Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS. Oliiviöljy vai rypsiöljy?

Vierailija
15.04.2025 |

Siellä vertailu. Kumpaa pitää käyttää?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on.

Välimerenmaissa on vuosituhansien ajan paistettu aina kaikki oliiviöljyllä. Aika arvostettua tuo italialainen ja espanjalainen ruoka kuitenkin. Ihmetyttää miten joku suomalainen keksinyt tuon oliiviöljy ei sovi paistamiseen mantran. Paremmin se lämpöä kestää kuin tavallinen voi.

ajatus on kai että oliiviöljyn maku heikkenee ja se menee vähän niinkun hukkaan jos sitä käyttää paistamiseen.

Ruoka on vaan parempaa, kun se paistetaan kunnon öljyssä. Käytän samaa neitsytoliiviöljyä kaikkeen; paistamiseen, pastaan, salaattiin, leivän päälle.

Vierailija
42/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on.

Välimerenmaissa on vuosituhansien ajan paistettu aina kaikki oliiviöljyllä. Aika arvostettua tuo italialainen ja espanjalainen ruoka kuitenkin. Ihmetyttää miten joku suomalainen keksinyt tuon oliiviöljy ei sovi paistamiseen mantran. Paremmin se lämpöä kestää kuin tavallinen voi.

ajatus on kai että oliiviöljyn maku heikkenee ja se menee vähän niinkun hukkaan jos sitä käyttää paistamiseen.

Ruoka on vaan parempaa, kun se paistetaan kunnon öljyssä. Käytän samaa neitsytoliiviöljyä kaikkeen; paistamiseen, pastaan, salaattiin, leivän päälle.

Kannattaa käyttää eri öljyä eri tarkoituksiin. Monet neitsytoliiviöljyt soveltuu tosi huonosti paistamiseen. Ne on tarkoitettu sellaisenaan käytettäväksi. Esimerkiksi vaikka siinä salaatin päällä. Kuumentaessa siitä tulee vain kitkerän makuista. Paistamiseen on ihan omat oliiviöljynsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet siemenöljyt ovat prosessoituja öljyjä, jotka aiheuttavat tulehdusta elimistöön. Sopivat kyllä hyvin moottoriöljyksi, mutta paljon huonommin ihmisravinnoksi.

Vierailija
44/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet siemenöljyt ovat prosessoituja öljyjä, jotka aiheuttavat tulehdusta elimistöön. Sopivat kyllä hyvin moottoriöljyksi, mutta paljon huonommin ihmisravinnoksi.

Siemenöljyjä paljon käyttävien tulehdusmerkkiaineet eivät tutkimuksissa eronneet niitä käyttämättömien tulehdusmerkkaineista. Eivät lisänneet tulehdusta.

Vierailija
45/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliiviöljy on haitallista kuumennettuna. Kylmänä sitä voi käyttää.

Paistamisessa se on huono, mutta itse saatan kuullottaa siinä sipulit ja sitten lisätä tomaatteja ja vettä. Olen kuullut, että haitallinen prosessi keskeytyy, jos ruokaan laittaa vettä tai nestettä, niin kuin useimmat tekevätkin. Pannussa paistan sesamöljyssä tai kookosöljyssä

Vierailija
46/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta Espanjaan muutettuani tajusin, että rypsiöljyä ei tarvita mihinkään. Käytän leivän päälläkin nykyään ainoastaan oliiviöljyä. Hyvälaatuinen extra virgin maksaa nyt kaupassa 6,50 e/ litra, isommissa tonkissa vielä vähän edullisempaa.

Minusta oliiviöljy on todella pahaa. Voisin kuvitella, että kostea, hikinen villasukka maistuu samalle. Rypsiöljy ei maistu millekään, paitsi kylmäpuristetussa on häivähdys tuota oliiviöljyn epämiellyttävää makua. Makuasia, sanoi kolli, kun  muniansa nuoli.

