En ole appiporukan ilmainen siivooja!
He muuttivat lähelle meitä, kun mieheni puhui heidät ympäri: Meissä olisi heille turva ja apu. Sanoin etukäteen jo, että kun mieheni on päivittäin 10 tuntia pois (töissä ja matkalla sinne/sieltä plus ruokatuntinsa ja kuopuksen vieminen aamulla tarhaan) ja minä 6-tuntisena toimistotyöläisenä noin 7 tuntia (kaupassa käynti ja kuopuksen haku päiväkodista mukaan luettuna) minkä jälkeen yksin siivoan, kokkaan, pyykkään, tarkastan läksyt ja wilman, ja vien jokaisen kolmesta lapsesta kerran viikossa harrastukseen, muuhun EN TULE suostumaan. Miehen vastaus oli aina että no no, katsotaan sitten. Nyt on katsottu, hitto vie, miehen vaatimuksesta ihan excel-taulukossa, sillä tuloksella, että käänsi tai väänsi asioita miten vain, miehelle jäi enemmän aikaa! No no. . . eihän hän nyt sitä ollut tarkoittanut, että HÄNEN pitäisi käväistä kaupassa vanhemmilleen, juosta siellä satunnaisesti yhtä sun tätä tekemässä (lampunvaihto, taulun ripustus, pölynimuripussin vaihto, papereiden läpikatsominen, puhelimen selittäminen, ja pois mennessään roskis ulos). Että miksi MINÄ en voisi tehdä sitä ,siinä sivussa . . . Pariterapiaan on aika varattu. Saa nähdä mitä tapahtuu. Kiva, jos joku on jaksanut lukea. Oli vain tällainen vuodatus.
Kommentit (625)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivojat huolehtivat myös verhojen imuroinnin/tuuletuksen jos sitä vaativat. Verholiike käy kotona mittaamassa ja suunnittelevat, ompelevat ja asentavat uudet verhot, jos haluaa saada kotiin uutta ilmettä.
Monellako eläkeläismummulla riittää varat moiseen?
Aika monella. Varakkaimmat suomalaiset ovat eläkeläisiä. Ja saa sitä omaa lasta pyytää avuksi, kun pyytää tasapuolisesti myös poikia, eikä vain tyttöjä.
Mut jos ei taho. Ja lapsi asuu vaikka usassa.
Rikkaita mummoja varmaan on 80-90 mutta kuitenkin senikäiset mummot ovat pääosin kansakoulun käyneitä työläismummoja. Eläkjeet työurien mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivojat huolehtivat myös verhojen imuroinnin/tuuletuksen jos sitä vaativat. Verholiike käy kotona mittaamassa ja suunnittelevat, ompelevat ja asentavat uudet verhot, jos haluaa saada kotiin uutta ilmettä.
Aika monella. Varakkaimmat suomalaiset ovat eläkeläisiä. Ja saa sitä omaa lasta pyytää avuksi, kun pyytää tasapuolisesti myös poikia, eikä vain tyttöjä.
Rikkaita mummoja varmaan on 80-90 mutta kuitenkin senikäiset mummot ovat pääosin kansakoulun käyneitä työläismummoja. Eläkjeet työurien mukaisia.
80-vuotiaat mummot ovat suuria ikäluokkia. Silloin koulutustaso ja myöhemmin elintaso nousi rajusti. Ja ovat edelleen se varakkain ikäluokka. 90v ei ole, mutta 80-75v ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-vuotiaista noin 11 % valmistui ylioppilaaksi. Sinä elät jossain ihmemaassa jossa ei naiset käyneet tehtaissa, kaupoissa, ruokaloissa, jopa kotiapulaisina osa tuon ikäisistä vielä. Siis ihan aikuisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, tuo oli taas tuota 70-luvulla syntyneen itkua, pahat naiset äiteinä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo miehen 10 h päivä ole juuri mitään. Siinä jää hyvin aikaa tehdä kaikki kotityöt jolloin AP voi käydä puuhastelemassa anoppilassa. Itse tekisin noin.
T. Mies
Minä en tekisi.
T. Nainen
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksänluvun alusta on kohta 40 vuotta. Vieläkö kädetön anoppi elää? Jos hän silloin oli jo eläkkeellä ei niin tietokoneaikaan, riippuu töisstä, työuraansa tehnyt.
Jos joku on verhoton tms ennemmin kuin maksaa siltäkään osin tai pyytää "poikaansa" eiköhän jokainen saa siinä asiassa tehdä tahtonsa mukaan. Vaikka olisi sitten dementikkokin.
