Anoppi valehteli, että kälyni ei halua lapsia
Näin olivat yhdessä päättäneet, kun käly oli kieltänyt kertomasta että ei saa hoidosta huolimatta lapsia. Joskus tätä epäilin ja varovasti kysyin anopilta, mutta vastaus oli että hänen toinen poikansa ja miniänsä olivat päättäneet olla hankkimatta lapsia.
En hitto soikoon tiedä miksi tästä piti heidän valehdella, eikö olisi voinut sanoa suoraan, niin olisin mielelläni ottanut heidät huomioon ja säästänyt oman onneni suitsutukselta. Enkä olisi aina vaan puhunut omista lapsistani jne. Kummiksi eivät suostuneet vaikka pyydettiin jo esikoiselle ja vielä kuopuksen kohdalla uudelleen.
No sitä saa mitä tilaa, jos ei voi olla rehellinen. Luotto meni molempiin. Ai mistäkö tiedän? Appiukko vahingossa päissään lipsautti nyt 10 vuoden jälkeen. Saamari kun harmittaa, ihmettelinkin kun anoppi ei yhtenä äitienpäivänä juuri reagoinut, kun kerroimme juhlapöydässä vauvauutiset. Omat vanhempani olivat onnensa kukkuloilla ja siskoni ja veljeni perhe yhtyi riemuun. Anoppilassa tilanne sivuutettiin nopeasti tyyliin " ompa kiva, onnea, kuka ottaa lisää kahvia, mitäpä (toiselle) miniälle töihin kuuluu? Olin kyllä tyrmistynyt!
Ei mulla muuta kuin viestinä tahattomasti lapsettomille, että jos haluatte välttyä toisten vauvahöpinöiltä ja raskauskuulumisilta yms. nin kannattaisi olla rehellinen ja kertoa asianosaisille, jotta osaisimme ottaa huomioon.
Meillä on töissä yksi lapseton joka on avoimesti kertonut, että hänen hoitonsa ja keskenmenonsa ovat rankkoja. Hän on iloinen ja onnellinen meidän muiden lapsista ja vauvauutisista, mutta joskus itsesäälissä nämä kirpaisevat niin kovasti, että hän ei osaa sillä hetkellä osoittaa sitä, vaan hän kääntyy itsesäälissä miettimään, että aina joku muu on raskaana, miksi ei koskaan ole hänen vuoro. Tämä sattuu sydämeen kaksinkertaiaesti, koska hän tuntee kateutta. Siksi olemme sopineet, että taukohuoneessa ei hehkuteta vauvajuttuja, vaan puhutaan muita asioita. Kaikki ymmärtää, häntä ei erikseen säälitellä, mutta otetaan huomioon ha silloin kun hänellä menee paremmin, jän saattaa itse kysellä jotain lapsistamne.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää hehkuttaa ja juhlia lasten saantia? Jotkut meistä saa tosi helposti lapsia. Ei siinä sen kummempaa ole. T. Valis
Kai se nyt on ihan sama sitten vaikkapa syntymäpäivien kohdalla. Viiskymppiset on niiiin nähtyjä, kyllähän jotkut meistä elää 100 vuotiaiksi. Ja käytännössä kaikki pääsee peruskoulun läpi. Tai ripille. Tai ylioppilaaksi. Tai ammattiin. Miksipä sitä mitään pitäisi hehkuttaa ja juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää hehkuttaa ja juhlia lasten saantia? Jotkut meistä saa tosi helposti lapsia. Ei siinä sen kummempaa ole. T. Valis
Kai se nyt on ihan sama sitten vaikkapa syntymäpäivien kohdalla. Viiskymppiset on niiiin nähtyjä, kyllähän jotkut meistä elää 100 vuotiaiksi. Ja käytännössä kaikki pääsee peruskoulun läpi. Tai ripille. Tai ylioppilaaksi. Tai ammattiin. Miksipä sitä mitään pitäisi hehkuttaa ja juhlia.
Ei oo kummonenkaan onnistuminen hieroa genitaaleja vastakkain niin että sukusolut yhtyvät toisiinsa. Hyvin hyvin vähä-älyisetkin ihmiset onnistuvat siinä, jotkut jopa kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kummonenkaan onnistuminen hieroa genitaaleja vastakkain niin että sukusolut yhtyvät toisiinsa. Hyvin hyvin vähä-älyisetkin ihmiset onnistuvat siinä, jotkut jopa kännissä.
No eihän tuo vielä riitä kuin hätäisesti alkuun. Siitä on vielä vauva kaukana.
Miksi jotkut kokee että ap utelee intiimejä terveysasioita? "Emme ole saaneet lasta, hoidoista huolimatta." " Emme pysty saamaan omaa lasta". "Olemme tahattomasti lapsettomia". Minusta se on ihan neutraalia mitä olen kuullut.
Täällä puhutaan ikäänkuin ap olisi uteliaana kysellyt hoitojen määrää ja laatua ja kuinka lauan ovat yrittäneet ja missä asennossa kenties ja onko varmasti nyt siemennesteetkin tutkittu ja ettehän vaan nyt ole kateellisia meidän lapsista ja voi että kun säälin teitä ja voivoi käly parka, tule edes kummiksi niin pääset pitämään pienokaista edes joskus sylissä.... Ja ylistäkää ja riemuiten iloitkaa minun lisääntymiskyvystäni, olen sentään äiti!
Ihme sakkia ja oletuksia. MITÄÄN tällaista ei aloituksessa annettu ymmärtää. Ihan omasta päästä taas keksitte. Taattua av-laatua taas kerran! Huoh.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä moista salailua ja valehtelua. Tietenkään ei kaikille vastaantulijoille tarvitse asioitaan kertoa, mutta läheisille pitäisi.
Minulla oli ystävä, joka raskaaksi tultuani lakkasi pitämästä yhteyttä. Monta kertaa yritin tavata, ja soittaa kunnes kertoi, että ei vaan kestä nähdä raskausvatsaani, eikä tulevaa vauvaa.
Kiitin häntä luottamuksesta ja sovittiin, että soitellaan vain, mutta jutellaan muista asioista. Nyt tuosta on mennyt jo 5 vuotta ja hän on itse raskaana ja tietenkin puhuu kaikille ja kaikkialla vaan tulevasta lapsestaan, jopa kyllästymiseen asti.
No ehkäpä tämä käly ei ole ensinnäkään ap:n läheinen.
Eihän omia arkoja yksityisasioita tarvitse kertoa kuin niille, joille oikeasti haluaa. Anoppi oli luvannut olla kertomatta ja piti lupauksensa.
Sinäkö lavertelet ympäriinsä, jos vain joku keksii kysyä, vaikka olet luvannut olla sanomatta?
Kälyn ja miehensä lapsettomuus ei kuulu ap:lle, jos he eivät halua itse siitä kertoa.
Ap:n asia on vain omat arat asiansa, ja hän saa päättää niiden kertomisesta, ei muiden puolesta, kuinka heidän olisi toimittava ja kenelle kerrottava.
Saattaa olla jonkun mielestä mukavampi, jos muut eivät tiedä, itsenikin mielestä ehkäpä olisi. Jotenkin ikävä ajatus, että kaikki aina jonkin vauvauutisen kuullessaan, tai lapsista puhuessaan, ajattelisivat aina omaa lapettomuuttani ja suruani siitä tavalla jos toisella, jos tuo olisi oma arka asiani. Jokainen puhuu asioistaan sitten, kun tai jos, on valmis siihen, ja on valmis kohtaamaan myös toisten erilaiset reaktiot ja suhtautumisen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut kokee että ap utelee intiimejä terveysasioita? "Emme ole saaneet lasta, hoidoista huolimatta." " Emme pysty saamaan omaa lasta". "Olemme tahattomasti lapsettomia". Minusta se on ihan neutraalia mitä olen kuullut.