Vierailija
47/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siemenöljyjä paljon käyttävien tulehdusmerkkiaineet eivät tutkimuksissa eronneet niitä käyttämättömien tulehdusmerkkaineista. Eivät lisänneet tulehdusta.

Ranskalaiset uppopaistetaan pikaruokapaikoissa siemenöljyssä, ja ei tämä kovin terveellistä ole.

Vierailija
48/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset uppopaistetaan pikaruokapaikoissa siemenöljyssä, ja ei tämä kovin terveellistä ole.

Ei ne laardissa paistamalla terveysruoaksi muutu.

Vierailija
49/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä tälle palstalle, joku esittää ihan neutraalin kysymyksen ja alapeukkuja satelee. Kyllä ootte pöllöjä.

Vierailija
50/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italian sinisillä vyöhykkeillä tyypit elää yli 100-vuotiaiksi ja kittaa oliiviöljyä suoraan pullon suusta ja laittaa sitä KAIKKEEN ruokaan. Sellanen myrkky se...

Minulla menee noin puoli litraa extraneitsyt oliiviöljyä viikossa, ihan täällä Suomessa. Laitan sitä melkein joka ruokaan ja olen hoikka mies, yli nelikymppinen.

Vierailija
51/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla nousee jatkuvasti lisää ja lisää tukimuksia rypsi- ja muiden siemenöljyjen haitallisuudesta. Ehdottomasti vältettäviä aineita! 

No laitapa linkkiä.

Vierailija
52/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliiviöljy ei kertakaikkiaan sovi pihvin tms paistamiseen pannulla !

Sopii erittäin hyvin. Äitini on kreikkalainen, ja meillä on lapsuudenkodissa aina paistettu pihvitkin oliiviöljyssä, ja niin olen itsekin aina tehnyt. Kalat myös yms.

Kyllä ja muutenkin extra virgin olive oil on terveellistä. Pari kaveria on lääkäreitä, niin ne sano, että ota heti kun heräät, niin ruokalusikallinen öliviiöljyä. Itse käytän kreikkalaista terra creta öljyä. Olen nyt noin 6v ottanu joka aamu, ja kävin kehoskannerissa kuukausi sitten. Kaikki suonet auki ja sydän voi hyvin. Se lääkäri sanoi, että taidat käyttää aamuisin oliiviöljyä, niin sanoin joo kyllä.. Sen huomaa sisuskaluista, kun kaikki on niin kuin pitää. Niin uskomattmia terveysvaikutuksia sillä tuotteella.

Minäkin paistan kaikki ruuat oliiviöljyllä. Se, miksi ihmiset sanoo, että maistuu pahalle on, kun se maistuu terveelliselle.

Vierailija
53/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sääntö on hyvä.. KAikki öljy mikä on muovipurkissa kannattaa jättää hyllyyn. Pelti ja lasipullo, missä lukee extra virgin olive oil, niin voi ottaa hyllystä kotiin.

Terv: kokki

Vierailija
54/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliiviöljy ei kertakaikkiaan sovi pihvin tms paistamiseen pannulla !

Sopii erittäin hyvin. Äitini on kreikkalainen, ja meillä on lapsuudenkodissa aina paistettu pihvitkin oliiviöljyssä, ja niin olen itsekin aina tehnyt. Kalat myös yms.

Kyllä ja muutenkin extra virgin olive oil on terveellistä. Pari kaveria on lääkäreitä, niin ne sano, että ota heti kun heräät, niin ruokalusikallinen öliviiöljyä. Itse käytän kreikkalaista terra creta öljyä. Olen nyt noin 6v ottanu joka aamu, ja kävin kehoskannerissa kuukausi sitten. Kaikki suonet auki ja sydän

Lääkärit saavat heikosti ravintokoulutusta, ja lääkäreitäkin on moneen junaan. Kaikki eivät ole samaa mieltä asioista.

Vierailija
55/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italian sinisillä vyöhykkeillä tyypit elää yli 100-vuotiaiksi ja kittaa oliiviöljyä suoraan pullon suusta ja laittaa sitä KAIKKEEN ruokaan. Sellanen myrkky se...

Minulla menee noin puoli litraa extraneitsyt oliiviöljyä viikossa, ihan täällä Suomessa. Laitan sitä melkein joka ruokaan ja olen hoikka mies, yli nelikymppinen.

Mulla ei mene pisaraakaan öljyä mihinkään. Käytän vain eläinperäisiä rasvoja, joita kuluu normaalin verran ruokaan ja ruoan laittoon. Olen hoikka ja hyväkuntoinen mies, ei ongelmia verenpaineen eikä kolesterolin kanssa, kans nelikymppinen.

Vierailija
56/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti rypsiöljy, joka kestää paremmin kuumuutta ja on paremman makuista, sekä huomattavasti halvempaa. Oliiviöljy on niiden käyttämää, jotka eivät tiedä öljyistä oikeasti mitään, vaan ovat aivopestyjä.

Vierailija
57/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sääntö on hyvä.. KAikki öljy mikä on muovipurkissa kannattaa jättää hyllyyn. Pelti ja lasipullo, missä lukee extra virgin olive oil, niin voi ottaa hyllystä kotiin.

Terv: kokki

tuleeks lasi pullosta ammattimaisempi olo vai mikä on syy

Vierailija
58/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuntuu vähän että oot tehnyt tosta identiteetti-kysymyksen. että minä olen oliivi öljy ihminen ja muuta en käytä

en ymmärrä tuollaista 

Vierailija
59/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja muutenkin extra virgin olive oil on terveellistä. Pari kaveria on lääkäreitä, niin ne sano, että ota heti kun heräät, niin ruokalusikallinen öliviiöljyä. Itse käytän kreikkalaista terra creta öljyä. Olen nyt noin 6v ottanu joka aamu, ja kävin kehoskannerissa kuukausi sitten. Kaikki suonet auki ja sydän voi hyvin. Se lääkäri sanoi, että taidat käyttää aamuisin oliiviöljyä, niin sanoin joo kyllä.. Sen huomaa sisuskaluista, kun kaikki on niin kuin pitää. Niin uskomattmia terveysvaikutuksia sillä tuotteella.

Minäkin paistan kaikki ruuat oliiviöljyllä. Se, miksi ihmiset sanoo, että maistuu pahalle on, kun se maistuu terveelliselle.

No on kyllä taas neuvot. Oliiviöljyä herätessä suoraan pullosta. Sen sijaan että normaalisti laittais sitä ihan vaan ruoan sekaan

Vierailija
60/105 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän pelkästään oliiviöljyä. En voi sietää rypsiöljyn teollisuusöljymäistä makua, ja lisäksi vatsani ei pidä siitä yhtään. Ei ole ilmeisesti edes harvinaista, hesarissa joskus joku vatsaan ja suolistoon erikoistunut lääkäri jopa arveli, että siemenöljyjen lisääntynyt käyttö saattaa olla syy tulehduksellisten suolistosairauksien yleistymiseen. 

Suomessa aina rummutetaan sitä rypsiöljyä, koska rypsiä täällä kasvaa. Ulkomaisessa kirjallisuudessa taas se on aina oliiviöljyä huonompi vaihtoehto, mutta sentään parempi kuin kovat eläinrasvat. Suomessa yksi argumentti on alfalinoleenihappo, jota oliivissa ei juuri ole, mutta itse ainakin saan sitä ihan tarpeeksi muualta (kala, chia-siemenet, saksanpähkinät), joten en tarvi öljystä.

"Eikös oliiviöljy vaadi vähän pienempää lämpöä ettei mene esim pihvit pilalle sen takia. Ei sopisi minun paistotyyliin jos näin on."

Välimeren maissa on tuhansia vuos

Palmuöljy on myös hedelmälihaöljy kuten oliiviöljykin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi