HS. Oliiviöljy vai rypsiöljy?
Kommentit (105)
"Kannattaa käyttää eri öljyä eri tarkoituksiin. Monet neitsytoliiviöljyt soveltuu tosi huonosti paistamiseen. Ne on tarkoitettu sellaisenaan käytettäväksi. Esimerkiksi vaikka siinä salaatin päällä. Kuumentaessa siitä tulee vain kitkerän makuista. Paistamiseen on ihan omat oliiviöljynsä."
No ei tule kitkerää. Tervetuloa tänne Välimeren rannalle. Vain tosi, tosi köyhät joutuvat ostamaan halpoja öljyjä, kaikki muut käyttävät neitsytöljyä. Suomalaiset ovat pitkällisen propagandan uhreja, mitä tämä hesarin juttukin edustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian sinisillä vyöhykkeillä tyypit elää yli 100-vuotiaiksi ja kittaa oliiviöljyä suoraan pullon suusta ja laittaa sitä KAIKKEEN ruokaan. Sellanen myrkky se...
Minulla menee noin puoli litraa extraneitsyt oliiviöljyä viikossa, ihan täällä Suomessa. Laitan sitä melkein joka ruokaan ja olen hoikka mies, yli nelikymppinen.
Mulla ei mene pisaraakaan öljyä mihinkään. Käytän vain eläinperäisiä rasvoja, joita kuluu normaalin verran ruokaan ja ruoan laittoon. Olen hoikka ja hyväkuntoinen mies, ei ongelmia verenpaineen eikä kolesterolin kanssa, kans nelikymppinen.
Syön minäkin oikeaa voita ihan reilusti, en osta koskaan margariinia. Siis voita menee tuon oliiviöljyn lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian sinisillä vyöhykkeillä tyypit elää yli 100-vuotiaiksi ja kittaa oliiviöljyä suoraan pullon suusta ja laittaa sitä KAIKKEEN ruokaan. Sellanen myrkky se...
Minulla menee noin puoli litraa extraneitsyt oliiviöljyä viikossa, ihan täällä Suomessa. Laitan sitä melkein joka ruokaan ja olen hoikka mies, yli nelikymppinen.
Mulla ei mene pisaraakaan öljyä mihinkään. Käytän vain eläinperäisiä rasvoja, joita kuluu normaalin verran ruokaan ja ruoan laittoon. Olen hoikka ja hyväkuntoinen mies, ei ongelmia verenpaineen eikä kolesterolin kanssa, kans nelikymppinen.
Syön minäkin oikeaa voita ihan reilusti, en osta koskaan margariinia. Siis voita menee tuon oliiviöljyn lisäksi.
tässäkin taas ylpeilyn aihe mitä en oo ikinä ymmärtäny. kun jengi paukuttelee henkseleitä ympäri nettiä sillä että syö oikeaa voita
niinkun se olis joku suurikin saavutus sieltä kaupasta ostaa se voipakkaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on.
Välimerenmaissa on vuosituhansien ajan paistettu aina kaikki oliiviöljyllä. Aika arvostettua tuo italialainen ja espanjalainen ruoka kuitenkin. Ihmetyttää miten joku suomalainen keksinyt tuon oliiviöljy ei sovi paistamiseen mantran. Paremmin se lämpöä kestää kuin tavallinen voi.
ajatus on kai että oliiviöljyn maku heikkenee ja se menee vähän niinkun hukkaan jos sitä käyttää paistamiseen.
Ruoka on vaan parempaa, kun se paistetaan kunnon öljyssä. Käytän samaa neitsytoliiviöljyä kaikkeen; paistamiseen, pastaan, salaattiin, leivän päälle.
Ai, ihmettelinkin miksi yhdessä piirakkassa oli kitkerä sivumaku, ei ole aiemmin ollut. No olin laittanut siihen oliiviöljyä.
Käytän sekä oliivi- että rypsiöljyä. Viimeksi rypsiöljyä ostaessani kaupassa oli vain rypsi-rapsiöljyä. Miten rapsi- eroaa ominaisuuksiltaan rypsiöljystä?
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti rypsiöljy, joka kestää paremmin kuumuutta ja on paremman makuista, sekä huomattavasti halvempaa. Oliiviöljy on niiden käyttämää, jotka eivät tiedä öljyistä oikeasti mitään, vaan ovat aivopestyjä.
Höpöhöpö. Et tiedä terveellisestä ravinnosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla nousee jatkuvasti lisää ja lisää tukimuksia rypsi- ja muiden siemenöljyjen haitallisuudesta. Ehdottomasti vältettäviä aineita!
