Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi asuntoa, mutta asuvat vain toisessa

Vierailija
13.04.2025 |

Näillä henkilöillä on omat vuokra-asunnot, mutta käytännössä asuvat vain toisessa. Asumistuet juoksee kumpaankin. Kannattaako käräyttää Kelaan?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä käräyttäisit? Oleskella saa missä haluaa, vaikka sillan alla tai mökillä, oli asuntoa tai ei. Jos eivät ole aviopari, elatusvelvollisuutta ei ole, joten... Ei mitään, mistä käräyttää.

Sehän se olisi kun Kela alkaisi pakkonaittamaan ihmisiä siksi, että joku kolmas osapuoli laittaisi heille vihaista viestiä :D

Itseasiassa jos oleskelee esim osakehuoneistossa tietyn määrän yli, on velvollinen ilmoittamaan asiasta.

Vierailija
22/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toista asuntoa vuokrataan eteenpäin pimeästi, niin käräytä siinä tapauksessa ehdottomasti. 

Mutta jos kaikki tapahtuu pimeästi, miten voi todistaa mitään?

Ymmärsin kyllä ap:n tekstistä, ettei oli kyse tästä, vaan henkilöt vain viettävät kaiken ajan yhdessä. Ap on kai sitä mieltä, että Kelan pitäisi vaatia heitä muuttamaan yhteen.

Kelalla on oikeus vaatia mitä vaan kun on maksajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti käräytys, sehän on jokaisen kansalaisvelvollisuus. Petoshan tuossa on kyseessä, ehkä jopa törkeä. Rikos on helppo todentaa jälkikäteen läheisten kuulusteluilla sekä veden ja sähkön kulutuksen tarkastamisella. Jos ei ole vettä ja sähköä toisessa asunnossa mennyt juuri yhtään, niin saattaa tulla linnareissu.

Sillä aikaa kun sinä raivoat täällä surkeuttasi, sekin pariskunta on toisen kämpillä rakastelemassa nautinnollisesti ja viettämässä ihanaa laatuaikaa yhdessä:)

Vierailija
24/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaikka teitä kuinka ärsyttää tuo tilanne, tuohon ei voi puuttua mitenkään, kun kyseessä on virallisesti eri osoitteissa asuvat 2 henkilöä. Tilanne muuttuu, jos menevät naimisiin tai jompikumpi siirtää virallisesti osoitteen toisen luokse.

Vierailija
25/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa tehdä ilmianto Kelaan. Tukien väärinkäyttö on varastamista jokaisen veronmaksajan taskusta. Minä ilmiannan nykyään kaikki väärinkäyttäjät ja kerään todisteet, olen tehnyt siitä harrastuksen. Vi*uttaa painaa pää punaisena duunia ja maksaa järjettömiä veroja samaan aikaan kun loiset elävät leveästi tekemättä mitään.

Vierailija
26/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tällaisia tuttuja, paitsi kuviossa myös lapsi. Lapsen kanssa asuva äiti saa kelalta yh korotuksen lapsilisään sekä elatustukea, isä saa toimeentulotukeensa extraa lapsen tapaamisia varten. Painiskelen omantuntoni kanssa.

Vierailija
27/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kannattaa tehdä ilmianto Kelaan. Tukien väärinkäyttö on varastamista jokaisen veronmaksajan taskusta. Minä ilmiannan nykyään kaikki väärinkäyttäjät ja kerään todisteet, olen tehnyt siitä harrastuksen. Vi*uttaa painaa pää punaisena duunia ja maksaa järjettömiä veroja samaan aikaan kun loiset elävät leveästi tekemättä mitään.

Eri asunnoissa asuminen on laillista, joten sitä ei katsota tukien väärinkäytöksi.

Vierailija
28/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin tällaisia tuttuja, paitsi kuviossa myös lapsi. Lapsen kanssa asuva äiti saa kelalta yh korotuksen lapsilisään sekä elatustukea, isä saa toimeentulotukeensa extraa lapsen tapaamisia varten. Painiskelen omantuntoni kanssa.

Ilmeisesti asuvat sitten eri kaupungeissa, jos tapaamiskulut huomioidaan. Jos taas isä saa osan lapsen toimeentulotuesta omalle tililleen, esim.vuoroasumisen perusteella, silloin tämä vähennetään lapsen äidin tuesta. Esim kumpikin saa lapsen tuesta puolet. Näin sen siis pitäisi mennä. 

Vierailija
29/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan asuin paljon asunnoissa missä vakituisessa kirjoilla opiskelija.....Hän nosti kaikki tuet myös asumistuen.

Vuokrasi kuitenkin asuntoa eteenpäin ja sanoi heti että  kirjoille asuntoon ei voi muuttaa.

Myös opiskelijan postit tuli asuntoon josta useassa tapauksessa huomasin että  myös asumistuki tulee asuntoon ......

Opiskelija itse majaili ties missä ......Eräässä tapauksessa vanhempi rouva vuokrasi solusta huoneen viikonlopun ryyppämiseen ja kesän lopulla rouvan poika tuli kyselemään että minne hänen postit on mennyt.. sanottiin että ei täällä asu miehiä kun on naisten solu..Eli tässä tapauksessa poika nosti tuet huoneeseen. Kyllä näitä riittää niin paljon ettei kukaan pysy perässä.

Kuka näitä tarkistaa harvoin kukaan.

