Jättäisitkö puolisosi sairauden takia
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jättänyt skitsofrenian takia. Tuolla sairaudella vaan on ikävä leima ja ihmiset yleistävät kaikki kyseistä sairautta sairastavat samanlaisiksi. Ihmiset ymmärtävät että syöpä voi oireilla eri tavalla eikä siihen aina kuole, mutta psyykkisesti sairastuneet leimataan mielisairaaksi.
Psyykkisesti sairaat ovat mielisairaita, jälkimmäinen sana vaan nykypäivänä särähtää korvaan kun sille on hienompi nimitys.
Niin. Laissa mielisairas = psykoosissa oleva
Riippuu tilanteesta. Sairauden takia en, mutta jos se muuttaa miestä, niin ehkä.
Kyllä mä olen omaishoitajana jo itseni nähnyt, mutta meneekö asiat kuitenkaan niin päin.
Mies ei aio mua hoitaa. Se on jo nähty. Hän oli lähteä masennukseni takia. Sanoi, että pelotti. Ei hän halua nähdä kuolemaa niin läheltä.
Tulevaisuus näyttää
N53
Lasketaanko woketus sairaudeksi?
Vierailija kirjoitti:
En jättänyt skitsofrenian takia. Tuolla sairaudella vaan on ikävä leima ja ihmiset yleistävät kaikki kyseistä sairautta sairastavat samanlaisiksi. Ihmiset ymmärtävät että syöpä voi oireilla eri tavalla eikä siihen aina kuole, mutta psyykkisesti sairastuneet leimataan mielisairaaksi.
Varmasti skitsofreniaakin on monessa muodossa. Itse olen nähnyt läheltä muutaman tapauksen jotka ovat täysin kuutamolla ja pilaavat läheistensä elämän. Yhdessäkin perheessä lapset saivat pelätä henkensä edestä, kun isä ei ymmärtänyt jättää sekopäistä äitipuolta. Isän lojaliteetti pitäisi olla ensisijassa lapsiaan-, eikä hullua puolisoaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Sairauden takia en, mutta jos se muuttaa miestä, niin ehkä.
Kyllä mä olen omaishoitajana jo itseni nähnyt, mutta meneekö asiat kuitenkaan niin päin.
Mies ei aio mua hoitaa. Se on jo nähty. Hän oli lähteä masennukseni takia. Sanoi, että pelotti. Ei hän halua nähdä kuolemaa niin läheltä.
Tulevaisuus näyttää
N53
Eroa suosiolla, tulet myöhemmin kuitenkin jätetyksi.
Olen 49 vuotias mies. En jättänyt. Rauha hänen muistolleen. Kuoli pitkäaikaiseen sairauteen.
Kun minulle kerrottiin syöpädiagnoosista, mies alkoi myydä tavaroita, pihakalusteita yms. Selvästi valmisteli eroa. Syöpää ei ollutkaan. Nyt minä valmistelen pikkuhiljaa eroa. Itse en olisi syövän takia puolisoa hylännyt, mutta tulipahan nyt selväksi, että olen miehelleni pelkkä palvelija.
Vierailija kirjoitti:
Kun minulle kerrottiin syöpädiagnoosista, mies alkoi myydä tavaroita, pihakalusteita yms. Selvästi valmisteli eroa. Syöpää ei ollutkaan. Nyt minä valmistelen pikkuhiljaa eroa. Itse en olisi syövän takia puolisoa hylännyt, mutta tulipahan nyt selväksi, että olen miehelleni pelkkä palvelija.
Hyvä lopputulos molempien kannalta. Joskus kohtalo antaa tarvittavan tuuppauksen oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisesti sairaat ovat mielisairaita, jälkimmäinen sana vaan nykypäivänä särähtää korvaan kun sille on hienompi nimitys.
Niin. Laissa mielisairas = psykoosissa oleva
No ei ole ihan noinkaan. Puolisoni oli psykoosissa, mutta toipui nopeasti jo muutamassa viikossa, ja sen jälkeen on ollut taas täysin normaali. Mitään diagnoosia tai oireita ei ollut ennen psykoosia, eikä hän käytä päihteitä.
Jos mieheni sairastuisi ja alkaisi käydä jatkuvasti ruskeassa talossa, niin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti skitsofreniaakin on monessa muodossa. Itse olen nähnyt läheltä muutaman tapauksen jotka ovat täysin kuutamolla ja pilaavat läheistensä elämän. Yhdessäkin perheessä lapset saivat pelätä henkensä edestä, kun isä ei ymmärtänyt jättää sekopäistä äitipuolta. Isän lojaliteetti pitäisi olla ensisijassa lapsiaan-, eikä hullua puolisoaan kohtaan.
Skitsofreniaa on tosi eri tasoista. Jotkut pystyvät hyvinä aikoina tekemään työtä, joillakin kognitiiviset kyvyt romahtaa kokonaan ja päivystyksessä saa ravata useasti, että pääsee vähäksi aikaa suljetulle. Tai sitten sinne mennään poliisin avustamana ambulanssilla. Jos elämä on sellaista sekoilua ja haipakkaa ja on lapsia, joutuu miettimään asiaa myös lasten turvallisen lapsuuden näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ala omaishoitajaksi. Sorry.
-M32
Tämä on naisen kirjoittama kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sairaudesta. Jos puoliso sairastuisi psykoosiin, skitsofreniaan tai vastaavaan mielisairauteen tai alzheimeriin, als:iin, parkinsoniin niin lähtis kyllä hoivakotiin niin että heilahtais.
Jättäminen ja hoivakotiin laittaminen eri asioita. Voi olla, ettei omat voimat riitä hoitamiseen, mutta ei silti jätä toista, vaan käy usein hoivakodissa, viipyy siellä, rakastaa, huolehtii jne.
En jättänyt.
Bipolaaritauti, rintasyöpä
M68
En jättäisi mutta esimerkiksi muistisairauden kanssa hankkisin siihen ulkopuolisen avun. En ole kovin hoivatyyppiä ja vaimon kanssa näistä puhuttu. On ok asian suhteen .
M52
En fyysisen sairauden takia, mutta mielen sairauksista en mene takuuseen.
Esim. jos menisi agressiiviseksi ja törkeäksi päivittäimen elo dementian tms. vuoksi niin en varmaan vuosia kykenisi yhteiseloon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sairaudesta. Jos puoliso sairastuisi psykoosiin, skitsofreniaan tai vastaavaan mielisairauteen tai alzheimeriin, als:iin, parkinsoniin niin lähtis kyllä hoivakotiin niin että heilahtais.
Monet sairaudet vaatii hoivakotia tai suljettua - ei se tarkoita jättämistä.
En. Jossain tilanteessa tosiaan yhdessä kotona asuminen loppuisi mutta en ottaisi eroa. Jossain tapauksessa voisin ottaa sivusuhteenkin mutta en silti eroaisi vaan olisin toiselle läsnä.
M 57
Minun seurustelukumppani jätti minut oman sairautensa takia. Sairastui vakavaan ahdistuneisuushäiriöön (diagnosoitu), yritin olla tukena, mutta hiipui pois parisuhteesta. Lopulta kertoi ettei jaksa panostaa parisuhteeseen edes sitä vähää että nähtäisiin vaikka kerran kuussa.
Olin että mitä vittua!
M39
Karma is a bitch.