Niin ota näistä selvää, kun jokainen maa tekee omat ravitsemussuositukset oman maan tuotannon perusteella. Eli yritetään lisätä oman maan tuotteiden käyttöä. Raivostuttavaa, tilasto, vale, emävale. Näinhän se menee. Luotettavaa, objektiivista tietoa emme saa.
Suomessa yllätys yllätys suositaan rypsiöljyä. Muualla oliiviöljyä. Vaikeuskerrointa lisää se, että olemme yksiöitä. Yhdelle sopii voi, toiset saavat siitä sydärin. Rasvahappokoostumukset ja elimistöt ovat erilaisia. Näitä voi kyllä tutkia, jos haluaa olla varma mikä rasva sopii.
Rypsi on kotimainen, halvempi, terveellinen ja parempi paistamiseen. Eli selvä voittaja.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä tälle palstalle, joku esittää ihan neutraalin kysymyksen ja alapeukkuja satelee. Kyllä ootte pöllöjä.
Älä muuta sano, aivan käsittämättömiä syitä joillakuilla alapeukuttaa. Kai jotkut niin kovasti haluavat olla oikeassa ja vahvistaa sitä omaa agendaa, että viaton kysymyskin koetaan uhkaksi. Tämän huomaa aina näissä ravintokeskusteluissa.
Oliiviöljy.
Rypsiöljylle olen allerginen ja pahaahan se on muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla nousee jatkuvasti lisää ja lisää tukimuksia rypsi- ja muiden siemenöljyjen haitallisuudesta. Ehdottomasti vältettäviä aineita!
Niin ota näistä selvää, kun jokainen maa tekee omat ravitsemussuositukset oman maan tuotannon perusteella. Eli yritetään lisätä oman maan tuotteiden käyttöä. Raivostuttavaa, tilasto, vale, emävale. Näinhän se menee. Luotettavaa, objektiivista tietoa emme saa.
Suomessa yllätys yllätys suositaan rypsiöljyä. Muualla oliiviöljyä. Vaikeuskerrointa lisää se, että olemme yksiöitä. Yhdelle sopii voi, toiset saavat siitä sydärin. Rasvahappokoostumukset ja elimistöt ovat erilaisia. Näitä voi kyllä tutkia, jos haluaa olla varma mikä rasva sopii.
Eipä se sulje terveellisyyttä pois. Miksi sekä oliiviöljy että rypsiöljy eivät voisi olla terveellisiä, nehän eivät kuitenkaan kumpikaan ole sitä kovaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vale, emävale, tilasto. Tiede on teollisuuden tuottamaa "älykköpropagandaa". Kannattaa tutustua naturopatiaan ja pitää mielessä, että myös kasvi voi sisältää sellaista mikä ei ole hyväksi keholle, jos maaperä on pilaantunutta.
En käytä kumpaakaan. Omituinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet siemenöljyt ovat prosessoituja öljyjä, jotka aiheuttavat tulehdusta elimistöön. Sopivat kyllä hyvin moottoriöljyksi, mutta paljon huonommin ihmisravinnoksi.
Siemenöljyjä paljon käyttävien tulehdusmerkkiaineet eivät tutkimuksissa eronneet niitä käyttämättömien tulehdusmerkkaineista. Eivät lisänneet tulehdusta.
Ranskalaiset uppopaistetaan pikaruokapaikoissa siemenöljyssä, ja ei tämä kovin terveellistä ole.
Vuodesta 1990 lähtien on paistettu. Ennen sitä ihrassa ja laardissa.
Nyt vanha on tulossa gourmet-vaihtoehtona takaisin maailmalla hiljalleen, Briteiss kutsutaan "beef drippingiksi".
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy.
Öljyallergia, äärimmäisen harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on.
Oliiviöljy ei kertakaikkiaan sovi pihvin tms paistamiseen pannulla !
Pihvi paistetaan kirkastetussa voissa. Öljyt sitten muihin ruokiin.
Käytän molempia. Silloin kun haluan ettei öljy maistu, laitan rypsiöljyä. Tykkään oliiviöljyn mausta joten laitan sitä niihin ruokiin joihin maku sopii.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitapa linkkiä.
Eihän näillä koskaan ole. Täällä kuulee mitä ihmeellisimpiä väitteitä, mutta kun asiasta haluaisi oikeasti keskustella, ei kuulu vastausta. Siksi täällä ei oikeasti voikaan keskustella mistään, koska osa ihmisistä on epärehellisiä sekä muille että itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy.
Öljyallergia, äärimmäisen harvinaista.
https://www.duodecimlehti.fi/duo95728
Kuinka proteiinivapaita nuo siemenöljyt sitten lienee?
Koitapa tehdä popcornit oliiviöljyyn 🤓