Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
Kevyt työ oli vain välivaihe.
Heidän vanhempansa ja isovanhempansa teki työtä 12 tuntia päivässä 6 päivänä viikossa.
Lomaa ei ollut ollenkaan ja taistelemalla tuli viikon kesälomat. Myöhemmin 2 viikkoa.
Ei nykyinen työelämä ole ollenkaan rakasta 1900'luvun alkuun verrattuna.
Riippuu siitä, mihin työhön vertaa. Fyysistä työtä oli silloin enemmän ja se oli hyvin raskasta. Toimistotyön raskaudesta 1900-luvun alussa en tiedä. Työterveyshuoltoa ei tainnut olla ja lääketiede oli muutenkin aika alkeellista.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan syytä neuvotella palkasta tai vaihtaa työpaikkaa?
Tai hankkia mies joka tienaa yhtä paljon tai enemmän.
Ap, sä oot nelikymppinen ja sun palkka nousee vielä, jos et ole jämähtänyt virkaasi. Oma on ongelmasi, jos et ole osannut vaihtaa hommaa ja vaatia lisää liksaa. Olet todennäköisesti terve, eikä sulla ole suuria sairaus- ja lääkekuluja, mutta sun vanhemmillasi menot kasvavat koko ajan kun toimintakyky hiipuu.
Mä halveksin tuollaista kirjoittajaa, joka suhtautuu kadehtien omiin vanhempiinsa. Olet varmaan ainut lapsi, kun et ole tyytyväinen mihinkään vaikka perit heidät aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, millainen tulonsiirto nämä eläkkeet on muutenkin hyväosaisille!
Kun jokainen tietää, ettei yksikään nykyinen eläkeläinen, erityisesti vanhemmasta päästä, ole itse säästänyt eläkettään, niin silloin nuoremmat on ne rahoittajat. Se pienipalkkainen rahoittaa omalta osaltaan sen isoa eläkettä saavan eläkettä epäoikeudenmukaisesti.
Meitä on kaksi tässä. Meillä on sama palkka ja kummankin äiti 80v. Toisen äiti saa eläkettä 4000 ja toisen saa 1400. Kumpikaan rouva ei sinällään ole eläkettään ansainnut. Minä ja kaverini maksamme eläkemaksuja palkastamme yhtä paljon, mutta minä saan ne äitini hyödyksi ihan toisella tavalla. Parasta on, että äitini voi tukea meitä, antaa lapsille rahaa ja säästää jopa eläkkeestä perintöä. Eli tavallaan minä saan palautusta eläkemaksuista äitini kautta, kun kaverini on vain maksumies siihen, että minulle tulee enemmän
Eivät ole maksaneet eläkemaksuissa eläkkeitään vaan heille on vain luvattu tietty summa kiitokseksi työurasta. Ei ole kyse omista sijoituksista. Näin ollen mitä enemmän saa eläkettä, sitä enemmän se kiskotaan nuorempien selkänahasta. Tällöin toiset nuoremmat on voittajia ja toiset häviäjiä. Vaikka maksaisivat yhtä paljon noista lupauksista.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden tulisi olla pieniä. Sellaisia, että niillä tulee toimeen, muttei sen kummempaa. Enemmän tienanneilla on ollut mahdollisuus säästää itse, vähemmän tienanneet eivät saa paljoa nytkään. Eläkkeellä kukaan ei ole sen tärkeämpi tai osaavampi ammattilainen kuin muutkaan, joten eläkkeen koolla ei ole perusteltua palkita ketään.
Työeläkkeet ovat Suomessa puolet palkoista. Ne ovat tosiaan aika pieniä. Jopa niin pieniä, että eläkeläiset joutuvat turvautumaan asumistukeen. Eläkeläisten asumistuen maksa valtio, mutta valtio ei maksa itse työeläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet.
Heidän vanhempansa ja isovanhempansa teki työtä 12 tuntia päivässä 6 päivänä viikossa.
Lomaa ei ollut ollenkaan ja taistelemalla tuli viikon kesälomat. Myöhemmin 2 viikkoa.
No nämä suuret ikäluokat pilkkasivatkin vanhempiaan, sotaveteraaneja, ja maksoivat heille pienet eläkkeet.
Tämä perkeleen boomeri-sakki on täysi helvetin heinäsirkkalauma! Syövät omat, lainatut, varastetut sekä naapureiden leivät. Mitään ei jää jäljelle tuon saakelin demaripiru-lauman jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden tulisi olla pieniä. Sellaisia, että niillä tulee toimeen, muttei sen kummempaa. Enemmän tienanneilla on ollut mahdollisuus säästää itse, vähemmän tienanneet eivät saa paljoa nytkään. Eläkkeellä kukaan ei ole sen tärkeämpi tai osaavampi ammattilainen kuin muutkaan, joten eläkkeen koolla ei ole perusteltua palkita ketään.
Työeläkkeet ovat Suomessa puolet palkoista. Ne ovat tosiaan aika pieniä. Jopa niin pieniä, että eläkeläiset joutuvat turvautumaan asumistukeen. Eläkeläisten asumistuen maksa valtio, mutta valtio ei maksa itse työeläkkeitä.
TURHA ULISTA!
Saatana, olisivat maksaneet aikanaan kunnon eläkemaksuja niin ei tarvisi ulista turhasta eikä kupata nykyisten nettomaksajien selkänahoissa nyt. Normaalisti vanhemmat pyrkii saada lapsilleen paremman elämän kuin itse ovat saaneet, vaan ei nämä suomen demaripaskat. Varastavat omien lastensa suusta leivän ja tulevaisuuden, ja naukuvat kuinka muka ovat köyhiä. Paskanvitut, suomessa kellään muulla olekaan rahaa kuin näillä demaripiruilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat 75 ja 73 vuotiaita ja asuvat Helsingissä. Saavat eläkettä yhteensä 8500-9000 € Kuussa käteen. Tuntuu jotenkin väärin meitä nuorempia vastaan. Ymmärrän että suurin osa Helsikiläisistä tienaa hyvin.
Ei ole lainkaan "normaali" eläke tuo, vaan paljon tavallista suurempi.
Jos olen yhtään kartalla ja laskelmat sinnepäinkään niin tuo tarkoittaa n.13 000 brutto eläke -> 26 000 / kk palkkaa.
Näitähän onkin pilvin pimein ! Kiinnostaisi tietää mitä ovat työkseen tehneet .
Lähes saman ikäisinä , sama kylä , minä mieheni saamme yhteensä n. 4000 netto eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.
Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.
Isälläsi on ollut noin 8000 euron kuukausipalkka.
Miksi sinulla ei ole? Onko se isäsi tai muiden eläkeläisten syytä? Suureneeko palkkasi, jos eläkkeitä/eläkettäsi leikataan?
Ilmeisesti kirjoittaja on sosiaalinen pudokas, köyhtynyt vaikka rikkaasta perheestä, ei ole kyennyt vastaavaan työuraan kuin isänsä. No, iskällä varmaan omistusasunto, joten rahaa on joskus tulossa. Pyöräilevä isä kyllä kuulostaa tuskastuttavan hyväkuntoiselta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TURHA ULISTA!
Saatana, olisivat maksaneet aikanaan kunnon eläkemaksuja niin ei tarvisi ulista turhasta eikä kupata nykyisten nettomaksajien selkänahoissa nyt. Normaalisti vanhemmat pyrkii saada lapsilleen paremman elämän kuin i
Olen eläkeläinen ja tulen kyllä toimeen keskivertoeläkkeelläni, etten tarvitse eläkeläisten asumistukea, enkä mitään muutakaan tulotukea yhteiskunnan taholta. Ymmärrän toki, että kaikilla eläkeläisillä tilanne ei ole näin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Isäni saa eläkettä yli 2000 käteen. Hän kävi 3 kk ammattikoulutusta aikanaan ja työskenteli sitten duunarina.
Minä saan käteen palkkana melkein saman, minulla on yliopistotutkinto.
