Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
901/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmat 75 ja 73 vuotiaita ja asuvat Helsingissä. Saavat eläkettä yhteensä 8500-9000 € Kuussa käteen. Tuntuu jotenkin väärin meitä nuorempia vastaan. Ymmärrän että suurin osa Helsikiläisistä tienaa hyvin.

Oudon huonosti kirjoitettu teksti, kun kumminkin ihminen on ilmeisesti korkeakoulutetusta perheestä, noilla eläkkeillä. "Tuntuu jotenkin väärin meitä vastaan"?? Helsikiläisistä?

Katsoin tilastoa, 4200 euron eläkettä saa alle 2,5 prosenttia eläkeläismiehistä, eläkeläisnaisista alle prosentin.

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…

Kun vielä ottaa huomioon, että ETK:n tilastossa ovat bruttoeläkkeet, ja tuossa kirjoittaja puhuu 8500-9000€/kk nettoeläkkeistä, niin puhutaan luultavasti 14000€/kk bruttoeläkkeistä. Niitä on aika vähän.

14000e eläke on vaatinut vuosikymmenten ajan tuplasti parempaa palkkaa kuin mitä esim presidentille maksetaan🤣🤣🤣

Nokiajohtajia on Suomessa ollut kourallinen...

Vierailija
902/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, millainen tulonsiirto nämä eläkkeet on muutenkin hyväosaisille!

Kun jokainen tietää, ettei yksikään nykyinen eläkeläinen, erityisesti vanhemmasta päästä, ole itse säästänyt eläkettään, niin silloin nuoremmat on ne rahoittajat. Se pienipalkkainen rahoittaa omalta osaltaan sen isoa eläkettä saavan eläkettä epäoikeudenmukaisesti.

Meitä on kaksi tässä. Meillä on sama palkka ja kummankin äiti 80v. Toisen äiti saa eläkettä 4000 ja toisen saa 1400. Kumpikaan rouva ei sinällään ole eläkettään ansainnut. Minä ja kaverini maksamme eläkemaksuja palkastamme yhtä paljon, mutta minä saan ne äitini hyödyksi ihan toisella tavalla. Parasta on, että äitini voi tukea meitä, antaa lapsille rahaa ja säästää jopa eläkkeestä perintöä. Eli tavallaan minä saan palautusta eläkemaksuista äitini kautta, kun kaverini on

Viisastelua ja huonoa sellaista. Kyse on että suuret ikäluokat saavat eläkemaksulleen nelinkertaisen hyödyn ja aikaisin alkaneen eläkkeen. Nykyiset työntekijät saavat näillä näkymin maksuilleen 1:1 vasteen ja 70 v alkavan eläkkeen..eläke jää siis jopa vuosikymmenen lyhyemmäksi. On ihan turhaa sematiikkaa viisastella mikä taho sen maksun tilille suorittaa. Kokonaisuus on kuitenkin se että suuret ikäluokat tekivät kollektiivina jättikusetuksen lastensa  kustannuksella. Tämän sairaan eläkesysteemin lisäksi palkansaajat tietysti pyörittävät muutenkin yhteiskuntaa joka kyllä rapautuu kun eläkkeisiin menee 37miljardia euroa vuodessa. Yhteiskunta on valinnut eläkkeet kaiken muun kustannuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, äitin teki töitä 16 v asti ja suutimman osan ajasta pienipalkkaisena, jäi elökkeelle 65 v ja käteen saa eläkettä n.1400 e kuussa.Lapsiperheet työttömänä vetää paljon enemmän ja myös minä korkeakoulutettuna saa käteen hyvin hyvin paljon enemmän kuin äitini.Aloittajan kannattaa vaihtaa työpaikkaa tai hän ei osaa neuvotella palkkaansa.

Vierailija
904/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua näissä viesteissä hämmentää se, että vanhemmat on tehneet töitä. Miksi he ovat viitsineet, koko elämä meni hukkaan ja sitten lapset jaksavat valittaa, että saatte liian isoa eläkettä, vaikka lapset ei työttöminä itse maksa euroakaan eläkevakuutusmaksuja.

Vierailija
905/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua näissä viesteissä hämmentää se, että vanhemmat on tehneet töitä. Miksi he ovat viitsineet, koko elämä meni hukkaan ja sitten lapset jaksavat valittaa, että saatte liian isoa eläkettä, vaikka lapset ei työttöminä itse maksa euroakaan eläkevakuutusmaksuja.

Niinpä, tämä työttömien sukupolvi on viisaampaa.

Olisi kiva nähdä kuinka katkeria näiden luuserien lapsista tulee.

Ehkäpä ne ottavatkin kirveen kauniiseen käteen helpommin.

Vierailija
906/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadetikaa Perkeleet.

Vierailija
907/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jokainen tietää, ettei yksikään nykyinen eläkeläinen, erityisesti vanhemmasta päästä, ole itse säästänyt eläkettään, niin silloin nuoremmat on ne rahoittajat. Se pienipalkkainen rahoittaa omalta osaltaan sen isoa eläkettä saavan eläkettä epäoikeudenmukaisesti.

