Miksi monen on vaikea hyväksyä sitä, että heidän terveysongelmansa johtuvat elintavoista?
Mieluummin rampataan lääkärissä hakemassa apua ja lääkereseptejä.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa hoidetaan esim. närästystä ensisijaisesti ruokavaliolla eikä lääkkeillä. Tunnen useamman ihmisen joka on pääsyt siitä eroon oikealla ruokavaliolla. Lapsilla orastavaa skolioosia voi ennalta ehkäistä lääkintävoimistelulla.
Ensisijaisesti hoidetaan ruokavaliolla kaikkialla. Noita närästyslääkkeitähän ei nimittäin saa syödä kovin montaa vikkoa, joten ne eivät ole ratkaisu. Ruokavalio-ohjeet tulevat aina ja kehotukset laihduttaa, jos on ylipainoa. Lääkkeet tukevat jonkin aikaa, kun pitää saada ärtyneet limakalvot rauhoittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sain aivoinfarktin ollessani hoikka ja urheilullinen 21 vuotias. Treenasin tavoitteellisesti, joten en todellakaan käyttänyt päihteitä tai tupakkatuotteita. Äitini tai hänen äitinsä eivät ole käyttäneet mitään hormonivalmisteita. Kerro ihmeessä mitä niin epäterveellistä tein, että aiheutin itse tuon.
Eikun kerro itse miksi sinun on vaikea hyväksyä tuonkin johtuneen elintavoista
Minä voin teille elin tavan näyttää...
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaksi työkaveria, jotka olivat huomattavan ylipainoisia ja ovat vuosikaudet puhuneet siitä miten laihdutus ei onnistu vaikka mitä yrittää. Nyt kuitenkin molemmat ovat laihtuneet varmasti parikymmentä kiloa kun elämässä on molemmille sattunut tragedia (ei tietenkään hyvä asia) eikä niiden vuoksi ruoka ole maistunut entiseen tahtiin. Kummasti se vuosia ollut paino putosi kun syöty ruokamäärä väheni.
Mukavaa, että työkaverien murhe riemastuttaa sinua.
Tuskin sitä kukaan kiistääkään. Mutta mitä väliä? Olkoot saikulla ja lääkärissä. Itse olen mieluummin terve ja pystyväinen. Ei ole minulta pois eikä kiinnostaako tippaakaan kuinka saikuttavat. Oma on elämänsä.
Riippuu mistä puhut. Esim 2 tyypin diabetes on perinnöllistä ja saat sen vaikka olisit luuta ja nahkaa. Alttius syöville on myös perinnöllistä. Migreenit ei johdu elämäntavoista.
Vierailija kirjoitti:
Sain aivoinfarktin ollessani hoikka ja urheilullinen 21 vuotias. Treenasin tavoitteellisesti, joten en todellakaan käyttänyt päihteitä tai tupakkatuotteita. Äitini tai hänen äitinsä eivät ole käyttäneet mitään hormonivalmisteita. Kerro ihmeessä mitä niin epäterveellistä tein, että aiheutin itse tuon.
Taidat olla mensan jäsen..
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä puhut. Esim 2 tyypin diabetes on perinnöllistä ja saat sen vaikka olisit luuta ja nahkaa. Alttius syöville on myös perinnöllistä. Migreenit ei johdu elämäntavoista.
Ja silti minä sain diabetekseni remissioon ja migreenilääkkeet vanhentuivat kaappiin, kun aloin syömään oikein. Syövästä ei ole kokemusta. Kyllä elämäntavoilla voi vaikuttaa moneen asiaan elämänlaatua parantaen ja lääkkeistä pois päästen. Se että jokin sairaus on perinnöllinen tai ns sukurasite, ei tarkoita ettei itse asiaan voisi vaikuttaa.
Kai se on kiva kylvää kansaan ajatusta, että lähinnä lääkkeiden puoleen kääntymällä voi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Osoittaisin sormella myös lääkäreitä. Tiedän useita tapauksia, joissa lääkäri ei ole maininnut mitään elintavoista vaan on labratulosten ja oireiden perusteella ENSIMMÄISEKSI laittamassa lääkereseptiä. Kolesteroliin ja verenpaineeseen ym. Sitten on testattu kaikki lääkkeet läpi eikä mikään tunnu sopivan, niin vasta sitten lääkäri on todennut, että voisithan tietysti yrittää kokeilla elämäntapoihin muutosta.
Minä kieltäydyin lääkkeistä, sanoin lääkärille että kirjoita vaan reseptit, mutta en niitä lääkkeitä hae. Parissa vuodessa terveellisillä elämäntavoilla korjasin verensokerin, kolesterolin, verenpaineen, maksa-arvot.
Tuttavani kävi lääkärissä mielenterveysongelmien takia. Lääkäri oli maininnut terveellisen ruokavalion ja liikunnan tärkeyden osana hoitoprosessia, koska tuttava on ylipainoinen. Hänkös otti porot siitä nokkaan. Somessakin sitä pöyristeli. Luulen, että tätä tapahtuu paljon. Hällähän on tietenkin ylipainokin aineenvaihdunnasta johtuvaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surettaa toisinaan katsoa, mitä ihmiset lappaavat ostoskärryistä kaupan liukuhihnalle. Sokeria, suolaa, rasvaa... Makupaloja, kaljaa, limasaa, paidstopistetuotteita, sipsejä, herkkuja, siidereitä, valmispizzoja... Voi lapset, millaiselle ravinnolle tottuvat.
Minä en ehdi koskaan kaupassa katsoa toisten ostoksia. Kuinka joillain on aikaa kytätä sitä mitä jotkut lappaa kärryihinsä. Täytyy olla jotenkin tyhjä ja onneton elämä olla kaupassa kyttäämässä toisten ostoksia.
Kuinka paljon katselet ja missä, mitä ihmiset lappaavat ostoskärryistä liukuhihnalle. Minulla ei ei ole koskaan ollut ketään katselemassa mitä lappaan kärryistä liukuhihnalle.
Ihmiset voivat käydä eri kaupoissa ostamassa jotain sieltä ja jotain toisesta kaupasta. Ei siitä voi mitään päätellä mitä yhdestä kaup
Alkossa asiakkaat tekee tuota paljon. Käydään pitkin viikkoa eri Alkoissa, ettei vaan kukaan tiedä, että lipitetään kolme tonkkaa viiniä viikon aikana. Nähty on.
Aina laboratorio verinäytteen yhteydessä potilas myös vaa'alle! Kun en ole aikoihin tavannut lääkäriä, aina joku etälääkäri uusii reseptejä. Eikös ihmisen painokin kerro jotain. Ja miksi Suomessa saa laihdutuslääkkeet vasta kun on tosi läski. Olen lihonut aikuisiällä 63kg-nyt 75kg. En saa laihdutuslääkettä ennen kuin painan 80kg.
Itse hyväksyn että nivelrikkoni johtuvat nuoruusiän alipainosta. Mutta niiden vuoksi en anna itseni nyt vanhempana lihoa koska silloin niiden kanssa en pärjäisi mitenkään. Perheenjäsen taas koko ajan on sitä mieltä että hänellä olisi ne ja nuo vaivat silti vaikkei olisi ylipainoa. Osa olisi osa ei mutta kaikki helpottaisivat jos olisi normaalipainoinen. Liian laiha tai liian lihava, terveysongelmia aiheuttaa molemmat. Joku tutkimus oli äskettäin että lievästi ylipainoiset ovat terveimpiä kuusikymppisiä. No jaa, itsellä on nuo nivelrikko ja kolesteroli hiukan koholla vaikka mätän kasviksia kuin jänis enkä tupakoi mutta ei mitään muuta ja Bmi on 23,5 ikä 61. Ylipainoa ei ole ollut kuin hetkellisesti raskausaikana jaxniiden jälkeen painoin taas 47 kiloa mikä on pituiselleni juuri ja juuri normaalipaino. Nuorena vuosia 42-44 kg. Olin itse sille sokea mutta nyt näen kuvista miksi laihduttani kauhisteltiin. Itse näin suurimpana ongelmana ettei aikuisten osastolta löytynyt vaatteita. Tuo ei nyt sentään ollut sairaalloinen alipaino mutta oli anemiaa ym ja kuvissa näytön laihemmalta kuin olin.
Tupakointi ja holtiton liikennekäyttäytyminen aiheuttaa paljon turhia terveydenhuollon kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Aina laboratorio verinäytteen yhteydessä potilas myös vaa'alle! Kun en ole aikoihin tavannut lääkäriä, aina joku etälääkäri uusii reseptejä. Eikös ihmisen painokin kerro jotain. Ja miksi Suomessa saa laihdutuslääkkeet vasta kun on tosi läski. Olen lihonut aikuisiällä 63kg-nyt 75kg. En saa laihdutuslääkettä ennen kuin painan 80kg.
No toi on nyt sen verran pieni pudotettava, että voi olla jo jouluna taputeltu. Vai miksi niitä lääkkeitä ehdoin tahdoin haluat?
Kaikki sairaudet eivät johdu ylipainosta. Ne laihatkin sairastuvat ja ihan yhtä paljon.
ihmisen biologinen kehitys ei pysy perässä nopeasti nousevan eliniän vuoksi.
ihmiset elää kauemmin koska nykyhoitomuodot ovat niin tehokkaita.kun sitä elinikää pidennetään keinotekoisesti niin sairaudet vaan lisääntyy kun ennen niihin olisi kuoltu.
Ihan ensimmäiseksi pitäisi hinnat olla niinpäin, että kaikki epäterveellinen maksaa kymmenkertaisesti ja terveellisten valintojen hinnat tiputetaan niin alas, että ne köyhimmätkin voivat niitä hankkia.
Terveenä kolmekymppisenä katson vanhempia sukulaisiani, jotka eivät ole juuri välittäneet terveydestään: joka paikka kipeä, nukkuvat huonosti, eivät liiku ja syövät mitä sattuu. Lääkelistat pitkiä, eivät ole valmiita tekemään mitään muutoksia elintapoihinsa mm "sukurasitteen" vuoksi.
Itse ajattelen, että koska itselläni on sukurasite olemassa, niin sitä enemmän haluan pitää kiinni järkevistä elintavoista, jotta voisin ainakin viivästyttää verenpainetaudin, diabeteksen jne puhkeamisia. Vaikken välttyisikään sairauksilta loputtomiin, arvostan terveitä elinvuosia aika korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sairaudet eivät johdu ylipainosta. Ne laihatkin sairastuvat ja ihan yhtä paljon.
ihmisen biologinen kehitys ei pysy perässä nopeasti nousevan eliniän vuoksi.
ihmiset elää kauemmin koska nykyhoitomuodot ovat niin tehokkaita.kun sitä elinikää pidennetään keinotekoisesti niin sairaudet vaan lisääntyy kun ennen niihin olisi kuoltu.
Huonot elintavat eivät aina johda lihavuuteen. Laihallakin voi olla huonot elämäntavat.
Vierailija kirjoitti:
Selkäsairaus ei lähde lääkkeellä pois. On parantumaton.
Tämän keskustelun aihe ei koskekaan sinun tapaustasi, vaan elintapasairauksia.