Sametti - tyttö joka katui
Tämä poikatyttö on jokaisen vihervassun painajainen...
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/7d9fd668-3432-4a3f-a979-aa9e07d…
Kommentit (108)
Ei mulle ainakaan mitenkään oo painajainen. Oon ite transnainen ja vasemmistolaiset arvot omaava, mutta tuntuu että kaikkia muita tuokin asia kiinnostaa niin kauheasti, että siitä pitää keskustella ketjusta ja vuodesta toiseen.
Suvussani eräs nuori koki ahdistusta teini-iän alkaessa muuttuvasta kropastaan, halusi eroon rinnoistaan ja alkoi pukeutua poikamaisesti, leikkasi tukan lyhyeksi, mietti trans hoitoja ja rintojen poistoa. Äitinsä puolsi vaikka tyttö oli vasta yläasteella silloin ja muutenkin oli (ja on) edelleen oireilua mielenterveyden kanssa. Sivusta seuraten tilanne tuntui älyttömältä. Kuitenkin kun meni muutama vuosi eteenpäin nuori kertoi itse että ei olekaan trans vaan ihan 'tavallinen'. Voin sanoa olevani hyvin helpottonut että tuli järkiinsä eikä tuhonnut itseään nuoruuden vimmoissaan.
Minun mielestä 'riittäisi' jos jokainen siinä syntymäsukupuolessaan voisi vapaasti ilmaista itseään tyylillään ja pukeutumisellaan ilman että mennään veitsen alle ja aletaan hormoneja sotkea. Tässäkin tapauksessa kyse oli korvien välissä(kuulostaa rumalta mutta en tarkoita niin).
Todella ikävä tilanne ja kohtalo hänellä. Toivottavasti löytää tasapainon kuitenkin ajan kanssa!
Itselläni oli teininä ongelmia naiseuteni kanssa. Onneksi silloin transasiat eivät olleet niin esillä kuin nykyisin, sillä olisin varmasti löytänyt transsukupuolisuuden ratkaisuksi ongelmiini.
Minulla on hyvin samanlaisia kokemuksia kuin Sametilla, ruumiista irtautumiskokemuksia ja lesboutta myöten.
Nykyisin sukupuoli on minulle hyvin fyysinen asia. Olen nainen, koska minulla on biologisen naisen keho. Tiedän, mitä on kuukautiset ja siihen liittyvät kivut, rintojen tutkiminen, papakokeet, pissatulehdukset jne. En tule koskaan tietämään, mitä on esim. eturauhasvaivat tai aamustondis, koska en ole mies.
Se, että tykkään joistakin maskuliinisiksi koetuista asioista (esim. rakentelu, tekniikka, jalkapallon katsominen jne) on osa persoonaani, ei sukupuoltani.
Rakastan kehoani ja olen iloinen, että olen vähän kerralla pystynyt palaamaan siihen, En enää leiju vain ajatuksissa erillään kehostani.
Vierailija kirjoitti:
Voi miten kaunis tämäkin oli naisena. Sääli.
Kaunis nainen on edelleen.
Kiinnostaa tietää , miten transjuttu ja vasemmistolaisuus on jotenkin kytkeytynyt toisiinsa.. Äänestin juuri kokoomuslaista, silti jokainen saa olla mitä tykkää, kunhan ei vahingoita toisia. Mutta mielestäni omilla valinnoillaan ei tarvitse rummuttaa ympäristölle: hei katsokaa kaikki minua, olen tälläinen. . On mitä on , miksi tekee asiasta härkästä.. Ja seisoo olemisensa ja tekojensa takana, eikä siirrä vastuuta muille.
Voi miten kaunis tämäkin oli naisena. Sääli.