Eli sun faija lähti duuniin heti amiksesta - minkä ikäisenä? Kuinka pitkä työura? Amiksesta pääsee myös duuniin vaikka ahtaajaksi, ennen paperitehtaille tms, näissä on ollut ihan kohtuupalkat.
Sä saat käteen nyt pari tonttua. Kauanko olet ollut työelämässä palkansaajana? Mikä on ammattikuntasi keskipalkka? Mikä on sinun laskennallinen eläkekertymäsi kun jäät eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä suuret ikäluokat pilkkasivatkin vanhempiaan, sotaveteraaneja, ja maksoivat heille pienet eläkkeet.
Tämä perkeleen boomeri-sakki on täysi helvetin heinäsirkkalauma! Syövät omat, laina
Ehdotuksesi tilanteen korjaamiseksi?
Minun vanhemmat 75 ja 73 vuotiaita ja asuvat Helsingissä. Saavat eläkettä yhteensä 8500-9000 € Kuussa käteen. Tuntuu jotenkin väärin meitä nuorempia vastaan. Ymmärrän että suurin osa Helsikiläisistä tienaa hyvin.
Oudon huonosti kirjoitettu teksti, kun kumminkin ihminen on ilmeisesti korkeakoulutetusta perheestä, noilla eläkkeillä. "Tuntuu jotenkin väärin meitä vastaan"?? Helsikiläisistä?
Katsoin tilastoa, 4200 euron eläkettä saa alle 2,5 prosenttia eläkeläismiehistä, eläkeläisnaisista alle prosentin.
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…
Vierailija kirjoitti:
Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.
Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.
sivusta: linnut syö ihan hirveitä määriä, ei vähän.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, millainen tulonsiirto nämä eläkkeet on muutenkin hyväosaisille!
Kun jokainen tietää, ettei yksikään nykyinen eläkeläinen, erityisesti vanhemmasta päästä, ole itse säästänyt eläkettään, niin silloin nuoremmat on ne rahoittajat. Se pienipalkkainen rahoittaa omalta osaltaan sen isoa eläkettä saavan eläkettä epäoikeudenmukaisesti.
Meitä on kaksi tässä. Meillä on sama palkka ja kummankin äiti 80v. Toisen äiti saa eläkettä 4000 ja toisen saa 1400. Kumpikaan rouva ei sinällään ole eläkettään ansainnut. Minä ja kaverini maksamme eläkemaksuja palkastamme yhtä paljon, mutta minä saan ne äitini hyödyksi ihan toisella tavalla. Parasta on, että äitini voi tukea meitä, antaa lapsille rahaa ja säästää jopa eläkkeestä perintöä. Eli tavallaan minä saan palautusta eläkemaksuista äitini kautta, kun kaverini on vain maksumies siihen, että minulle tulee enemmän.
Sinä et ymmärrä koko eläkesysteemiä. Työnantajat eläkkeet maaksavat. Äitisi työnantaja on vakuuttanut eläkeyhtiössään ja maksanut xx% hänen brutostaan tyelliä.
Olen 80. Vuodesta 1993 minunkin palkastani meni tyel-maksu vuoteen 2009 jolloin jäin eläkkeelle.
Sinä maksat omaa vakuutustasi työnantajasi kanssa vaikka tel-yhtiö kassavirrastaan maksaakin nykyisiä eläkkeitä.
Et voi edes olla nuori ymmärtämätön jos äiti 80?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on parempi sairauseläke kuin sisaruksellani palkka. Hän on tehnyt 25v yhtäjaksoisesti töitä, duunarialalla. Jotenkin hävettää, mutta en tiedä mitä voisin asialle tehdä? Pitäisikö antaa osa eläkkeestä sisarukselleni että olisi reilumpaa?
Eihän eläkettä ole pakko edes hakea.
Ihme trollaaja.
Pakko on hakea jos meinaa syödä ja saada katon pään päälle. Katsos kun ei ole työkykyä ja siksi eläkkeellä. En kuitenkaan voi hakea eläkettä vähempää kuin mitä se on.
