Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies 50+: Kulissiavioliitto, seksittömyys ja sivusuhteet – onko tämä myös naisten ongelma ja voiko löytää salasuhteen tunneyhteydellä?

Vierailija
24.07.2026 |

Olen yli 50-vuotias mies Lounais-Suomesta ja mietin joskus, onkohan monta kaltaistani kohtalontoveria, jotka haluaisivat ja jopa yrittävät erota nykyisestä puolisostaan, mutta eivät pysty erinäisistä syistä. Syitä saattavat oma esimerkiksi pelko heittäytyä kokonaan uuteen elämäntilanteeseen, halu säilyttää lapsille ”turvallinen” kasvuympäristö, yhteinen liiketoiminta, suvun paineet, taloudellisen tilanteen tai sosiaalisen aseman heikkeneminen, sosiaalinen paine, kunniavelan tunne, huoli puolison tulevaisuudesta jne. Itselleni osuu suurin osa edellä mainituista, mitä korostaa se, että puolisoni laittaa eroa vastaan kynsin ja hampain sekä yrittääpä vielä manipuloida lapsiakin puhumaan eroa vastaan. Meille erikoista on ehkä se, että olen jo kahdesti lähtenyt yhteisestä kodista useammaksi vuodeksi omaan asuntoon, mutta joutunut palaamaan, kun puolisoni on saanut jostain taas pihtiotteen, jolla on päässyt minua kiristämään. Useinmiten se on liittynyt lasten hyvinvointiin. Seksiä meillä ei ole ollut pitkään aikaan, mutta puolisoni on riittävän tyytyväinen ns. ”edustusvaimon” rooliin koulutetun, komeahkon ja menestyneen miehen rinnalla, vaikka töissä käykin. Myös elämämme muut ulkoiset puitteet ovat enemmän kuin kadehdittavat sen enempää asiaa erittelemättä. Vaimoni ei tietystikään halua luopua näistäkään ”eduista”. Uskon kuitenkin myös, että puolisollani on oikeasti kiintymystä ja jopa rakkautta minua kohtaan, vaikka hän tietää sivusuhteistani, joista hieman lisää jäljempänä. Kun olen joskus vieraille ihmisille tilanteestani avautunut, ei ymmärrystä ole paljon herunut ja lähinnä olen saanut helppoja heittoja lähteä eroprosessiin. Lähipiiristä sen sijaan on tullut enimmäkseen ymmärrystä, koska heille tilanne avautuu kokonaisvaltaisemmin ja selkeämmin.

Olemme käyneet monet pariterapiat ja yrittäneet oikeasti korjata suhdettamme, mutta on selvää, että tilanne ei tule ainakaan paranemaan, koska jo alunperin menimme naimisiin vääristä syistä ja erilaisuutemme on vuosien mittaan vain kasvanut. 

Koska olen elänyt seksittömässä ja henkisesti uuvuttavassa liitossa, olen ajautunut sivusuhteisiin, mistä en ole varsinaisesti ylpeä, mutta itse ajattelisin tämän olevan inhimillisesti ymmärrettävää. Mietin eroa lähes päivittäin ja saattaa olla, että taas seuraavan kriisin yhteydessä maljani vuotaa yli ja päädyn lopulta avioerohakemuksen jättämään.

Salaseurankin löytäminen on haastavaa, koska en voi luvata ruusuista tulevaisuutta ja kuinka moni fiksu nainen haluaa oikeasti hypätä pelkkään salaiseen seksisuhteeseen miehen kanssa, jos kaikki pitää tehdä miehen aikataulujen ja mahdollisuuksien ehdoilla? Itselläni on taas iso kynnys maksaa seksistä, koska en hae pelkkää seksiä vaan myös läheisyyttä ja tunneyhteyttä seksikumppaniini. Sinänsä olen nuorekas, karismaattinen ja jopa komea, joten siltä osin speksit ovat kunnossa. 

Kuten alussa totesin, olen miettinyt, kuinka moni mahtaa olla samassa tilanteessa - ja myös sitä, onko tämä pelkkä miehen ongelma vai onkohan naisia, jotka tuskailevat samojen murheiden ja ongelmien kanssa? 

Toki myös kiinnostaa, miten ihmiset ovat tämän seksipuolen hoitaneet vastaavissa tilanteissa, jos kohtalontovereita löytyy?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä ainakin kirjoittaa osaat. 

Vierailija
2/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä aina löytyy. Miksi ei halua erota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sotke tuohon soppaan viattomia osapuolia, jos vaimosi vähääkään häiriintynyt. Käy sen sijaan vaikka huorissa.

Vierailija
4/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt et muka olisi trolli, niin suosittelen aikuistumista. 

Vierailija
5/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että 50v miehistä noin 3/4 on tuossa tilanteessa. Toimivat vaimon käteiskassana siihen asti kunnes lapset on lentäneet pesästään. Sitten vihdoinkin erotaan ja eletään onnellisina elämän loppuun.

Vierailija
6/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy varattuja naisiakin vastaavassa tilanteessa. Olen sellaisten kanssa jonkun verran kirjoitellut. Ei ole vielä muuhun johtanut, tiedä sitten tulevasta.

Vierailija
7/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kolme sivusuhdetta, kun olin kolmen lapsen kotiäitinä. Samalla olimme (ja edelleen olemme) onnellisessa parisuhteessa. Sivusuhteeni eivät mitenkään näkyneet ulospäin/ aviomiehelleni.

Siinä kohtaa tarvitsin jännitystä arkeen, joka oli tasaista saman toistoa.

Vierailija
8/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä ainakin kirjoittaa osaat. 

AI.

Vierailija
9/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt et muka olisi trolli, niin suosittelen aikuistumista. 

Joo, sama tuli mieleen, että voi reppanaa, kun ihan kamala vaimo hallitsee pihtiotteellaan.🙄

Mutta ilmeisesti jotkut miehet ovat tällaisia, kun tämäkin hassu tarina menee melkein täydestä.

Vierailija
10/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen tuollainen ex-vaimo, joka en voinut päästää irti, ennenkuin uusi ammatti ja siinä kehittyminen oli varmistettu. Huom, miehen uran takia muutimme tänne Etelä-Eurooppaan, vielä pikkukaupunkiin. Se olisi jarruttanut myös minun itsenäistymistä.

Ero tuli, kun lapset olivat tarpeeksi vanhoja. Entistä vaikeampi jatkaa liitossa, kun ei enää ole välttämätöntä.

Vierailija
11/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen tuollainen ex-vaimo, joka en voinut päästää irti, ennenkuin uusi ammatti ja siinä kehittyminen oli varmistettu. Huom, miehen uran takia muutimme tänne Etelä-Eurooppaan, vielä pikkukaupunkiin. Se olisi jarruttanut myös minun itsenäistymistä.

Ero tuli, kun lapset olivat tarpeeksi vanhoja. Entistä vaikeampi jatkaa liitossa, kun ei enää ole välttämätöntä.

Älä suotta vaivaudu trollille vastaamaan.

Vierailija
12/12 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo pariin otteeseen vuosiksi lähtenyt, niin eikö ne lapset kohta jo ala olla sen ikäisiä ettei heidän takia tarvitse jäädä? 

Kuulostaa siltä, että pelkäät suurta elämänmuutosta, ja mietit liikaa muiden mielipiteitä. Se voi harmittaa elämän ehtoopuolella. Se taitaa olla yksi katumuksen aihe vanhana, ettei elänyt kuten halusi, vaan teki mitä muut odottivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi