Rahastosäästötili sulaa kovaa vauhtia Trumpin tullien takia
Mitä mieltä olette, kannattaako ottaa jäljelle jääneet rahat pois vai odotella rauhassa mihin tilanne etenee?
Kommentit (89)
Nyt on aivan liian myöhäistä myydä.
Sun olisi pitänyt myydä maaliskuussa. Nyt odottelet että ne nousee uudestaan.
Sellaista rahaa ei kannata sijoittaa jota tarvitsee esim 5 vuoden sisällä. Eli mikä hätä sulla nyt on?
Älä täällä kysele, kysy ammattilaisilta!
Mulle soitettiin juuri pankista koska tilanne osakkeissa on niin dramaattinen. Rauhoittelivat ettei kannata hötykyillä eikä nyt enää myydä, on jo liian myöhäistä. Mulla on pitkän tähtäimen sijoitukset joten voin odotella 10 vuotta että tilanne paranee.
Sijoita vakaisiin Eurooppalaisiin yrityksiin. Siinäpä se.
Nyt pitää ostaa lisää. Ethän sä ole niitä rahoja just nyt nostamassa. Pitkällä aikajänteellä laskut on yhdentekeviä. Huonoina aikoina samalla summalla saa enemmän osuuksia. Näissä jutuissa ollaan pitkäjänteisiä eikä heti olla pelko perseessä kun jotain tapahtuu.
jos et tarvitse rahoja lähiaikoina, niin anna olla säästössä ja odota parempia aikoja, ne tulee kyllä joskus, mutta kukaan ei osaa sanoa milloin. Ehkä ei kannata käydä katsomassa arvoja päivittäin tällaisena aikana, tulee vaan stressiä ja paha mieli.
Voin kertoa, että viisi vuotta sitten hinnat laski paljon enemmän ja hyvin nopeasti (korona), mutta nousivatkin sitten taas nopeasti. Sen sijaan vuonna 2008 (finanssikriisi), hintojen nousussa kesti vuosia, mutta sieltäkin noustiin.
Kiitos vastauksista. Voinko teoriassa luottaa siihen, että tuotot nousevat taas? En haluaisi ottaa rahoja vielä pois. Olen vähän ulapalla näistä asioista, siksi otinkin alun perin pienen riskin rahastotilin.
Ap
Hahhahhahhahhahaaaaa.....i di oo tit hahhahhahhahhaaaa.....
Vierailija kirjoitti:
Mulle soitettiin juuri pankista koska tilanne osakkeissa on niin dramaattinen. Rauhoittelivat ettei kannata hötykyillä eikä nyt enää myydä, on jo liian myöhäistä. Mulla on pitkän tähtäimen sijoitukset joten voin odotella 10 vuotta että tilanne paranee.
Samaa ne varmaan soitteli niille asuntosijoittajille jotka rommauksessa halusi rahojaan pois. "öp pöp pöp eläpä sie hättäile..." ja rahastot lukkoon.
Kun jos selkiintyy osta lisää, eurooppa, ruotsi ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän riippuu siitä jatkuuko lasku ja paljonko sitä myytävää on/mitä ovat kulut kaupankäynnistä. Fiksu myy nyt ja ostaa vaikka takaisin halvemmalla kun lasku loppuu.
Nosta pois ja odota kunnes lasku loppuu ja sitten sijoitat taas. Ei kannata olla myymättä, kun on laskusuhdanne.
Ei kauheasti ole plussalla olevia salkussa enää eli olisipa älynnyt vähennellä viime kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Voinko teoriassa luottaa siihen, että tuotot nousevat taas? En haluaisi ottaa rahoja vielä pois. Olen vähän ulapalla näistä asioista, siksi otinkin alun perin pienen riskin rahastotilin.
Ap
Hyvin todennäköisesti sijoituksesi alkaa taas tuottaa voittoa, ennemmin tai myöhemmin. Vain jos ehdottoman välttämättä tarvitset rahoja juuri nyt, niin myy, mutta muuten odota parempia aikoja, niin todennäköisesti vältyt tappioilta.
Ostaisin nyt lisää, tämän parempaa alemyyntiä ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos on hyvin hajautettu ja sinulla on aikaa odottaa rahojen nostamista, niin ei huolta. Mutta sijoittamisessa toki on aina riskinsä, esim. venäjälle sijoittaneet rahastot ovat tällä hetkellä lähes arvottomia. Mutta kaikki maailman yritykset eivät voi ikuisesti päätyä tappiolle, ja rahastoissa on usein hyvä hajautus.
Tosisijoittaja ei myy silloin kuin muut myy vaan hän ostaa tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän riippuu siitä jatkuuko lasku ja paljonko sitä myytävää on/mitä ovat kulut kaupankäynnistä. Fiksu myy nyt ja ostaa vaikka takaisin halvemmalla kun lasku loppuu.
No mä ostin lisää yhtä eurooppalaista lääkefirmaa kun sitä oli salkussa aika vähän. Ostan lisää jos vielä laskee. Vanhoja en myy, turhaa söhläystä.
Olen siis tuo edellinen.
Laulu Suuret setelit on mottoni,minä en omaisuutta kerää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aivan liian myöhäistä myydä.
Sun olisi pitänyt myydä maaliskuussa. Nyt odottelet että ne nousee uudestaan.
Odotas puoli vuotta kun indekseistä sulanut seuraavat 40%. Silloin kaduttaa kun ei nyt myynnyt
Mun säästötili pysyy ihan samana, huomenna laitan taas kolme tonnia sinne.