Elää vielä, tosin on hoitolaitoksessa aika heikossa kunnossa. Oli tuohon aikaan vähän päälle nelikymppinen, eikä töissään ole koskaan joutunut tietokoneita käyttelemään. Hänellä on aina jotenkin pelännyt tietokoneita, pelkäsi että ne räjähtää tai hajoaa jos hän sitä koskee. Ei edes meidän nörttilapset saaneet häntä konetta käyttämään, vaikka kovasti yrittivätkin.
Ihme kommentteja täällä et olis jotenkin avuttomia vanhuksia kun koko ajan apua tarvitaan, ei vissiin ole sattunut lähipiiriin yhtään muistisairasta. Kyllä kuulkaa niin on että siinä vaiheessa se oma puhelin/televisio/ jopa oma puoliso tai sukulaiset on joka päivä uusia, ei siinä paljon auta et joku kävi eilen tai tunti sitten kertomassa nää asiat. Mikään ei vaan pysy päässä, mitään ei osata ja luullaan ihan pokalla et lapset ehtii joka välissä auttamaan ja neuvomaan. Ei hahmoteta, että lapset on aikuisia ja ihan oikeissa töissä päivisin, tai sit jotenkin oudosti luullaan et myös lapset on eläkkeellä koska itsekin olen. Päähän ei vaan mahdu mitään muuta kuin minä itse ja minun ongelmani. Palvelutaloon ei pääse koska hengittää vielä itse. Voin kertoa ettei ole helppoa eikä noille mitään normaalisti voi selittää tai neuvoa kun eivät ymmärrä enää mistään mitään.
Vähän useampi, n 13 prosentin luokkaa. Mutta he ovat silti rikkain sukupolvi. Se on fakta, eikä ylioppilaisuus siihen liity.
Vierailija kirjoitti:
Vähän useampi, n 13 prosentin luokkaa. Mutta he ovat silti rikkain sukupolvi. Se on fakta, eikä ylioppilaisuus siihen liity.
Koulutustason noususta puhut. Kyllä vasta 50-luvun puolella useampi meni oppikouluun ja kävi koulua kansakoulua enemmän kuin suuret ikäluokat. Peruskoulun tultua alkoi koulutustason nousu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtivät suuret ikäluokat? Maaseudun köyhistä lapsiperheistä, ei talollisilla ollut lapsia kuin 2-3, tölleissä sikisi työvoimaa tehtaisiin ja kaupunkien tarpeisiin, kansakoululla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutustason noususta puhut. Kyllä vasta 50-luvun puolella useampi meni oppikouluun ja kävi koulua kansakoulua enemmän kuin suuret ikäluokat. Peruskoulun tultua alkoi koulutustason nousu.
Alunperin puhuin siitä, että kyllä tuolla ikäluokalla on varaa, paremmin kuin millään muulla ikäluokalla. Ja jos ei ole, ja apua tarvitaan, niin pojat tasavertaisesti mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksänluvun alusta on kohta 40 vuotta. Vieläkö kädetön anoppi elää? Jos hän silloin oli jo eläkkeellä ei niin tietokoneaikaan, riippuu töisstä, työuraansa tehnyt.
Jos joku on verhoton tms ennemmin kuin maksaa siltäkään osin tai pyytää "poikaansa" eiköhän jokainen saa siinä asiassa tehdä tahtonsa mukaan. Vaikka olisi sitten dementikkokin.
Elää vielä, tosin on hoitolaitoksessa aika heikossa kunnossa. Oli tuohon aikaan vähän päälle nelikymppinen, eikä töissään ole koskaan joutunut tietokoneita käyttelemään. Hänellä on aina jotenkin pelännyt tietokoneita, pelkäsi että ne räjähtää tai hajoaa jos hän sitä koskee. Ei edes meidän nörttilapset saaneet häntä konetta käyttämään, vaikka kovasti yrittivätkin.
Sulla nelikymppinen anoppi 90-luvun alussa 35 vuotta sitten. Sinun täytyi olla parikymppinen eli nyt sullakin jo 55 mittarissa.
Ja nyt 75 -vuotias anoppi huonossa kunnossa hoitolaitoksessa. Silleensä aikajanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alunperin puhuin siitä, että kyllä tuolla ikäluokalla on varaa, paremmin kuin millään muulla ikäluokalla. Ja jos ei ole, ja apua tarvitaan, niin pojat tasavertaisesti mukaan.
Olet kova täti yleistämään suppeilla näkemyksillä elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää huomioida vaimoa mutta vaimon ei tarvitse tehdä mitään rakkuden tekoa tukemalla miestään vaikkapa vanhojen vanhempien hoidossa. En tarkoita mitään konkreettista työtä vaan usein meillä naisilla on paremmin tietoa noista palveluista, palvelubussit, siivoustoimistot, kotiapuyrityksistä yms Mutta ok, nainen hymyilköön pirullisesti eikä ees vihjaise tietojaan.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mistä se tieto palvelubusseista yms meille naisille yhtäkkiä ilmestyy? Googlaaminen sujuu mieheltäkin ihan yhtä hyvin. Se ei ole sukupuolisidonnainen taito.
Itse olen anopille seuraneiti ja juttukaveri. Kotityöt mies on huolehtinut äidilleen ostopalveluna, ja kaupassa hän käy äitinsä puolesta ihan itse. Hänellä on kaksi vanhaa rouvaa autettavana ja hyvin sujuu nyt kun alkuvaikeuksista on päästy. Alkuun anoppi heittäytyi täysin avuttomaksi, miehen olisi pi
Toihan on parempi myös anopille itselleen, koska passiivisuus ja osaamattomuus invalidisoi vanhuksia aika tehokkaasti. Yleensähän aktiiviset vanhukset ovat niitä jotka pärjäävät hyvin kotonaan, ellei joku muistisairaus vie toimintakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää huomioida vaimoa mutta vaimon ei tarvitse tehdä mitään rakkuden tekoa tukemalla miestään vaikkapa vanhojen vanhempien hoidossa. En tarkoita mitään konkreettista työtä vaan usein meillä naisilla on paremmin tietoa noista palveluista, palvelubussit, siivoustoimistot, kotiapuyrityksistä yms Mutta ok, nainen hymyilköön pirullisesti eikä ees vihjaise tietojaan.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mistä se tieto palvelubusseista yms meille naisille yhtäkkiä ilmestyy? Googlaaminen sujuu mieheltäkin ihan yhtä hyvin. Se ei ole sukupuolisidonnainen taito.
Itse olen anopille seuraneiti ja juttukaveri. Kotityöt mies on huolehtinut äidilleen ostopalveluna, ja kaupassa hän käy äitinsä puolesta ihan itse. Hänellä on kaksi vanhaa rouvaa autettavana ja hyvin sujuu nyt kun alkuvaikeuksista on päästy. Alkuun ano
Tässä keskustelussa ison raivon ovat nostattaneet aktiiviset itsekseen pärjäävät vanhukset. Miksi?
Tässä keskustelussa ison raivon ovat nostattaneet aktiiviset itsekseen pärjäävät vanhukset. Miksi?
Koska tunkevat keskusteluun, joka ei liity heihin mitenkään. Tämä keskustelu käsittelee sitä, että hoivatyö kaatuu naisille, ei miehille. Poikaa ei vaadita apuun, vaan miniää. Naiset hoitavat lapset ja vanhukset, ja mies tekee palkkatyötä ja kerää itselleen sijoituksia. Se ei ole oikein. Siihen väliin ei tarvitse tunkea selittämään, että kyllä sinä voit jättää verhot ikkunoista. Minä olen jättänyt juuston leivän päältä, mutta turha sitä on tässä selittää.
Vierailija kirjoitti:
Koska tunkevat keskusteluun, joka ei liity heihin mitenkään. Tämä keskustelu käsittelee sitä, että hoivatyö kaatuu naisille, ei miehille. Poikaa ei vaadita apuun, vaan miniää. Naiset hoitavat lapset ja vanhukset, ja mies tekee palkkatyötä ja kerää itselleen sijoituksia. Se ei ole oikein. Siihen väliin ei tarvitse tunkea selittämään, että kyllä sinä voit jättää verhot ikkunoista. Minä olen jättänyt juuston leivän päältä, mutta turha sitä on tässä selittää.
Naosen pitää valita liittonsa tarkemmin. Jos valitsee sen hyvätuloisen uraa tekevän miehen itse pienipalkkaisena se on voi, voi. Kun meneekin iltoja ja viikonloppuja vaativassa työssä.
Nainen valitsee myös itse montako lasta tekee ja jaksaa. Nainen myös valitsee meneekö anoppilaan jotain tekemään vai ei.
Me olemme Suomessa, emme missään "huivimaassa." Jos naiset ovat tahdottomia sekin on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ykskertaisia naisia ei saa valistaa millä keinoin ne vanhat pärjäävät ilman apuja, tulipa se apu naiselta tai "pojalta."
Totta on hoivayritysten olevan naisvoittoisia. Mikään ei estä naista kuitenkaan rupeamasta aina tien päällä okevaksi rekkakuskiksi tai vaikka ulkomaisia työmaita johtavaksi tekniikan tohtoriksi. Tai asennusinssiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän heidän auttamisensa kuulu mitenkään sinulle. Mies hoitaa tai palvelu ostetaan. En suostuisi mihinkään vaikka olisin työtön.
Hyi helve etti mikä
ihmisenkuvatus oletkaan!