Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50-vuotiaana mammografiaseulonnat, menetkö?

Vierailija
06.04.2025 |

Vähän jännittää, ensimmäinen mammografiakutsu tuli. Papaseulonta oli jo. 

Käytkö sä noissa seulonnoissa, kun kutsu tulee?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan vie sukuelimiäni lääkärien pahoinpideltäväksi. 

Mitäs sä ajattelit että siellä mammografiassa tutkitaan? Ei sitä sun toosaa sinne levyjen väliin litistetä urpå, rinnat ei ole sukuelimiä

Vierailija
62/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ei pahoinpitele, lääkärit ei tee kuvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että olisi jo aiemmin. Käyn myös papaseulonnoissa.

Vierailija
64/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis 50-v eka ja sitten 5 v välein? Papat 40v ja 5v välein?

Vierailija
65/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sä ajattelit että siellä mammografiassa tutkitaan? Ei sitä sun toosaa sinne levyjen väliin litistetä urpå, rinnat ei ole sukuelimiä

Ehkä hnellä rinnat on sukuelimissä

Vierailija
66/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka papaseulontakutsu tulee 30-vuotiaille.

Vierailija
67/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta helkutissa käyn. Ilmainen terveystarkastus. Jokainen järkevä ihminen pitää huolta itsestään ja menee kun on mahdollisuus.

Vierailija
68/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä uskalla! T: Markku 52v.

Vierailija
69/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kerran se sattui niin paljon, että sain kylkeeni mustelmia, kun ronski hoitajatäti työnsi minua aina vain lähemmäs.

Sen takia jätin seuraavalla kerralla menemättä. Sen jälkeen taas menin, ja mammografia ei sattunut yhtään kun kerroin hoitajalle pelostani.

Mammon jälkeen tuli kutsu vielä ultraan. Onneksi löytyi vain kysta. Sen jälkeen kyllä menen kiltisti joka kerta!

Vierailija
70/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn. Viimeksi löytyi imusolmukesyöpä.

Ei ole normaalia että ihmisillä on näin paljon syöpää ja pelkoja koko ajan. Ei ole. Hormonit, perimä, alkoholi, mikä? 

Syömme nykyään liikaa sokeria. Se edistää myös syöpää.

Vierailija
71/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi papakäyntiä ei muuten näy omakannassa? Olen 42v ja olisin tarkastanut.illoin kävin viimeksi seulonnassa mutta en löytänyt. Ja aina olen kuitenkin kutsun tultua käynyt. Mammografiassa olen joutunut jo muutamia kertoja käymään ja harmittaa että seulontaikään on vielä aikaa.

Vierailija
72/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta tarjoaa ilmaiset tutkimukset, vain hölmö jättää menemättä

En voi käydä hyvin tiiviin rintakudoksen takia. Rintani ovat teini-iästä lähtien olleet kovat. Vaikea varmaan sellaisen kuvitella, jolla on pehmeät rinnat. 

Tottakai voit käydä.

Voin tietysti, mutta se olisi hyvin tuskallista. Tämä on tieto, ei luulo. Kuten sanoin, pehmeärintaiset eivät tätä ehkä ymmärrä. 

Saatiinko sulla siis rinta puristettua riittävän litteäksi? Entä oliko rintakudos riittävän "harvaa", jotta sen pystyy erottamaan syöpäkudoksesta? Tarkoitan siis, että pystyikö kuvista päättelemään jotakin?

Vierailija
73/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta tarjoaa ilmaiset tutkimukset, vain hölmö jättää menemättä

En voi käydä hyvin tiiviin rintakudoksen takia. Rintani ovat teini-iästä lähtien olleet kovat. Vaikea varmaan sellaisen kuvitella, jolla on pehmeät rinnat. 

Tottakai voit käydä.

Voin tietysti, mutta se olisi hyvin tuskallista. Tämä on tieto, ei luulo. Kuten sanoin, pehmeärintaiset eivät tätä ehkä ymmärrä. 

No se sattuu 10 sekuntia per kuva. Syöpä sattuu hieman enemmän.

