Ystävällinen muistutus: julkisella ei voi shoppailla gynejä sukupuolen perusteella, vaan jos haluat naisgynen niin sitten omalla rahalla 🤗
Tuliko selväksi? Verorahoilla ei kustanneta jotain naisgyneshoppailua vaan otat sen minkä palveluita on saatavilla!
Kommentit (445)
https://korento.fi/tietoa/gynekologisten-oireiden-vahattely-nakyy-pitki…
Professori: 10 syytä, miksi naiset käyttävät enemmän terveyspalveluja
THL:n tutkimusprofessori Mika Gissler mainitsee syyksi sukupuolieroihin terveydenhuollon palvelukustannuksissa muun muassa sen, ettei naisten oireita oteta yhtä vakavasti kuin miesten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole tarvinnut, kuin tasan kerran käydä. Multa itseasiassa puhelimessa kysyttiin, että onko asialla väliä kumman luokse haluaisi ennemmin. Valitsin samaa sukupuolta siksi, että vaikka sukupuoli ei määrittele pätevyyttä, en pystyisi olemaan rennosti toisen edessä. Ja koska siitä ei tule yhtään mitään, jos jännität kokoajan. Mielipiteitä on erilaisia ja ihmiset kokevat tilanteet aina eri tavalla.
Ajanvaraajan toiminta rikkoo tasa-arvolakia eikä mikään laki velvoita tuollaiseen kyselyyn.
Oletko ihan varma, että rikkoo lakia? En usko.
Jos syrjinnästä puhutaan, niin palvelun tarjoaja ja potilas/asiakas ovat nähdäkseni hieman eri asemassa. Potilas saa toivoa naislääkäriä, jos haluaa. Mutta lääkäri ei saa kieltäytyä hoitamasta potilasta ilman erityisen painavaa syytä.
Shoppailen vain kauppakeskuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki pysty traumojen vuoksi menemään miehelle. Ja nainenkin voi toiminnallaan aiheuttaa niitä lisää. Julkisella olisi hyvä että voi valita lääkärin.
Tuo sama koskee kaikkia lääkäreitä, ei vain gynejä. Kuinka pitkälle ollaan valmiita tätä kustantamaan?
Voitko tarkentaa, mitä lisäkustannuksia tulee?
45 vuotta sairaahoitajana sanoisin, että ei ole mitään merkitystä, onko lääkäri mies tai nainen. Häntä ei kiinnosta, minkälaiset värkit tai kalsarit sinulla on, vaan mikä sinulla on vikana. Ei korvalääkärikään ole kiinnostunut, minkälainen korvalehti tai minkälaisia korvakoruja sinulla on, vaan mikä korvassa on vikana. Hyvä terveyskeskuslääkäri pystyy kyllä hoitamaan myös gynen potilaita, ei tarvitse mennä yksityiselle. Eikä siellä gynellä tarvitse käydä vuosittain, kuten joskus toitotettiin. Itse olen käynyt viimeksi jälkitarkastuksessa v. 1991, kun kuopukseni syntyi. Tarkastuksen teki neuvolan tk-lääkäri. Mammografia ja papa-seulonnoissa käyn aina, kun kutsu tulee. Ja miksi mieslääkäri hakeutuu gynegologiksi. Usein päätös saattaa kypsyä opiskeluaikana harjoittelujen myötä, kun huomaa omat taitonsa ja taipumuksensa. Usein myös ohjaajilla on merkittävä rooli. Monelle myös synnytykset ja leikkaaminen saattavat olla innoittamassa alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräsi oikeasti uteliaisuus. Missä julkisen puolen gynet on ja milloin ne on saatavissa? Papan ottaa hoitajat. Ja kiireelliset asiat kuka sattuu olemaan päivystysvuorossa.
Ne ovat siellä yksityisellä pitämässä vastaanottoa kun te olette valmiita maksamaan heille siitä että saatte valikoida haluamanne.
Yksityiselle mennään, koska julkisella vaihtoehto on lähes aina yleislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Oon monta kertaa miettinyt, että mikä saa miehen valitsemaan erikoistumisalakseen gynekologian? Tietty samaa voisi miettiä naisurologeista, mutta jotenkin se ei vaan ole sama.
Gynekologia on hyvin toimenpidepainotteinen ala, jotkut tykkää siitä. Ja hyvät mahdollisuudet tehdä yksityisvastaanottoa. Sektiokirurgia on omalla tavallaan suurinta mahdollista sankarikirurgiaa, missään muussa leikkauksessa ei pysty pelastamaan montaa henkeä yhdellä toimenpiteellä. Lääketieteellisestä näkökulmasta gynekologialla on vetovoimatekijänsä, joilla ei ole mitään tekemistä maallikkonäkemyksen (hihii se vaan haluaa nähdä pilluja) kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kävisi missään tilanteessa miesgynellä.
Kai käytät tässä tapauksessa yksityisen sektorin palveluita etkä ehdoin tahdoin vaadi tätä julkisella?
ap
En suinkaan. Lasku tulee sinulle.
-eri-
terveyskeskuksissa ei ole gynejä, puhutko nyt sairaaloista ja naistentautien osastoista. Aina nainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on (miehen) raiskaama, en mene miesgynelle. Ja kyllä, silloin odotan ja olen saanutkin naisgynen julkisella puolella.
Voi herramunjee. Ei kai sellainen johda normaalilla ihmisellä koko sukupuolen karsastamiseen? Mua on naiset lyöneet, alanko nyt vaatia mieslääkäriä?
Miksi ei? Mutta minua on lyönyt sekä miehet , että naiset. En silti vertaa sitä raiskaukseen.
puhutaan sukupuolesta, joka edustaa noin 50% maapallon väestöstä. Jos alat heitä kaikkia pelkäämään kun yksi tekee väärin niin on se sairasta.
Raiskaus ja uhrin syyllistäminen on sairasta!
Kurjaa että jotkut sellaista tekevät. Minä en missään kohtaa ole syyttänyt uhria raiskatuksi tulemisesta eli en tiedä mistä hysterisoit.
Vierailija kirjoitti:
45 vuotta sairaahoitajana sanoisin, että ei ole mitään merkitystä, onko lääkäri mies tai nainen. Häntä ei kiinnosta, minkälaiset värkit tai kalsarit sinulla on, vaan mikä sinulla on vikana. Ei korvalääkärikään ole kiinnostunut, minkälainen korvalehti tai minkälaisia korvakoruja sinulla on, vaan mikä korvassa on vikana. Hyvä terveyskeskuslääkäri pystyy kyllä hoitamaan myös gynen potilaita, ei tarvitse mennä yksityiselle. Eikä siellä gynellä tarvitse käydä vuosittain, kuten joskus toitotettiin. Itse olen käynyt viimeksi jälkitarkastuksessa v. 1991, kun kuopukseni syntyi. Tarkastuksen teki neuvolan tk-lääkäri. Mammografia ja papa-seulonnoissa käyn aina, kun kutsu tulee. Ja miksi mieslääkäri hakeutuu gynegologiksi. Usein päätös saattaa kypsyä opiskeluaikana harjoittelujen myötä, kun huomaa omat taitonsa ja taipumuksensa. Usein myös ohjaajilla on merkittävä rooli. Monelle myös s
Sinänsä hyvää pohdintaa, mutta vain soteammattilaisen perspektiivistä. Potilaalla pitää olla enemmän oikeuksia eikä niin, että mielistellään palveluntarjoajatahoa ja kysytään vain yksin (yhdeltä) lääkäriltä mitä (tusina)potilas-XX (liukuhihnalta pikavauhtia sisään ja ulos lasku kourassa; se ja sama oliko "hoidosta" edes mitään todellista apua) haluaa/tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki pysty traumojen vuoksi menemään miehelle. Ja nainenkin voi toiminnallaan aiheuttaa niitä lisää. Julkisella olisi hyvä että voi valita lääkärin.
Tuo sama koskee kaikkia lääkäreitä, ei vain gynejä. Kuinka pitkälle ollaan valmiita tätä kustantamaan?
Potilaan lähtökohdista aina liikkeelle. Tuokin lääketiede on eräänlaista palvelua. Ap:lla on nyt vaan joku herne- siellä- haluaa nostattaaa hälyä, riitaa ja mätä elämä, tylsää. Kaikkia potilaista kuullaan. muslimilla on omat vaatimukset. Lääkärikokemus on hyvä kokemus eikä alistamista,pakottamista.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan mene miehen vastaanotolle. Oli mikä univormu päällä tahansa.
Tämä. Kukaan poika/mies ei ole päässyt tekemään minuun mällitarpeitaan kahdeksaan vuoteen. Ilmeisesti joihinkin kuitenkin pääsevät, kun ovat oppineet niin sinnikkäiksi. Jopa varatut 🤮
T33
Huomaa kyllä aloituksesta, että mies tai teinipoika kyseessä. Aloittaja ei tiedä, että on voinut lapsena, tyttönä ja aikuisena tullut raiskatuksi ja miesten huono kohtelu elämässä naista ja sitä pikkutyttöä kohtaan aikoinaan. Huomaa taas, että mies, joka vihaa naisia, niin syyttää heitä mistä tahansa? Ap varmaankin keksii näitä ilkeitä aloituksiaan naisista päivittäin, että saa omalle pahalla ololleen jonkin syyllisen, kuin ne naiset sitä ja tätä ym. Voisitko joskus edes ap yrittää olla kohtelias ja toisia arvosta yksilö?
Vierailija kirjoitti:
Peräsuolen tähystykseen kelpaa mieslekuri? Vai syrjitäänkö me siinäkin miehiä?
Maailma on vieläkin miesten. Jos et pärjää elämässä, se ei johdu siitä, että olet mies.
Nuorempana gynen sukupuolella ei ollut väliä. Vaihdevuosi-ikää lähestyvänä suosin vanhempia naisgynejä jo sen vuoksi, että heillä on todennäköisesti omakohtaista kokemusta yleisimmistä vaihdevuosioireista. Ts. he eivät ole työntämässä masennuslääkereseptiä ensimmäisenä käteen jos valitan väsymystä ja uniongelmia. Ne harvat julkisen gynet joiden kanssa olen asioinut ovat onnekseni olleet vanhempia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon monta kertaa miettinyt, että mikä saa miehen valitsemaan erikoistumisalakseen gynekologian? Tietty samaa voisi miettiä naisurologeista, mutta jotenkin se ei vaan ole sama.
Gynekologia on hyvin toimenpidepainotteinen ala, jotkut tykkää siitä. Ja hyvät mahdollisuudet tehdä yksityisvastaanottoa. Sektiokirurgia on omalla tavallaan suurinta mahdollista sankarikirurgiaa, missään muussa leikkauksessa ei pysty pelastamaan montaa henkeä yhdellä toimenpiteellä. Lääketieteellisestä näkökulmasta gynekologialla on vetovoimatekijänsä, joilla ei ole mitään tekemistä maallikkonäkemyksen (hihii se vaan haluaa nähdä pilluja) kanssa.
Sinänsä söpöä, mutta pysykää kaikki ronklariraijareijot poissa minun römpöttimestäni vaikka kuinka olisi rahastusmahdollisuudet "kivoihin toimenpiteisiin" ja rinkirun kattaviin sankarileikkeihin.
Kyllä yleislääkärikin on gynen kurssinsa käynyt. Laittaa sitten lähetteen gynen polille jos on tarpeen. suurin osa asioista hoituu tk:ssa. On suurta bisnestä, että naisille on opetettu, että vain uksityisellä asiat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yleislääkärikin on gynen kurssinsa käynyt. Laittaa sitten lähetteen gynen polille jos on tarpeen. suurin osa asioista hoituu tk:ssa. On suurta bisnestä, että naisille on opetettu, että vain uksityisellä asiat hoituu.
Sen verran monta kauhutarinaa olen kuullut, että ei kiitos!
https://www.is.fi/viihde/art-2000000210451.html
Ruotsalaistutkimus: Naiselle huonompaa hoitoa kuin miehelle
Uusi ruotsalaistutkimus järisyttää hyvinvointivaltion terveydenhoidon tyyntä pintaa. Miesten ja naisten hoidossa onkin eroja: ruotsalaisnaisten sydänkohtauksia ei tunnisteta, he odottavat ambulansseja pidempään ja saavat miehiä halvempia ja vanhanaikaisempia lääkkeitä.