Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
821/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla aloilla palkka ei paljon nouse työkokemuksen myötä. Puhutaan muutamista satasista -verot.

parhaiten palkka nousee vivuttamalla eli työpaikkaa vaihtamalla. Olen saanut jopa 400e kertakorotuksen.

Työkokemuslisiä ei ole kuin julkisella puolella mutta aika tarkalleen prosentin pari nousee liksa vuodessa. Kuitenkin joka vuosi

Julkisella puolellakin (ainakin valtiolla) on useimmiten henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuva palkanosa, joka voi olla kai noin 4-48% tehtäväkohtaisesta. Eli ei enää mitään ikälisiä, mutta ainakin periaatteessa on mahdollista saada korotuksia osaamisen parantuessa. Käytännössä ei aina niin helppoa.

Vierailija
822/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025 eli saa mennä töihin alle tes-palkan myös valtion virastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat 75 ja 73 vuotiaita ja asuvat Helsingissä. Saavat eläkettä yhteensä 8500-9000 € Kuussa käteen. Tuntuu jotenkin väärin meitä nuorempia vastaan. Ymmärrän että suurin osa Helsikiläisistä tienaa hyvin.

Vierailija
824/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla aloilla palkka ei paljon nouse työkokemuksen myötä. Puhutaan muutamista satasista -verot.

parhaiten palkka nousee vivuttamalla eli työpaikkaa vaihtamalla. Olen saanut jopa 400e kertakorotuksen.

Työkokemuslisiä ei ole kuin julkisella puolella mutta aika tarkalleen prosentin pari nousee liksa vuodessa. Kuitenkin joka vuosi

Joillain aloilla on tapana maksaa minimi ja sekin hampaita kiristellen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta kouluttautua uuteen ammattiin. Toki, jos on mahdollisuus parempaan palkkaan työpaikkaa vaihtamalla, kannattaa se hyödyntää. 

Vierailija
825/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto olisi pakko saada aikaan, mutta jos asiasta ovat päättämässä ne, jotka siitä eniten kärsivät, niin tietäähän sen miten siinä käy.

Eihän siinä ole järkeä, että jotkin vuorineuvokset ja professorit jatkavat rikastumistaan vielä eläkkeelläkin.

Ei eläkekatto vaikuttaisi juuri mitenkään vuorineuvosten ja professoreiden eläkkeisiin. Niistä suuri osa muodostuu vapaaehtoisista eläkevakuutuksista. Se on mahdollista sinullekin. Mars lähimpään pankkiin tai vakuutusyhtiöön ja avaa oma vapaaehtoinen eläkesäästövakuutus.

Vierailija
826/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut nollatuntisopimuksien tuomaa epävarmuutta edes nykyeläkeläisillä eikä vuokratyörumbaa. Töitä oli aina vakituisesti tiettyyn kellon aikaan, eikä niin että saat aamulla puhelinsoiton, että pääsetkö tänään tulemaan neljäksi tunniksi ja sen jälkeen monta viikkoa ilman tunteja.

Unohdat, että nykyeläkeläisilläkin oli useat YT-neuvottelut vuodessa, minullakin parhaana vuonna viidet. Joku aina lähti ja joku jäi. Kyllä siinä melkoisessa epävarmuudessa sai elää ja katsoa, että kehityskeskusteluissa sovitut tavoitteet täyttyivät ja mieluummin ylittyivät.

Ei silloinkaan lainan korkoja ja lyhennyksiä työttömyyskorvauksella maksettu.

Vierailija
827/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itseä ei kauheana huoleta löytyykö niitä töitä vai ei,tiedostan että eläke tulee olemaan huono mutta onneksi ja luojan kiitos onneksi päättäjät pitävät kannabiksen laittomana niin on ainakin hyvätuottoinen harrastus näin työttömänä ollessa ja kun böndellä asustelee kiinnijääminen ei ole edes riski lähinnä siksikin kun tuttava poliisi hakee aina möyhyt kun terveys ei tykkää alkoholista suosittelen muillekkin niin ei jää kokonaan ilman rahaa

Vierailija
828/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ongelma ei ole eläkkeiden tai tukien liian korkea taso vaan SURKEAT PALKAT! Länsimaaksi Suomen taso on onneton ja Viro kirii kovaa takaa.

Suomen suurin ongelma ei ole surkeat palkat, vaan se, että jo yksinhuoltaja ja yksi lapsi saavat sossusta 3000€/kk bruttopalkan edestä rahaa vaivautumatta edes työkkärin kirjoille. Jos lapsiluku vielä kasvaa, niin summatkin kasvavat vastaavasti. Usean lapsen yksinhuoltajan ei kannattaisi mennä töihin edes johtajan palkalla.