Jos rinta ei olekaan ns. standardi, sitä saattaa joutua puristamaan pidempään, jotta saadaan kunnollinen kuva. Eli ei kaikilla ole ohi 10 sekunnissa per rinta. Plus tiiviin rinnan kanssa puristus on todennäköisesti tuskallisempaa kuin normaalin rinnan kanssa.

Vierailija
74/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri pari viikkoa sitten kävin ja tuloskin tuli noin viikossa. Suvussa ollut useampi rintasyöpä niin todellakin aion käydä. Joka toinen vuosi taitaa olla seulonnat. 

Miten on noin usein. Mikä järki siinä on. Ellei ole pelokas että haluaa usein. Eikö ultra riitä joskus. Samoin juokset sitten papakokeessa joka hetki?

Mammografiassa saa sitä säteilyä joka itsessään lisää hieman syöpäriskiä.

Vierailija
75/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy, sillä minulla on erittäin herkät ja myös pienet rinnat. Näitä joutuisi todennäköisesti puristamaan normaalia pidempään, jotta saadaan riittävän litistysaste, ja minä taas menen paniikkiin tuollaisessa tilanteessa ja siinähän kävisi rinnoille aika huonosti, kun alkaisin paniikissa riuhtoa itseäni vapaaksi.

Ratkaisuni on siksi ultraäänitutkimus. Kudostyyppini on parin aiemman (muunlaisen) ultran perusteella sellainen, että näkyvyys on hyvä, joten uä-tutkimus todennäköisesti toimii ihan hyvin, vaikka onkin erilainen kuin mammografia.

Puristusaika ei lility rinnan kokoon mitenkään. Jos ultraääni näyttäisi saman kuin mammografia niin sitten kenellekään ei tehtäisi mammografiaa eli niillä näkyy eri asioita.

No, mä silti pelkään sitä, että joudutaan puristamaan pitkään, jos rinta ei asetukaan niinkuin pitäisi. Näin herkkien rintojen kanssa ja tuntien paniikkitaipumukseni mammografia ei ole vaihtoehto. Paitsi ehkä jos mut nukutetaan sitä varten. Silloin en riuhdo itseäni vapaaksi.

Vierailija
76/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka papaseulontakutsu tulee 30-vuotiaille.

Keski-Suomessa tuli 40-vuotiaille. Sitä ennen ei tullut.

Vierailija
77/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt pari kertaa mammografiassa. Käyn seulonnoissa.

Vierailija
78/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy, sillä minulla on erittäin herkät ja myös pienet rinnat. Näitä joutuisi todennäköisesti puristamaan normaalia pidempään, jotta saadaan riittävän litistysaste, ja minä taas menen paniikkiin tuollaisessa tilanteessa ja siinähän kävisi rinnoille aika huonosti, kun alkaisin paniikissa riuhtoa itseäni vapaaksi.

Ratkaisuni on siksi ultraäänitutkimus. Kudostyyppini on parin aiemman (muunlaisen) ultran perusteella sellainen, että näkyvyys on hyvä, joten uä-tutkimus todennäköisesti toimii ihan hyvin, vaikka onkin erilainen kuin mammografia.

Puristusaika ei lility rinnan kokoon mitenkään. Jos ultraääni näyttäisi saman kuin mammografia niin sitten kenellekään ei tehtäisi mammografiaa eli niillä näkyy eri asioita.

No, mä silti pelkään sitä, että joudutaan puristamaan pitkään, jos rin

Ymmärrettävää. Se on sen kuvaajan tehtävä saada sinut rauhoittumaan sen toimituksen aikana.

Vierailija
79/134 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä keväänä oli eka mammografiakäynti, tuloksetkin tuli jo eikä viitteitä rintasyövästä.

Papa-kutsua vielä odottelen, eiköhän sekin tämän vuoden aikana joskus tule.

Vierailija
80/134 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografiaa ei tarvi jännittää. Vähän puristaa. Papaseulonnoista ollaan ehkä poistumassa. Tulevaisuudessa otetaan se hp viru koe joka  aiheuttaa kohdunkaulan syöpää.