Rahastosäästötili sulaa kovaa vauhtia Trumpin tullien takia
Mitä mieltä olette, kannattaako ottaa jäljelle jääneet rahat pois vai odotella rauhassa mihin tilanne etenee?
Kommentit (89)
Ei nyt kannata myydä vaan ostaa jos ylimääräistä on
Vierailija kirjoitti:
Olemme Lehman-hetkessä - asiantuntijat vertaavat Trump-kriisiä historian suuriin talousmullistuksiin
-Olemme nyt jonkinlaisessa Lehman-hetkessä tai koronakriisin alkuvaiheen kaltaisessa shokissa. Markkinat ovat laskeneet jyrkästi jo kolmatta päivää, raaka-aineiden hinnat laskevat ja korko-odotukset tulevat alas. Kaikki merkit viittaavat globaalin shokin ja taantuman suuntaan, Brotherus sanoi maanantaina.
Hänen mukaansa suurin huoli on se, että kauppapoliittinen kriisi voisi laajentua rahoitusmarkkinoille.
- Jos tämä eskaloituu niin, että rahoitusmarkkinat menevät ikään kuin oikosulkuun, rahavirrat tyrehtyvät. Silloin kotitaloudet eivät saa lainaa eikä yrityksiä rahoiteta, ei edes kannattavia investointeja. Se on vakava riski, Brotherus varoittaa.
Olin noihin aikoihin ostanut nykyisen pikku asuntoni ja sen syksyn tapahtumat jäivät elävästi mieleen. Myös islantilaisten pankkien ahdinko tapahtui silloin. Muistan Lehman-pankin kaatuminsn, koska Laura Ingalls Wilderin kirjassa oli piirroskuva Kirjan päähenkilön, Laura-tytön kotikaupungista. Kuvassa oli pankki, jonka kyltissä luki "Lehman Brothers."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän veikkaan että nämä nollatariffit kumpaankin suuntaan tulee yleistymään, kun kostotullimaat sivusta katsoo miten diilin tehneillä kauppa luistaa keskenään.
Niin, mitä järkeä loppujen lopuksi lähteä tappelemaan niillä tariffeilla kun turpaan vaan tulee kaikilla. Eikö se olis kiva kun kaikki saa vaan businestella reilusti ilman tariffeja kuten rumputin sanoo.
Tässä sen näkee miten kannattaa syytää kaikki liikenevä noihin rahastoihin. Hehheh! Onneksi en ole laittanut kuin muutaman satasen kokeeksi. Nyt niistä on lähtenyt varmaan neljäsosa, mutta eipä haittaa noin pienillä summilla. En aio tehdä jäljelle jääneille rahoille mitään, vaan saavat olla siellä hupenemassa, jos ovat huvetakseen.
Vierailija kirjoitti:
Myy äkkiä jos saat vielä myydyksi. Pankit jäädyttävät kohta tilit.
Pelottava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Älä täällä kysele, kysy ammattilaisilta!
Mulle soitettiin juuri pankista koska tilanne osakkeissa on niin dramaattinen. Rauhoittelivat ettei kannata hötykyillä eikä nyt enää myydä, on jo liian myöhäistä. Mulla on pitkän tähtäimen sijoitukset joten voin odotella 10 vuotta että tilanne paranee.
Sijoita vakaisiin Eurooppalaisiin yrityksiin. Siinäpä se.
Paljonko pitää olla sijoituksia että soitetaan pankista? Varmaan satojatuhansia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle soitettiin juuri pankista koska tilanne osakkeissa on niin dramaattinen. Rauhoittelivat ettei kannata hötykyillä eikä nyt enää myydä, on jo liian myöhäistä. Mulla on pitkän tähtäimen sijoitukset joten voin odotella 10 vuotta että tilanne paranee.
Paljonko pitää olla sijoituksia että soitetaan pankista? Varmaan satojatuhansia?
Minulle ei ainakaan pankista soiteltu mitään finanssikriisin aikoina kun rahastoni sukelsivat iloisesti.
