntoa sepittelyllä? Ole ylpeä lapsestasi.

Tai ehkä se kertoo enemmän sinun lähipiiristä? Jos siis lähipiirissäsi on erityislapsia ja nämä kaikki ovat huonoista lähiöistä niin oletko sitten itse myös sieltä huonosta lähiöstä? Itse asun ihan hyvätuloisten alueella ja kaverillani (eri alue, mutta ihan hyvätuloinen & korkeasti kouluttautunut) on autismikirjon häiriön omaava lapsi ja ihan tuossa naapurissani asuu kehitysvammainen, joiden vanhemmat ovat hyvätuloisia.

Vierailija
109/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Topi Borg on käynyt lukion ja sen jälkeen ylioppilaspohjaisen amiskoulutuksen. Samoin myös monet muut Kirjolla-sarjassa esiintyneet henkilöt ovat ylioppilaita. Ei erityisyys tarkoita automaattisesti sitä, että on älyssä vikaa.

Vierailija
110/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut mukautetussa opetuksessa (EMU) erityiskoulussa ala-asteen kolmannelta luokalta yläasteen loppuun asti ja sen jälkeen normaalissa amiksessa mutta erityisryhmässä. Suoritin tutkinnon ja olen ollut vakituisessa kokopäivätyössä kymmenen vuotta.

Nykyään opintovapaalla opiskelen uutta tutkintoa ammattikorkeakoulussa. Aina välillä pohdin AMK-opiskelijoiden pohjakoulutusta ja sitä, että kuinkahan monella kolmannen asteen opiskelijalla on erityiskoulutaustaa?

Ei varmasti kovin monella. Hienoa, että olet pärjännyt hyvin. 

Vierailija
111/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erityisyys on kehitysvammaisuutta niin vastaus on ei. Jos kyseessä on erityislahjakkkuus niin kyllä

Oli miten hyvänsä niin mun mielestä etuliite "erityinen" on loukkaavaa, koska erityislapsi/aikuinen aiheuttaa erityisen herkästi mielikuvan kehitysvammaisuudesta minkä vuoksi "erityinen" on yhtä solvaavaa kuin eräs tietty termi jota käytettiin ennen vanhaan yhdestä tietystä etnisyydestä

Vierailija
112/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut mukautetussa opetuksessa (EMU) erityiskoulussa ala-asteen kolmannelta luokalta yläasteen loppuun asti ja sen jälkeen normaalissa amiksessa mutta erityisryhmässä. Suoritin tutkinnon ja olen ollut vakituisessa kokopäivätyössä kymmenen vuotta.

Nykyään opintovapaalla opiskelen uutta tutkintoa ammattikorkeakoulussa. Aina välillä pohdin AMK-opiskelijoiden pohjakoulutusta ja sitä, että kuinkahan monella kolmannen asteen opiskelijalla on erityiskoulutaustaa?

Tiedän useampia korkeakoulutettuja, jotka ovat käyneet ainakin osan koulutaipaleestaan erityiskoulussa/-luokalla. Erityisluokilla ollaan hyvin monista eri syistä eikä kaikilla niissä olevilla ole välttämättä yksilöllistetty ollenkaan oppimäärää. 

Vierailija
113/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä se kertoo enemmän sinun lähipiiristä? Jos siis lähipiirissäsi on erityislapsia ja nämä kaikki ovat huonoista lähiöistä niin oletko sitten itse myös sieltä huonosta lähiöstä? Itse asun ihan hyvätuloisten alueella ja kaver

Asun Pispalassa, joka ei ole huono eikä hyvä alue. Hyvät maisemat mutta ahtaat tontit. Toivotaan, ettei lapselle puhkea erityissyndrooma kun toinen talo on ihan viekussa. Useimmat tutuistani asustelevat mojovammilla paikoilla, mutta satunpa tietämään näitä asioita muuten. Ei huono-osaisuudelle voi mitiä.

Vierailija
114/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän useampia korkeakoulutettuja, jotka ovat käyneet ainakin osan koulutaipaleestaan erityiskoulussa/-luokalla. Erityisluokilla ollaan hyvin monista eri syistä eikä kaikilla niissä olevilla ole välttämättä yksilöllistetty ollenkaan oppimäärää. 

Köyhyys kasaa ongelmia !

Vierailija
115/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Kirjolla ohjelmassakin ollut lukion käynyt henkilö, muiden ei pidä määrittää mihin kukin pystyy. Kauan sitten veljeni opettaja kansakoulussa sanoi ettei hänen kannata pyrkiä oppikouluun. Onneksi tätä miesopettajaa ei uskottu.

Vierailija
116/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mania kuuluu osana kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, ihan vaan tiedoksi.

Vierailija
117/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan erityislapsesta. 

T. erityislapsi, filosofian tohtori

Tähän vielä jatkan. Opinnoissa autismista oli enemmän hyötyä kuin haittaa. Työelämässä pärjääminen onkin sitten eri asia. Minun pitää todella loistaa teknisillä kyvyilläni koska vuorovaikutustaidot on mitä on vaikka toki olen yrittänyt niitä parantaa. 

Vierailija
118/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos erityisyys on kehitysvammaisuutta niin vastaus on ei. Jos kyseessä on erityislahjakkkuus niin kyllä

Oli miten hyvänsä niin mun mielestä etuliite "erityinen" on loukkaavaa, koska erityislapsi/aikuinen aiheuttaa erityisen herkästi mielikuvan kehitysvammaisuudesta minkä vuoksi "erityinen" on yhtä solvaavaa kuin eräs tietty termi jota käytettiin ennen vanhaan yhdestä tietystä etnisyydestä

Nimityksen loukkaavuus on kuulijan korvassa. Vaikka erityislasta alettaisiin kutsumaan jollakin toisella nimellä, hetken kuluttua jonkun mielestä sekin olisi loukkaava.

Miksi? Luultavasti siksi, että itse asemoi mielessään tämän henkilön alemmalle tasolle, silloin nimityskin  muuttuu halventavaksi. 

Miksi kuuro tai sokea ei ole kiellettyjen sanojen listalla? Koska ne ovat "hyväksyttäviä" vammoja? Kehitysvammaisuutta pidät hävettävänä?  Miksi?

Ei asiat muutu uudelleen nimeämällä. Asenteiden pitää muuttua.

Vierailija
119/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan erityislapsesta. 

T. erityislapsi, filosofian tohtori

Tähän vielä jatkan. Opinnoissa autismista oli enemmän hyötyä kuin haittaa. Työelämässä pärjääminen onkin sitten eri asia. Minun pitää todella loistaa teknisillä kyvyilläni koska vuorovaikutustaidot on mitä on vaikka toki olen yrittänyt niitä parantaa. 

👍

Vierailija
120/170 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on erittäin hyvä matematiikassa, mutta tuskin tulee ikinä selviytymään lukio-opinnoista. Osaako joku sanoa mikä olisi parhain reitti matemaattisiin yliopisto- tai korkeakouluopintoihin ilman yo-pohjaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi