Sametti: haluan vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleeni:
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/7d9fd668-3432-4a3f-a979-aa9e07d…;
Tänään telkkarissa.
Kommentit (1830)
Äh. Menee ihan pää sekaisin.
Siis onko tää synytynyt mieheksi vai naiseksi vai miehen kehoon naisena vai mies joka onkin nainen vai nainen, joka ei olekaan mies vai mies joka on trans vain transmies vai transnainen, joka katuu sitä että onkin mies.
"Pfäfflin kävi läpi tuohon mennessä julkaistut 74 seurantatutkimusta, jotka kattoivat yli 1 000 transnaista ja yli 400 transmiestä. Näissä tutkimuksissa katujia oli 20 transnaista (noin 2 % transnaisista) ja 5 transmiestä (noin 1,25 % transmiehistä). Hänen oma aineistonsa koostui hänen työssään tapaamistaan potilaista, joita oli vuoteen 1992 kertynyt 616 (449 transnaista ja 167 transmiestä) ja joita hän oli pisimmillään seurannut vuodesta 1978 alkaen. Näiden potilaiden joukossa katujia oli 3, kaikki transnaisia (0,67 % transnaisista). Vuonna 2018 julkaistussa hollantilaisessa, miltei 6 800 potilasta käsittävässä kohorttitutkimuksessa, jossa pisimmät seuranta-ajat olivat yli 40 vuotta, 0,6 % transnaisista ja 0,3 % trans-miehistä ilmaisi katuvansa etenemistään sukupuolielinkirurgisiin toimenpiteisiin.
Ruotsissa juridisen sukupuolensa korjasi takaisin 3,8 % vuosina 19721992 juridisen sukupuolensa korjanneista. Takaisinkorjautumistoiveelle altistivat sosiaalisen lähiverkoston tuen puute tai avoin vastustus sukupuolen korjaamista kohtaan sekä sukupuolensa korjanneen henkilön identiteettikokemuksen jonkinasteinen eroavuus transsukupuolisuuden diagnostisista kriteereistä.
Diagnostista arviointiprosessia on sittemmin kehitetty ja katuminen vaikuttaa harvinaistuneen. Vuonna 2014 julkaistussa tutkimuksessa, joka kattaa kaikki juridisen sukupuolensa Ruotsissa vuosina 19602010 korjanneet tai sukupuolielinkirurgiaan edenneet, 2,2 % henkilöistä katui ratkaisujaan. Ruotsalaistutkimuksissa katuminen ilmeni keskimäärin vasta noin 8 vuotta juridisen sukupuolen korjaamisen jälkeen. Jotkut siis saattoivat katua ratkaisujaan vasta tutkimuksen julkaisun jälkeen.
Merkittävin katumusta tai pettymystä ennakoiva tekijä näyttää kuitenkin olevan sosiaalisen lähiverkoston tuen puute tai sukupuolenkorjauksen aktiivinen vastustaminen.
Pimenoff ja Pfäfflin selvittivät vuonna 2011 sukupuolenkorjaushoitojen tuloksia potilailla, jotka olivat hakeutuneet palveluihin Suomessa ennen nykyisen translain voimaantuloa vuonna 2003.
Kaikkiaan 203 potilaasta 88 osallistui tutkimukseen. Heistä viisi oli päätynyt keskeyttämään sukupuolenkorjausprosessinsa ja kolme (3,4 % vastanneista) ilmaisi katuvansa hoitoratkaisujaan. Koko sukupuolenkorjausprosessin läpikäyneiden potilaiden psykososiaalinen toimintakyky oli parantunut ja psyykkinen kuormitus vähentynyt, ja lisäksi transmiesten työkyky oli kohentunut. Sittemmin sukupuolenkorjauksen on Suomessa todettu parantavan myös potilaiden tyytyväisyyttä elämään"
Lähde:
Sukupuolenkorjauksen katuminen, pettymys ja takaisinkorjautumisen mahdollisuudet
Vuonna 2021 Lääkärilehden julkaisema artikkeli jonka on tehnyt neljä eri erikoislääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tää synytynyt mieheksi vai naiseksi vai miehen kehoon naisena vai mies joka onkin nainen vai nainen, joka ei olekaan mies vai mies joka on trans vain transmies vai transnainen, joka katuu sitä että onkin mies.
Miksi teet siitä tahallasi monimutkaisempaa? Hän katuu transhoitojaan naisesta mieheksi, ja elää jälleen naisena. Jotenkin vanha juttu tuollainen, apua emmä tajuu enää missä mennään. Juhani Ahon Rautatie teki tuosta näkökulmasta vanhanaikaisen jo vuonna 1884.
Vierailija kirjoitti:
Se Sametti on vekkuli autismi eukko, joka on tyttö haluaa olla poika haluaa olla tyttö. Sametti koskettelee pimppiä, laulaa "Minä pissaan, minä kakkaan, poika haluan tyttö että pojat panevat minua pimppiin".
Sinäkö sitten olet täysissä järjissäsi?
Tuo on kuule aika halpa-arvoista paskaa mitä näppäimistöstäsi tänne suollat, etkä varmasti huvita täällä ketään .
Et osaa edes kirjoittaa kunnolla ja oikein suomea.
Alatyyliä vain ja ihan ala-arvoista tekstiä.
Moni vessanseinän kirjoituskin on sivistyneempää kuin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän pitäisi opettaa ja kannustaa ihmisiä olemaan oma itsensä. Olemaan (sukupuoleltaan) sellainen jollaiseksi on syntynyt, ettei kukaan tarvitsisi näitä "korjauksia".
Mä olen aina ollut sitä mieltä että miten naiset KEHTAAVAT kuvitella miltä miehistä tuntuu olla mies?
"yhyy, en mahdu itse keksimääni naiseuden muottiin joten olen varmasti sitten mies"
Niillä ei ole mitään tietoa mieheydestä ja silti ne päättelee olevansa sellaisia. Miehet taas ei saa edes sanoa mielipidettään aborteista tai kuukautisista.
Mieskään ei voi todellisuudessa tietää miltä tuntuu olla nainen
Sukupuoli ei ole pelkkä vaate tai hiusten pituus
Katso huviksesi kummat tuolla on jonossa leikkaukseen...
"naiset hakevat apua mt-ongelmiinsa, miehet vain dokaa ja tekee itsareita"
Suosittelisin samaa noille naisille, verorahat säästyis eikä noista moniongelmaisista ole yhteiskunnan tuottaviksi jäseniksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tämä erittäin lyhyt dokumentti ei ole Yleltä journalistisesti kovin vastuullinen julkaista. Ilman laajempaa viitekehystä ja ammattilaisten kommentteja. Mielestäni näin vakava, ja tieteellisiä näkökulmia vaativa aihe ei sovi Perjantai-lyhytdokkareiden formaattiin. Huomaa tässäkin keskustelussa, että monet tämän muutaman minuutin pituisen dokkarin nähneet, vetävät nyt linjat suoriksi, että koko sukupuolenkorjaus-hoitomenetelmä on turha, eikä sitä saisi julkisista varoista rahoittaa.
Itse en ole "setalainen", en tunne kunnolla ketään transihmisiä, enkä liioin missään "vastapoolissakaan" ideologisesti. Mutta penään tieteellisen tutkimuksen tuloksia esille trans-keskusteluun, ja toivoisin sen sisältyvän jotenkin tällaiseen Ylen dokumentti-käsittelyynkin.
Tarkemminottaen, mistä kohtaa tällainen puhtaasti ihmisen kokemukseen perustava asia jäi kaipaamaan tieteellistä näkökulmaa?
Se että kannattatte naisvihaa todistaa että haluatte käyttää näitä transihmisiä vain oman konservatiivisen maailmankuvan edistämiseenne. Miksi yhteiskunta on pakottanut akan nimenvaihtoon vuoteen 1985, ja edelleen vain reikä vaihtaa nimeä? Ja ihan turha vedota vapauteen jos samalla vastustatte transihmisten vapauksia. Sen nimenne takia edelleen tyttöjä ei haluta, koska sukunimi jatkuu vain pojan kautta. Jännä että valinta on muka vapaa, ja silti olette jo päättäneet sikiöidenkin puolesta mikä heidän "vapautensa" tulee olemaan.
Minimaalinen joukko katuneita ei ole mikään joukkoilmiö. Ja miksette tosiaan ole huolissanne sekopäisestä tyttövihasta? Te uhoatte täällä miten naiset ovat paskoja, miten vain poika on arvokas ja rakastettu. Sitten perään ihmetellään miksi naiset oireilee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän pitäisi opettaa ja kannustaa ihmisiä olemaan oma itsensä. Olemaan (sukupuoleltaan) sellainen jollaiseksi on syntynyt, ettei kukaan tarvitsisi näitä "korjauksia".
Mä olen aina ollut sitä mieltä että miten naiset KEHTAAVAT kuvitella miltä miehistä tuntuu olla mies?
"yhyy, en mahdu itse keksimääni naiseuden muottiin joten olen varmasti sitten mies"
Niillä ei ole mitään tietoa mieheydestä ja silti ne päättelee olevansa sellaisia. Miehet taas ei saa edes sanoa mielipidettään aborteista tai kuukautisista.
Katso huviksesi kummat tuolla on jonossa leikkaukseen...
Se on jännä miten itsarit brändätään miesten asiaksi vaikka merkittävä osa tekijöistä on naisia. Ai niin, mutta naisten oireilu on aina väärin! Mies on jumala jonka jokainen reaktio ja tunne on jumalan henkäys, mutta naiset ovat pahoja!
Koko tämä transsotku on miesten aiheuttama. Tehän hyljitte naisia ja tyttöjä. En ole edelleenkään saanut vastausta sille, miten aiotte vähentää transeja? Jos noin paljon huolettaa, miksette ole huolissane rai*kauksista, Andrew Tatesta ja miestenne sekopäisestä naisvihasta?
Miksi yhteiskunta kustantaa lähes jokaisen akan nimenvaihtoleikin avioliitossa, mutta yritätte kieltää muilta nimivapaudet? Transliike ei ole pakottanut kenellekään nimeä, heterosuhde on vuoteen 1985. Ja pakottaa edelleen mm. Tsekissä ja Unkarissa. Kas kun ei huoleta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisellä ole mitään vastuuta omista hourailuistaan?
Mä miettisin tässä ennemmin, onko oikein, että verovaroin kustannetaan mielisairaille ihmisille lääketieteellisiä toimenpiteitä, jotka sairastuttavat heidän kehonsa.
Tämä vaan ei kuitenkaan tarkoita sitä että kaikki transsukupuoliset katuisivat ja olisivat mt-ongelmaisia.
Ongelma onkin, että miten poimitaan luotettavasti ne harvat transhoidoista aidosti hyötyvät henkilöt. Transiudesta on tehty muoti-ilmiö ja transhoitoihin hakeutuvien määrä on räjähtänyt käsiin vuosikymmenessä. Lisäksi potilasmateriaali on naispainotteista, nuorta ja moniongelmaista. Transiuteen on klusteroitunut runsaasti erilaisia mt-ongelmia ja parafilioita.
Transsukupuolisuus on mielenterveydenhäiriö. Henkilö ei pysty hyväksymään syntymässään saatua sukupuolta/itseään.
Vierailija kirjoitti:
Nostan hattua, että tämäkin henkilö myöntää taustalla olleet mielenongelmat, jotka saivat tekemään typerän päätöksen. Mutta jos yleisesti ottaen sanot, että näillä tyypeillä on vika korvien välissä niin johan ulina alkaa.
Vaikka se on korvien välissä oleva vika.
Vierailija kirjoitti:
Se että kannattatte naisvihaa todistaa että haluatte käyttää näitä transihmisiä vain oman konservatiivisen maailmankuvan edistämiseenne. Miksi yhteiskunta on pakottanut akan nimenvaihtoon vuoteen 1985, ja edelleen vain reikä vaihtaa nimeä? Ja ihan turha vedota vapauteen jos samalla vastustatte transihmisten vapauksia. Sen nimenne takia edelleen tyttöjä ei haluta, koska sukunimi jatkuu vain pojan kautta. Jännä että valinta on muka vapaa, ja silti olette jo päättäneet sikiöidenkin puolesta mikä heidän "vapautensa" tulee olemaan.
Minimaalinen joukko katuneita ei ole mikään joukkoilmiö. Ja miksette tosiaan ole huolissanne sekopäisestä tyttövihasta? Te uhoatte täällä miten naiset ovat paskoja, miten vain poika on arvokas ja rakastettu. Sitten perään ihmetellään miksi naiset oireilee :D
Onko joku väittänyt tätä joukkoilmiöksi, sittenkö vasta itse kokisit tämän huomioinnin arvoiseksi, sukunimihullu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas mikä "dokumentti".
Aihe on tärkeä mutta tuossa nyt korostui dramaattinen musiikki ja kuvat "rikotusta" kehosta ja miten hirveetä oli.
Silti päähenkilö sanoi dokumentissa, että eli monta vuotta tyytyväisenä miehenä. Eli mikä sitten muutti asian, että onkin taas nainen ja pitää transitiota huonona? Miten hän eheytyi?
Uskonnosta ei puhuta, mutta risti on kaulassa.
Transien kohdalla puhutaankin usein seitsemännen vuoden kutinasta, eli realiteettien iskeytymisestä tajuntaan, kun kroppa alkaa pettää ja kun tajuaa, ettei transiutus ollutkaan elämää kohentava ihmelääke. Lisäksi testosteroni on naiselle valtava mielialan buustaaja ja jonkin aikaa transiutettu porskuttaa sillä buustilla, että on saanut tahtonsa läpi.
Pitäisi opettaa, ettei tässä elämässä saa kaikkea mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos otsikossa lukee haluaa vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleen, ja linkatun jutun otsikon alla lukee hänen olevan biologinen nainen, niin missä kohti meni pää sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta jos jonkun nimi on Sametti niin en voi ottaa vakavasti mitään sanomisiaan tai tekemisiään.
Ei ole tullut mieleen, että on ehkä nimimerkki, kun ei halua esiintyä omalla nimellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ikäneitoja on kautta aikain väheksytty, heidät jätetään hoitamatta. Nyt ikäneidot ryhtykää nostamaan meteliä näistä asioista. Ei voi olla niin, että transihmiset menevät kaiken edelle. "
Mitä ihmettä sinä oikein selität ikäneidoista? Gynekologia tarvitsevat kaikenlaiset naiset, varsinkin synnyttäneet tai naistentaudeista kärsivät naiset. Jokaisen naisen tulisi päästä gynekologille vähintään kolmen vuoden välein ja lisäksi aina, jos tarvetta ilmenee.
No eipä vaan pääse ja synnytyksen jälkeen laitetaan revenneisiin paikkoihin yksi tikki ja kotiin
Mitenkähän 75 vuotias äitini sinne on kuitenkin päässyt ja vieläpä pääsi vaivojen vuoksi leikkaukseen ja kyllä, ihan julkisella puolella hetki sitten.
Tämä on suuri vääryys, että gynekologeille pääseminen on työn ja tuskan takana, ja siltikään ei välttämättä sinne päästä!
Jos sukupuolensa vaihtaa, ennen vaihtamista pitää tiedostaa että sen kanssa elää sitten koko loppuelämänsä. Siinä on otettava itse vastuu omista valinnoista. Oikeastaan ko. ratkaisu räikein esimerkki siitä, miten ihmisen on AINA kannettava vastuu omista valinnoistaan sekä tekemisistään.
Kyllähän sitä voi itkeä dokkareissa ja somessa, mutta voi voi - oma päätös, elä sen kanssa! Ei ole minun ongelmani joten älä uhriudu siitä, että ehkä oletkin valinnut väärin.
Vierailija kirjoitti:
539. Ei kukaan ole sanonut, että se olisi muiden potilasryhmien syytä, ettei nainen pääse gynekologille edes vakavien sairauksien takia, kysehän on siitä mitä potilasryhmiä priorisoidaan, poliittisista päätöksistä. Miten on syntynyt tilanne, että transitiot hoidetaan erikoissairaanhoidossa, mutta naistentaudit diagnosoidaan pitkälti omilla varoilla? Ja onko se oikein ja kohtuullista?
Tästä pitäisi oikeasti nostaa suurta julkista meteliä! Naistentautien hoito on erittäin huonolla tolalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunta kustantaa lähes jokaisen akan nimenvaihtoleikin avioliitossa, mutta yritätte kieltää muilta nimivapaudet?
Mitä kustannuksia yhteiskunnalle aihetuu nimenvaihdoksesta avioliitossa?
Vierailija kirjoitti:
"Minulla oli ihan ilmiselvästi diagnosoimattomia todellisuudentajun hämärtymiseen liittyviä psykiatrisia ongelmia, hän sanoo dokumentissa."
Ystäväni sanoi että tapaa työssään paljon transeja ja muunsukupuolisia ja että monista käy ilmi nopeasti että heillä on kyllä mielenterveyden ongelmia jo itsessään.
Tietynlainen habitus ihmisessä näyttää mielenterveyden ongelmat jo kilometrien päähän.
Miksi puhut siitä, että hänellä on paljon muitakin ongelmia? Menin katsomaan hänen somesisältöään ja hän vaikuttaa hyvinkin älykkäältä ihmiseltä mielestäni. Ongelmiensa suhteen hän on avoin ja käsittelee niitä asiallisesti. On kai selvää kaikille että vuosien hormonihoidot jo sinänsä aiheuttavat monenlaisia ongelmia ja muutoksia, ei hän sitä peittele. Kuulostaa siltä, että olet joku SETA:n kannattaja, jota harmittaa kun sateenkaariajatteluun on tullut muitakin sävyjä, kuin sinun järjestösi määräämä tapa ajatella vähemmistöistä. Heilläkin on oikeus olla omanlaisiaan, ei homojen tarvitse alistua määrittelemiisi sääntöihin.