Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on syysi ajaa maantiellä 70 km/h satasen alueella?

Vierailija
14.04.2025 |

Menettäisin varmaan järkeni jos joutuisin ajamaan maantietä säännöllisesti vaikka työni takia. Aurinkoinen kevätilta, rutikuiva tie, ei ruuhkaa; miksi et aja suurinta sallittua nopeutta? Haluaisin päästä näiden pakittajien pään sisään.

Hauskimpia ovat ne jotka ajavat sen parisenkymmentä kilometriä tunnissa alinopeutta, ja painavat jarrua jokaisen kameran kohdalla.

Kommentit (739)

Vierailija
61/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että haluan noudattaa liikennesääntöjä. Satasen alueella saa ajaa maksimissaan 100km/h eli 70 on nopeusrajoitusten mukaan ajamista kun taas 101 on ylinopeutta.

Vierailija
62/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä olen minä.

Sitten kun sinä aikuistu korvienvälistä, ymmärrät että ei ole tunareista tai pelosta kysymys. 

Turvallinen ajotapa on harkittu valinta. Sinun kiire ja painostus ei tätä valintaa muuta miksikään.

Meistä kahdesta sinun asenne on vaarallisempi tiellä. Tieraivo on varma kypsymättömyyden merkki

Onhan siinä pelosta kysymys jos täytyy ajaa hitaammin kuin tarve vaatii. Pelokkaat kuskit ovat kaikkein vaarallisimpia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nopeusrajoitus 100 tarkoittaa voit ajaa nopeudella 0-100

yli 100 on laitonta ja rangaistavaa

Alinopeuskin pitäisi olla laitonta ja rangaistavaa. Se on suurempi riski liikenteessä kuin ylinopeus. 

Onneksi ei kuitenkaan näin ole, joku terve järki päättäjillä että ei hitaammin ajamisesta rangaista. Sinä olet se riski liikenteessä, eivät ne jotka hitaammin ajavat

Kyllä rangaistaan jos menet motarille ajelemaan kovin hitaasti.

Vierailija
64/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole kiire mihinkään.

Pitää vaan lähteä matkaan aikaisemmin niin ehtii perille hitaamminkin.

Mikset voi ottaa huomioon niitä muita autoilijoita, jotka eivät viihdy maantiellä kauempaa kuin on tarve? Haluavat siis päästä paikasta a paikkaan b normaalilla vauhdilla.

Ap

Ohituskaista on sitä varten. Minä ajan usein moottoritiellä 80km/h kun minulla ei ole ikinä liikenteessä kiire minnekään. 

Nautin ajamisesta ja minulla on aina rauha ratissa. Rekatkin ajavat tuota nopeutta eikä kukaan valita mitään. Jos sinulla on kiire, älä urputa vaan aja ohi. Kyllä tiellä on tilaa kaikille.

Saapumisajan kannalta sillä ei ole käytännössä mitään eroa että ajatko 80 vai 100 esim. Uude

Sinä teet liikenteestä vaarallista muille. Jokaisen pitää ymmärtää että liikenne on täynnä muuttujia. On elukoita, onnettomuuksia, vanhuksia ja niitä jotka päättävät ajaa hitaammin.

Tiellä on kaikille tilaa ja tämä on yksin sinun ongelmasi ja sinä olet omiaan aiheuttamaan vaaraa tuolla asenteellasi.

Vierailija
65/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että haluan noudattaa liikennesääntöjä. Satasen alueella saa ajaa maksimissaan 100km/h eli 70 on nopeusrajoitusten mukaan ajamista kun taas 101 on ylinopeutta.

Miksi et voi ajaa sitä satasta? Noudatat liikennesääntöjä myös silloin, ja liikenne on sujuvampaa ja turvallisempaa.

Ap

Vierailija
66/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alinopeuskin pitäisi olla laitonta ja rangaistavaa. Se on suurempi riski liikenteessä kuin ylinopeus. 

Onneksi ei kuitenkaan näin ole, joku terve järki päättäjillä että ei hitaammin ajamisesta rangaista. Sinä olet se riski liikenteessä, eivät ne jotka hitaammin ajavat

No joo, ei motarilla saa 40 ajella, mutta jos saivartelu jätetään pois, ymmärrät kyllä

Vierailija
67/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko himmata ettei range lopu sähkövispilästä !

Vierailija
68/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi ajaa sitä satasta? Noudatat liikennesääntöjä myös silloin, ja liikenne on sujuvampaa ja turvallisempaa.

Ap

Minä noudatan aivan kaikkia liikennesääntöjä kun ajan 70 satasen alueella. Mikset sinäkin aja samoin kuin minä ja yhdessä teemme liikenteestä vieläkin turvallisemman? Sinä olet se oikea ongelma.

Vierailija
69/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tolla traktorilla valitettavasti lujempaa pääse.

Vierailija
70/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä noudatan aivan kaikkia liikennesääntöjä kun ajan 70 satasen alueella. Mikset sinäkin aja samoin kuin minä ja yhdessä teemme liikenteestä vieläkin turvallisemman? Sinä olet se oikea ongelma.

Liikenteestä ei tule tippaakaan turvallisempaa sillä että kaksi autoa köröttelee alinopeutta peräkkäin. Kolmas joutuu ohittamaan yhden auton sijasta kaksi autoa, eli viettämään enemmän aikaa vastaantulijoiden kaistalla.

Ap

Vierailija
71/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, ei motarilla saa 40 ajella, mutta jos saivartelu jätetään pois, ymmärrät kyllä

Saa kyllä, jos tilanne sitä vaatii syystä tai toisesta. Ihan yhtä totta on sekin että voit ajaa vaikka kaupungin läpi jalkakäytäviä pitkin autolla laillisesti.

Toki molemmat vaatii tiettyjä olosuhteita ennen kuin nuo on sallittuja.

Vierailija
72/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on tässä hyvin yleinen virheellinen käsitys. EI SE NOPEUSRAJOITUS OLE MIKÄÄN SUOSITUSNOPEUS, vaikka moni tuntuu niin luulevan. Se on maksimi, jota EI SAA ylittää vaikka itsellä olisikin se maailman tärkein kiire. 

Siksi moni ajaa pienemmällä nopeudella. Se on myös turvallisempaa. Lähes kaikki kuolemaan johtaneet hirvionnettomuudet ovat tapahtuneet satasen alueella, vain muutama kasikympin.

Tuskin ap kauppaankaan juoksee täyttä vauhtia, vaan kävelee itselle sopivaan tahtiin. Miksi autoliikenteessä pitäisi aina mennä niin lujaa kuin saa?

Vierailija
73/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Liikenteestä ei tule tippaakaan turvallisempaa sillä että kaksi autoa köröttelee alinopeutta peräkkäin. Kolmas joutuu ohittamaan yhden auton sijasta kaksi autoa, eli viettämään enemmän aikaa vastaantulijoiden ka

Ei, kukaan (paitsi ambulanssit ja hälytysajoneuvot) ei joudu ohittamaan ketään liikenteessä missään tilanteessa. Jos ohitat niin se on oma päätöksesi eikä pakko.

Vierailija
74/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taitaa olla aika yksinkertainen jankkaaja.

Vierailija
75/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Liikenteestä ei tule tippaakaan turvallisempaa sillä että kaksi autoa köröttelee alinopeutta peräkkäin. Kolmas joutuu ohittamaan yhden auton sijasta kaksi autoa, e

No se on kyllä totta.

Eli muiden pitää ajaa sitä nopeutta mitä sinä päätät ajaa. Eikö tuo ole hitusen itsekästä?

Ap

Vierailija
76/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita selkeästi hitaammin ajavat ovat riski liikenteessä vaikka yrittävät väittää muuta. He saavat muiden sapen kiuhumaan ja lisäävät ohitustarvetta. He myös hidastavat ammattiliikennettä ja siten lisäävät kuljetuskustannuksia.

Kaikkein turvallisinta on, jos kaikki noudattavat yhteisiä pelisääntöjä ja ajavat samaa nopeutta kuin muutkin. Suomessa ja monessa muussakin maassa se on suurin sallittu nopeus + ihan vähän yli. Ihmisen mieli toimii niin, että nopeusrajoituksen voi ylittää hieman ja sitä on turha yrittää muuttaa millään nollatoleranssisakotussysteeemillä. Suurin osa laittaa aina pienen marginaalin nopeusrajoituksen päälle. Myös lainsäätäjä on hyväksynyt tämän, koska poliisi tekee ensin 3 km/h teknisen vähennyksen mitatusta nopeudesta ja sen päälle on vielä marginaali, josta ei anneta sakkoa.

Hitaasti köröttelijät ajattelevat lähinnä vain itseään vaikka yrittävät väittää, että itsekkäitä ovat ne, jotka haluavat ajaa nopeammin. Ruuhkaisella tiellä köröttelijä varaa koko tien itselleen siksi ajaksi, kun kerää jonoa peräänsä. Se, jos mikä, on itsekästä.

Vierailija
77/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sinä ap pysyttelet kokonaan pois tieliikenteestä. Ongelma ratkaistu, eikä ole enää tarvetta tulla tänne inisemään.

Vierailija
78/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita selkeästi hitaammin ajavat ovat riski liikenteessä vaikka yrittävät väittää muuta. He saavat muiden sapen kiuhumaan ja lisäävät ohitustarvetta. He myös hidastavat ammattiliikennettä ja siten lisäävät kuljetuskustannuksia.

Kaikkein turvallisinta on, jos kaikki noudattavat yhteisiä pelisääntöjä ja ajavat samaa nopeutta kuin muutkin. Suomessa ja monessa muussakin maassa se on suurin sallittu nopeus + ihan vähän yli. Ihmisen mieli toimii niin, että nopeusrajoituksen voi ylittää hieman ja sitä on turha yrittää muuttaa millään nollatoleranssisakotussysteeemillä. Suurin osa laittaa aina pienen marginaalin nopeusrajoituksen päälle. Myös lainsäätäjä on hyväksynyt tämän, koska poliisi tekee ensin 3 km/h teknisen vähennyksen mitatusta nopeudesta ja sen päälle on vielä marginaali, josta ei anneta sakkoa.

Hitaasti köröttelijät ajattelevat lähinnä vain itseään vaikka yrittävät väittää, että itsekkäitä ovat ne, j

En edes yritä väittää etteikö köröttely lisäisi riskiä. Köröttelin taas tapani mukaan. Taustapeilissä ehkä kilsan tai kahden päässä alkoi rekka lähestyä. Tuo oli syy lisätä nopeutta. En halunnut ajaa pölyaikaan massiivisessa pölypilvessä rekan takana.

Vierailija
79/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa sinä ap pysyttelet kokonaan pois tieliikenteestä. Ongelma ratkaistu, eikä ole enää tarvetta tulla tänne inisemään.

Enpä taida. Onneksi maantielle ei tarvitse lähteä kuin muutaman kerran vuodessa.

Ap

Vierailija
80/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rennointa ajamista on, kun laittaa vakkariin nopeusrajoitus + 10 km/h. Silloin ei kerää jonoa perään eikä ole kovin paljon ohitustarvetta, koska se on sama nopeus, jota suurin osa ajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi