Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50-vuotiaana mammografiaseulonnat, menetkö?

Vierailija
06.04.2025 |

Vähän jännittää, ensimmäinen mammografiakutsu tuli. Papaseulonta oli jo. 

Käytkö sä noissa seulonnoissa, kun kutsu tulee?

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaikki paitsi kerran en töiden takia päässyt, käynyt.

Vierailija
122/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä uskalla! T: Markku 52v.

Sepä oliskin kun ilmatteeksi munat kasseineen litistettäs runnomalla levyjen väliin 10 sekuntia kerrallaan. 

Eikö siis ukoille ole mitään tarkastuksia?? Kassisyöpä, eturauhassyöpä, onhan niilläkin ties mitä, ja yleisiäkin ovat! Kyllä kannattaisi tutkituttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mien todella pienirintainen voi käydä mammografiassa? Kun siis rinnat on niin pienet ettei niitä oikeasti saa siihen levylle!

Vierailija
124/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä uskalla! T: Markku 52v.

Sepä oliskin kun ilmatteeksi munat kasseineen litistettäs runnomalla levyjen väliin 10 sekuntia kerrallaan. 

Eikö siis ukoille ole mitään tarkastuksia?? Kassisyöpä, eturauhassyöpä, onhan niilläkin ties mitä, ja yleisiäkin ovat! Kyllä kannattaisi tutkituttaa.

Jos on vähintään C ajokortissa, joutuu käymään sen takia terveystarkastuksessa. Ja 50 iästä alkaen joka viides vuosi uusiksi. Vähän erikoista ettei 17 vuotiaan tarvitse.

Vierailija
125/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mien todella pienirintainen voi käydä mammografiassa? Kun siis rinnat on niin pienet ettei niitä oikeasti saa siihen levylle!

Ihmiskeho venyy kyllä.

Vierailija
126/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta tarjoaa ilmaiset tutkimukset, vain hölmö jättää menemättä

68 v täytettyäsi yhteiskunta ei enää kustanna, olen pettynyt, toivotaanko heidän jo kuolevan ?

Olette vain turha kuluerä.

T. Orpo ja Purra 

Vierailija
127/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskeho venyy kyllä.

No mitä järkeä käydä kuvauttamassa venytettyä ihoa. 

Vierailija
128/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinne sitten on joskus pakko mennä kun aika on, mistä lie sinne matkustaa ellei käy yksityisellä. Mammagraaffiagramofonitutkimukseen.

Vierailija
129/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskeho venyy kyllä.

No mitä järkeä käydä kuvauttamassa venytettyä ihoa. 

Mietipä sinä sitten sitä. Varmaan työn ja tuskan takana.

Vierailija
130/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuossa on puolensa. Näitä rintasyövän esiasteita tavallaan ylihoidetaan, koska ei pystytä sanomaan kenellä tämä alkaa myöhemmin kehittyä syöväksi ja kenellä ei. 

Eli osalle ihmisistä tehdään raskaat hoidot tavallaan turhaan, kun nuo esiasteet ei heillä koskaan mihinkään kehittyisi.

Plus se rintasyöpä diagnoosi, jonka saat tuosta esiasteestakin, ahdistaa ihmisiä.

En tiedä, lukemani perusteella ei ole ihan yksiselitteinen asia. 

Vierailija
131/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt sekä papa- että mammografiaselonnoissa niin kauan, kuin niitä kutsuja tuli. Vanhemmalla iällä tulee sitten kutsu suolistosyöpäseulontaan.

Vierailija
132/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pari kertaa, mutta ei se mammografia näytä mun kohdalla oikein niin sain aina lähetteen ultraan. Nyt olen sairastanut aivokasvaimen niin haluisin suoraan ultraan enkä käydä turhaan "säteilyssä" kun siitä ei mitään näe kumminkaan. Saa nähdä miten käy.

Vierailija
133/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/tiede/art-2000002713494.html

Onko rintojen seulonnasta enemmän haittaa kuin hyötyä?

Vierailija
134/134 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin pari kertaa, mutta ei se mammografia näytä mun kohdalla oikein niin sain aina lähetteen ultraan. Nyt olen sairastanut aivokasvaimen niin haluisin suoraan ultraan enkä käydä turhaan "säteilyssä" kun siitä ei mitään näe kumminkaan. Saa nähdä miten käy.

Seulontatutkimuksessa saatava säteilyannos vastaa noin kuukauden taustasäteilyannosta. Mexico Cityn, joka sijaitsee yli 2 kilometrin korkeudessa, asukkaalle tulee lähes kolminkertinen säteilyannos vuodessa taustasäteilystä helsinkiläiseen verrattuna. Lentohenkilöstölle saattaa helsinkiläiseen verrattuna tulla lähes 17 kertainen säteilyannos vuodessa. 

Joten huoli siitä turhasta säteilystä on turhaa. Hyödyt ovat moninkertaiset haittoihin nähden.