Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valdoxan, Voxra yms.?

Vierailija
21.12.2022 |

Kumpi lääke, Valdoxan vai Voxra (vaikuttavat mm. jotenkin dopamiinin pitoisuuteen aivoissa) olisi parempi masennuslääke, jos kärsii kroonisesta unettomuudesta.
Vai olisiko vielä jokin muu lääke, joka parantaisi mielialaa, rauhoittaisi ja helpottaisi keskittymistä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kysyisin, miten olette saaneet lääkityksen balanssiin, jos teillä on ollut taipumusta ylivireyteen ja maanisuuteen tms.?

ap

Vierailija
2/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä yritän kysyä lääkäriltä muutaman viikon päästä, miten tasapaino voitaisiin saavuttaa aamulääkkeiden ja iltalääkkeiden kanssa riippuen siitä, mitä lääkettä mielialaan sitten ehkä kokeiltaisiin.

Kysyin siksi täällä, koska mulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ja vähän hirvittää saanko sönkättyä asiani ymmärrettävästi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus:

Valdoxan = ihan järkyttävät painajaiset, pahemmat kuin missään kauhuelokuvassa

Voxra = kaikki tunne-elämä lähti. Aikaa kokeilusta kohta kolme vuotta, ei ole palautunut ennalleen.

Valitse siitä.

Vierailija
4/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lääkityksenä Voxra 150 mg, Aripiprazole 20mg, Olanzapin 7,5mg, Opamox ja Tenox. Mulla tosin on skitsofrenia ja siksi juurikin tuo Aripipratsoli lääkityksenä.

Serkulla on kaksisuuntainen ja lääkityksenä on juurikin Voxra ja Risperidon.

Mutta tosiaan yksilöllistä, miten eri lääkkeet kullakin vaikuttaa. Lääkärin kanssa kannattaa etupäässä keskustella lääkitykseen liittyvistä asioista.

Vierailija
5/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus:

Valdoxan = ihan järkyttävät painajaiset, pahemmat kuin missään kauhuelokuvassa

Voxra = kaikki tunne-elämä lähti. Aikaa kokeilusta kohta kolme vuotta, ei ole palautunut ennalleen.

Valitse siitä.

Höh 🙁. Löytyikö sulle sitten mitään muuta sopivampaa lääkettä, joka olisi edes hieman helpottanut sun elämää. Mitään täydellistä tuskin löytyy, mutta plussat ja miinukset huomioon ottaen.

ap

Vierailija
6/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Valdoxan auttoi masennukseen ja normalisoi muutenkin päivärytmiä. Taidan kuulua siinä suhteessa onnekkaisiin.

Voxra taas aktivoi liikaa yöunien kustannuksella eikä lääkärillä riittänyt kiinnostusta eri lääkekombinaatioiden testaamiseen.

Vierailija
7/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
8/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää, miten erilaisia vaikutuksia lääkkeillä voi eri ihmisillä olla. Tulee mieleen alassuin ladotut kortit, joista voi paljastua joko positiivinen tai negatiivinen (käärmekortti) vaikutus tai ei minkäänlaista vaikutusta lainkaan. Tuntuu olevan aikamoista rulettia.

ap

Vierailija
9/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas Voxra on ollut ainoa lääke, joka on sopinut. Ei mitään sivuvaikutuksia ole tullut ja lopettaminen tarvittaessa on tosi helppoa kun ei tule minkäänlaisia vieroitusoireita toisin kuin monesta muusta.. 

Vierailija
10/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
11/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brintellixiä mulle määrättiin kerran just tuohon keskittymisen parantamiseen ja mielialaan. Se on suht uusi lääke, eikä mulle ainakaan tullut siitä mitään sivuvaikutuksia.

Kirjoita ap lapulle ylös kaikki, mitä haluat lääkärissä sanoa. On ihan ok pitää "muistilappua" vastaanotolla mukana. Vaikka ihan kokonaisina lauseina, jotka voit sitten lääkärille lukea niin ainakin saat selitettyä asiasi ymmärrettävästi. 

Vierailija
12/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas Voxra on ollut ainoa lääke, joka on sopinut. Ei mitään sivuvaikutuksia ole tullut ja lopettaminen tarvittaessa on tosi helppoa kun ei tule minkäänlaisia vieroitusoireita toisin kuin monesta muusta.. 

Kiva kuulla positiivisistakin kokemuksista. Mun ideaali päänsisäinen toive olisi tasainen, positiivinen mieliala, rauhoittava ja keskittymistä parantava vaikutus 🙁. Kuitenkin niin ettei lähtisi laukalle sitten illalla ja yöllä.

ap

Vierailija
13/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brintellixiä mulle määrättiin kerran just tuohon keskittymisen parantamiseen ja mielialaan. Se on suht uusi lääke, eikä mulle ainakaan tullut siitä mitään sivuvaikutuksia.

Kirjoita ap lapulle ylös kaikki, mitä haluat lääkärissä sanoa. On ihan ok pitää "muistilappua" vastaanotolla mukana. Vaikka ihan kokonaisina lauseina, jotka voit sitten lääkärille lukea niin ainakin saat selitettyä asiasi ymmärrettävästi. 

Tuo brintellix on ihan uusi tuttavuus. Googlasin, että:

Brintellixin vaikuttava aine, vortioksetiini, on masennuslääke. Se vaikuttaa aivojen eri serotoniinireseptoreihin estämällä joidenkin reseptoreiden toiminnan ja stimuloimalla jossakin määrin toisten reseptoreiden toimintaa. Lisäksi vortioksetiini estää serotoniinin kuljettajan toiminnan.

Tuossa lääkkeessä ei ole ilmeisesti dopamiini vaikutusta, mutta toisaalta tarvitseeko ollakaan, joillain ihmisillä tarvitsisi dopamiini vaikutusta ja joillain ei, äh.

Sepram on käytössä nyt, SSRI, ei haittavaikutuksia, mutta ei hirveästi hyötyä, jonkin verran.

Täytyy yrittää kirjoittaa jotain lapulle. Tiiviisti ilman turhaa rönsyilyä. 🙁

ap

Vierailija
14/14 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän