Mikä on syysi ajaa maantiellä 70 km/h satasen alueella?
Menettäisin varmaan järkeni jos joutuisin ajamaan maantietä säännöllisesti vaikka työni takia. Aurinkoinen kevätilta, rutikuiva tie, ei ruuhkaa; miksi et aja suurinta sallittua nopeutta? Haluaisin päästä näiden pakittajien pään sisään.
Hauskimpia ovat ne jotka ajavat sen parisenkymmentä kilometriä tunnissa alinopeutta, ja painavat jarrua jokaisen kameran kohdalla.
Kommentit (739)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on AP syy että ei voi ohittaa?
Missä olen sanonut etten ohita?
Ap
No mitä sitten mussutat? antaa ihmisten körötellä.
Se köröttely kun vaikuttaa myös kanssa-autoilijoihin, lisää riskiä onnettomuuksiin kun joudutaan ohittamaan. Lisäksi nämä samat henkilöt tulevat moottoritielle kiihdytyskaistalta liian hitaasti ja tulevat eteen vaikka heillä on väistämisoikeus. Paniikkijarrutus joka vaan kertaantuu taaksepäin. Todella itsekästä toimintaa.
Jos joku takana tuleva haluaa ohittaa, niin takana tuleva saa ohittaa. Ei ole minun ongelma.
Minä,
Jep. Minä. Aikaisemmin ajelin siististi jonojen vauhtia. Nykyisin ajan sellaista alinopeutta mikä sattuu milloinkin huvittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole kiire mihinkään.
Pitää vaan lähteä matkaan aikaisemmin niin ehtii perille hitaamminkin.
Mikset voi ottaa huomioon niitä muita autoilijoita, jotka eivät viihdy maantiellä kauempaa kuin on tarve? Haluavat siis päästä paikasta a paikkaan b normaalilla vauhdilla.
Ap
Ohituskaista on sitä varten. Minä ajan usein moottoritiellä 80km/h kun minulla ei ole ikinä liikenteessä kiire minnekään.
Nautin ajamisesta ja minulla on aina rauha ratissa. Rekatkin ajavat tuota nopeutta eikä kukaan valita mitään. Jos sinulla on kiire, älä urputa vaan aja ohi. Kyllä tiellä on tilaa kaikille.
Saapumisajan kannalta sillä ei ole käytännössä mitään eroa että ajatko 80 vai 100 esim. Uudenmaan alueella.
Se on vain sekunti peliä, mutta jos vaikka joku elukka tulee tielle, sillä on iso ero tuletko tilanteeseen 20km/h nopeammin vai et, elämän ja kuoleman kysymys.
Yleensä, jos ajan hiljempaa kuin nopeusrajoitus, syy on kelissä. Vaikka kuinka näyttää aurinkoiselta, niin tie saattaa olla sileän jään peittämä. Muutamankin kerran on minua ohittamaan kiireellä lähtenyt sitten parin kilometrin päässä siellä ojassa, kun se musta jää yllätti.
Aurinko voi häikäistä pahasti, etenkin näin keväällä, kun se on suhteellisen alhaalla. EI auta aurinkolippa, aurinkolasit eikä puhdas tuulilasi, kun vaan häikäisee kun ajaa päin aurinkoa.
Tien varressa on hirviä tai peuroja tai kumpiakin, ja sopeutan ajonopeuteni sen mukaan, että ehdin pysäyttää ennenkuin saan sen hirven tuulilasista sisään.
Autossa on jotain vikaa - renkaaseen tullut vaurio siellä moottoritiellä kiihdytyskaistalla, niissä on näin keväisin ihan jumalattomia kraatereita. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun sellaiseen on vahingossa joku jysäyttänyt ja matka päättynyt siihen. Vanteiden sisällä saattaa olla paksu kerros savea, kun näin keväällä maanviljelijät ajavat asfalttiteillä traktoreillaan. Eivät muuten pääse pelloilleen!
On niitä muitankin vikoja, jotka vaativat hitaampaa ajoa. Ennenaikaan autot keittivät helposti. Nyt ne tuppaa jäätymään.
Jarruttomalla autolla en kyllä aja maantiellä, vaan menen sitten sivuteitä pitkin.
Katselen kauniita maisemia, kun ei ole kiire.
Ja jos ajaa 70km/h satasen alueella, niin sehän on helppo ohittaa, ei tartte edes ohittavan kiihdyttää!
Kiusa se on pienikin kiusa
Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä olen minä.
Nuo liian hiljaa köröttelijät ovat rasittavia teillä, jotka ovat ruuhkaisia ja joissa ei käytännössä pysty ohittamaan. Yleensä tuollaisilla teillä nopeusrajoitus on 80 ja köröttelijät ajavat 70. Sitten, kun rajoitus vaihtuu 60:ksi, he jatkavat samaa 70 nopeutta. Kaikkein paras olisi, kun kaikki ajaisivat mittarinopeutta 90. Se on nopeus, jota suurin osa ajaa, kun nopeusrajoitus on 80. Silloin todellinen nopeus on noin 85. Se on lievä ylinopeus, josta ei saa sakkoja ja sama nopeus, jota rekat ajavat. Silloin ohitustarve on kaikkein pienin ja liikenne sujuu.
Satasen rajoitukset ovat teillä, joissa on helpompi ohittaa ja joka tapauksessa raskas liikenne ei pysty ajamaan satasta, joten ongelma ei ole samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä olen minä.
Sitten kun sinä aikuistu korvienvälistä, ymmärrät että ei ole tunareista tai pelosta kysymys.
Turvallinen ajotapa on harkittu valinta. Sinun kiire ja painostus ei tätä valintaa muuta miksikään.
Meistä kahdesta sinun asenne on vaarallisempi tiellä. Tieraivo on varma kypsymättömyyden merkki
Varovaisuus, turvallisuus, huonot ajo-olosuhteet, korkea ikä, säästäväisyys, vilkas liikenne, maisemien katselu, ei kiirettä mihinkään, Suurin sallittu ajonopeus - liikennemerkki ei suinkaan edes tarkoita sitä, että sitä nopeutta on kaikkien muka pakko ajaa, Ainakin hiljaisemman liikenteen aikana ole helppoa ohittaa satasen rajoituksella 70 ajavat autoilijat, jos sen vaan osaa. Kaiken lisäksi tieliikennelain mukaan suurin sallittu nopeus Suomessa on 80 km/t, ellei liikennemerkein ole osoitettu muuta.
Parempi hitaammin, kuin nopeammin, kuin laki SALLII ! Usein näkee kuskeja, jotka ohittelevat, vaik toinen kuski ajaisikin NS normaalia vauhtia, sallitun rajan ALAPUOLELLA. Kyl se sama nopeusraja koskee ihan jokaista kuskia, vaik auto olisikin uusi.............................ei saa jakaa koskaan sallitun rajan yli !!!!!
Vierailija kirjoitti:
nopeusrajoitus 100 tarkoittaa voit ajaa nopeudella 0-100
yli 100 on laitonta ja rangaistavaa
Alinopeuskin pitäisi olla laitonta ja rangaistavaa. Se on suurempi riski liikenteessä kuin ylinopeus.
Laki ei kuitenkaan salli liikenteen häiritsemistä aiheettoman hitaasti ajamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun sinä aikuistu korvienvälistä, ymmärrät että ei ole tunareista tai pelosta kysymys.
Turvallinen ajotapa on harkittu valinta. Sinun kiire ja painostus ei tätä valintaa muuta miksikään.
Meistä kahdesta sinun asenne on vaarallisempi tiellä. Tieraivo on varma kypsymättömyyden merkki
Enköhän mä ole lähes kuuskymppisenä jo aikuinen. Ja osaan sekä uskallan ajaa normi nopeutta. Sinähän tässä et ymmärrä että kinnaaminen tientukkona on riski. Kun et tohdi etkä osaa ajaa niinkuin sujuva ajotapa edellyttää niin pyydä jotain ajotaitoista kuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiire mihinkään ja on mukavampi ajaa rauhallista vauhtia kuin vääntää joka kurviin rattia hartiavoimin renkaat pitokyvyn rajoilla. Olen valmis uhraamaan muutaman minuutin elämästäni leppoisaan ja turvalliseen ajeluun, menetetyn ajan otan takaisin vaikka istumalla vähemmän tv:n äärellä.
Kannattaisi varmaan käyttää autoa korjaamolla jos rattia täytyy hartiavoimin vääntää kurveihin.
Ei niitä kurveja maanteillä tosin yleensä niin hirveästi edes ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kosta täällä on maantiellä 50km/h rajoitus enkä viitsi ajaa kuin aina sen 20km/h yli.
Niin sen takia ajat satasen alueella seitsemääkymppiä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei traktorit kulje enempää. Miksi sinä ajat soratiellä 50 km/h, vaikka siellä on voimassa perusnopus 80 km/h?
En aja.
Kysymykselläni en tietenkään tarkoittanut sellaisia kulkineita joilla ei pääse kuin tiettyä nopeutta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinopeuskin pitäisi olla laitonta ja rangaistavaa. Se on suurempi riski liikenteessä kuin ylinopeus.
Sinä puhut täysin läpiä päähäsi. Hitaasti ajavat eivät ole millään tavalla riski liikenteessä, yhtälailla, liikenne olisi paljon turvallisempi paikka jos kaikki ajaisivat 80 alueella 70.
Sinun kaltaiset ovat se riski liikenteessä, joilla hermo menee jos joku ajaa hitaammin.
Koitappa kellottaa aika. Aja vaikka Tuusulasta Helsinkiin ensin suurinta sallittua nopeutta ja sitten esim 10km tai jopa 20km sen alle. Saatat yllättyä miten pieni ero on.
Mutta mitä tulee jarrutusmatkaan, sekin on helppo testata. On muuten todella iso ero tuleeko 100 vai 80.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiire mihinkään ja on mukavampi ajaa rauhallista vauhtia kuin vääntää joka kurviin rattia hartiavoimin renkaat pitokyvyn rajoilla. Olen valmis uhraamaan muutaman minuutin elämästäni leppoisaan ja turvalliseen ajeluun, menetetyn ajan otan takaisin vaikka istumalla vähemmän tv:n äärellä.
Kannattaisi varmaan käyttää autoa korjaamolla jos rattia täytyy hartiavoimin vääntää kurveihin.
Ei niitä kurveja maanteillä tosin yleensä niin hirveästi edes ole.
Ap
On sillä reppanalla kyllä kommentin perusteella ihan paskat renkaatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole kiire mihinkään.
Pitää vaan lähteä matkaan aikaisemmin niin ehtii perille hitaamminkin.
Mikset voi ottaa huomioon niitä muita autoilijoita, jotka eivät viihdy maantiellä kauempaa kuin on tarve? Haluavat siis päästä paikasta a paikkaan b normaalilla vauhdilla.
Ap
Ohituskaista on sitä varten. Minä ajan usein moottoritiellä 80km/h kun minulla ei ole ikinä liikenteessä kiire minnekään.
Nautin ajamisesta ja minulla on aina rauha ratissa. Rekatkin ajavat tuota nopeutta eikä kukaan valita mitään. Jos sinulla on kiire, älä urputa vaan aja ohi. Kyllä tiellä on tilaa kaikille.
Saapumisajan kannalta sillä ei ole käytännössä mitään eroa että ajatko 80 vai 100 esim. Uudenmaan alueella.
Se on vain sekunti p
Kiitos perusteluista!
En voi käsittää tuollaista ajatusmaailmaa. Minulla ei ole kiire, siksi teen liikenteestä vaarallista muille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei kuitenkaan näin ole, joku terve järki päättäjillä että ei hitaammin ajamisesta rangaista. Sinä olet se riski liikenteessä, eivät ne jotka hitaammin ajavat
Sinun kannattaa opetella ajamaan paremmin jos muiden ajotapa on sinulle ongelma.