Täällä puhutaan ikäänkuin ap olisi uteliaana kysellyt hoitojen määrää ja laatua ja kuinka lauan ovat yrittäneet ja missä asennossa kenties ja onko varmasti nyt siemennesteetkin tutkittu ja ettehän vaan nyt ole kateellisia meidän lapsista ja voi että kun säälin teitä ja voivoi käly parka, tule edes kummiksi niin pääset pitämään pienokaista edes joskus sylissä.... Ja ylistäkää ja riemuiten iloitkaa minun lisääntymiskyvystäni, olen sentään äiti!
Ihme sakkia ja oletuksia. MITÄÄN tällaista ei aloituksessa annettu ymmärtää. Ihan omasta päästä taas keksitte. Taattua av-laatua taas kerran! Huoh.
Lapsettomuus on itsessään se intiimi terveysasia. Ykityiskohdat olisivat asia erikseen.
Jos itse olet itse sillä tavalla avoin ihminen, että haluat jakaa kaikki vaikeat intiimitkin asiasi koko suvun kanssa, niin olet vapaa niin tekemään. Toisten yksityisyyttä pitäisi silti osata kunnioittaa.
Ap:llä ei ole mitään syytä loukkaatua siitä, ettei hänelle ole asiaa kerrottu.
Minulla harmittaa jatkuvasti kuulla toisten lomamatkoista. Milloin ovat Levillä ja milloin Kreikassa tai Karibialla. Tasan tarkkaan tietävät, että olen pitkäaikaistyötön, eikä minulla ole varaa edes kahvilassa käymiseen. Miksei minun seurassani olla hienotunteisia?
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin että ap nimenomaan olisi halunnut säästää kälyään ja olla hienotunteisesti puhumatta vauva-asioita hänen läsnäollessaan. En saanut kuvaa, että olisi utelias ulla.
öö, miksi sitten ap on nyt itse loukkaantunut ja tuohtunut, jos vain tätä lapsetonta pariskuntaa niin ajatteli, ja olisi halunnut olla vain huomaavaisempi... niinpä.
Ei ap:llä itsellään ole mitään syytä olla nyreissään.
Mun naapuri jauhas kun lapsensa pääs ylioppilaaks ja yliopistoon varmaan siks kun mun laps ei käynny kun amiksen. Muutettiin poies ja edelleen hän kaupas kyssy, et kuis mun lapsel ny menee ja mikä ammatti jne jankutijankutisamaa. Jotkut kai haluaa itseään ylentåä kun lapsillaan kehuu.
Ap:n pointti on:
"Mulle ei kerrottu totuutta koska olen epäluotettava juoruakka. Yhyy"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin että ap nimenomaan olisi halunnut säästää kälyään ja olla hienotunteisesti puhumatta vauva-asioita hänen läsnäollessaan. En saanut kuvaa, että olisi utelias ulla.
öö, miksi sitten ap on nyt itse loukkaantunut ja tuohtunut, jos vain tätä lapsetonta pariskuntaa niin ajatteli, ja olisi halunnut olla vain huomaavaisempi... niinpä.
Ei ap:llä itsellään ole mitään syytä olla nyreissään.
Luepa aloitus uudelleen. 10 vuotta valehdeltu päin naamaa, kyllä on syytä olla nyreissään.
Ap, käsittele tunteesi kuin aikuinen: omassa päässäsi. Näköjään ainakin 2 ihmistä lähipiirissäsi ei luota sinuun.
Mieti syitä. Ne ovat sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkyy menevän tunteisiin! Miettikääpä asiaa aloittajan kantilta.Ihan oikeutetusti minusta ap kokee tulleensa huijatuksi / ulossuljetuksi tai mitä ikinä.
Itsellä oli vastaava tilanne ystävän kanssa ja olisin todellakin toivonut hänen kertovan totuuden. Väitti että ei halua koskaan lapsia, ja luulin että meillä on paljon yhteistä, kun itsekään en halua. Nyt kun 15 vuoden jälkeen kuulin, että olivat 10 vuotta käyneet lapsettomuushoitoja tuloksetta, niin todellakin järkytyin. Olen loukkaantunut, että minuun ei ystävänä luotettu, mutta enemmänkin häpeissäni monista monista puheista ja sanoista mitä olen velana sanonut. Niiden on täytynyt tehdä kipeää.
