Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sametti: haluan vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleeni:

Vierailija
11.04.2025 |

Kommentit (1830)

Vierailija
561/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herran helvetti mikä kitisijä. Ihan täyttä paskaa yrittää vierittää muiden niskaan omat, VAPAAEHTOISET valinnat. 

"Minulla on kohonnut osteoporoosiriski ja minulla kasvaa parta. Se ei lähde pois." Ja kyllä muuten laserilla ja neulaepilaatiolla lähtee... 

Mitä vapaaehtoista siinä on jos jokatuolelta työnnetään sateenkaaripolkua ja transiutus on ollut jopa trendikästä? Silti kukaan asianosainen tuputtaja, aivopesijä ja temppujen tekijä ei kanna vastuuta lopputulemasta. Aivan järkkyähän tuo vastuuttomuuden määrä on! 

Sä puhut nyt taas sellasta paskaa että oksat pois. Kukaan ei pakota eikä tuputa kenellekkään väkisin yhtään mitään. Ei tuolla helvetti soikoon revitä kadulta ihmisiä ja survota polin ovesta sisään, vaan joka ikinen on tehnyt sen oman päätöksen että menee

Kyllä ne taitaa aikalailla tuputtaa. Kannattaa ihan oikeasti seurata, eikä vaan noita jargoneita ladella.

Vierailija
562/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/8acf1e90-d632-4a8f-bc40-a7864a1935a2…

Saman sarjan urheilua yllä olevassa linkissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut hänen videoitaan YouTubessa. Ilmeisesti hänen mielestään siksi, kun hänellä ne hoidot eivät auttaneet ja hän ei ollutkaan oikeasti transmies, niin hän ajattelee, että kenenkään ei kuulu saada niitä. Ne pitäisi kieltää ehdottomasti kieltää kaikilta, vaikka joku oikeasti olisi transsukupuolisia. 

Minä tunnen itse erään transnaisen. Olin todella yllättynyt kuullessani asiasta, en ollut koskaan edes ajatellut että hän olisi jotenkin "erillainen" kuin muut naiset. Olen kuullut hänen tarinansa että kuinka hän jo pienenä tajusi, että hän ei ole kuin muut pojat ja tunne vain voimistui vuosien aikana. Hän on kertonut kuinka vaikka murrosikä oli erittäin rankkaa aikaa hänele kun hän alkoi kehittymään mieheksi. Sitten hän pääsi hoitoon ja on nyt onnellinen, hyvinvoiva ja henkisesti tasapainoinen nainen. Ilmeisesti hänellekään ei olisi saanut antaa hoitoja, kun jonkun Sametin kohdalla kyse ei ollutkään si

Minä olen katsonut samoja videoita enkä ole kertaakaan kuullut hänen vaativan hoitojen kieltämistä kaikilta? Päinvastoin peräänkuuluttanut lääkärien vastuuta ja nykyistä holistisempaa lähestymistapaa dysforiapotilaiden hoidossa. Tämä ei ole rajoittamista vaan hoitovalikoiman laajentamista.

Mikä on se mystinen oikea/aito trans? Aina tästä puhutaan ikäänkuin vastakohtana milloin millekin potilasryhmälle, mutta mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä vähemmän olen vakuuttunut että tällaisia ihmisiä voi ylipäätään olla edes olemassa. On kuvailemasi transeja, joille risti-identifikaatio on elinikäinen ja ovat tyytyväisiä hoitoihin. On sametin kaltaisia transeja, joille risti-identifikaatio on elinikäinen mutta hoidot eivät auttaneet kuin hetken. On transeja, joiden risti-identifikaatio vaikuttaa ilmestyneen tyhjästä teininä tai jopa keski-ikäisenä, ja heistä voi lisäksi huokua monenlaisia red flageja, ja silti ovat saaneet hoidoista enemmän hyötyä kuin haittaa. Ja osa heistä katuu...

Sääliksi käy niitä ammattilaisia, joiden tästä poolista pitäisi havaita ne transitiota tarvitsevat, ja vieläpä ilmapiirissä joka korostaa affirmatiivisuutta ja itsemääräämisoikeutta. 

Vierailija
564/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko seuranneen Sametin juttuja? Niin surullista että tällainen trans-hullutus menee läpi. 

Surullista on se, että ihminen ei ota vastuuta omista valinnoistaan vaan syyttää muita. 

No jos hänelle todettu todellisuuden tajun hämärtymistä niin en ihmettele että valinnat eivät ole siitä järkevimmästä päästä.

Vierailija
565/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

542. Nuo ovat hyviä kysymyksiä, koska kehonkuvan häiriöstä on kyse. Myös suuri nenä on voinut häiritä lapsesta asti, mutta sitä ei silti korjata, ellei itse maksa. Hörökorvat taitaa olla ainoa jota korjataan, sekin on pieni ja halpa toimenpide.

Keskustelun jälkeen olen päätynyt siihen ettei transitioita tulisi tehdä julkisella puolella, vaan jokainen toimenpidettä haluava voi tehdä ne omilla varoillaan. Myös diagnoosin hankinnan.

Meillä ei ole varaa edes hoitaa naistentauteja, transitiot eivät ole välttämätöntä sairaudenhoitoa. 

Vierailija
566/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epävakaitahan nämä varmasti usein ovat..perusteellinen psykiatrinen arvio paikallaan, lisäksi nuo leikkaukset ym. pitäisi maksaa omasta pussista, en halua veronmaksajana rahoittaa tällaista sekoilua.

Kustannan montaakin yhteiskunnan tarjoamaa ja tukemaa asiaa vaikka en niitä tarvitse tai käytä ja niihin menee aivan älytön summa rahaa verrattuna johonkin vähäiseen transihmisten määrän hoitoihin. Miten voi tuollainen noin pieni ihmisryhmä saada aikaan noin kamalan haloon? Ei tämä maailma tai asiat parane sillä vaikka ei olisi olemassa yhtään transsukupuolista koko maapallolla. Sitten löytyisi taas jokin muu asia minkä olemassaolosta voisi taas omaa pahaa oloaan purkaa ja nostaa itsensä jalustalle. 

Yritän lyhyesti vastata.

- transpolin lähetteiden määrä kasvoi hyvin nopeasti lyhyessä ajassa, jossain sanottiin, että jopa 20-kertaistunut

- transtoimenpiteet ovat peruuttamattomia, terveydelle haitallisia eikä niille ole voimakasta tutkimusnäyttöä?

(Tämä toteamus löytyy mm. Palkon suosituksista: "Transsukupuolisuudesta johtuvan dysforian fyysisissa hoidoissa on kyse toimintakykyyn vaikuttavan psyykkisen ja sosiaalisen karsimyksen hoitamisesta sellaisin kehoon vaikuttavin laaketieteellisin keinoin, joiden hoitotulokset ovat pysyvia (kirurgiset toimenpiteet) tai vain osin palautuvia (hormonihoito ja sen lopettaminen) ja joihin voi liittya paitsi esteettisia myos toiminnallisia haittoja. Sukupuoleen liittyvat ulkoiset piirteet ovat hyvin erilaisia, ja mielikuva laaketieteen mahdollisuuksista muuttaa oman sukupuolen ilmiasua vastakkaisen sukupuolen mukaiseksi voi olla eparealistinen. Hoitoja suunniteltaessa tulee kertoa palveluvalikoimaan kuuluvien hoitojen realistiset mahdollisuudet muuttaa kunkin henkilon kohdalla kehon sukupuolta ilmaisevia tunnusmerkkeja seka komplikaatioiden ja toiminnallisten haittojen riskit. Tutkimusnaytto ja sen epavarmuus tulee kertoa.") https://palveluvalikoima.fi/documents/1237350/22895838/Transsukupuolisu…

- sukupuolen käsitteen horjuttamisesta on myös muita yhteiskunnallisia seuraamuksia, jotka eivät koske pelkästään transihmisiä

Voin vastata pitemmästikin, jos sinulle on lisäkysymyksiä.

Vierailija
567/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu plastiikkakirurgi totesi taannoin että pitää täysin käsittämättömänä mielenterveysongelmien hoitamista veitsellä, mutta asiasta on vaiettava jottei koidu seuraamuksia.  

Tutustasi en tiedä mutta siitä päätellen minkälaisia suohirviöitä jotkut kirurgit saa aikaan varsinkin ulkomailla, ei nää kirurgitkaan kaikki taida kaikilla sylintereillä käydä nykyään.

Onhan se varmasti hauska luoda erilaisia avaruushirviöitä.  

Vierailija
568/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hemmetti, niin kovin surullista.

Vierailija
569/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa dokumentti. Jos detransitio kiinnostaa, kannattaa tutustua esim. sellaisten ihmisten tarinoihin kuin Ritchie Heron, Corinna/Cori Cohn, ShapeShifter, Clementine Breen... voin tulla kertomaan lisääkin myöhemmin. Benjamin Boycen kanavalta löytyy tuntikaupalla detrans-materiaalia. Jos hänen videoitaan katsotte, katsokaa Austinin haastattelu! Boyce on haastatellut myös ketjussa mainittua Veera Mirjamia.

Sametti on ihana ja outo nainen. Olen seurannut häntä jo pitkään Youtubessa. Hänellä on paljon mielenkiintoista sanottavaa aiheesta.

Kuinka helvetissä teiltä löytyy aikaa katsella kaiken maailman nobodyjen videolätinöitä? Töissä kun käy ja hoitaa siihen päälle kotityöt ja yrittää vähän kuntoilla, niin ei juurikaan jää aikaa tuijotella mitään hyvääpäivääkirvesvartta -ininöitä. Silloin kun katson jotain ruudulta, katson laadukkaita TV-sarjoja tai lef

Tai kuka ehtii pohtia, onko varpaansa liian suuret vai pienet.

Vierailija
570/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herran jestas mitä paskaa. Mitäs läksit, eläköön nyt valinansa kanssa.

Tämäkö on empaattinen ja lähimmäisenrakas ajatuksesi?

Ei tuommoisia kohtaan tarvitse tuntea mitään empatiaa tai lähimmäisenrakkautta, ei mitään.

Vierailija
571/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelleköhän nämä uutiset on tarkoitettu, mikä on kohderyhmäs?

Vierailija
572/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla oli ihan ilmiselvästi diagnosoimattomia todellisuudentajun hämärtymiseen liittyviä psykiatrisia ongelmia, hän sanoo dokumentissa."

Ystäväni sanoi että tapaa työssään paljon transeja ja muunsukupuolisia ja että monista käy ilmi nopeasti että heillä on kyllä mielenterveyden ongelmia jo itsessään.

Esim redditissä jos lukee detrans -subredditiä, siellä vilahtelee kaksisuuntainen, epävakaa ja dissosiaatio todella paljon. Heille on annettu transhoidot eräänlaisena "pakettina" mikä hoitaa kaikki mielenterveyden ja kehon ongelmat kerralla. Hieman samaa kävi Sametille, lääkärit tiesivät ja huomasivat hänellä olevan dissosiaatio-oireilua, mutta silti näyttivät vihreää valoa transhoitoihin kun taas oikeasti olisi pitänyt puskea hieman vastaan ja kyseenalaistaa että onko se oikea suunta. 

Vierailija
573/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transliike uskottelee, että siksi kun se on faktaa, ja siksi on kiire edistää prosessia. Pelkäävät, että jos tutkitaan, mt-häiriöt tuleekin ilmi :(

Kerropa nyt vielä omin sanoin että mikä tämän transliikkeen tavoite sinun mielestä on?

Saatanastahan nämä tavoitteet on, niinkuin oikeasti. Ehkeivät nämä itse tiedä minkä hengen asioita ajavat, mut jokainen uskovainen näkee...

Saatana nauraa mitä enemmän ihmiset sekoilee.

Jeesus ei tuominnut, mutta yksinkertainen palstapersoona tuomitsee.

Vierailija
574/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mielenterveyden ongelmia, eikä seiso asioidensa päällä, onko niin oikeustoimikelpoinen, että hänen asioistaan voi tehdä dokumenttia? Onko hän  tajunnut, että hänen asioitaan näytetään kaikelle kansalle?

Vierailija
575/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sametti on fiksu tyyppi, kuuntelin hänen jorinoitaan joskus ja todella asiallisia juttuja puhui. On vahvasti tuota sukupuolipelleilyä (itse kokemaansa) vastaan.

Vierailija
576/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

539. Ei kukaan ole sanonut, että se olisi muiden potilasryhmien syytä, ettei nainen pääse gynekologille edes vakavien sairauksien takia, kysehän on siitä mitä potilasryhmiä priorisoidaan, poliittisista päätöksistä. Miten on syntynyt tilanne, että transitiot hoidetaan erikoissairaanhoidossa, mutta naistentaudit diagnosoidaan pitkälti omilla varoilla? Ja onko se oikein ja kohtuullista?

Vaihdevuosista johtuvien ongelmien hoitaminen laahaa pahasti jäljessä muusta hoitoon pääsystä. Onneksi nyt viime aikoina on hieman herätty. Minulle kuitenkin liian myöhään. Itse saa silti kustantaa vielä diagnostisoinnit ja hoidot sekä lääkkeet.

Vierailija
577/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sametti on fiksu tyyppi, kuuntelin hänen jorinoitaan joskus ja todella asiallisia juttuja puhui. On vahvasti tuota sukupuolipelleilyä (itse kokemaansa) vastaan.

PS. En käytä sanaa nainen, koska palstalla näkee vähän väliä nainen-mies-jankkauksia ja minua on alkanut kuvottamaan koko sana, aivan kuten myös sana vaimo. Voin kutsua myös itseäni tyypiksi, vaikka minulla onkin kaikki luonnolliset naisosat kropassani.

Vierailija
578/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epävakaitahan nämä varmasti usein ovat..perusteellinen psykiatrinen arvio paikallaan, lisäksi nuo leikkaukset ym. pitäisi maksaa omasta pussista, en halua veronmaksajana rahoittaa tällaista sekoilua.

Kustannan montaakin yhteiskunnan tarjoamaa ja tukemaa asiaa vaikka en niitä tarvitse tai käytä ja niihin menee aivan älytön summa rahaa verrattuna johonkin vähäiseen transihmisten määrän hoitoihin. Miten voi tuollainen noin pieni ihmisryhmä saada aikaan noin kamalan haloon? Ei tämä maailma tai asiat parane sillä vaikka ei olisi olemassa yhtään transsukupuolista koko maapallolla. Sitten löytyisi taas jokin muu asia minkä olemassaolosta voisi taas omaa pahaa oloaan purkaa ja nostaa itsensä jalustalle. 

Voitko vastata paljonko transitioihin kuluu varoja kokonaisuudessaan (diagnoosit, terapiat, leikkaukset ja niiden purkamiset?). sitten voimme arvioida onko summa suuri vai pieni? 

Vierailija
579/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko vastata paljonko transitioihin kuluu varoja kokonaisuudessaan (diagnoosit, terapiat, leikkaukset ja

En ole tuo, jolta kysyit, mutta jos Palkon suosituksissakin (linkitettynä ed. sivulla) todetaan, että tutkimusnäyttö on epävarmaa, on minusta jopa kyseenalaista, että niitä tarjotaan julkisella puolella. (Ja se syy, miksi niitä tarjotaan, on toki se, että tämä "palvelu" on ollut olemassa jo silloin, kun tutkimusnäyttöä ei vaadittu.

Vierailija
580/1830 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

539. Ei kukaan ole sanonut, että se olisi muiden potilasryhmien syytä, ettei nainen pääse gynekologille edes vakavien sairauksien takia, kysehän on siitä mitä potilasryhmiä priorisoidaan, poliittisista päätöksistä. Miten on syntynyt tilanne, että transitiot hoidetaan erikoissairaanhoidossa, mutta naistentaudit diagnosoidaan pitkälti omilla varoilla? Ja onko se oikein ja kohtuullista?

Tätähän se on, esim Britanniassa on ollut naisia vuosien jonossa odottamassa rintojenpoistoon leikkausta (koska korkea syöpäriski) tai sitten täydelliseen kohdunpoistoon terveydellisistä syistä, mutta transhenkilöt menevät jonon ohi kuin Usain Bolt koska se on "poliittisesti oikein". Hoidatetaan ihmisiä joilla on vakavia mielenterveydellisiä sairauksia paljon mieluummin kehoja jopa täysin silpomalla kun taas biologiset naiset jotka oikeasti tarvitsevat kirurgista hoitoa roikkuvat jonossa ellei ole varaa mennä yksityiseen hoitoon.