Mies hakee 7. kertaa opiskelemaan ja en jaksaisi enää koko aihetta yhtään
5 vuotta mies on käytti lomansa valtavan pääsykoemateriaalin lukemiseen. Ei ole päässyt koulutukseen. Haluaisi siis korkeamman tutkinnon, koska se on ainoa keino päästä ylenemään työtehtävässään. Hän on todella hyvä ja pidetty nykytyössään ja olisi toivottu korkeammaksi esimieheksikin, mutta korkeampi tutkinto pitää olla.
On hakenut ns oikeaan koulutukseen nyt 6. kertaa ja nyt hakee myös "kiertokautta" kun sellainen mahdollisuus aukesi. On tehostanut oppimistaktiikkaansa ym. Mitään valmennuskursseja tms ei tähän ole.
Eli nyt odotellaan nro 6. ja 7. valintoja. Mies jaksaa olla optimistinen ja suunnittelee opintoja. Hankki uuden läppärin ym. Ja mä en jaksaisi kuulla enää koko asiasta. Tottakai tuen ja tsemppaan ja valan uskoa että kaikki menee hyvin, annan lukuaikaa ym. Samoin jos hän pääsisi kouluun, niin tuen ja annan opiskelurauhan. Mutta olen totaalisen väsynyt koko aiheeseen. Tuossa joku päivä mies kysyi että autanko häntä sitten joissain tehtävissä, kun itse olen ns kirjalliselta ulosanniltani edelleen parempi vaikka hän on sitä opetellutkin. Siinä kohtaa sanoin jo suoraan, tosin naurahtaen että kyllä sä saat opintosi hoitaa ihan itse.
En tiedä miten jaksan jos mies nyt pääsisikin kouluun ja siinä menisi seuraavat vuodet. Eli vapaa-aikansa menisi opintoihin. Mutta mikäs minä olen toisen haavetta dissaamaan. Ja sitten tunnen itseni ja ajatukseni kohtuuttomiksi, kun toivon vaan että hän lopettaisi jo sen hakemisen. Tyytyisi siihen mitä on, mieluinen ala ja työ nytkin.
Ja miksi kirjoitin? Halusin vaan purkautua. Miehen kouluun pääsyssä ei kukaan voi auttaa, siksi en kirjoittanut vaan pitää jonnekin päästä sanomaan omat tuntemukset.
Kommentit (199)
Kannattaa mennä uudelleen peruskouluun, jos ei tiedä mitä tarkoittaa "6. kerta".
Mies on selkeästi sopimaton noihin opintoihin. Liian vaativaa hänen kyvyille. Joskus on hyvä todeta tosiasiat ja lopettaa pään hakkaaminen seinään.
Ei selvästi älli tai jokin muu henkinen kyky riitä, jos pitää noin usein hakea siltikään pääsemättä sisään. Vaikka jollain ilveellä pääsisikin, millä eväillä se opiskelukaan sitten sujuisi? Joskus pitää vain hyväksyä, ettei kykene johonkin. Kaikkien ei kuulu päästä opiskelemaan jotain tiettyä alaa, jos se kerran noin vaikeaa on.
Vierailija kirjoitti:
Ei selvästi älli tai jokin muu henkinen kyky riitä, jos pitää noin usein hakea siltikään pääsemättä sisään. Vaikka jollain ilveellä pääsisikin, millä eväillä se opiskelukaan sitten sujuisi? Joskus pitää vain hyväksyä, ettei kykene johonkin. Kaikkien ei kuulu päästä opiskelemaan jotain tiettyä alaa, jos se kerran noin vaikeaa on.
Lisään vielä, että vastasin tietenkin siinä oletuksessa, että koko ketju ei ole pelkkä provo.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että sovitaanko että tää on viimeinen haku ja sit aletaan keskittyä lomat ja vapaat ihan muuhun.
Miten ne töissäkään jaksaa odottaa ukkos koulutusta, johan muut menee ohi monta kertaa
Jos minun miesystäväni sanoisi minulle, minun opintoihini liittyen, että "sovitaanko, että tämä on viimeinen haku", vastaisin että sovitaanko, että tämä oli tässä. Todella ihmeellistä miten jotkut kuvittelevat voivansa kontrolloida muiden elämänvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että vastasin tietenkin siinä oletuksessa, että koko ketju ei ole pelkkä provo.
Ei ole provo, ei. Vaikka noita provoilijoita ketjussa riittääkin, ei heillä näköjään ole kesälläkään parempaa tekemistä 😄 Ap
Vaihda jo valmistuneeseen mieheen. Eihän tuota nyt kukaan jaksa. Kohta eläkkeelläkin.
Vaihda viisikymppinen kahteen 25-vuotiaaseen.
Ymmärrän kyllä turhautumisesi.. Toisaalta miehen varmaan helpompi hakea noin monesti kun on jo työpaikka, ei ole niin pahaa painetta niskassa että on Pakko päästä opiskelemaan. Toivottavasti tajuaa nyt kuitenkin jossain kohtaa luovuttaa jos ei pääse sisään..
En tiedä mitä ainetta lähtenyt opiskelemaan, mutta esimerkiksi lääketieteeseen keskimäärin haetaan noin kolme kertaa. Seitsemäs haku olisi toki jo sinnekin suuri määrä. En lukenut koko kirjoitusta, mutta mihin hakeekin niin eikö aiemmista hauista ole kuitenkin sen verran merkittävä pohja ettei ainakaan kesällä tarvitse mitään pääsykokeen harjoituksia tarve aloittaa jos itse koe on keväällä?
Lähtökohtaisesti erittäin hyvä ettei ole luonteeltaan luovuttaja tai ihminen jolla ei ole mitään tavotteita elämässä sillä näitähän on paljon. Oikeastaan, tuon alkuperäisen kirjoituksen lause tyytyisi siihen mitä on, mieluinen ala ja työ nytkin. särähtää korvaan jotenkin pahaan, jopa hieman vastemieliseen tapaan. Kerran sitä eletään ja jos nykyinen työ ei nappaa vaan toivoo jotain tiettyä muuta niin sen kuin pyrkii. Ei ole ulkomaille harkinnut kuitenkaan lähtöä opintojen perään?
"Oikeastaan, tuon alkuperäisen kirjoituksen lause tyytyisi siihen mitä on, mieluinen ala ja työ nytkin. särähtää korvaan jotenkin pahaan, jopa hieman vastemieliseen tapaan. Kerran sitä eletään ja jos nykyinen työ ei nappaa vaan toivoo jotain tiettyä muuta niin sen kuin pyrkii."
Nyt hän pitkästä aikaa sanoi että nykyinen työnkuvansahan on täydellinen. Eli nyt onneksi hän taas huomaa että tekee nyt juuri sitä mitä on kauan halunnut, ja jossa on hyvä. Edelleen varmaan jatkaa pyrkimistäkin, ei siinä mitään, koska ylemmässä olisi tietysti parempi palkkakin korkeamman aseman lisäksi. Mutta nyt olen tyytyväinen siihen että hän pitkästä aikaa huomaa myös pitävänsä edelleen nykyisestä työstään. Koska se on hänen unelmaansa. Ja uskon hänen viihtyvän siinä jopa paremmin, kuin siinä korkeammassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että sovitaanko että tää on viimeinen haku ja sit aletaan keskittyä lomat ja vapaat ihan muuhun.
Miten ne töissäkään jaksaa odottaa ukkos koulutusta, johan muut menee ohi monta kertaa
Jos minun miesystäväni sanoisi minulle, minun opintoihini liittyen, että "sovitaanko, että tämä on viimeinen haku", vastaisin että sovitaanko, että tämä oli tässä. Todella ihmeellistä miten jotkut kuvittelevat voivansa kontrolloida muiden elämänvalintoja.
Enpä minäkään noin sanoisi, vaikka toivonkin kuulevani miehen suusta ettei enää hae mihinkään 😅 En kiellä kuitenkaan, tietenkään. Ap
Mihinkähän lääkikseen tai taidekorkeakouluun tässä nyt ollaan oikein menossa? Ammattikorkeisiin nyt oman henkilökohtaisen kokemuksen mukaan pääsee vaan kun hakee vaan ja jos dipaksi haluaa, niin vetää sen amkin eka, jos ei rahkeet riitä Aallon pääsykokeissa. Jos ei ovi aukea Metropoliasta, Tamkista tai Jamkista, niin hakee jonnekin Kotka, Kajaani, Seinäjoki melkein sillä, että nimi on oikein kokeessa ja vuoden päästä siirrolla noihin top 3 kouluun. Tuoevaisuudessa Pirkka/Xtra DI:ksi eli YAMK inssiks Tamkista, niin saat ainoona Suomessa hyväksiluettua kaikki kurssit TTY:n puolelta, jos haluaa DI:ksi myöhemmin. Aika moneen yliopistoonkin pääsee avointa väylää oikiksesta lähtien. IT-alalla voi melkein lukea koko tutkinnon avoimessa eikä itseasiassa suurinosa kursseista maksa mitään.
Ohis. Mun ex-mies ei päässyt tenteistä ikinä läpi (avoin), koska ei hallinnut minkäänlaista vastaustekniikkaa. Osasi ja tiesi, mitä kysyttiin. Jokin vaan ei toiminut tai jännitti liikaa tietämättään tms. Itseäänkin tämä nolotti ja toistui useamman kerran. Voisiko kyse olla jostain vastaavasta 'virhekytkennästä'?