Meitä on kaksi tässä. Meillä on sama palkka ja kummankin äiti 80v. Toisen äiti saa eläkettä 4000 ja toisen saa 1400. Kumpikaan rouva ei sinällään ole eläkettään ansainnut. Minä ja kaverini maksamme eläkemaksuja palkastamme yhtä paljon, mutta minä saan ne äitini hyödyksi ihan toisella tavalla. Parasta on, että äitini voi tukea meitä, antaa lapsille rahaa ja säästää jopa eläkkeestä perintöä. Eli tavallaan minä saan palaut

Jokainen maksaa omaa eläkevakuutustaan, ei äitinsä.  Aikuisilta ihme höpötystä.  

Vierailija
908/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luen näitä kommentteja, täytyy todeta että eipä se rahakaan tee onnelliseksi.

Itselleni tärkeintä on yhteinen aika lasteni kanssa, ja siksi teen omasta toiveestani osa-aikatyötä.

Vierailija
909/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden tulisi olla pieniä. Sellaisia, että niillä tulee toimeen, muttei sen kummempaa. Enemmän tienanneilla on ollut mahdollisuus säästää itse, vähemmän tienanneet eivät saa paljoa nytkään. Eläkkeellä kukaan ei ole sen tärkeämpi tai osaavampi ammattilainen kuin muutkaan, joten eläkkeen koolla ei ole perusteltua palkita ketään. 

Työeläkkeet ovat Suomessa puolet palkoista. Ne ovat tosiaan aika pieniä. Jopa niin pieniä, että eläkeläiset joutuvat turvautumaan asumistukeen. Eläkeläisten asumistuen maksa valtio, mutta valtio ei maksa itse työeläkkeitä. 

TURHA ULISTA!

Saatana, olisivat maksaneet aikanaan kunnon eläkemaksuja niin ei tarvisi ulista turhasta eikä kupata nykyisten nettomaksajien selkänahoissa nyt. Normaalisti vanhemmat pyrkii saada lapsilleen paremman elämän kuin i

Kuinkahan paljin lapseni tarvitsevat leipää? Molempien palkat 6000-7000 e/ kk ja minun eläkkeeni 1300 e. Kumpikohan sitä leipää olisi vailla. Itse pärjäilen eläkkeelläni ja lapset näyttävät pärjäävän ilaman minun ostamaani leipää😂.

Ikävää, jos ei ole henkisiä resursseja hankkia koulutusta ja parempi palkkaisia töitä.

Vierailija
910/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu ei otsikosta lähtien pidä sisällään elämäntapa työttömiä. He eivät ole taatusti tietoisia näistä tyel-maksuista saatikka heitä edes koske. Ovat lisänä rikkana rokassa elätettävien joukossa. Kokonaisuudessa yllättävän pieni rasite eläkkeiden rinnalla. 

Vierailija
911/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadetikaa Perkeleet.

Onpahan syytäkin. Maksaa ahneiden seniorilomalaisten vuosikymmenien loma ja sen vuoksi työskennellä 70 vuotiaaksi kun nämä lomalaiset itse jäivät keskim 59 vuotiaana lomailemaan. Mikä tässä ei aiheuttaisi katkeruutta ja kateutta? 

Vierailija
912/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kanssa kun äitini jäi eläkkeelle hänen hyvää eläkettään. Miten voi eläke olla isompi kuin minun palkkani. Sai vielä viimeisiltä vuosilta jotain superkertymää vaikka pääosin sai kaikki lomansa pidettyä. Ihan käsittämätön järjestelmä. Oma eläke on ihan kusinen ja koko elämä pelkkää pätkäää vaikka olen triplakouluttanut äitiini verrattuna.

Niin, olet siis maksattanut triplakoulutuksesi veronmaksajille ja kuinkakohan monta vuotta olet ollut töissä ja  maksanut veroja? Ehkä äitisi on mennyt töihin alle kaksikymppisenä ja tällöin maksanut veroja paljon pidempään kuin sinä (kustantanut tulevaa eläkkeetään). Mikä dilemma tässä on? Vai meinaatko että kun olet triplakouluttautunut niin sun koulutus takaa sulle hyvän eläkkeen? 

Vierailija
913/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kaksi tässä. Meillä on sama palkka ja kummankin äiti 80v. Toisen äiti saa eläkettä 4000 ja toisen saa 1400. Kumpikaan rouva ei sinällään ole eläkettään ansainnut. Minä ja kaverini maksamme eläkemaksuja palkastamme yhtä paljon, mutta minä saan ne äitini hyödyksi ihan toisella tavalla. Parasta on, että äitini voi tukea meitä, antaa lapsille rahaa ja säästää jopa eläkkeestä perintöä. Eli tavallaan minä saan palautusta eläkemaksuista äitini kautta, kun kaverini on

Tämä! Nykyajan nuoret itkee jo nyt tulevia, huonoja eläkkeitään vaikka ahdistuvat jo ajatuksesta työnteosta. Sairaaksi on mennyt, rahaa pitäisi tulla tekemättä mitään.

Vierailija
914/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudutaan pitämään se  kirves kourassa keskim 11 vuotta pidempään kuin te . Teiltä se kirposi kädestä jo 59 vuotiaana ja silti maksetaan lähes täyttä palkkaa pelkästä lomailusta, meidän piikkiin tietysti. Tällä konseptilla kuitenkin te esiinnytte jonain sankarisukupolvena. On vttu ironiaa kerrakseen.

Vierailija
915/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.

Mistä sinä tiedät onko työtahti aikoinaan ollut paljon kevyempi? Oletko sinä ollut silloin töissä?

Kyllä sen näkee omalla työpaikallakin näistä 1980-luvulla palkatuista. Kitinä on melkoista, kun nyt säästölinjan vuoksi jokaisen pitäisi tehdä töitä palkkansa eteen, ja aikaansaannoksia seurataan ja tarvittaessa huomautetaan.

Vierailija
916/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudutaan pitämään se  kirves kourassa keskim 11 vuotta pidempään kuin te . Teiltä se kirposi kädestä jo 59 vuotiaana ja silti maksetaan lähes täyttä palkkaa pelkästä lomailusta, meidän piikkiin tietysti. Tällä konseptilla kuitenkin te esiinnytte jonain sankarisukupolvena. On vttu ironiaa kerrakseen.

En tunne ketään joka olisi jäänyt työeläkkeelle 59v:nä. Omat vanhemmatkin reilusti yli kuuskymppisinä (syntyneet 22 ja 27). Itse pääsin muutaman kk etuajassa 63v:nä

Eikä hekään saaneet eläkettä kuin n 55-60% pienestä duunarinpalkastaan, nykyrahassa reilun tonnin.

Mun 23v tyttären tämänhetkinen eläkeikätavoite on 68v eli 4v enemmän kuin minulla, ei 11.

Vierailija
917/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden tulisi olla pieniä. Sellaisia, että niillä tulee toimeen, muttei sen kummempaa. Enemmän tienanneilla on ollut mahdollisuus säästää itse, vähemmän tienanneet eivät saa paljoa nytkään. Eläkkeellä kukaan ei ole sen tärkeämpi tai osaavampi ammattilainen kuin muutkaan, joten eläkkeen koolla ei ole perusteltua palkita ketään. 

Työeläkkeet ovat Suomessa puolet palkoista. Ne ovat tosiaan aika pieniä. Jopa niin pieniä, että eläkeläiset joutuvat turvautumaan asumistukeen. Eläkeläisten asumistuen maksa valtio, mutta valtio ei maksa itse työeläkkeitä. 

TURHA ULISTA!

Saatana, olisivat maksaneet aikanaan kunnon eläkemaksuja niin ei tarvisi ulista turhasta eikä kupata nykyisten nettomaksajien selkänahoissa nyt. Normaalisti vanhem

Ei tuo muuta itse dynamiikasta mitään. He ja meidän sukupolvi ylipäänsä työskennellään noin 70 vuotiaaksi ja maksetaan 7-8% tyel-maksuja ( mitä te ette maksaneet) lastesi ja minunkin tapauksessa se on 500e tulonsiirtoa teille jotka seniorilomailette vuosikymmeniä muiden piikkiin. Pahempaa on kuitenkin se että mitä tämä lysti maksaa työnantajille. Palkan sivukulut ovat mielettömät ja se itsessään vähentää työnantajien halua palkata ja investoida Suomeen. Suuret ikäluokat näivettävät omalla ikilomailullaan Suomen.

Vierailija
918/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudutaan pitämään se  kirves kourassa keskim 11 vuotta pidempään kuin te . Teiltä se kirposi kädestä jo 59 vuotiaana ja silti maksetaan lähes täyttä palkkaa pelkästä lomailusta, meidän piikkiin tietysti. Tällä konseptilla kuitenkin te esiinnytte jonain sankarisu

Suurten ikäluokkien keskimääräinen eläkkeelle jäämisikä oli 59 vuotta. Tilastokeskuksesta voi tarkistaa. On siinä muille maksamista kun boomerit lomailee täydellä palkalla. Suuret ikäluokat ajattelevat jalomielisesti että jonkunhan se täytyy yltäkylläisyydestä nauttia niin miksei samantien he. Lapset sitten saavat maksaa.

Vierailija
919/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ymmärtänyt kirveen merkitystä.

Vierailija
920/1013 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudutaan pitämään se  kirves kourassa keskim 11 vuotta pidempään kuin te . Teiltä se kirposi kädestä jo 59 vuotiaana ja silti maksetaan lähes täyttä palkkaa pelkästä lomailusta, meidän piikkiin tietysti. Tällä konseptilla kuitenkin te esiinnytte jonain sankarisu

Ymmärsin ja jalostin sen merkitsemään työntekoa ylipäänsä. Sinä taas et ymmärrä miten hvetin epäreilua on joutua elättämään ahnetta seniorilomailija sukupolvea.