Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sametti: haluan vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleeni:

Kommentit (1830)

Vierailija
681/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ihminen toivoiskaan, että joku sanoisi : Sinä kelpaat. Olet juuri hyvä ja arvokas tuollaisena.

Myös silloin kun teet elämässä valintoja jotka myöhemmin satuttaa ja saa itkemään. Olet siitä huolimatta rakkauden ja kaiken hyvän arvoinen.

Ilkeitä, veemäisiä ihmisiä maailmassa riittää. Tykkäävät arvostella ja nauttivat toisten kärsimyksestä kuin viihteestä. Mutta on myös heitä jotka nostavat ylös kun kompastuu.

Nimenomaan tätä tarvittaisiin enemmän kuin transhoitoja. Ne ovat kuitenkin aika uusi asia, vaikka transihmisiä on aina ollut. Yhteiskunnasta ja yhteisöstä riippuen he ovat voineet elää ihan normaalia ja hyvää elämää sellaisina kuin ovat (ilman leikkauksia).

On pyritty rakentamaan kuvaa siitä, että transideologian kannattaminen kritiikittä on suvaitsevaisen ja hyvän ihmisen merkki. Transition kaltainen toimenpide voidaan kuitenkin nähdä myös siitä näkökulmasta, että se kertoo, ettemme hyväksy transihmisiä sellaisina kuin he ovat tähän maailmaan syntyneet. He eivät ole itse valinneet sitä millaisia ovat, he ovat peilinä meille siinä mitä ajattelemme sukupuolesta. Ratkaisu ei ole sukupuolten dikotomia, koska transnaisesta ei tule koskaan naista eikä transmiehestä miestä, vaikka heitä kuinka leikeltäisiin.

Vierailija
682/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tämä erittäin lyhyt dokumentti ei ole Yleltä journalistisesti kovin vastuullinen julkaista. Ilman laajempaa viitekehystä ja ammattilaisten kommentteja. Mielestäni näin vakava, ja tieteellisiä näkökulmia vaativa aihe ei sovi Perjantai-lyhytdokkareiden formaattiin. Huomaa tässäkin keskustelussa, että monet tämän muutaman minuutin pituisen dokkarin nähneet, vetävät nyt linjat suoriksi, että koko sukupuolenkorjaus-hoitomenetelmä on turha, eikä sitä saisi julkisista varoista rahoittaa. 

Itse en ole "setalainen", en tunne kunnolla ketään transihmisiä, enkä liioin missään "vastapoolissakaan" ideologisesti. Mutta penään tieteellisen tutkimuksen tuloksia esille trans-keskusteluun, ja toivoisin sen sisältyvän jotenkin tällaiseen Ylen dokumentti-käsittelyynkin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sametin kohtalo ansaitsee huomiota, ja minusta on huolestuttavaa ettei kellään tullut mieleen kyseenalaistaa trans-haluja ennen hoitoja. Suomessa trans-identiteetti on niin pyhä asia, että se hyväksytään ihan liian helposti. Se pitäisi tutkia paremmin ja tarjota vaihtoehtoja, että voisiko kyseessä olla jokin muu asia kuin väär sukupuoli, kuten Sametin tapauksessa oli. 

Jos ihminen on trans, hoitoja ei pitäisi pantata, mutta sellainen turha päähän silittely, että totta kai olet trans ja pumpataas sinut heti täyteen hormonia -kukkahattuilu on vaarallista. 

Vierailija
684/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä haluavat hoidot LAPSILLE. Sairasta ja kamalaa. Olin itse myöhäisteinin aivoillakin ihan daiju, rintani jäivät pieniksi ja mietin pitäisikö minun sen takia ryhtyä lesboksi. Ei tuon ikäisen aivoilla yksinkertaisesti voi tehdä noin isoja päätöksiö koskien sukupuoltaan. Jos aikuinen ihminen kokee erilailla, hyvä, kustanna hoidot omasta pussistasi ja kunnioita sitä ettet ehkä mene "läpi" muille ja vastakkaisen sukupuolen tiloihin sulla ei välttämättä ole mitään asiaa.

Jos genitalia ei ole tärkeää sukupuolen määrittelyssä, miksi ne pitää leikata?

Vierailija
685/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tämä erittäin lyhyt dokumentti ei ole Yleltä journalistisesti kovin vastuullinen julkaista. Ilman laajempaa viitekehystä ja ammattilaisten kommentteja. Mielestäni näin vakava, ja tieteellisiä näkökulmia vaativa aihe ei sovi Perjantai-lyhytdokkareiden formaattiin. Huomaa tässäkin keskustelussa, että monet tämän muutaman minuutin pituisen dokkarin nähneet, vetävät nyt linjat suoriksi, että koko sukupuolenkorjaus-hoitomenetelmä on turha, eikä sitä saisi julkisista varoista rahoittaa. 

Itse en ole "setalainen", en tunne kunnolla ketään transihmisiä, enkä liioin missään "vastapoolissakaan" ideologisesti. Mutta penään tieteellisen tutkimuksen tuloksia esille trans-keskusteluun, ja toivoisin sen sisältyvän jotenkin tällaiseen Ylen dokumentti-käsittelyynkin.  

Höpö höpö. Ei Yle ole mikään tiedeartikkeli. Journalismiin kuuluu myös yksittäisten ihmisten puheenvuorot. 

Vierailija
686/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kapeakatseita huutelua täällä, näkee hyvin että monet eivät ole koskaan tavanneet tai puhuneet transihmisille ja vedetään todella outoja tuulesta temmattuja väitteitä mitä tai minkälaisia koko yhteisö ovat. Tuntemani transihmiset ovat ihan normaaleja kansalaisia, monet eivät ole käyneet kaikkia leikkauksia läpi, pelkästään hormoneilla.

He ovat sanoneet että hoitojen, eli hormonien, myötä monet mielenterveysongelmat (masennus, ahdistus. jne) jotka ovat vaikuttaneet elämään ja työkykyyn ovat kadonneet ja ovat nyt onnellisia. He maksavat veroja, työskentelevät ja elävät ihan tavallista elämää. Ja koska muutama aikuinen ihminen jotka ovat päättäneet hakeutua näihin hoitoihin tietoisesti ja nyt katuvat niitä, meidän pitäisi kieltää se kaikilta? Tällä perusteella meidän pitäisi lopettaa polvi- ja selkäleikkaukset, tekonivelten leikkaukset ynm terveydenhuollon palvelut koska vaikka monet niistä hyötyvätkin, on niissäkin ihmisiä jotka katuvat niitä. Aikuisella ihmisellä on aikuisen ihmisen oikeus sekä vastuu teoistaan ja mitä he tekevät keholleen.

Sametilla on selvästi paljonkin ongelmia mitä hän vielä käy läpi, toivon että hän löytää oman rauhansa jonain päivänä.

Vierailija
687/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ihminen toivoiskaan, että joku sanoisi : Sinä kelpaat. Olet juuri hyvä ja arvokas tuollaisena.

Myös silloin kun teet elämässä valintoja jotka myöhemmin satuttaa ja saa itkemään. Olet siitä huolimatta rakkauden ja kaiken hyvän arvoinen.

Ilkeitä, veemäisiä ihmisiä maailmassa riittää. Tykkäävät arvostella ja nauttivat toisten kärsimyksestä kuin viihteestä. Mutta on myös heitä jotka nostavat ylös kun kompastuu.

Nimenomaan tätä tarvittaisiin enemmän kuin transhoitoja. Ne ovat kuitenkin aika uusi asia, vaikka transihmisiä on aina ollut. Yhteiskunnasta ja yhteisöstä riippuen he ovat voineet elää ihan normaalia ja hyvää elämää sellaisina kuin ovat (ilman leikkauksia).

On pyritty rakentamaan kuvaa siitä, että transideologian kannattaminen kritiikittä on suvaitsevaisen ja hyvän ihmisen merkki. Transition kaltainen toimenpide voidaan

😁 Yläpeukuttamalla ja vastailemalla omiin kirjoituksiinsa saa herätettyä mielenkiintoa.

