HS. Oliiviöljy vai rypsiöljy?
Kommentit (105)
Prosessoitu ei-neitsyt oliiviöljy muuten maistuu hirveälle. Sitäkin on niin monenlaista ja varsinkin S-kaupassa on suomalaiselle tehtyjä miedon makuisia oliiviöljyjä.
Rypsi ! Erinomainen ruuanlaitossa kuin leivonnassa kuin paistettaessa kalaa ja lihaa. Mutta Olivia öljy on joskus hyvää salaatissa. Oliivit ei kaikille maistu muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Prosessoitu ei-neitsyt oliiviöljy muuten maistuu hirveälle. Sitäkin on niin monenlaista ja varsinkin S-kaupassa on suomalaiselle tehtyjä miedon makuisia oliiviöljyjä.
Todellakin on monenlaista. En edes vilkaise muita kuin extra virgin neitsytoliiviöljyjä ja tummassa LASIPULLOSSA. Suomalaiset rypsinvalmistajat alkoivat säästämään väärässä kohtaa. Laittoivat öljyt muovipulloon. Ei kiitos, muuten voisin paistamiseen ostaakin.
Tiedämme jo, että muovista liukenee yhtä sun toista mm. hormonihäiritsijöiksikin kutsuttuja aineita. Ilmankos lisääntymisissä on kaikenlaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän pelkästään oliiviöljyä. En voi sietää rypsiöljyn teollisuusöljymäistä makua, ja lisäksi vatsani ei pidä siitä yhtään. Ei ole ilmeisesti edes harvinaista, hesarissa joskus joku vatsaan ja suolistoon erikoistunut lääkäri jopa arveli, että siemenöljyjen lisääntynyt käyttö saattaa olla syy tulehduksellisten suolistosairauksien yleistymiseen.
Suomessa aina rummutetaan sitä rypsiöljyä, koska rypsiä täällä kasvaa. Ulkomaisessa kirjallisuudessa taas se on aina oliiviöljyä huonompi vaihtoehto, mutta sentään parempi kuin kovat eläinrasvat. Suomessa yksi argumentti on alfalinoleenihappo, jota oliivissa ei juuri ole, mutta itse ainakin saan sitä ihan tarpeeksi muualta (kala, chia-siemenet, saksanpähkinät), joten en tarvi öljystä.
"Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on."
Välimeren maissa on tuhansia vuos
"hesarissa joskus joku vatsaan ja suolistoon erikoistunut lääkäri jopa arveli, että siemenöljyjen lisääntynyt käyttö saattaa olla syy tulehduksellisten suolistosairauksien yleistymiseen."
Ai tällaiset sitten kelpaa teille vauvalaisille peukutuksista päätellen, mutta vastaavanlaiset korrelaatiot esim. LDL:stä, kovasta rasvasta, lihasta ja peräsuolen syövästä eivät kelpaa...
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla nousee jatkuvasti lisää ja lisää tukimuksia rypsi- ja muiden siemenöljyjen haitallisuudesta. Ehdottomasti vältettäviä aineita!
Roskaa. Koko ajan rypsiöljyn hyvistä vaikutuksista tulee lisää tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän pelkästään oliiviöljyä. En voi sietää rypsiöljyn teollisuusöljymäistä makua, ja lisäksi vatsani ei pidä siitä yhtään. Ei ole ilmeisesti edes harvinaista, hesarissa joskus joku vatsaan ja suolistoon erikoistunut lääkäri jopa arveli, että siemenöljyjen lisääntynyt käyttö saattaa olla syy tulehduksellisten suolistosairauksien yleistymiseen.
Suomessa aina rummutetaan sitä rypsiöljyä, koska rypsiä täällä kasvaa. Ulkomaisessa kirjallisuudessa taas se on aina oliiviöljyä huonompi vaihtoehto, mutta sentään parempi kuin kovat eläinrasvat. Suomessa yksi argumentti on alfalinoleenihappo, jota oliivissa ei juuri ole, mutta itse ainakin saan sitä ihan tarpeeksi muualta (kala, chia-siemenet, saksanpähkinät), joten en tarvi öljystä.
"Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on."
Välimeren maissa on tuhansia vuos
Ei pidä paikkaansa. Kuvitelma "teollisuusöljystä" on huvittava. Ihan samalla tavalla "teollista" on oliiviöljynkin tuotanto, eli marketista Suomessa kun ostata oliiviöljyn ihan samalla lailla tuotetta sekin on.
