HS. Oliiviöljy vai rypsiöljy?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on.
Oliiviöljy ei kertakaikkiaan sovi pihvin tms paistamiseen pannulla !
Sopii erittäin hyvin. Äitini on kreikkalainen, ja meillä on lapsuudenkodissa aina paistettu pihvitkin oliiviöljyssä, ja niin olen itsekin aina tehnyt. Kalat myös yms.
Ymmärrettävää koska Kreikassa voin käyttö on minimaalista, ei juuri lehmiä näy.
Oliiviöljyllä on hyvät markkinoijat. Suomalainen innostuu, kaikki ulkomailla on hienompaa. He käyttävät oliiviöljyä, mantelijauhoja, avokadoja, kookoerasvaa, kookoskermaa.
Luulen että moni suomalainen on elänyt hyvin vanhaksi koskematta noista mihinkään. Minäkin olen 80, suomalainen ruoka enimmäkseen riittää, jotkut simarusinat tai satunnainen kookoskerma ruokaan. Ennen kasvismargariinia, nyt rypsiöljyä, levitteitä.
Sanos minkä päivän hesari. En ole huomannut mutta luen.
Paras vaihtoehto: voi ja eläinperäiset rasvat.
Vierailija kirjoitti:
Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on.
Välimerenmaissa on vuosituhansien ajan paistettu aina kaikki oliiviöljyllä. Aika arvostettua tuo italialainen ja espanjalainen ruoka kuitenkin. Ihmetyttää miten joku suomalainen keksinyt tuon oliiviöljy ei sovi paistamiseen mantran. Paremmin se lämpöä kestää kuin tavallinen voi.
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyllä on hyvät markkinoijat. Suomalainen innostuu, kaikki ulkomailla on hienompaa. He käyttävät oliiviöljyä, mantelijauhoja, avokadoja, kookoerasvaa, kookoskermaa.
Hienoja laadukkaita oliiviöljyjä on arvostettu tuhansien vuosien ajan. Kauan ennen kuin suomalaisia on ollut edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljy on yksinkertaisesti myrkkyä.
Miksi sitä myydään ?
Koska sitä kasvatetaan täällä !
Vierailija kirjoitti:
Ranskalainen keittiö, voi ja kerma. Jos haluaa ruoalta hyvää makua.
Jos taas lääkäriltä kysytään niin terveyden kannalta näin ei kannata syödä.
Pihvini paistan oliiviöljyssä johon lisätty nokare voita.
Ravitsemus | Kumpaa kannattaa käyttää, oliiviöljyä vai rypsiöljyä? Ero on selvä
https://www.hs.fi/elama/art-2000011129886.html
Rypsiöljy sisältää enemmän kahta elimistölle välttämätöntä rasvahappoa, joita elimistö ei itse pysty tuottamaan: alfalinoleenihappoa ja linolihappoa. Juuri niiden saantiin pitäisi ravitsemussuositusten mukaan kiinnittää erityistä huomiota.
Oliiviöljy puolestaan päihittää rypsiöljyn polyfenoleiden määrässä. Polyfenolit muun muassa suojaavat sydäntä.
Jos käyttäisi pelkkää oliiviöljyä eikä lainkaan rypsiöljyä, saisi Lankisen mukaan liian vähän alfalinoleenihappoa. Mutta rypsiöljyn voisi korvata esimerkiksi saksanpähkinöitä ja pellavansiemeniä syömällä. Pitkäketjuisia omega-3-sarjan rasvahappoja saa myös kalasta.
Jos puolestaan käyttää pelkkää rypsiöljyä, ei varsinaisesti tarvitse korvata oliiviöljyn polyfenoleja millään, koska niitä saa muutenkin kasviksista, marjoista ja hedelmistä.
Vasta Espanjaan muutettuani tajusin, että rypsiöljyä ei tarvita mihinkään. Käytän leivän päälläkin nykyään ainoastaan oliiviöljyä. Hyvälaatuinen extra virgin maksaa nyt kaupassa 6,50 e/ litra, isommissa tonkissa vielä vähän edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Rypsiölyn valmistamiseen käytetään niin paljon kemikaaleja, liuottimia ja muuta mitä en missään nimessä halua elimistööni, eli ehdottomasti oliiviöljy! Tai jopa ihan voi, joka on hyvinkin luonnollinen elintarvike, ei toki mikään terveysruoka mutta pienempi paha.
Varmaan rypsiöljyssäkin on mukana myös hyviä ainesosia, mutta mielummin hankin ne sellaisesta ruuasta josta ei samalla tule noita kaikkia myrkkyjä kehoon.
Voit ostaa kylmäpuristettua luomuöljyä niin ei takuulla ole mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, makuasoita. Itse en pidä kovin paljon kermasta ruoassa.
itse käytän molempia. rypsiöljyä pääasiassa paistamiseen, oliiviöljyä lopuksi makua antamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rypsiölyn valmistamiseen käytetään niin paljon kemikaaleja, liuottimia ja muuta mitä en missään nimessä halua elimistööni, eli ehdottomasti oliiviöljy! Tai jopa ihan voi, joka on hyvinkin luonnollinen elintarvike, ei toki mikään terveysruoka mutta pienempi paha.
Varmaan rypsiöljyssäkin on mukana myös hyviä ainesosia, mutta mielummin hankin ne sellaisesta ruuasta josta ei samalla tule noita kaikkia myrkkyjä kehoon.
Voit ostaa kylmäpuristettua luomuöljyä niin ei takuulla ole mitään tuollaista.
Maku on hirvittävä, oksettava! Ostakaa oliiviöljyä, niin ei tarvita mitään tuollaista yökötystä.
Italian sinisillä vyöhykkeillä tyypit elää yli 100-vuotiaiksi ja kittaa oliiviöljyä suoraan pullon suusta ja laittaa sitä KAIKKEEN ruokaan. Sellanen myrkky se...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimerenmaissa on vuosituhansien ajan paistettu aina kaikki oliiviöljyllä. Aika arvostettua tuo italialainen ja espanjalainen ruoka kuitenkin. Ihmetyttää miten joku suomalainen keksinyt tuon oliiviöljy ei sovi paistamiseen mantran. Paremmin se lämpöä kestää kuin tavallinen voi.
ajatus on kai että oliiviöljyn maku heikkenee ja se menee vähän niinkun hukkaan jos sitä käyttää paistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
ne myrkyt kyllä katoaa siinä erottelumenetelmässä. et tainnut ihan hirveästi kiinnittää huomiota koulun kemiantunneilla, että edes perus periaatteeltaan ymmärtäisit kuinka tuollaiset toimii
mutta joo, on sitä kylmäpuristettuakin olemassa jos 'kemikaalit' pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, makuasoita. Itse en pidä kovin paljon kermasta ruoassa.
Sehän riippuu ihan ruoasta. Ei vaikka italialaista ruokaa voi lähes kuvitella ilman oliiviöljyä. Jos taas puhutaan ranskalaisesta keittöstä pihveineen niin ehdottomasti voita pitää olla.