Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
861/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten eläkkeiden leikkaaminen  helpottaisi teitä keteellisia??

Siten että meidän tyel-maksutaakka pienentyisi ja jäisi enemmän käteen omasta työstä.

Vedä käteen, niin saat miljoonan puhtaana käteen.

Vierailija
862/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ja mitä ajattelit tehdä sille? Etpä voi mitään.

T. Eläke 2500 €/kk

Kun työttömiltä, lapsilta  ja sairailta on kaikki kaluttu loppuun, arvaa kenen kimppuun hallitus seuraavaksi käy? Heh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten eläkkeiden leikkaaminen  helpottaisi teitä keteellisia??

Siten että meidän tyel-maksutaakka pienentyisi ja jäisi enemmän käteen omasta työstä.

Vedä käteen, niin saat miljoonan puhtaana käteen.

Vedä sinä, tuntuu olevan ennestään tuttua hommaa.

Vierailija
864/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on 1700 euroa kuukaudessa, puolet mediaanipalkasta. 

Huvittavia nämä täysin valheelliset aloitukset. Kertoo paljon tämän palstan toimintatavoista.

Älä eläkeläinen valehtele.

Eläkkeensaajien keskimääräinen kokonaiseläke oli 2 100 euroa kuukaudessa vuonna 2024. Naisten keskieläke oli 1 893 euroa ja miesten 2 349 euroa. Mediaanieläke oli 1 848 euroa.

Mielenkiintoista, kun valehtelija syyttää toista valehtelijaksi.

Aritmeettinen keskiarvo antaa tunnetusti vääristyneen kuvan jakauman keskikohdasta, koska eläkkeiden jakauma on oikealle selvästi vino. Pitää käyttää mediaania keskilukuna, joka on 1700 euroa kuukaudessa.

Tämä on ihan perustilastotiedettä. Vain typerys ei ymmärrä tätä.

Vierailija
865/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon pitäisi helpottua kun ikäluokat pienenee paitsi jos maahan tulee koko ajan lisää elätettäviä... Nämä tulijat vanhenee myöskin.

2.maailmansodan jälkeen Suomen väestö oli vähentynyt, silti maksettiin sotakorvaukset ja siitä alkoi nousukausi agraariyhteiskunnasta teollisuusyhteiskunnaksi.

Nämä "suuret ikäluokat" ovat jo manan majoilla. Äitini (90 v) oli vasta lapsi kun sota alkoi. Kuinka kauan tätä "suuri ikäluokka" narratiivia jatketaan ? 

Vierailija
866/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ja mitä ajattelit tehdä sille? Etpä voi mitään.

T. Eläke 2500 €/kk

Kun työttömiltä, lapsilta  ja sairailta on kaikki kaluttu loppuun, arvaa kenen kimppuun hallitus seuraavaksi käy? Heh.

Mites kehitysapu, Ukraina aseet, EU:n jäsenmaksu ja tukipaketit, ilmastohumppa, järjestörahat ym.? 

Jos nämä lopetettaisiin nyt, ei tarvitsisi viedä köyhiltä tuhkia pesästä .

Vierailija
867/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon pitäisi helpottua kun ikäluokat pienenee paitsi jos maahan tulee koko ajan lisää elätettäviä... Nämä tulijat vanhenee myöskin.

2.maailmansodan jälkeen Suomen väestö oli vähentynyt, silti maksettiin sotakorvaukset ja siitä alkoi nousukausi agraariyhteiskunnasta teollisuusyhteiskunnaksi.

Nämä "suuret ikäluokat" ovat jo manan majoilla. Äitini (90 v) oli vasta lapsi kun sota alkoi. Kuinka kauan tätä "suuri ikäluokka" narratiivia jatketaan ? 

Suuret ikäluokat syntyivät vasta sodan jälkeen. 

Vierailija
868/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomereiksi kai kutsutaan aina heitä, jotka ovat lasten isovanhempien ikäisiä. Siis aiemmin boomerit olivat 60-luvun nuoria aikuisia, jotka olivat syntyneet sodan jälkeen 40-luvulla. Nyt boomereiksi luetaan jo vuonna 1964 syntyneetkin. Kymmenen vuoden päästä vuonna 1974 syntyneetkin varmaan. Ja 20 vuoden päästä 1984 syntyneet.

Vierailija
869/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on 1700 euroa kuukaudessa, puolet mediaanipalkasta. 

Huvittavia nämä täysin valheelliset aloitukset. Kertoo paljon tämän palstan toimintatavoista.

Millä tavalla tuo tekee aloituksesta valheellisen? Sadat tuhannet eläkeläiset saavat yli kolme tonnia eläkettä joka kuukausi. 

Vierailija
870/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke vinkuja pisti taas jankutuksen pystyyn.

Vierailija
871/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, millainen tulonsiirto nämä eläkkeet on muutenkin hyväosaisille!

Kun jokainen tietää, ettei yksikään nykyinen eläkeläinen, erityisesti vanhemmasta päästä, ole itse säästänyt eläkettään, niin silloin nuoremmat on ne rahoittajat. Se pienipalkkainen rahoittaa omalta osaltaan sen isoa eläkettä saavan eläkettä epäoikeudenmukaisesti.

Meitä on kaksi tässä. Meillä on sama palkka ja kummankin äiti 80v. Toisen äiti saa eläkettä 4000 ja toisen saa 1400. Kumpikaan rouva ei sinällään ole eläkettään ansainnut. Minä ja kaverini maksamme eläkemaksuja palkastamme yhtä paljon, mutta minä saan ne äitini hyödyksi ihan toisella tavalla. Parasta on, että äitini voi tukea meitä, antaa lapsille rahaa ja säästää jopa eläkkeestä perintöä. Eli tavallaan minä saan palautusta eläkemaksuista äitini kautta, kun kaverini on vain maksumies siihen, että minulle tulee enemmän. 

Vierailija
872/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmat 75 ja 73 vuotiaita ja asuvat Helsingissä. Saavat eläkettä yhteensä 8500-9000 € Kuussa käteen. Tuntuu jotenkin väärin meitä nuorempia vastaan. Ymmärrän että suurin osa Helsikiläisistä tienaa hyvin.

Ei ole lainkaan "normaali" eläke tuo, vaan paljon tavallista suurempi.

Vierailija
873/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavatko vanhempasi yhteensä vai erikseen saman verran eläkettä kuin ap palkkaa ?

Vierailija
874/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kanssa kun äitini jäi eläkkeelle hänen hyvää eläkettään. Miten voi eläke olla isompi kuin minun palkkani. Sai vielä viimeisiltä vuosilta jotain superkertymää vaikka pääosin sai kaikki lomansa pidettyä. Ihan käsittämätön järjestelmä. Oma eläke on ihan kusinen ja koko elämä pelkkää pätkäää vaikka olen triplakouluttanut äitiini verrattuna.

Olet aivan selkeästi valinnut väärän alan/alat, jos kerran on triplakoulutus, pätkätyö ja huono palkka. Etkä edes hae rahakkaampia hommia, koska "on niin kiva tehdä juuri tätä" Älä kitise omien valintojesi tulosta muiden syyksi tai syytä järjestelmää.

Vierailija
875/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereiksi kai kutsutaan aina heitä, jotka ovat lasten isovanhempien ikäisiä. Siis aiemmin boomerit olivat 60-luvun nuoria aikuisia, jotka olivat syntyneet sodan jälkeen 40-luvulla. Nyt boomereiksi luetaan jo vuonna 1964 syntyneetkin. Kymmenen vuoden päästä vuonna 1974 syntyneetkin varmaan. Ja 20 vuoden päästä 1984 syntyneet.

Suomessa boomereita vastaa suuret ikäluokat, jotka syntyivät sotien jälkeen 1945 tai 1946 - 1950. Yhdysvalloissa babyboom, josta sana boomerit tulee,  jatkui vuoteen 1964. Suomessa taas 60-luvulla syntyvyys oli jo huomattavasti vähentynyt.

Vierailija
876/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, millainen tulonsiirto nämä eläkkeet on muutenkin hyväosaisille!

Kun jokainen tietää, ettei yksikään nykyinen eläkeläinen, erityisesti vanhemmasta päästä, ole itse säästänyt eläkettään, niin silloin nuoremmat on ne rahoittajat. Se pienipalkkainen rahoittaa omalta osaltaan sen isoa eläkettä saavan eläkettä epäoikeudenmukaisesti.

Meitä on kaksi tässä. Meillä on sama palkka ja kummankin äiti 80v. Toisen äiti saa eläkettä 4000 ja toisen saa 1400. Kumpikaan rouva ei sinällään ole eläkettään ansainnut. Minä ja kaverini maksamme eläkemaksuja palkastamme yhtä paljon, mutta minä saan ne äitini hyödyksi ihan toisella tavalla. Parasta on, että äitini voi tukea meitä, antaa lapsille rahaa ja säästää jopa eläkkeestä perintöä. Eli tavallaan minä saan palautusta eläkemaksuista äitini kautta, kun kaverini on vain maksumies siihen, että minulle tulee enemmän. 

Mitä tarkoitat sillä, etteivät nuo äidit ole "ansainneet" eläkettään? Ovatko he olleet koko ikänsä työttöminä ja tekemättä mitään?

Vierailija
877/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeiden tulisi olla pieniä. Sellaisia, että niillä tulee toimeen, muttei sen kummempaa. Enemmän tienanneilla on ollut mahdollisuus säästää itse, vähemmän tienanneet eivät saa paljoa nytkään. Eläkkeellä kukaan ei ole sen tärkeämpi tai osaavampi ammattilainen kuin muutkaan, joten eläkkeen koolla ei ole perusteltua palkita ketään. 

Vierailija
878/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.

Kevyt työ oli vain välivaihe. 

Heidän vanhempansa ja isovanhempansa teki työtä 12 tuntia päivässä 6 päivänä viikossa. 

Lomaa ei ollut ollenkaan ja taistelemalla tuli viikon kesälomat. Myöhemmin 2 viikkoa. 

Ei nykyinen työelämä ole ollenkaan rakasta 1900'luvun alkuun verrattuna. 

Vierailija
879/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö boomerit vaan loisivat ja vetivät lonkkaa ja saavat nyt 7000 euron kuukausieläkkeitä siitä hyvästä?

Vierailija
880/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.

Kevyt työ oli vain välivaihe. 

Heidän vanhempansa ja isovanhempansa teki työtä 12 tuntia päivässä 6 päivänä viikossa. 

Lomaa ei ollut ollenkaan ja taistelemalla tuli viikon kesälomat. Myöhemmin 2 viikkoa. 

Ei nykyinen työelämä ole ollenkaan rakasta 1900'luvun alkuun verrattuna. 

No nämä suuret ikäluokat pilkkasivatkin vanhempiaan, sotaveteraaneja, ja maksoivat heille pienet eläkkeet.