"Minäpä ostin sellaisen ilmapallon, minkä sisällä helium välillä vähenee ja välillä lisääntyy. Itse en voi siihen mitenkään vaikuttaa, mutta on sitä kiva katsella."
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei sulle soittele mitkään "ammattilaiset" vaan pankin sijoitusneuvoja-tädit, joilla on muutaman opintopisteen mittainen koulutus takana. Täysin turhaa porukkaa.
Voisiko olettaa että jos ei ole suoria sijoituksia jenkeissä niin tämä pudotus ei olisi niin paha. Vai rommaako hesulikin nyt heti johonkin 6000 pojoon.
Itse olen sijoittanut rahat omaan talon josta olen tehnyt energiatehokkaan asumiskulut 200 kk ostanut lisämaata josta saan energiapuuta ja pystyn viljelemään kasviksia. Veneeseen ja kalastus välineisiin olen sijoittanut ja nyt pystyn pyytäämän sen mitä syödään. Metsästysvälineisiin olen sijoittanut eli liha ei tästä talosta lopu. Mielekästä ja jännittävä tekemistä olen sijoituksilla saanut, jos olisin sijoittanut rahat pörssin en olisi saanut kuin unelmia tulevaisuudesta. Haluan elää nyt enkä 10 vuoden päästä jos kaikki on mennyt hyvin eikä uutta Trumppia ole ilmantunut.
Miksi sijoittaa kuin sitä elämää pitää elää nyt kuin on vielä nuori ja energinen.
Vierailija kirjoitti:
Taidat narrata. Itse soitit tietty paniikissa pankkiin kun luulit että kaikki osakkeet menettäneet arvonsa.
Tunnen erään vanhuksen joka on elännyt niukasti säästäen, nyt hän on 78 v ja on 1,2 miljoonaa tilillä. Ongelma on että hän ei pysty ajamaan autoa syömään muuta kuin puuroa ei matkustella eikä muista juuri mitään. Varmaan kaduttaa kuin ei nuorena elänyt kuin piti säästä vanhoille päiville.
Ai että mä olen tyytyväinen, että siirsin kaikki sijoituksen rahastoista takuusäästöön jo kuukausi sitten. Olisi pitänyt siirtää heti Trumpin valtaannousun hetkellä, niin en olisi menettänyt 5k€ huipusta. No joka tapauksessa nyt on 56k€ turvassa ja mietin oikeaa hetkeä ostaa niillä rahastoja taas. Jos näyttäisi tulevan taantuma, niin en osta mitään. Sikäli olen ihan tyytyväinen, että rahastoissa olen saanut reilu160% tuoton sijoituksilleni. Parhaimmillaan se oli 181%.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä olen tyytyväinen, että siirsin kaikki sijoituksen rahastoista takuusäästöön jo kuukausi sitten. Olisi pitänyt siirtää heti Trumpin valtaannousun hetkellä, niin en olisi menettänyt 5k€ huipusta. No joka tapauksessa nyt on 56k€ turvassa ja mietin oikeaa hetkeä ostaa niillä rahastoja taas. Jos näyttäisi tulevan taantuma, niin en osta mitään. Sikäli olen ihan tyytyväinen, että rahastoissa olen saanut reilu160% tuoton sijoituksilleni. Parhaimmillaan se oli 181%.
Buffet alkoi luopua osakkeistaan heti, kun Trump valittiin.
Se tietää, että kun oranssi pökäle on asialla, järki lentää ikkunasta.
Laita lisää rahaa sinne rahastoon kun halvemmalla saat 👍
Nyt tosin tuntuisi olevan joku merkillinen sotakiimakevät käynnissä punaisten lippujen väellä kun pohjois-korealta oli uutisen mukaan tungettu etelä-koreaan rajan yli ja venäjäkin kasaa väkeä itärajalle joten eipä sitä tiedä mitä pian tapahtuu. Liekö niillä joku yhteinen suunnitelma iskeä samaan aikaan kaikkialle jotta ei ehditä kyhätä mitään yhteistä puolustusta.