Terveisiä perseestä taas. Osa-aikatöissä olevia velvoitetaan hakemaan 4 työpaikkaa/kk, jotta voi saada soviteltua työttömyysetuutta.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011168263.html
"Osa-aikatyötä tekevien pitää hakea lähtökohtaisesti neljää työtä kuukaudessa, jotta he voivat saada soviteltua työttömyysetuutta palkan rinnalle. Nykyisin riittää yksi työnhaku kolmen kuukauden aikana. Lisäksi työtarjouksista tulee velvoittavat."
Pitääkö helvetti soikoon vaikka oman alan osa-aikatöissä olevan hakea jotain työkkärin osoittamaa täysin vieraan alan työpaikkaa, kun se sattuu olemaan kokoaikanen? Tuo on taas yksi sinne "terveisiä perseestä" kategoriaan menevä uudistus.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni menettää tämän lain pakottamana sen vähäisenkin osa-aikatyönsä. Ainakaan omalla alalla ei katsota hyvällä, että heti koulutukset ja välineet saatuaan hakeekin kilpailevaan fitmaan töihin.
Miksi luulet, että työnantajat eivät tietäisi osa-aikaisten työnhaku"pakosta"? Se koskee ihan jokaista, joka haluaa soviteltua etuutta, joten mistä löytyy osa-aikainen tekemään 12 h/vko siten, että ei ole opiskelija tai työttömyysetuutta hakeva? Eläkeläisiä ei riitä kaikkiin hommiin.
Kuten Purra on sanonut, ihmiset eivät halua mennä töihin, eivätkö osa-aikaiset halua tehdä enempää tunteja. Tekosyitä on vaikka kuinka. Aion tukea Perussuomalaisten ja Kokoomuksen leikkauspolitiikkaa koska se on ainoa tapa jolla ihmisiä saadaan motivoitua työntekoon.
Nyt töihin siitä!
Tiukempia leikkauksia sosiaalietuuksiin. Terveydenhuolto yksityiseksi ja vakuutuspohjaiseksi ja asiat alkavat vihdoinkin mennä oikeaan suuntaan.
Orpo ja Purra ovat parasta mitä Suomessa on tapahtunut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tukia pitäisi maksaa ilman että edes yrität halea töitä, joilla elättää itsensä ja perheensä
Suomalainen tukielätti kuvittelee vieläkin, että tuet ovat joku kansalaispalkka, ihmisoikeus ja saavutettu etu josta ei tarvitse luopua. Vielä pitää karsia ja leikata paljon, jotta viimein alkaa upota tajuntaan se tosiasia että oleskeluyhteiskunnan aika on lopullisesti ohi.
Moni on tehnyt loisimisesta ammatin ja se näkyy kun tätäkin ketjua lukee.
Mulla on mt-ongelmia ja osa-aikatyö on parasta, millä minut saa pidettyä yhteiskunnassa kiinni ja toisaalta tuntee antavansa edes vähän myös takaisin vs kokonaan työttömänä. Kokoaikatyöhön en kykene, kokoaikainen työttömyys taas pahentaa mt-ongelmiani huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni menettää tämän lain pakottamana sen vähäisenkin osa-aikatyönsä. Ainakaan omalla alalla ei katsota hyvällä, että heti koulutukset ja välineet saatuaan hakeekin kilpailevaan fitmaan töihin.
Tietenkään tätä ei tarvitse kertoa.
Mutta luulisi työnantajan itsekin tajuavan, että osa-aikaisella on pakkohaku päällä koko ajan.
Se on vähän niinkuin hinta siitä, että ei voi palkata vakituiseksi.
MInulla on osa-aikainen toistaiseksi voimassaoleva sopimus, joten kyllä minä olen ihan vakituinen.
Meillä on mahdollisuus myös kokoaikaiseen työpaikkaan, mutta silloin pitäisi tulla aamulla klo 5 siivoamaan myymälää ja voisi lähteä kotiin klo 13.30. Toistaiseksi kukaan ei ole tarttunut tuohon tarjoukseen. Kuulemma hankala kulkea, vaikea perheelliselle jne. Mutta tarjottu siis on, kukaan vain ei ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haet työttömyyskorvausta niin olet velvollinen toimimaan sen mukaan. Kyllä itseäkin v*tuttaa kun pitää hakea töitä niistäkin paikoista mistä en halua.
Mutta työttömyyskorvaustahan ei ole pakko hakea.
Ei niin ja jos hakee niin on työnhakuvelvollisuus. Ihmeellistä valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta luulisi työnantajan itsekin tajuavan, että osa-aikaisella on pakkohaku päällä koko ajan.
MInulla on osa-aikainen toistaiseksi voimassaoleva sopimus, joten kyllä minä olen ihan vakituinen.
Meillä on mahdollisuus myös kokoaikaiseen työpaikkaan, mutta silloin pitäisi tulla aamulla klo 5 siivoamaan myymälää ja voisi lähteä kotiin klo 13.30. Toistaiseksi kukaan ei ole tarttunut tuohon tarjoukseen. Kuulemma hankala kulkea, vaikea perheelliselle jne. Mut
Tuollaisessa tilanteessa osa-aikaisilta pitää ottaa kaikki tuet pois koska tuo on oma valinta että pärjää vähemmällä tulolla.
Millainen tekosyy se on ettei voi aamulla viideltä olla paikalla? Itse joudun lähtemään 3:45 joka aamu töihin ja olen kotona 20:30. Liikun julkisilla ja pyörällä, ja olen tehnyt tätä monta vuotta eikä se ole mikään valituksen aihe. Nyt itseänne niskasta kiinni ja töihin siitä, ei maailma lusmuilemalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Jospa tämän seurauksena osa-aikatyöntekijät suostuisivat ottamaan suurempaa määrää työtä vastaan.
Et sä silloinkaan ole tyytyväinen vaan alat jankkaamaan miksi työttömät (lue kokoaikatyölliset) ei ota työtä (lue tiettyä työtä tietyltä työnantajalta) vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nekin jotka tekevät terveystilanteen takia osa-aikaista joutuvat hakemaan kokoaikatyötä?
Heidän ei tule saada työttömyyskorvausta vaan eläkettä.
Eläkettä ei saa, ellei ole tosissaan täysin rampa.
Tai ei saa, vaikka olisikin.
Juuri yhdellä välilevyrappeuman takia työkyvyttömällä tuli 10v työttömyys-kuntoutus-työttömyys-rumban päätteeksi alin vanhuuseläkeikä täyteen. 60v tädilleni vaihdettiin polvinivelet ja hän pääsee jatkamaan työuraansa fyysisessä työssä...
Työkyvyttömyyseläkkeen kriteerit ovat todella tiukat nykyään. Tosihan on, että moni ei jaksaisi enää yli viisikymppisenä täyttä työaikaa. Puolisoni tekee osa-aikaista ja kärsii lihas- ja nivelsäryistä. Ei kylläkään hae mitään tukia.
Osittainen työkyvyttömyyseläke voisi olla järkevämpi ratkaisu monelle ihmiselle kuin yrittää väkisin saada täyttä työkyvyttömyyseläkettä. Monella kuitenkin on sitä työkykyä vielä jäljellä ja mielelläänhän sitä työtäkin tekee kevennettynä kun se ei ole enää raskasta ja syö ihmistä kokonaan. Yritin itse hakea ensin julkisen kautta (ensin 7 vuotta sekoilua Kelan ja osa-aikatyön, kuntoutusten ja sovitellun päivärahan kanssa... niin se vaan menee) ja se hylättiin. Yksityisen terveydenhuollon kautta tekivät kunnollisen hakemuksen ja se hyväksyttiin. Nyt teen hieman töitä ja saan palkan lisäksi hieman eläkettä (juu rikastumaan tällä ei tietty pääse, mutta eipä mene rikkikään ja kerrankin elämä on tasapainossa). Teille jotka olette kuntoutusten sun muiden kanssa tekemisissä ja työkykynne on alentunut, suosittelen miettimään ennemmin tätä vaihtoehtoa kuin täyttä työkyvyttömyyseläkettä jota tosiaan on naurettavan vaikea saada vaikka olisi pää kainalossa. Tsemppiä joka tapauksessa, asioilla on lopulta tapana järjestyä.
Itse en kokopäivätyötä enää jaksa liki 60-v:na, kun työmatkatkin pitää tehdä omalla lihasvoimalla kesät talvet. Polvet ovat jo vaivoja täynnä yms.
Nykyisessä osa-aikatyössäni on kuitenkin velvoite hakea yhtä työpaikkaa 3 kk:n tarkastelujaksolla, eli hakemaan enemmän tunteja nykyisen osa-aikatyön lisäksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että koitan hakea kokonaan uutta osa-aikatyötä, jossa olisi vähän enempi tunteja kuin nyt ja jonka tulot riittävät minulle. Kahta osa-aikatyötä per päivä en ala tekemään, kelaamaan kahden paikan väliä huonoilla polvillani!
Olen laskenut, montaako palkkatyötuntia saamani työmarkkinatuki vastaa. Nyt saamani Kelan työmarkkinatuki vastaa 4 työtuntia päivässä. Toimeentulooni riittää siis, että saan 4 tunnin osa-aikatyön. Siitä saan saman summan kuin työmarkkinatukeni nyt on. Sehän on nykyään varsin pieni, koska suojaosa poistettiin.
Mutta kokopäivätyöhön ei siis ole tarvetta mennä.
Persut haluaa ilmeisesti tippua eduskunnasta jos hyväksyvät tämänkin aivopierun? Kokoomukselta aivopierut on odotettavissa ja lampaat äänestää kokkareita joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mahdollisuus myös kokoaikaiseen työpaikkaan, mutta silloin pitäisi tulla aamulla klo 5 siivoamaan myymälää ja voisi lähteä kotiin klo 13.30. Toistaiseksi kukaan ei ole tarttunut tuohon tarjoukseen. Kuu
"Tuollaisessa tilanteessa osa-aikaisilta pitää ottaa kaikki tuet pois koska tuo on oma valinta että pärjää vähemmällä tulolla.
Millainen tekosyy se on ettei voi aamulla viideltä olla paikalla? Itse joudun lähtemään 3:45 joka aamu töihin ja olen kotona 20:30. Liikun julkisilla ja pyörällä, ja olen tehnyt tätä monta vuotta eikä se ole mikään valituksen aihe. Nyt itseänne niskasta kiinni ja töihin siitä, ei maailma lusmuilemalla parane."
Silläkö se paranee, että noilla työajoilla toinen vanhempi on käytännössä lasten yksinhuoltaja ja se toisen elämää on pelkkä työ, eikä ehdi edes nukkua tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tukia pitäisi maksaa ilman että edes yrität halea töitä, joilla elättää itsensä ja perheensä
Suomalainen tukielätti kuvittelee vieläkin, että tuet ovat joku kansalaispalkka, ihmisoikeus ja saavutettu etu josta ei tarvitse luopua. Vielä pitää karsia ja leikata paljon, jotta viimein alkaa upota tajuntaan se tosiasia että oleskeluyhteiskunnan aika on lopullisesti ohi.
Mutta kovimmat loisijat löytyy Kokoomuksen riveistä. Sopeutumisrahat, Satosen syojatyöpaikka ja jumpoakeppi "yrittäjien" tukiaiset yms. Kekkonen oli oikeassa Kokoomuksesta jo 1970.
Vierailija kirjoitti:
Persut haluaa ilmeisesti tippua eduskunnasta jos hyväksyvät tämänkin aivopierun? Kokoomukselta aivopierut on odotettavissa ja lampaat äänestää kokkareita joka tapauksessa.
Ja sinulla on hätä työntää tänne näitä kommenttejasi koska pelkäät että makaamisesta maksaminen lopetetaan ja joudut ponnistelemaan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mahdollisuus myös kokoaikaiseen työpaikkaan, mutta silloin pitäisi tulla aamulla klo 5 siivoamaan myymälää ja voisi lähteä kotiin klo 13.30. Toistaiseksi kukaan ei ole tarttunut tuohon tarjoukseen. Kuulemma hankala kulkea, vaikea perheelliselle jne. Mut
Kaikki tuet pois sellaiselta joka ei ole valmis poistumaan mukavuusalueeltaan. Perheellisyys tai hankala työmatka eivät ole mitään perusteita sille miksi veronmaksajien pitäisi elättää aikuista työkykyistä ihmistä.
Osa-aikatyötä tekevien pitää hakea lähtökohtaisesti neljää työtä kuukaudessa, jotta he voivat saada soviteltua työttömyysetuutta palkan rinnalle. Nykyisin riittää yksi työnhaku kolmen kuukauden aikana. Lisäksi työtarjouksista tulee velvoittavat.
Tämän lain seuraukset ovat selvät:
- työllisten määrä ei kasva
- leipäjonot kasvavat
- kodittomuus kasvaa
- toimeentulotukihakemusten määrä kasvaa
- itsetuhoisuus lisääntyy
- mielenterveyspalvelujen tarve kasvaa
- näpistykset lisääntyvät
Vierailija kirjoitti:
Kuten Purra on sanonut, ihmiset eivät halua mennä töihin, eivätkö osa-aikaiset halua tehdä enempää tunteja. Tekosyitä on vaikka kuinka. Aion tukea Perussuomalaisten ja Kokoomuksen leikkauspolitiikkaa koska se on ainoa tapa jolla ihmisiä saadaan motivoitua työntekoon.
Nyt töihin siitä!
Tiukempia leikkauksia sosiaalietuuksiin. Terveydenhuolto yksityiseksi ja vakuutuspohjaiseksi ja asiat alkavat vihdoinkin mennä oikeaan suuntaan.
Orpo ja Purra ovat parasta mitä Suomessa on tapahtunut koskaan.
Kekkonen oli parasta mitä Suomelle oli. Piti Kokoomuksen oppositiossa ja pitäisi myös Persutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mahdollisuus myös kokoaikaiseen työpaikkaan, mutta silloin pitäisi tulla aamulla klo 5 siivoamaan myymälää ja voisi lähteä kotiin klo 13.30. Toistais
Silläkö se paranee, että noilla työajoilla toinen vanhempi on käytännössä lasten yksinhuoltaja ja se toisen elämää on pelkkä työ, eikä ehdi edes nukkua tarpeeksi?
Tuossa on jotain tosi suomalaista. "Tapan itseni työllä ja minusta tämä on loistoidea! Näin kuuluu Kunnon Ihmisen tehdä!" Joo, ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulla on hätä työntää tänne näitä kommenttejasi koska pelkäät että makaamisesta maksaminen lopetetaan ja joudut ponnistelemaan oikeasti.
Olen jo kokoaikatöissä mutta ajattelen että osa-aikatyökin on parempi mitä olla täysin työttömänä. Imbesilli Persun mielestä ilmeisesti ei? Milloin kokoomuslaisten yritystukiin tulee vastaava työllistämisvelvoite?
Jos jo osa-aikatyössä olevien velvoite kasvaa 4 työpaikan hakemiseen kuukaudessa, siis työn ohella, niin kokoaikaisesti työttömänä olevien hakuvelvoite pitäisi nostaa 8 työpaikan haluun kuukaudessa, jotta homma menisi edes reilusti!!!
Mikä hitto siinä on, että tämä hallitus paapoo kokoaikatyöttömiä, mutta rankaisee, niitä, jotka saavat vain hiukan työttömyyskorvausta osa-aikatyönsä lisäksi...?!