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Mun ex-mies ei päässyt tenteistä ikinä läpi (avoin), koska ei hallinnut minkäänlaista vastaustekniikkaa. Osasi ja tiesi, mitä kysyttiin. Jokin vaan ei toiminut tai jännitti liikaa tietämättään tms. Itseäänkin tämä nolotti ja toistui useamman kerran. Voisiko kyse olla jostain vastaavasta 'virhekytkennästä'?
En tiedä. Mitä olen nyt nähnyt miehen vastauksia, on kehittynyt niissä paljon. Mielestäni vastaukset ovat olleet todella hyviä. Itsevarmoja ja selkeitä. Pitäisi kuitenkin osata niin järjettömiä määriä asiaa, joka vuosi eri asioita, että se tuntuu siinä tökkivän. Vaikka on siis opiskelutaktiikkaakin opetellut ja parantanut. Ei ilmeisesti vaan muista tarpeeksi paljoa. En tiedä. Ap
Minkälaista osaamista koe vaatii? Avokysymyksiin vastaamista ainakin, koska mainitsit vastaustekniikan. Voisiko vaadittujen taitojen osaamista tukea esim. iltalukion opinnoilla? Lukion äidinkielen opinnoista voisi ainakin irrota treeniä luetun ymmärtämiseen sekä kirjoittamiseen.
Hakuja on takana jo noin monta, itse kääntäisin katseeni opiskelutekniikkaan. Toivottavasti hän ei vain lue materiaalia tuntikausia kerrallaan, vaan on tietoinen opiskelun tauottamisesta ja erilaisista muistiinpanotavoista. Pelkkä lukeminen ja yliviivailu eivät ole tehokasta opiskelua useimmille. Esim. Instagramissa on hyviä studygram-tilejä, joista löytää vinkkejä tehokkaaseen opiskeluun. Kännykkään saa ladattua opiskeluäppejä, joihin voi tehdä itselleen kääntökortteja ja niillä "kuulustella" itseään koealueesta.
Tsemppiä kaikille osallisille!
No jos mies käy ihan hyvässä työssä, hakekoon niin monta kertaa kuin haluaa. Ihan eri asia olisi, jos hakisi ekaa tutkintoa suorittamaan noin kauan ja tekisi jotain väliaikaistyötä jos sitäkään odotellessaan. Siis onhan nykyisin näitä, jotka hakee lääkikseen kymmenen vuotta ja muu elämä odottaa ihmettä, että jos viimein pääsisi. Ei voi perustaa perhettä tai mitään, kun on vain yksi haave. Ap:n perheen jousto on tasoa kesälomat.
Säälin sinua jo viimeksi kun kirjoitit aiheesta.
Ymmärrän pari kertaa opintoihin hakemisen, tietyillä hakupainealoilla, joissa menestys taattua ja sisäänpääsy jo lähellä ymmärrän usean hakukerran JOS muukin elämä etenee rinnalla. Mutta kyseessä ei ole edes yliopisto niin tästä ei siis ole kyse. Kyllä pitäisi ihmisen ymmärtää, että jos 3-4 kerran jälkeen amk/opistotasoiseen kouluun ei pääse, ei rahkeet riitä. On sisukkuutta ja kunnianhimoa hakea uudelleen oikikseen kun joka kerralla parantaa tulostaan, mutta tämä ap:n miehen touhu on idiotismia.
Kuitenkaan et voi vaikuttaa tähän asiaan miehesi osalta. Jos taot järkeä päähän, mies tulee olemaan aina katkera ja syyttämään sinua siitä ettei päässyt kouluun. Vaikka et ole syyllinen siihen mitenkään.
Suosittelen, että lopetat aktiivisen kannustuksen, tsemppaamisen ja avustamisen, sen jälkeen kun olet rauhallisesti kertonut yhden ainoan viimeisen kerran mielipiteesi ja realiteetit. Minua väsyttää jatkuva hakemisesi, en pidä tätä elämäntyyliä järkevänä koska tavoite ei tällä hetkellä kuulosta realistiselta. Toivotan onnea tuleviin pääsykokeisiin, mutta minun elämäni ei saa enää kärsiä asiasta.
Tämän jälkeen elät elämääsi normaalisti vierellä. Puhutte muista asioista. Pääsykoepäivänä voit joustaa (on se sitten auton lainaamista, hänen koiranulkoilutusvuoron hoitamista, lomareissun siirtoa tämän vuoksi) mutta muuten et. Muuten odotat että miehesi on sinulle puoliso kuten sinä olet ollut hänelle ainakin nuo seitsemän vuotta. Jos mies ei tätä sulata, teillä on isompia ongelmia eikä siihen suhteeseen kannata jäädä.
No niin. Kuudes ja seitsemäs haku takana, ei päässyt koulutukseen. Syksyllä kuulemma taas haku. Ap