Ero on siinä että on turvallisempaa ostaa suomalaista Suomessa tuotettua kylmäpuristettua rypsiöljyä. Oliiviöljy on nimittäin maailmalla eniten väärennetty tuote. Pullossa voi olla vain osa oliiviöljyä eikä sekään luvatun tasoista ja sen lisäksi jotain muuta öljyä.
Ainoa mitä kannattaa ostaa on extraneitsytöljy, joka on kaikki samaa öljyä (ei sekoitus eri maista) samasta paikasta. Täyttä takuuta ei ole että pakkausmerkinnät pitävät paikkansa, pitää tuntea öljyt, haju, maku, väri, koostumus.
Italialaisissa ja on eniten väärennöksiä, koska mafia hallitsee Italiassa maataloustuotannon ketjua ja oliiviöljyn väärentäminen on sille jopa huumekauppaa tuottoisampaa. Itse ostan mieluiten marketista kreikkalaista tästä syystä.
Vierailija kirjoitti: Itsekin käytän myös paistamiseen oliiviöljyä. Ei ole mikään mennyt koskaan pilalle.
Et ole ymmärtänyt asiaa oikein. Paistaminen pilaa sen öljyn hyvät ominaisuudet. Et sinä välttämättä asiaa huomaa vaan kyse on kemiallisesta reaktiosta.
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljy on yksinkertaisesti myrkkyä.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy on haitallista kuumennettuna. Kylmänä sitä voi käyttää.
Ei ole todellakaan haitallista. Rypsissä ne alkaa rasvahapot muuntua transrasvoiksi nopeammin kuin oliiviöljyssä tai voissa. Välimeren maissa on iät ja ajat paistettu ja grillattu oliiviöljyllä. Lähinnä Suomessa usein ajatellaan että oliiviöljy on liian kallista paistamiseen, siksi suosittelevat jotain muuta rasvaa.
Suomalaisessa rypsiöljyssä ei lainkaan transrasvaa. Voit tarkistaa tämän Finelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italian sinisillä vyöhykkeillä tyypit elää yli 100-vuotiaiksi ja kittaa oliiviöljyä suoraan pullon suusta ja laittaa sitä KAIKKEEN ruokaan. Sellanen myrkky se...
Minulla menee noin puoli litraa extraneitsyt oliiviöljyä viikossa, ihan täällä Suomessa. Laitan sitä melkein joka ruokaan ja olen hoikka mies, yli nelikymppinen.
Mulla ei mene pisaraakaan öljyä mihinkään. Käytän vain eläinperäisiä rasvoja, joita kuluu normaalin verran ruokaan ja ruoan laittoon. Olen hoikka ja hyväkuntoinen mies, ei ongelmia verenpaineen eikä kolesterolin kanssa, kans nelikymppinen.
Syön minäkin oikeaa voita ihan reilusti, en osta koskaan margariinia. Siis voita menee tuon oliiviöljyn lisäksi.
Voit syövät vain sellaiset suomalaiset, joiden tieto ruokavaliosta perustuu aikaan ennen sotia. "Mahtavaa kun suonet tukkeutuu!" hip hei.
Voi on parasta ruuan laittoon. Naudan rasva eli tali olisi kanssa erinomaista paistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Käytän sekä oliivi- että rypsiöljyä. Viimeksi rypsiöljyä ostaessani kaupassa oli vain rypsi-rapsiöljyä. Miten rapsi- eroaa ominaisuuksiltaan rypsiöljystä?
Rypsi on sukua nauriille, rapsi taas lantulle, siis saman lajin Brassica alalajeja. Ulkoisesti ne keltaiset kukat muistuttavat toisiaan. Ilmeisesti öljyn terveellisyys on kummallakin kasvilla sama. Englanniksi ei edes tehdä eroa noiden välillä, puhutaan termillä rapeseedoil - se voi olla rypsiä tai rapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla nousee jatkuvasti lisää ja lisää tukimuksia rypsi- ja muiden siemenöljyjen haitallisuudesta. Ehdottomasti vältettäviä aineita!
Niin ota näistä selvää, kun jokainen maa tekee omat ravitsemussuositukset oman maan tuotannon perusteella. Eli yritetään lisätä oman maan tuotteiden käyttöä. Raivostuttavaa, tilasto, vale, emävale. Näinhän se menee. Luotettavaa, objektiivista tietoa emme saa.
Suomessa yllätys yllätys suositaan rypsiöljyä. Muualla oliiviöljyä. Vaikeuskerrointa lisää se, että olemme yksiöitä. Yhdelle sopii voi, toiset saavat siitä sydärin. Rasvahappokoostumukset ja elimistöt ovat erilaisia. Näitä voi kyllä tutkia, jos haluaa olla varma mikä rasva sopii.
Monissa maissa kauan valmistettu rapsiöljy on ollut tuotantomenetelmiltään eri kuin Suomessa, joten sen laatu on ollut huonompaa. On sisältänyt haitallista erukahappoa. Siksi sillä on ollut huono maine.
Suomessa valmistettu kylmäpuristettu rypsiöljy on laadukasta ja hyvänmakuista, eikä sisällä erukahappoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä tälle palstalle, joku esittää ihan neutraalin kysymyksen ja alapeukkuja satelee. Kyllä ootte pöllöjä.
Älä muuta sano, aivan käsittämättömiä syitä joillakuilla alapeukuttaa. Kai jotkut niin kovasti haluavat olla oikeassa ja vahvistaa sitä omaa agendaa, että viaton kysymyskin koetaan uhkaksi. Tämän huomaa aina näissä ravintokeskusteluissa.
Rasvoista on paljon myyttejä ja ne elävät monien mielessä. Tulevat sitten nettiin toistelemaan vääriä uskomuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ota näistä selvää, kun jokainen maa tekee omat ravitsemussuositukset oman maan tuotannon perusteella. Eli yritetään lisätä oman maan tuotteiden käyttöä. Raivostuttavaa, tilasto, vale, emävale. Näinhän se menee. Luotettavaa, objektiivista tietoa emme saa.
Suomessa yllätys yllätys suositaan rypsiöljyä. Muualla oliiviöljyä. Vaikeuskerrointa lisää se, että olemme yksiöitä. Yhdelle sopii voi, toiset saavat siitä sydärin. Rasvahappokoostumukset ja elimistöt ovat erilaisia. Näitä voi kyllä tutkia, jos haluaa olla varma mikä rasva sopii.
Eipä se sulje terveellisyyttä pois. Miksi sekä oliiviöljy että rypsiöljy eivät voisi
Aivan niin. Kummatkin ovat terveellisiä käyttää ruoanlaitossa. Itse paistan rypsillä, salattiin laitan oliiviöljyä.
Rypsiöljyllä ja oliiviöljyllä on kuitenkin eroja. Rypsiöljyssä on omega-3-rasvahappoja, jotka ovat välttämättömiä ihmisen terveydelle. Oliiviöljyssä niitä ei ole ollenkaan. Rypsiöljyn rasvaprofiili on parempi muutenkin eli tyydyttynyttä rasvaa vähemmän, enemmän monityydyttyneitä rasvahappoja kuin oliiviöljyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vale, emävale, tilasto. Tiede on teollisuuden tuottamaa "älykköpropagandaa". Kannattaa t
RÖHÖNAURUT sulle täältä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy.
Rypsiöljylle olen allerginen ja pahaahan se on muutenkin.
Öljyallergia, äärimmäisen harvinaista.
Itse asiassa on yleistä olla allerginen siemenkasveille. Mutta öljyissä siemenmassa poistetaan eikä sitä ole tuotteessa, joten uskoisin, että on kuten sanot öljyille harvinaista. Mutta jos on atooppinen iho tai ihottumaa, niin olisi varmaan paras välttää myös siemenöljyjä sekä ruoassa että kosmetiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy.
Rypsiöljylle olen allerginen ja pahaahan se on muutenkin.
Öljyallergia, äärimmäisen harvinaista.
https://www.duodecimlehti.fi/duo95728
Kuinka proteiinivapaita nuo siemenöljyt sitten lienee?
Öljyissä on 100 % rasvaa. Ei proteiinia, ei hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljy on haitallista kuumennettuna. Kylmänä sitä voi käyttää.
Ei ole todellakaan haitallista. Rypsissä ne alkaa rasvahapot muuntua transrasvoiksi nopeammin kuin oliiviöljyssä tai voissa. Välimeren maissa on iät ja ajat paistettu ja grillattu oliiviöljyllä. Lähinnä Suomessa usein ajatellaan että oliiviöljy on liian kallista paistamiseen, siksi suosittelevat jotain muuta rasvaa.
Suomalaisessa rypsiöljyssä ei lainkaan transrasvaa. Voit tarkistaa tämän Finelistä.
Transrasvoja syntyy, kun monityydyttyneitä rasvoja kuumennetaan liikaa. Siksi rypsiöljy on huono valinta paistamiseen.
Minusta rypsiöljyssä paistetut ruuat haisee munkille