Vierailija
688/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinua kiinnostaisi tiede, tietäisit että moni päätyy leikkaushoidoista huolimatta kiikkuun. Ei transhoidot välttämättä auta, sillä kyse on mielenterveydenhäiriöstä (harmi, että se määritelmä poistettiin).

Vierailija
689/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole edes dokumenttia nähnyt enkä sen päähenkilöstä puhunut keskustelussakaan, sen sijaan tutustuin tämän keskustelun seurauksena transhoitojen tuloksiin. Linkitin itsekin yhden Lääkärilehden artikkelin. 

On selvää, että sukupuolenkorjausten linjauksia tulee tarkastella uudelleen ja prosessi on ilmeisesti jo käynnissä. Tällaisia asioita ei pidä jättää aktivistien ohjaltaviksi.

Vierailija
690/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun herättäminen laajemmasti ehkä ohjelman tarkoituskin

Vierailija
691/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sametin mielipide on normaalista poikkeava mutta näitä hoitoja katuvia on tuhansia muitakin. Muistakaa, että he ovat silti vähemmistössä! Minusta on virkistävää, että joku kyseenalaistaa Setaa, joka monen muun järjestön tavoin on alkanut hyvin suppeakatseiseksi ja vain tietynlainen avarakatseisuus ja tietynlaiset suppeat näkökulmat hyväksytään. Sametti ei pidä tästä, ja minusta hänen mielipiteensä on virkistävä että on entinen trans ja lesbo, joka ei niele Setan kaikkia näkemyksiä. 

Ylen tehtävä on juuri tuoda näitä erilaisia mielipiteitä esiin. Jos katsoja sitten kuvittelee, että Sametti edustaa KAIKKIA trans-ihmisiä, niin se on katsojan hölmöyttä, ja se riski on jokaisen artikkelin ja dokumentin kohdalla. 

Vierailija
692/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko seuranneen Sametin juttuja? Niin surullista että tällainen trans-hullutus menee läpi. 

Surullista on se, että ihminen ei ota vastuuta omista valinnoistaan vaan syyttää muita. 

Ennen sukupuolenkorjausta tarkistetaan mielenterveys. Siellä jäi huomaamatta sellainen "pikku sivuseikka", että hänellä oli dissosiaation jakama mieli, kuten monella muullakin. Ei sitä huonoa oloa tule hoitaa noin. Hän toteaa, että kaikilka tuntemillaan sukupuolensa korjanneilla on vakava traumatausta.

Myös autistit korjauttavat sukupuoltaan yliedustetusti.

Jos ei tunne olevansa nainen, kuuluvansa joukkoon, ratkaisu ei ole se, että sitten varmaan olet mies.

Ihmisen mieli on trauman jälkeen usein todella altis hyväksymään itselleen erilaisia kognitiivisia vinoumia ja väärinkäsityksiä, joita ei itsekkään pysty kontrolloimaan. Kaikillahan meillä on jotain harhakäsityksiä, jotka ovat olleet mielessämme jo pitkään, mutta emme ole vielä hoksanneet sitä. Vasta kun ymmärtää sen, niin itse ainakin tunnen että olisin elänyt hyvin pitkään valheessa.

Vierailija
693/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kapeakatseita huutelua täällä, näkee hyvin että monet eivät ole koskaan tavanneet tai puhuneet transihmisille ja vedetään todella outoja tuulesta temmattuja väitteitä mitä tai minkälaisia koko yhteisö ovat. Tuntemani transihmiset ovat ihan normaaleja kansalaisia, monet eivät ole käyneet kaikkia leikkauksia läpi, pelkästään hormoneilla.

He ovat sanoneet että hoitojen, eli hormonien, myötä monet mielenterveysongelmat (masennus, ahdistus. jne) jotka ovat vaikuttaneet elämään ja työkykyyn ovat kadonneet ja ovat nyt onnellisia. He maksavat veroja, työskentelevät ja elävät ihan tavallista elämää. Ja koska muutama aikuinen ihminen jotka ovat päättäneet hakeutua näihin hoitoihin tietoisesti ja nyt katuvat niitä, meidän pitäisi kieltää se kaikilta? Tällä perusteella meidän pitäisi lopettaa polvi- ja selkäleikkaukset, tekonivelten leikkaukset ynm terveydenhuollon palvelut koska vaikka monet niistä hyötyvätkin, on niissäkin ihmi

Kyllä minä tunnen transihmisiä, mutta en ole hoitanut heitä. Minun tai sinun tuttavat eivät kerro mitään asiasta kokonaisuudessaan, siihen tarvitaan tutkittua tietoa. Ja sitä on kyllä saatavana suomenkin kielellä. Voit aloittaa vaikkapa linkkaamastani Lääkärilehden artikkelista.

Vaikuttaa siltä, että moni, joka tahtoo (ihan oikein) puolustaa transihmisiä, nielaisee kokonaisuudessaan transideologian väitteet siitä, että transitio ratkaisee ongelmat. Kuitenkaan yksikään tutkimus ei tällaista väitettä tue, myös osa transihmisistä myöntää sen tässäkin ketjussa.

Vierailija
694/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetieto tälle väittämälle?

Vierailija
695/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"😁 Yläpeukuttamalla ja vastailemalla omiin kirjoituksiinsa saa herätettyä mielenkiintoa."

En ole kyllä tehnyt kumpaakaan.

Vierailija
696/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että Trump määräsi kaikki trans-sekoilut jenkkien jokaisessa osavaltiossa lopettavaksi sanktioiden uhalla 

Vierailija
697/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat sanoneet että hoitojen, eli hormonien, myötä monet mielenterveysongelmat (masennus, ahdistus. jne) jotka ovat vaikuttaneet elämään ja työkykyyn ovat kadonneet ja ovat nyt onnellisia. He maksavat veroja, työskentelevät ja elävät ihan tavallista elämää. Ja koska muutama aikuinen ihminen jotka ovat päättäneet hakeutua näihin hoitoihin tietoisesti ja nyt katuvat niitä, meidän pitäisi kieltää se kaikilta? Tällä perusteella meidän pitäisi lopettaa polvi- ja selkäleikkaukset, tekonivelten leikkaukset ynm terveydenhuollon palvelut koska vaikka monet niistä hyötyvätkin, on niissäkin ihmi

Sinä tässä olet se kapeakatseinen. Menet heti suu vaahdossa puolustamaan niitä, joille hoidot ovat edullisia, kun Sametti edustaa sitä joukkoa, jolle trans-hoidot eivät olleet oikea ratkaisu. Tätäkö ei pitäisi korjata, vaan se on "polvileikkauksien lopettamista", kuten sanot.

Se että vedät tuosta polvileikkausvertauksia, kertoo siitä, että olet jossain transpsykoosissa etkä edes osaa tarkastella ilmiötä realistisesti. Ongelma on: KAIKKI HOITOA SAAVAT EIVÄT OIKEASTI HALUA MUUTTAA SUKUPUOLTAAN VAAN ONGELMA ON JOSSAIN MUUALLA. Osalle hoito tietysti toimii. Keskustelussa saa olla värejä, ei heti tarvitse mennä tuollaiseen mustavalkoiseen ajatteluun. Toivottavasti nyt ymmärsit yskän. 

Vierailija
698/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Sametti on vekkuli autismi eukko, joka on tyttö haluaa olla poika haluaa olla tyttö. Sametti koskettelee pimppiä, laulaa "Minä pissaan, minä kakkaan, poika haluan tyttö että pojat panevat minua pimppiin".

Vierailija
699/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se Sametti on vekkuli autismi eukko, joka on tyttö haluaa olla poika haluaa olla tyttö. Sametti koskettelee pimppiä, laulaa "Minä pissaan, minä kakkaan, poika haluan tyttö että pojat panevat minua pimppiin".

Ja sinä oot pudonnu ja korkealta.

Vierailija
700/1830 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä unohdin omassa viestissäni kirjoittaa, että kukaan ei nähdäkseni ole ollut kieltämässä transhoitoja tässä keskustelussa, vaan minäkin olen vain sillä kannalla, että jokainen maksaa hoidot itse. Samat kriteerit ja proseduurit siis säilyvät (ja toivottavasti vielä kehittyvät, että virheelliset diagnoosit ja transitiot saadaan estettyä).