Voit lahjoittaa osan hyväntekeväisyyteen. Siitä tulee hyvä mieli.
Siitä leikatusta indeksistä eläkeläiset paasasi ja itki kunnes tajusivat että sen leikatun indeksin takia eläkkeet nousee nopeammin kuin palkat. Kovin hiljaa on oltu asiasta sen jälkeen.
Sen on ihan asiantuntijat laskeneet että eläkerahat ei riitä jos niitä jaetaan niin totaalisen holtittomasti kuin niitä nyt jaetaan. Mutta eläkeläisten mielestä sillä ei vaa kerta kaikkiaan ole yhtään mitään merkitystä että he käyttävät kaikki eläkevarat loppuun eivätkä jätä tuleville eläkeläisille tulevien eläkeläisten itse kerryttämiä eläkkeitä. Nykyiset eläkeläiset maksoivat aivan naurettavan pieniä eläke maksuja. Niistä ei kertynyt jaettavaa vaan nuorten kukkaroille menivät. Varkaiden sukupolvi ovat nykyiset öky eläkeläiset.
Yksinkertaiset matemaattiset laskelmat eli totuus saa eläkeläiset raivon partaan. He haluavat valheilla varastetut öky eläkkeensä
Vierailija kirjoitti:
Oudon huonosti kirjoitettu teksti, kun kumminkin ihminen on ilmeisesti korkeakoulutetusta perheestä, noilla eläkkeillä. "Tuntuu jotenkin väärin meitä vastaan"?? Helsikiläisistä?
Katsoin tilastoa, 4200 euron eläkettä saa alle 2,5 prosenttia eläkeläismiehistä, eläkeläisnaisista alle prosentin.
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…
Kun vielä ottaa huomioon, että ETK:n tilastossa ovat bruttoeläkkeet, ja tuossa kirjoittaja puhuu 8500-9000€/kk nettoeläkkeistä, niin puhutaan luultavasti 14000€/kk bruttoeläkkeistä. Niitä on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanieläke on 1700 euroa kuukaudessa, puolet mediaanipalkasta.
Huvittavia nämä täysin valheelliset aloitukset. Kertoo paljon tämän palstan toimintatavoista.
Millä tavalla tuo tekee aloituksesta valheellisen? Sadat tuhannet eläkeläiset saavat yli kolme tonnia eläkettä joka kuukausi.
Mediaanieläke ei ole tässä asian pihvi vaan se että KAIKKI eläkeläiset saavat kohtuuttomasti enemmän kuin ansaitsevat ja ovat järjestelmään panostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on parempi sairauseläke kuin sisaruksellani palkka. Hän on tehnyt 25v yhtäjaksoisesti töitä, duunarialalla. Jotenkin hävettää, mutta en tiedä mitä voisin asialle tehdä? Pitäisikö antaa osa eläkkeestä sisarukselleni että olisi reilumpaa?
Eihän eläkettä ole pakko edes hakea.
Ihme trollaaja.
Pakko on hakea jos meinaa syödä ja saada katon pään päälle. Katsos kun ei ole työkykyä ja siksi eläkkeellä. En kuitenkaan voi hakea eläkettä vähempää kuin mitä se on.
Voit lahjoittaa osan hyväntekeväisyyteen. Siitä tulee hyvä mieli.
Korruptio jyllää, pomot niissä nostaa palkkioitaan pilviin.
Lahjoituskohteet nuolevat näppejään.
Lahjoitan lapsilleni ylimääräiset säästöt, vaikkeivät he niitä tarvitsisi kun ovat työssäkäyviä ihmisiä.
Eläkevakuutus ei ole säästötili. Eläke nimenomaan ansaitaan työtä tekemällä, ei niin, että se olisi itse säästetty ja kokonaisuudessaan maksettu. Sen sijaan eläkeläiset ovat rahoittaneet muuten yhteiskunnan kuluja tekemällä töitä ja maksamalla veroja, joita maksettiin ennen reilusti enemmän kuin nykyään.