Jos ystäväni vain olisi ollut rehellinen, niin en tietenkään olisi hänen seurassaan moisia puhunut. Kyllä minäkin koen että minulle on valehdeltu kaikki nämä vuodet ja olisin toiminut toisin, jos olisin tiennyt totuuden
Nimenomaan, tuo on informaation rajoittamisella harhaanjohtamista, ja jonkun toisen käytöksen manipulointia halutunlaiseksi. Ei voi sanoa, että se olis oikein, vaan se on ja voi myös tuntua loukkaavalta.
Voi luoja, voiko joku olla noin täydellisen empatiakyvytön!! Yrittäkää nyt ihmiset ymmärtää, että se lapsettomuus on KIPEÄ ASIA, joillekin niin kipeä, ettei siitä PYSTY puhumaan, ja te **liöt jaksatte loukkaantua kun minu.minu-minulle ei olla kerrottu ,nyyyh. Ihan oksettaa teitä ajatellakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt vähän samoin, kun hyvä ystäväni ei kertonut minulle oman lapsensa lapsettomuudesta. Olin siis monet kerrat hehkuttanut hänelle mummijuttujani tietämättä tästä. Ja toivonut, että hänestäkin tulisi pian mummi, niin voitaisiin yhdessä tehdä lastenlasten kanssa kaikkea kivaa.
Eräänä päivänä sitten vain yhtäkkiä suuttuo ja sanoi ystävyytemme irti, että nyt riitti! Minusta olisi ollut reilumpaa sanoa heti suoraan, että mikä on tilanne, olisin toiminut eri tavoin. Enhän voinut tietää ja itse kun olen rehellinen ja juttelen avoimesti asioistani ystävälle, niin en voinut aavistaa salailua. Lopputulemana kaikki osapuolet pahoittivat mielensä tästä salailusta.
Miksi ylipäätään koko ajan hehkutit tälle ystävällesi lapsenlapsistasi, kun hänellä ei itsellään niitä ollut, että varmasti saanut sellaista vastakaikua keskusteluissanne? Kyllä ihmiset yleensä osaa pikkaisen katsoa tällasissa asioissa, kuinka vastavuoroisesti toinen on mukana aiheessa jne. Ei lastenlasten saanti ole mikään itsestäänselvyys, eikä sitä sellaisena voi pitää, kuten sinä teit.
Veikkaan, että ystäväsi oli vähän kyllästynyt omanapaisuuteesi jo ennestäänkin jo muissakin asioissa. Toiset osaa paremmin huomioida muut, ja toset sitten jyräävät menemään vain omia juttujaan. Ja sitten ovat yllättyneitä, kun jotain tulee.
Ymmärrän ap:tä ja olen kiitollinen omalle anopilleni joka meille kertoi, että kälyni, hänen oma tyttärensä ei voi toiveistaan huolimatta saada lapsia. Niinpä olemme osanneet omassa vauvaonnessamme ottaa tämän huomioon ja jättää ne "hehkutukset" niihin hetkiin, kun he eivät ole läsnä. Kälyn kanssa meillä menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kutsun valehteluksi sitä jos päätetään kertoa jotain muuta kuin mikä on totta. En itse harrasta tämmöistä ja omassa perheessäni asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.
Avaukseni pointti oli siinä, että kun moni tahattomasti lapseton kertoo kärsivänsä toisten vauvahehkutuksista ja jatkuvista lapsijutuista, niin neuvoisin kertomaan asiasta läheisille. Olisin osannut olla paljon tahdikkaampi ja säästää kälyäni paljolta vuosien aikana, jos olisin tiennyt.
Ap
Hän on ehkä säästynyt paljon enemmältä omalla päätöksellään olla kertomatta koko suvulle.
Jotenkin ajatuksesi ap on hyvin minäkeskeinen, ei aidosti toisen henkilökohtaista asiaa toisenkin kannalta katsova, etkä taida edes koittaa ymmärtää heidän ratkaisuaan, ja kertomattomuuden etuja. Sinusta olisi ollut kivempi tietää. Nyt ei vain ole ollut pääasassa kyse sinusta tässä asiassa.