Vierailija
30/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toista asuntoa vuokrataan eteenpäin pimeästi, niin käräytä siinä tapauksessa ehdottomasti. 

Ymmärsin kyllä ap:n tekstistä, ettei oli kyse tästä, vaan henkilöt vain viettävät kaiken ajan yhdessä. Ap on kai sitä mieltä, että Kelan pitäisi vaatia heitä muuttamaan yhteen.

No ei Kelalla kyllä ole oikeutta vaatia ketään muuttamaan yhteen kumppanin kanssa. Erillään asuminen on ihan laillista ja hyvin yleistä. Suomi on vapaa maa.

Vierailija
31/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tällainen ilmianto käytännössä tehdään, soitto kelaan? Tällainen kuvio lähipiirissä ja kun jatkuu vuodesta toiseen, alkaa pikkasen ärsyttää miten ovat suunnitelleet elämänsä tukien varaan, työkykyiset ihmiset.

Vierailija
32/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis he käytännössä asuvat jo yhdessä. Sehän tässä on se huijaus.

Oleskella saa missä haluaa. Molemmilla taitaa olla kirjat ja postit kuitenkin omaan asuntoon, eikö?

Vierailija
33/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei Kelalla kyllä ole oikeutta vaatia ketään muuttamaan yhteen kumppanin kanssa. Erillään asuminen on ihan laillista ja hyvin yleistä. Suomi on vapaa maa.

Miten se on erillään asumista jos 99% ajasta toinen asunto on tyhjillään?

Vierailija
34/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aikoinaan asuin paljon asunnoissa missä vakituisessa kirjoilla opiskelija.....Hän nosti kaikki tuet myös asumistuen.

Vuokrasi kuitenkin asuntoa eteenpäin ja sanoi heti että  kirjoille asuntoon ei voi muuttaa.

Myös opiskelijan postit tuli asuntoon josta useassa tapauksessa huomasin että  myös asumistuki tulee asuntoon ......

Opiskelija itse majaili ties missä ......Eräässä tapauksessa vanhempi rouva vuokrasi solusta huoneen viikonlopun ryyppämiseen ja kesän lopulla rouvan poika tuli kyselemään että minne hänen postit on mennyt.. sanottiin että ei täällä asu miehiä kun on naisten solu..Eli tässä tapauksessa poika nosti tuet huoneeseen. Kyllä näitä riittää niin paljon ettei kukaan pysy perässä.

Kuka näitä tarkistaa harvoin kukaan.

Tarkistaminen edellyttäisi jokaisen asunnon valvontaa, myös sinun. Tuskin haluaisit elää sellaisessa poliisivaltiossa.

Vierailija
35/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällainen ilmianto käytännössä tehdään, soitto kelaan? Tällainen kuvio lähipiirissä ja kun jatkuu vuodesta toiseen, alkaa pikkasen ärsyttää miten ovat suunnitelleet elämänsä tukien varaan, työkykyiset ihmiset.

Voit toki vaikka soittaa, mutta ei siitä asianosaisille mitään seuraamuksia tule. Pelkän nimettömän soiton perusteella ei tapahdu mitään.

Vierailija
36/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voin paljastaa, että ylempi keskiluokka tyhjentää tilinsä saadakseen toimeentulotukea. Mutta täällä te vaan jahtaatte ja maalitatte vähävaraisia :D

Vierailija
37/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä käräyttäisit? Oleskella saa missä haluaa, vaikka sillan alla tai mökillä, oli asuntoa tai ei. Jos eivät ole aviopari, elatusvelvollisuutta ei ole, joten... Ei mitään, mistä käräyttää.

Sehän se olisi kun Kela alkaisi pakkonaittamaan ihmisiä siksi, että joku kolmas osapuoli laittaisi heille vihaista viestiä :D

Itseasiassa jos oleskelee esim osakehuoneistossa tietyn määrän yli, on velvollinen ilmoittamaan asiasta.

Ainakin jos on kiinteä vesimaksu, ei sitä muuten tarvitse ilmoitella.  Ainakaan omistusasunnossa.  Näin mulle ainakin isännöitsijä sanoi.

Vierailija
38/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

GET A LIFE AP !!!!! 

Vierailija
39/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleskelu ei vaikuta tukiin, koska silloin virallinen osoite on muualla, mutta asuminen vaikuttaa, silloin molempien virallinen osoite on sama. Esimerkiksi jompi kumpi vanhemmistani yöpyi n. 3-4 yönä/vko mun luona, kun molempien virallinen työpaikka oli mun asuinkaupungissa ja heidän koti n. 70 kilometrin päässä. Isällä oli välillä peräkkäin iltavuoro 14-22 ja aamuvuoro 7-15, joten ei ollut mitään järkeä ajaa 140 km sen vuoksi, että käy nukkumassa kotona. Äiti oli reissutöissä ja vain satunnaisesti toimistolla, mutta hänkin yöpyi mun luona silloin tällöin. No sovimme isännöitsijän kanssa, että maksan 2hlön mukaan vesiennakon, koska vettä menee enemmän kuin 1hlön kulutus, eikä tasauslasku sitten muodostu kohtuuttoman suureksi. Asumislisän sain normaalisti, koska vanhempani eivät maksaneet minulle vuokraa.

Vierailija
40/86 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on erillään asumista jos 99% ajasta toinen asunto on tyhjillään?

Jos he ovat kirjoilla eri osoitteissa, heidän katsotaan asuvan erillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi