Jättäisitkö puolisosi sairauden takia
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Minun seurustelukumppani jätti minut oman sairautensa takia. Sairastui vakavaan ahdistuneisuushäiriöön (diagnosoitu), yritin olla tukena, mutta hiipui pois parisuhteesta. Lopulta kertoi ettei jaksa panostaa parisuhteeseen edes sitä vähää että nähtäisiin vaikka kerran kuussa.
Olin että mitä vittua!
M39
Joo, on näitä parisuhteeseen kykenemättömiä niin sairastuneissa kuin heidän puolisoissaankin. Epäkypsiä yksilöitä ja niitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin jos sairaus vaatisi paljon toiselta, en halua hoivata ihmisiä. Enkä oikeastaan mitään Tao ketään. Edes viherkasveja ei ole. Ajatus auttamisesta on vastenmielinen.
N62
Sinun ikäluokassasi (60-luvun alkupuoli) on paljon tuota narsistista ja itsekästä asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Kun minulle kerrottiin syöpädiagnoosista, mies alkoi myydä tavaroita, pihakalusteita yms. Selvästi valmisteli eroa. Syöpää ei ollutkaan. Nyt minä valmistelen pikkuhiljaa eroa. Itse en olisi syövän takia puolisoa hylännyt, mutta tulipahan nyt selväksi, että olen miehelleni pelkkä palvelija.
Mistä tiedät että valmisteli eroa, eikä vain varautunut muuttamaan pois/pienempään kun olet kuollut tai niin heikossa kunnossa ettet pysty elämään nykyisessä talossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin jos sairaus vaatisi paljon toiselta, en halua hoivata ihmisiä. Enkä oikeastaan mitään Tao ketään. Edes viherkasveja ei ole. Ajatus auttamisesta on vastenmielinen.
N62
Sinun ikäluokassasi (60-luvun alkupuoli) on paljon tuota narsistista ja itsekästä asennetta.
Kun on koko ikänsä joutnut huolehtimaan toisista ja laittamaan oman itsensä taka-alalle, niin jossain vaiheessa alkaa kaivata omaa aikaa. Ymmärrät sen itsekin, kun alat olla kuusikymppinen.
Myötä ja-vastamäessä. Sitten eri jos todella maailmasta irtaantunut ja itsekin olisit esim vasta 50v, ero voisi olla harkinnassa teillä .eli puoliso ei enää tunnista teitä jne,silti olisi hyvä vierailla,mutta ns ystävänä. omaisuuden jako mietittyisi,ero vai leski.. jne. onko tarve perustaa uusi perhe esim jos oletkin n35v. riippuu niin tapauskohtaisesti ja sairaudesta, tilanten ennustettavuus,,vuosiksi.
Vierailija kirjoitti:
En. Kaveria ei jätetä.
Sama N56
Vierailija kirjoitti:
No jos joku sukupuolitauti tulisi näin 28 vuoden avioliiton jälkeen niin joo, ehkä..
Tauti ja sairaus eri asia. Toki suletaan ne neurologiset pois.
En. Hänkään ei jättänyt kun olin masentunut. N32
Vierailija kirjoitti:
Pedofiliasairauden takia jättäisin.
No sehän olisi näkynyt jo alussa. Pedofilia on yksi pershäiriön muoto.
En jättänyt, eikä hänkään jättänyt minua. Oltiin alle kolmekymppisiä noina vuosina. N45.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin varmaan "sopivan" sairauden takia. Vaikkapa dementian tai skitsofrenian vuoksi. Toivon myös, että minut jätetään, jos saan jonkun älyttömän taudin.
Ei sairauden kuulu pilata usean ihmisen elämää.
M41
Näin. Ero edessä jos tulee muistisairaus ja aiotaan pakottaa omaishoitajaksi - ollaan tästä puhuttu että toista ei kumpikaan hoida, eri asia jos on joku parannettavissa oleva sairaus. Sama jos joku vakava mielenterveyden häiriö, siis niin että saa jatkuvasti pelätä oman ja muiden hengen ja terveyden puolesta.
Oikeastihan moni haluaisi näin tehdä mutta kun ei kehtaa sanoa edes näin nimettömänä.
Kuuskymppinen pari ollaan. M+N.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin varmaan "sopivan" sairauden takia. Vaikkapa dementian tai skitsofrenian vuoksi. Toivon myös, että minut jätetään, jos saan jonkun älyttömän taudin.
Ei sairauden kuulu pilata usean ihmisen elämää.
M41
Samat ajatukset, N54
Voi kamala! En ikinä jättäisi puolisoani noiden vuoksi, vaikka raskasta tulisi olemaan. Äitini on isäni omaishoitaja, muistisairaus. Kun äitini ei enää jaksa, minä hoidan isäni loppuun asti. Tämän tekisin myös puolisoni eteen. Tiedän, että mieheltäni olisi vastavuoroista.
N57, hoitajana 37 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sairaudesta. Jos puoliso sairastuisi psykoosiin, skitsofreniaan tai vastaavaan mielisairauteen tai alzheimeriin, als:iin, parkinsoniin niin lähtis kyllä hoivakotiin niin että heilahtais.
Miksi?
en jättänyt enkä jatä, selkäsairauden tiesin hetikohta tavattuamme. Yhdessä on menty yli 40v
Ihan riippuu siitä millaiseksi yhteinen elämä menee. Äitini esim haki eroa skitsosta isästäni ekan tappoyrityksen jälkeen....
N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pedofiliasairauden takia jättäisin.
No sehän olisi näkynyt jo alussa. Pedofilia on yksi pershäiriön muoto.
Ei todellakaan näy, osaavat hyvin peittää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sairaudesta. Jos puoliso sairastuisi psykoosiin, skitsofreniaan tai vastaavaan mielisairauteen tai alzheimeriin, als:iin, parkinsoniin niin lähtis kyllä hoivakotiin niin että heilahtais.
Joo tämä. Ja mitään MS-tautia ja rollaattorilla heilumista en myöskään alkaisi katselemaan.
Kamalaa! En tarkoita sitä, että pitäisi jaksaa, mutta tuo ihmisen sairauteen kohdistuva arvottomuus. MS- tauti on perussairaus, jonka syntyyn ei voi vaikuttaa. En ikinä jättäisi miestäni sen vuoksi.
En jättänyt.
N45
Mieskään ei ole vielä jättänyt.
Miehelläni todettiin syöpä kun olin 23v. En jättänyt. Syöpähoidot oli rankat koko perheelle (meillä oli 1lapsi). Syöpä myös uusiutui. Mieheni myös masentui. Syvästi. Ei mennyt kauaa kuin itsekkin massnnuin. Tästä jo kauan aikaa ja molemmat parantunut kokonaan. Lapsiakin tullut 2 lisää hoitojen avulla.
N34