Anopin osalta kyse on valkoisesta valheesta syystä, että on luvannut olla kertomatta. Eihän sekään varsinaisesti kivaa ole, ei varmasti anopillekaan, mutta ymmärrettävää tilanteessaan ja paljon pahempi olisi ollut, jos olisi pettänyt kälyn ja poikansa luottamuksen lupaamassaan asiassa. Et ollenkaan siltä kannalta osaa ajatella?
Olet asiassa sivuroolissa, enkä ymmärrä, miksi se tämä on sinulle iso asia tai miksi olet niin tuohtunut. Kohauta olkiasi ja jatka eteenpäin. Auttaa, jos koitat asiaa vähän toistenkin kannalta ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä "uhrin" syyttämistä tämä nyt on? Yhelle on valehdeltu (systemaattisesti, vuosia) ja se on tyyppien mielestä ihan oikein ja perusteltua, koska sen syyn on pakko olla aloittajassa. Onko täällä lisääntymiskyvyttömät ja tunteidensa kanssa painivat vastailemassa vai mikä muu tämän selittää?
Ei ole mitään varsinaista oikeaa syytä, miksi ap:n olisi kuulunut tietää toisen henk.koht. asia. Siksi tässä ei ole mitään uhria, tai "systemaattista valehtelua".
Joka päivä ihmiset kohtaavat toisiaan tietämättä heidän arkaluontoisempia asioitaan tai terveystietojaan, eikä se ole mikään ongelma.
Eri asia olisi, jos vaikkapa puoliso ei kerro, ettei voi saada lapsia, niin silloin asia kuuluisi perustellusti hänelle. Selvästikään ei kovin läheisten ihmisten asiat ei kuuluu ap:lle, jos he itse eivät niin valitse.
Ja turha vaatia (ja loukkaantua), että anopin olisi pitänyt laverrella asia, kun oli kerran luvannut pitää suunsa asiasta kiinni. Hän toimi luotettavasti, hänelle voi uskoa hen.koht. asioita, eivätkä liiku siitä eteenpäin. Itse arvoistaisin sellaista ominaisuutta.
Jos olisin ap, niin eittämättä tulisi mieleen, että mitähän kaikkea muuta on valehdeltu vuosien varrella....
Tai jätetty kertomatta jotain oleellista. Tuon luontoiset ihmiset nimittäin salaavat ihan omalta perheeltäänkin yhtä ja toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekalla sivulla sanottiin että aloittajan kannattais miettiä tämän kälyn kannalta asioita, mutta itellä tuli mieleen, että eikö aloittajan kannalta oo mietitty asiaa ollenkaan? Koska siis olishan se omalle kohdalle ajateltuna ainakin tosi hirveää, jos vuosia joutuis toimiin ja kohteleen toista valheen pohjalta.
Mitä toimintaa sinulta edellyttää se, että jossain perheessä ei ole lapsia?
Ihminen voi toimia monessa tilanteessa ja monella eri tavalla. Paha sanoa mitään spesifiä, mutta on aivan varmasti erilaisia toimintoja/toimimistapoja, jotka ihminen saattais valita tehdä toisin, jos ei olis tullu huijatuksi ja näinollen manipuloiduksi käyttäytyyn tietyllä tapaa.
Ap oli kuullut ettei ko. pariskunta halunnut lapsia. Silti he kysyivät ko. perhettä kummeiksi useaan kertaan. Miksi?
Miksi ei voisi haluta olla kummi, vaikkei haluaisi omia lapsia? Kyllähän sitä voi lapsista, tai vaikka sisarusten lapsista, silti tykätä, vaikkei omia haluaisi.
Tosin on ehkä vähän outoa pyytää kummiksi toisenkin kerran, jos ovat jo aiemmankin lapsen kohdalla kieltäytyneet.
Siis minkälainen ihminen utelee anopilta jonkin kolmannen osapuolen lisääntymisistä? Mitä ihmettä se asia sinulle AP kuuluu? Tämän on pakko olla provo...