Vierailija
829/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki palvelut kotiin maksaa eläkeläiselle. 

Kodin siivous, kauppapalvelu, pyykkipalvelut, turvapuhelinpalvelu, kylvetyspalvelut, lämminruoka palvelu. 

Häh??? Kyllä mun mummo saa noi kaikki kotikunnaltaan ja maksaa 0 €.

Mummollasi täytyy olla todella pieni eläke. Jokainen noista palveluista maksaa tietyn prosenttimäärän bruttoeläkkeestä. Itse asiassa prosentit ovat niin kovia, etten itse pysty tulevaisuudessa noita palveluita käyttämään, sillä ruokaan, lääkkeisiin, lääkäriin ja talon ylläpitokuluihinkin täytyy jäädä rahaa.

Apella oli aikanaan lääkejakelu ja lounaspalvelu 5 kertaa viikossa, mutta reilusta eläkkeestä huolimatta joutui käyttämään kaikki säästönsä viimeisinä vuosina.

Vierailija
830/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
831/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ongelma ei ole eläkkeiden tai tukien liian korkea taso vaan SURKEAT PALKAT! Länsimaaksi Suomen taso on onneton ja Viro kirii kovaa takaa.

Suomen suurin ongelma ei ole surkeat palkat, vaan se, että jo yksinhuoltaja ja yksi lapsi saavat sossusta 3000€/kk bruttopalkan edestä rahaa vaivautumatta edes työkkärin kirjoille. Jos lapsiluku vielä kasvaa, niin summatkin kasvavat vastaavasti. Usean lapsen yksinhuoltajan ei kannattaisi mennä töihin edes johtajan palkalla.

No, ei todellakaan saa tollasta summaa sossusta yh. 

Vierailija
832/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025 eli saa mennä töihin alle tes-palkan myös valtion virastoon.

Satonen lähti rekrytoimaan hoitajia ulkomailta. 

Vierailija
833/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän he ole maksaneet elämässä enemmän kuin mitä nyt saavat 

Ja olet varmaan pienipalkkaisessa työssä?

Vierailija
834/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän he ole maksaneet elämässä enemmän kuin mitä nyt saavat 

Ja olet varmaan pienipalkkaisessa työssä?

Just toisinpäin eli ovat maksaneet eläkkeestään 1/5 osan. 

Vierailija
835/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itse olen parilla tonnin palkalla kuussa elättänyt itseni ja pari lasta, ei ole varaa edes omaan makkariin vaan olohuoneessa nukun. Vanhemmillani on kunnon eläkkeet ja 150 neliön kämppä hienolla alueella, jäivät aikoinaan eläkkeelle alle 60 v. Ymmärrän niitä syitä mistä tämä johtuu, mutta en ymmärrä tuntuvia eläkeläisalennuksia joka paikassa. Varsinkin Helsingin kaupungin harrastusmahdolisuudet, urheilu yms ovat joko nuorille tai eläkeläisille. Nuoret ymmärrän mutta miksi nuo rikkaat eläkeläiset saavat vielä ilmaiset jumpat ja minulla ei ole varaa harrastaa mitään vastaavaa, vaikka aherran töissä?

Vierailija
836/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni saa parempaa eläkettä kuin itse olen koskaan saanut palkkaa. Isä duunari, meikä tohtori. Johtuu osin apurahahistoriastani, mutta SILTI.

Sukupolvisopimus on rikki.

Vierailija
837/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla eläkkeellä 45 vuoden työuran jälkeen, aa että 😊

Vierailija
838/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos leski sen sijaan on jo ehtinyt täyttää 50-vuotta mennessään uudelleen naimisiin, ei oikeus leskeneläkkeeseen häviä."

https://www.minilex.fi/a/oikeus-leskeneläkkeeseen

Vierailija
839/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos leski sen sijaan on jo ehtinyt täyttää 50-vuotta mennessään uudelleen naimisiin, ei oikeus leskeneläkkeeseen häviä."

https://www.minilex.fi/a/oikeus-leskeneläkkeeseen

Eli leski saa leskeneläkettä loppuelämänsä, vaikka menee uudelleen naimisiin, kunhan menee naimisiin yli 50-vuotiaana.

Vierailija
840/1013 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni saa parempaa eläkettä kuin itse olen koskaan saanut palkkaa. Isä duunari, meikä tohtori. Johtuu osin apurahahistoriastani, mutta SILTI.

Sukupolvisopimus on rikki.

Nyt kyllä valehtelet, 

kerropa palkkasi ja työnkuvasi